iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    In welk vakje moet ik deze minderwaarde invullen op mijn belastingbrief?
    Code 1202: nog niet afgetrokken verliezen van de vorige 5 jaren betreffende in 2 bedoelde prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten:
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Ok dit lijkt me een zeer duidelijk antwoord. Perfect.

Satkan's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Ja, merci daarvoor, lolitaa, da's inderdaad een heel goeie om te weten.
    Wil je investeren in Bitcoin, maar weet je niet hoe?
    Check dan eens mijn website KnowBitcoin.Org!
    Je mag me ook altijd een PM sturen met extra vragen of pointers!

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lolitaa Bekijk bericht
    Code 1202: nog niet afgetrokken verliezen van de vorige 5 jaren betreffende in 2 bedoelde prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten:
    Merci.

En in welk vak moet men de meerwaarden invullen? Zijn er nog andere vakken in te vullen?

kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Stel dat ik in 2022 de verliezen van 2018 wil inbrengen, mag dat ook in de omgekeerde richting?
    "Wie ben jij om mij te beoordelen, of anders gezegd, wat noemenswaardig heb jij de laatste twee weken gedaan?"
    "Een job uitgeoefend en daar belastingen op betaald zodat ze daar ondermeer ons sociaal stelsel mee kunnen in stand houden."

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bigdickplaya Bekijk bericht
    Merci.

En in welk vak moet men de meerwaarden invullen? Zijn er nog andere vakken in te vullen?
    Het brutobedrag van de behaalde meerwaarden vul je in onder vak XVI Diverse Inkomsten, code 1440.

Kosten zoals bijvoorbeeld transactiekosten, Nano Ledgers, ... mag je krachtens art. 97 WIB92 aftrekken van je belastbare meerwaarden:

Art. 97 WIB92:

De in artikel 90, 1°, vermelde inkomsten worden naar het nettobedrag ervan in aanmerking genomen, dit is het brutobedrag verminderd met de kosten waarvan de belastingplichtige het bewijs levert dat zij tijdens het belastbare tijdperk zijn gedaan of gedragen om die inkomsten te verkrijgen of te behouden.

Het bedrag van de kosten is in te vullen bij code 1441.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kobevr Bekijk bericht
    Stel dat ik in 2022 de verliezen van 2018 wil inbrengen, mag dat ook in de omgekeerde richting?
    Die vraag begrijp ik niet helemaal. Je mag in 2022 verliezen van 2018 aftrekken, indien je ze nog niet hebt aangewend op meerwaarden gerealiseerd in 2019, 2020 of 2021. Je mag in 2022 ook verliezen gebruiken uit 2021, maar het is uiteraard het voordeligst voor de belastingplichtige om de oudste verliezen eerst aan te wenden, want na 5 jaar ben je ze kwijt.

iTrader
    0
    Die vraag begrijp ik niet helemaal. Je mag in 2022 verliezen van 2018 aftrekken, indien je ze nog niet hebt aangewend op meerwaarden gerealiseerd in 2019, 2020 of 2021. Je mag in 2022 ook verliezen gebruiken uit 2021, maar het is uiteraard het voordeligst voor de belastingplichtige om de oudste verliezen eerst aan te wenden, want na 5 jaar ben je ze kwijt.
    Dat is het antwoord op mijn vraag, merci.

Ken jij boekhouders die bekend zijn met de materie?
    "Wie ben jij om mij te beoordelen, of anders gezegd, wat noemenswaardig heb jij de laatste twee weken gedaan?"
    "Een job uitgeoefend en daar belastingen op betaald zodat ze daar ondermeer ons sociaal stelsel mee kunnen in stand houden."

Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Iemand ervaring met https://www.copycoin.nl/ ?

Zou ook een automatische trading tool zijn.
    Datic - Ontmoet nieuwe mensen.

iTrader
    0
    Stel nu je hebt op 29 december 2018 1000 euro winst gemaakt. Op 31 december verlies je 200 euro van die 1000 euro winst. Ben je nu belastingen verschuldigd op 800 euro of 1000 euro?

iTrader
    0
    Bitcoin gaat nog een sprintje mogen trekken om die $10,000 te halen morgenavond om 22.00.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skywriter Bekijk bericht
    Bitcoin gaat nog een sprintje mogen trekken om die $10,000 te halen morgenavond om 22.00.
    Ik heb trouwens nooit bevestiging van Studentt gekregen, helaas.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Studentt Bekijk bericht
    Ik heb nu pas de edit van Kobe gezien. Ik zal hem de 500 euro besparen. Ik trek me niks aan van de beschuldigingen. "Hij denkt niet hetzelfde als ons over de koers van bitcoins dus hij is een troll." Daar kan ik niets op zeggen. Btw, mijn vroegere prof waarmee ik een nauwe band had aan de unief heeft contact met een whale in Amerika en daardoor wist ik ook van tevoren wat er ging gebeuren. Dat is wat ik bedoelde met "ik weet wat het publiek niet kan weten." Onthou de datum: 24 mei om 22u.
    Ik heb trouwens nooit bevestiging van Studentt gekregen, helaas.
    Hij heeft gepost dat hij u die 500€ aan btc ging besparen, maar dat is dan niet eerkijk tegenover u, die zich wel aan de deal wilde houden.

