Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0

In wat kan je best investeren als student?

Goeie avond,

Ik had graag eens wat meer gevraagd aan kenners hier in wat je best uw geld kan beleggen als student?
    Het zit namelijk zo, ik ben nu begonnen aan mijn 1e jaar als student in een hogeschool en ging voordien wat
    gaan werken na school en in het weekend. Nu, ik heb zo mijn auto etc.. kunnen betalen en een beetje kunnen sparen,
    en nu zou ik graag iets doen met dat geld want op mijn spaarboek veranderd er toch niets als ik het laat staan.

Ik heb een budget van 5000€ die ik de eerste 3 jaar niet meer nodig heb dus waar ik iets mee kan doen, graag zou ik wel zo
    weinig mogelijk risico willen. Ik besef dat de winstmarges dan redelijk klein zijn maar volgens mij zou dat toch al iets meer
    moeten opbrengen dan op een spaarboek. Heeft iemand ervaring met risico vrije beleggingen? of zijn er andere alternatieven
    die iets te bieden hebben? zelf heb ik hier niet zoveel ervaring mee dus schakel ik jullie hulp in, of kan ik best gewoon naar
    een bank gaan en daar om advies vragen?

ik hoor het graag.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Er bestaan geen risicovrije beleggingen
    “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan.”
    Pippi L.

iTrader
    0
    Ik volg

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wil je helemaal geen risico, dan blijf je weg van beleggingen. Anders kan je instappen in bv defensief belegginsfonds, al is de vraag of je niet meer instapkosten betaalt dan je met zo'n defensief fonds aan winst zal hebben.
    Let us pray for all the fools that be

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wil je helemaal geen risico, dan blijf je weg van beleggingen. Anders kan je instappen in bv defensief belegginsfonds, al is de vraag of je niet meer instapkosten betaalt dan je met zo'n defensief fonds aan winst zal hebben.
    Ik lol altijd met die benaming "defensief". No such thing my friend.

Anyway, als ge een risicoloze belegging wilt, kunt ge investeren in uw eigen kennis en educatie van hoe je beleggingen met risico moet aanpakken. Anders bestaan er idd geen risicoloze beleggingen.

Racing_Genk's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tonightwedance Bekijk bericht
    Ik lol altijd met die benaming "defensief". No such thing my friend.

Anyway, als ge een risicoloze belegging wilt, kunt ge investeren in uw eigen kennis en educatie van hoe je beleggingen met risico moet aanpakken. Anders bestaan er idd geen risicoloze beleggingen.
    Defensief bestaat wel. Pakweg Coca Cola of Unilever zal veel minder fluctueren dan een high-beta growth stock in een emerging market. Defensief betekent niet dat het risicoloos is, wel dat de volatiliteit relatief beperkt blijft ten opzichte van de markt.

Over de vraag; zoals anderen al hebben vermeldt bestaat er niks risicoloos dat je meer dan 0,4% per jaar zal opbrengen. Naar mijn mening zou iedereen jonger dan 40 jaar een groot deel van zijn vermogen in aandelen/ETF moeten steken, maar je moet er dan wel tegen kunnen dat het mogelijk is dat die 5k over 3 jaar nog maar 3,5k waard kan zijn. Het goede is dat obv historische data een gediversifieerde aandelenportefeuille over een periode van 10 jaar steeds een positief rendement geven (abstractie makend van inflatie en ervan uitgaande dat je voldoende spreidt, wat moeilijk is met 5k).

coldvinc's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    "Disclaimer": dit is geen officieel financieel advies.

Stuk of 5 brede en iets minder brede ETF's (denk SPY, IWDA, FEZ, IBB, etc.) en een aantal blue chips (denk O, MSFT, KO, etc.).
    Af en toe extra inleggen bij een dip of grotere correctie. Die laatste is nog niet echt gebeurt de afgelopen 8 jaar. Vervolgens gewoon wachten en na x aantal tijd (afhankelijk van hoeveel je vervolgens opzij kan leggen) wat bijkopen en 20 jaar later genieten .

Gezien je nog student bent, kan je wel tegen een stootje dus maak je niet te veel zorgen. Tenzij Trump en Kimmy op de grote rode knop drukken lijkt het me sterk dat een index als IWDA of een aandeel zoals KO, naar 0 daalt.

Dat gezegd zijnde betekent het natuurlijk niet dat 1 of meerdere van de bovenvermelde voorbeelden eens goed kan dalen alvorens weer verder te stijgen.
    Laatst gewijzigd door coldvinc; 15 oktober 2017 om 22:39
    My fight towards financial independence: https://www.fighttofire.com

Vergeven's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als ex-bankmedewerker zou ik je afraden om te beleggen in je huidige situatie. Je termijn is niet lang genoeg, je kan onverwachte kosten hebben, je verhouding kosten zullen waarschijnlijk hoger liggen dan de inkomsten die verwerft,... . Probeer je spaargeld te verhogen door als jobstudent te werken omdat je belastingen nihil zullen zijn (door je belastingvrije som). Mocht je toch willen beleggen en met weinig risico dan zijn er niet veel opties. Enkel een tak 21 of een investment grade-obligatie is nog mogelijk maar je rendement zal laag zijn (0,5% à 1,9% netto). Probeer vooral je kosten zo laag mogelijk houden en vergelijk uw opties. Fondsen of etf's zoals hierboven zijn risicovoller en vooral bij hogere waardering voor de US-markt met lagere vooruitzichten (veel snoeiengen al geweest, weinig margeprogressie, stagnerende omzet, hogere intrestlasten,...) loopt je risico verder op.

iTrader
    0
    5k kun je niet verstandig beleggen in huidige omgeving.