Studentt: krijgt Kobe alsnog zijn btc indien $10,000 niet gehaald wordt?

iTrader
    0
    Stel nu je hebt op 29 december 2018 1000 euro winst gemaakt. Op 31 december verlies je 200 euro van die 1000 euro winst. Ben je nu belastingen verschuldigd op 800 euro of 1000 euro?
    Je omschrijft je vraag best a.d.h.v. transacties, 'winst' is nogal vaag.

Enfin, ik heb eens een mogelijk crypto-avontuur in excel gezet met min of meer realistische getallen en de fiscale implicaties ervan bijgevoegd. Dit alles in de veronderstelling dat het om speculatie gaat in de zin van art. 90 WIB92, en abstractie makend van kosten.

Een moeilijkheid stelt zich in de eerste verkooptransactie: heb ik mijn bitcoins van juli of van oktober nu verkocht?

Er bestaan verschillende methodes van voorraadwaardering. In principe aanvaard de fiscus alle gebruikelijke methodes, zolang ze maar consequent toepast worden. Ik heb 2 mogelijke berekeningswijzen toegevoegd: LIFO en FIFO maar er bestaan er ook andere (gewogen gemiddelde bijvoorbeeld).
    FIFO betekent 'First In First Out'. Dit betekent dat de meerwaarde gerealiseerd in de eerste verkooptransactie berekend wordt op de aankoopprijs van de eerste 10 aangekochte bitcoins.
    LIFO betekent 'Last In First Out'.Dit betekent dat de meerwaarde gerealiseerd in de eerste verkooptransactie berekend wordt op de aankoopprijs van de laatste 10 aangekochte bitcoins.

Zoals je ziet kan de gebruikte methode grote verschillen vertonen tussen onderlinge aanslagjaren, maar op het einde van de rit komt het op hetzelfde neer, indien consequent toegepast.

Ken jij boekhouders die bekend zijn met de materie?
    Neen.

iTrader
    0
    Het probleem is dat ik het kluwen van transacties niet meer kan ontrafelen, want ze gebeurden over minstens 4 exchanges. Er is wel 1 constante in mijn verhaal, dat ik altijd terugkeerde naar Coinbase om daar alles terug naar fiat om te zetten. Ik vertrok ook vanuit Coinbase, m.a.w. ik stuurde euro's vanop mijn bankrekening naar Coinbase om daar BTC of ETH te kopen die ik dan doorstuurde naar alt exchanges om daar alts te kopen. Eenmaal ik winst op alts had, zette ik die terug om naar BTC om die dan terug naar Coinbase te sturen en dan daar om te zetten naar euro's.

Dus als ik nu een printout met alle trades/deposits/withdrawals uitprint vanop Coinbase, kan je zien dat mijn balans euro's geleidelijk aan stijgt. Kan ik gewoon die printout niet opsturen? Ze nemen het aantal euro's dat op het einde van het jaar op Coinbase stond (want ik had op dat moment geen coins meer, alles stond in fiat), trekken daarvan mijn initiële deposits die ik vanaf mijn bank deed, en presto ge hebt mijn winst? Kan ik die opsturen?

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het probleem is dat ik het kluwen van transacties niet meer kan ontrafelen, want ze gebeurden over minstens 4 exchanges. Er is wel 1 constante in mijn verhaal, dat ik altijd terugkeerde naar Coinbase om daar alles terug naar fiat om te zetten. Ik vertrok ook vanuit Coinbase, m.a.w. ik stuurde euro's vanop mijn bankrekening naar Coinbase om daar BTC of ETH te kopen die ik dan doorstuurde naar alt exchanges om daar alts te kopen. Eenmaal ik winst op alts had, zette ik die terug om naar BTC om die dan terug naar Coinbase te sturen en dan daar om te zetten naar euro's.

Dus als ik nu een printout met alle trades/deposits/withdrawals uitprint vanop Coinbase, kan je zien dat mijn balans euro's geleidelijk aan stijgt. Kan ik gewoon die printout niet opsturen? Ze nemen het aantal euro's dat op het einde van het jaar op Coinbase stond (want ik had op dat moment geen coins meer, alles stond in fiat), trekken daarvan mijn initiële deposits die ik vanaf mijn bank deed, en presto ge hebt mijn winst? Kan ik die opsturen?
    Maak gebruik van een site die dat voor jou kan uitrekenen (zie eerste post voor wat voorbeelden). Je uploadt dan je csv/xslx bestanden en de site berekent dan hoeveel belastingen je moet betalen en je krijgt tegelijkertijd een samenstelling van al je transacties. Dat kost wat geld afhankelijk van het aantal transacties, maar je mag dat als kost aftrekken zoals lolitaa eerder al vermeldde.

Pagina 162 van 167 Eerste ... 62112152158159160161162163164165166 ... Laatste

Regels voor berichten