Ofwel koop je 10 aandelen elk 500, telkens kosten -> slecht idee
    Ofwel koop je 1 aandeel, weinig kosten maar veel risico -> slecht idee
    Ofwel koop je een tracker. Aanvaardbaar, maar mik op markt conforme return (i.e. 5-6-7%) maar dezelfde risico's van 'gewone' aandelen. Might go up, might go down, maar als je je centen binnen 3 jaar nodig hebt, kun je zo maar eventjes op -10 of -20% zitten
    Ofwel koop je obligaties -> geen return
    Ofwel in termijn rekening -> geen return (ik checkte gisteren nog, beste wat ik kon vinden was 0.7% op 3 jaar...) (i.e. dat is 35 euro per jaar op 5k inleg)

Hoe je het draait of keert, je gaat je 5000 nooit deftig geinvesteerd krijgen op een termijn van 3 jaar.

Hou de cash aan de kant en hou ze achter de hand om te investeren in een deftig diploma of een deftig boek, als student veel verstandiger. Probeer yield te halen met 5k is much ado about nothing, terwijl je beter kunt investeren in deftig diploma waar je kater om de 2-3 maanden 5k op de rekening mag bijschrijven.

@Racing Genk, waarschijnlijk nog geen crisis meegemaakt. Er zijn dagen in 2007-2008 geweest waar CocaCola en Unilever 10% naar beneden doken. Je zult maar die week moeten verkopen omdat je cash nodig hebt.

Aan de andere kant, het is ook maar 5k. Als je er mee kunt leven dat je ze kunt verliezen, kun je wat experimenteren op de beurs of andere investeringen en je emotionele rollercoaster analyseren. Kun je beter nu met 5k doen dan later met 50k...

hazerd's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als je echt rendement wilt halen op die korte termijn moet je het in crypto steken, maar dat is alles behalve "zonder risico".

iTrader
    0
    Ik ben zelf finance student (2e master HI) en heb in de gelijkaardige situatie gezeten. Ik kan je zeggen, het duurt lang voor je het grote plaatje doorhebt van hoe een goede portefeuille is samengesteld en hoe dit past in huidige macroeconomische context. Zelf begin ik het door te hebben, maar het is niet zo simpel als het lijkt.
    Wat ik je kan zeggen:
    Historisch gezien halen aandelen een gecumuleerde intrest van ongeveer 7,6%, maar dit gaat enkel op op de lange termijn (>20 jaar).
    Op korte termijn kan dit hard fluctueren en ook de min ingaan, stel je investeert nu in een goede portfolio dan zijn er 2 uitkomsten
    - de markt deed het goed, en je hebt winst
    - de markt deed het slecht, en je hebt verlies (hier zou ik zeker niet verkopen)

Je moet jezelf de vraag stellen of je het geld nodig hebt wanneer je afstudeerd

Wil je toch wat rente zonder risico en bijleren over aandelen:
    Zet je geld op een woonspaarrekening (max 6000 per jaar storten, 2% intrest bij fortis), en beheer een schaduwportefeuille

Verder kun je een investering ook anders zien:
    - investeer in jezelf, dit zal afhangen van wat je studeert
    - begin een onderneming (hierbij zal je school je ook begeleiden)

iTrader
    0
    Bedankt aan allen voor de reacties,
    Zal nog eventjes langsgaan bij de bank en eens luisteren maar realistich gezien zal het
    indd mischien beter zijn dat ik gewoon verder ga werken en op die manier een bedragje
    bij een spaar. In tussentijd zal ik mij wat bijscholen over beleggen op de beurs enz. Wat
    taylor zegt lijkt mij ook wel interresant, zal daar ook zeker eens voor kijken.

Heeft iemand nog een tip hoe je je best bijschoolt op vlak van beleggingen? zoeken jullie
    veel op op het internet? kopen jullie een boek? bijles? Zou graag wat bijleren

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JaiV Bekijk bericht
    Heeft iemand nog een tip hoe je je best bijschoolt op vlak van beleggingen? zoeken jullie
    veel op op het internet? kopen jullie een boek? bijles? Zou graag wat bijleren
    https://www.9lives.be/forum/economie...nformatie.html
    Op de manier die voor jou het beste werkt.

iTrader
    0
    Als student kan je het beste investeren in een bierbuik en een resem soa's.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    https://www.9lives.be/forum/economie...nformatie.html
    Op de manier die voor jou het beste werkt.
    Dikke mercie!

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten