Pagina 3 van 16 Eerste 123456713 ... Laatste
    Anoniem06's schermafbeelding
    iTrader
    162 (99%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Omdat bijna iedereen huurgeld als verloren geld ziet, en de maandelijkse afbetaling van een lening als een investering.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arne Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Omdat bijna iedereen huurgeld als verloren geld ziet, en de maandelijkse afbetaling van een lening als een investering.
    Totdat de huisprijzen eens beginnen dalen omdat niemand nog kan/wil kopen (stijgende rentes, strengere banken, mogelijke grote werkloosheid door nieuwe crisis kan allemaal). Dan zal huurgeld eigenlijk niet zo verloren zijn omdat er veel mensen negatief gaan staan in hun hypotheek.
    no votes  

Pan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tonightwedance Bekijk bericht
    Totdat de huisprijzen eens beginnen dalen omdat niemand nog kan/wil kopen (stijgende rentes, strengere banken, mogelijke grote werkloosheid door nieuwe crisis kan allemaal). Dan zal huurgeld eigenlijk niet zo verloren zijn omdat er veel mensen negatief gaan staan in hun hypotheek.
    Alleen de periode van de daling zal dan interessant zijn, en dan nog afhankelijk van de daling.

En vandaag zijn er ook al velen die negatief staan. Verkoop maar eens een typische nieuwbouw na 2j (bij scheiding).
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Nja tanden bijten, we deden het nu al 4j met 1600 euro, en een hoop schoolkosten die daar ook af gaan..

Vanaf nu is dat maal 2, alsook extra maaltijdcheques.

Waarom kopen? Vroeger hoefde dat niet per se voor mij, nu wel. Want als je later met een pensioentje van 1200 euro, give or take, moet toekomen, en daar gaat dan nog eens 700-1000 euro huur af... succes dan.

Ik zie dat bij mijn ouders bvb, ze leven van 1 pensioen en dat is moeilijk... maar binnen enkele maanden is hun huis afbetaald en gaan ze mooi kunnen genieten.

Stel je voor dat ze voor plotse onverwachte extreem dure medische kosten zouden komen te staan (bvb thuisverpleging nodig, of naar een rusthuis moeten).. je kan je huis verkopen en met dat geld kan je nog genieten van de rest van je leven.

Om dan nog maar van de autonomie te zwijgen, nu zit je met een rot huisbaas die komt melden dat je vuilniszakken niet op het terras mogen staan.

En nja het doet pijn om elke maand 620 euro te geven aan iemand anders, die er zelf zijn appartement mee afbetaald.

Mocht de huizenmarkt in elkaar vallen dan heb je idd pech. Maar ga je daarom geen huis kopen? Wat is die kans? Ik denk dat de huizen gewoon hetzelfde gaan kosten binnen 10j hoor.
    no votes  

Noctilucus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tonightwedance Bekijk bericht
    Wat vaak niet vermeld wordt: het voordeel van kopen is dat je na 20-25 jaar klaar bent met betalen, zodat je later van je pensioen niet elke maand nog huur moet betalen.

Stel dat je als dertiger nog 45 jaar huur moet betalen aan 500 €/maand = 270 K€. Rekening houdend met pakweg 1.5% indexatie van de huurprijzen: 375 K€
    Alternatief: je koopt een huis van 200 K€ en je leent alles (worst case), dan betaal je inclusief alle kosten e.d. ook ongeveer 270 K€. Tel er nog eens 60 K€ bij voor belasting op KI en reparaties: total 330 K€
    Op zich maakt dat dan weinig uit als dat huis op papier ineens 20% minder waard is. Goedkopere huizen doordat minder gekocht wordt, betekent meer vraag op de huurmarkt dus misschien nog hogere huurprijzen, dus hoewel je op papier een groot bedrag kwijt bent, maakt dat alleen iets uit voor je erfgenamen die het huis willen verkopen - en alleen als die waardedaling zo lang blijft duren.

Komt het in dat fictief voorbeeld goedkoper uit om te kopen? Niet noodzakelijk want met een beetje spelen met de aannames kan je even goed uitkomen op een scenario waar huren goedkoper is dan kopen, maar je betaalt op het moment dat je nog een loon krijgt ipv een pensioen - als dat tegen dan nog kan uitbetaald worden.
    Beide keuzes komen met de nodige onzekerheden maar kopen geeft veel mensen wat meer zekerheid of gemoedsrust.
    "... who gnaws hungrily in inconceivable, unlighted chambers beyond time and space amidst the muffled, maddening beating of vile drums and the thin monotonous whine of accursed flutes"
    no votes  

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Crimson1988 Bekijk bericht
    Hallo,

Ik was onlangs bij de KBC eens gaan horen, en blijkbaar moest je zo'n 20% eigen inbreng hebben alvorens je een lening kan aangaan...
    Dat kwam op iets van een 35k euro.

Typisch iets weggelegd voor mensen die:
    - Hulp van thuis krijgen
    - Ideale omstandigheden hebben om te kunnen sparen (thuis wonen en weinig kost/inwoon betalen)

Mijn situatie is iets anders, maar zonder in detail te gaan:
    Ik en mijn vriendin verdienen samen zo'n 3400 netto + een hele hoop andere voordelen.

De situatie is dat we momenteel huren, en pas vanaf nu eigenlijk kunnen beginnen sparen. We willen eigenlijk graag zo snel mogelijk iets kopen omdat we beide eind de 20 zijn.
    Ofwel moeten we dus nog 3j huren en zoveel mogelijk sparen, ofwel, indien mogelijk, huren we aan 100% en kopen we meteen iets.

Graag eventuele ervaringen, tips, ...

Ik had gehoord dat banken nog 100% zouden lenen, maar dat je dan een of ander "krediet" moet betalen (ben de exacte naam kwijt).

We zoeken niks speciaal, een huis van 180-220k dat leefbaar is en later eventueel te renoveren.

Enig idee wat onze opties zijn? Is het beter gewoon 3j te wachten nog, of beter toch ergens meer proberen lenen?

Alvast bedankt!
    Ben je (al) klant bij KBC en zou je jezelf een goede klant noemen? Ik heb onlangs contact gehad met KBC en voor goede klanten is 100% nog mogelijk. Volgend jaar zouden ze strenger worden en ook voor goede klanten een inbreng van 10% vereisen.
    Let us pray for all the fools that be
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ga gewoon de bank binnen, vraag wat je wil en bekijk het vanuit daar.
    Die regeltjes waar ze mee schermen, zijn net zoals hun simulatie-rentevoeten. Van zodra je binnen gaat en de vraag stelt, gaat daar al 0,5% af. Die regeltjes zijn niet anders.

Kom voorbereid, verkoop jezelf en neem dat gesprek in handen. Doe je eerste verkennende tour van banken, speel ze tegen elkaar uit en doe dan een tweede of zelfs derde tour en speel ze nog eens tegen elkaar uit. Het is en blijft voor hen een niet onbelangrijke vorm van inkomsten, dus tenzij je met een hopeloze case afkomt, zullen er maar weinig zijn die je weg gaan sturen ipv je binnen proberen te halen als klant. En voor zij die dat wel doen: durf ook opstappen en weggaan.
    no votes  

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    toen ik voor een lening ging "shoppen" was het ok niet altijd duidelijk wat een bank nu verstaat onder 100% van de aankoopprijs. Dat de notaris- en aktekosten voor eigen rekening zijn, was me duidelijk. Ik koop echter een nieuwbouwappartement en daar zit 21% BTW op, is 100% van de aankoopprijs dan de prijs met of zonder die BTW? Soit, ik had alleszins genoeg eigen inbreng om ook bij KBC een lening te kunnen krijgen, maar ben uiteindelijk voor Fortis gegaan, waar ik jarenlang goede klant was. Desondanks zijn het vooral mijn ouders geweest die dankzij een telefoontje een goede interestvoet voor mij geforceerd hebben, ik ben daar ook niet trots op, maar voor 0,3% verschil in interest slik ik noodgedwongen mijn trots toch maar in.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    toen ik voor een lening ging "shoppen" was het ok niet altijd duidelijk wat een bank nu verstaat onder 100% van de aankoopprijs. Dat de notaris- en aktekosten voor eigen rekening zijn, was me duidelijk. Ik koop echter een nieuwbouwappartement en daar zit 21% BTW op, is 100% van de aankoopprijs dan de prijs met of zonder die BTW? Soit, ik had alleszins genoeg eigen inbreng om ook bij KBC een lening te kunnen krijgen, maar ben uiteindelijk voor Fortis gegaan, waar ik jarenlang goede klant was. Desondanks zijn het vooral mijn ouders geweest die dankzij een telefoontje een goede interestvoet voor mij geforceerd hebben, ik ben daar ook niet trots op, maar voor 0,3% verschil in interest slik ik noodgedwongen mijn trots toch maar in.
    dat wordt berekend op de totale waarde van het appartement. Zit bij zowat alle banken inbegrepen

- de grondwaarde
    - de constructiewaarde
    - de btw op de constructie
    - kosten met betrekking tot het opzetten van de constructie (bvb coördinatie van de bouw)

Niet inbegrepen:

- Registratierechten op de grondwaarde
    - Notariskosten voor onderschrijving voor akte en lening
    - Andere kosten (bvb aansluitingen nutsvoorzieningen)
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    Ben je (al) klant bij KBC en zou je jezelf een goede klant noemen? Ik heb onlangs contact gehad met KBC en voor goede klanten is 100% nog mogelijk. Volgend jaar zouden ze strenger worden en ook voor goede klanten een inbreng van 10% vereisen.
    Nja wat versta je onder "goede klant"? Iemand met veel geld op zijn spaarrekening? In dat geval nee.

Ik was niet helemaal vertrouwd met de termen "100%" enzovoort, mijn vragen waren toen eerder: hoeveel kunnen we lenen, hoeveel moeten we minstens gespaard hebben.

Het antwoord was: 20% van de TOTAALprijs (alle kosten inclusief). Dat kwam op zo'n 33K euro. Toen leek het even onmogelijk om snel te kunnen kopen.

Wat is eigenlijk nog een realistische rentevoet? De bank waar ik laatst contact met had ging meteen naar 2,2. Lijkt mij vrij goed? Hoewel een collega van mij gekocht heeft aan 1,9 onlangs.

@A-res: dat zou ik inderdaad misschien wel beter gaan doen... Ga ik dan best bij de grotere banken met veel personeel, of beter bij kleinere zelfstandigen? Ik vermoed het laatste.

Ik denk wel dat we een goeie case hebben, 4-5 jaar samen geleefd van een "klein" loon (en zelfs een half jaar van 1 uitkering). Nu plots degelijke inkomsten, en dat zoals ik eerder zei zal dat enkel omhoog gaan, zeker omdat we beide in een sector zitten waar grote tekorten zijn.
    no votes  

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Volgens die logica zit ik dan te lenen voor ongeveer 87% van de aankoopwaarde (grond is helaas ook onder BTW, niet onder registratierechten wegens geen aparte verkoop (dank u Europese regelneverij)).
    Lening gekregen aan 2,30% voor 25 jaar.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dan lijkt 2,2 wel aanvaardbaar

Vond het wel een sympathieke man ook, was op aanraden van familie dat ik met hem contact moest opnemen. Hij gaf zelf ook de tip om ergens anders de notariskosten te lenen.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    @A-res: dat zou ik inderdaad misschien wel beter gaan doen... Ga ik dan best bij de grotere banken met veel personeel, of beter bij kleinere zelfstandigen? Ik vermoed het laatste.
    Probeer ze beide zou ik zeggen; wij zijn uiteindelijk bij KBC geland, maar ook pas nadat ze een efforke hadden gedaan in het zakken van hun rentevoet. Daar hangen ze dan wel veel blabla aan vast als zouden ze naar Brussel moeten gaan voor goedkeuring, maar dat is meer om zichzelf een air te geven dan wat anders. Zie gewoon dat je offertes voor wat je wil mee krijgt op papier; eens je dat hebt, worden ze direct al wat meegaander.

Hoe lang jullie samen zijn, dat boeit hen weinig; uiteindelijk kijken ze naar wat jullie beiden aan inkomsten hebben, of jullie een vast contract hebben hoeveel je al dan niet zelf kan inbrengen en hoeveel schulden je vandaag al hebt. Hoeveel je zou kunnen gaan verdienen doet er verder niet toe en hoe graag jullie elkaar zien ook niet
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Nja wat versta je onder "goede klant"? Iemand met veel geld op zijn spaarrekening? In dat geval nee.

Ik was niet helemaal vertrouwd met de termen "100%" enzovoort, mijn vragen waren toen eerder: hoeveel kunnen we lenen, hoeveel moeten we minstens gespaard hebben.

Het antwoord was: 20% van de TOTAALprijs (alle kosten inclusief). Dat kwam op zo'n 33K euro. Toen leek het even onmogelijk om snel te kunnen kopen.

Wat is eigenlijk nog een realistische rentevoet? De bank waar ik laatst contact met had ging meteen naar 2,2. Lijkt mij vrij goed? Hoewel een collega van mij gekocht heeft aan 1,9 onlangs.

Ik denk wel dat we een goeie case hebben, 4-5 jaar samen geleefd van een "klein" loon (en zelfs een half jaar van 1 uitkering). Nu plots degelijke inkomsten, en dat zoals ik eerder zei zal dat enkel omhoog gaan, zeker omdat we beide in een sector zitten waar grote tekorten zijn.
    Denk dat KBC ook kijkt naar hoeveel producten je hebt bij KBC en hoe trouw je bent. Ik ben bvb 15j klant, heb nu ook geen spaarrekening waarvan je achterover slaat, maar heb wel zicht + spaar + visa + pensioensparen + beleggingsplan bij KBC. Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ze leken me wel inschikkelijker en gaven ook meteen toe dat ze kijken naar je klantprofiel om de voorwaarden af te veilen en de rentevoet ook wat korter te nemen. Als je dan nog tovert met wat: ik ga mijn autoverzekering en brandverzekering en x en y eventueel ook overzetten, dat horen ze graag.

Maar gezien ik pas over ongeveer één jaar koop, moet ik dus nog ff afwachten hoe de markt verandert. Hopelijk niet te fel op één jaar.
    no votes  

jiggyland's schermafbeelding
    iTrader
    56 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    Denk dat KBC ook kijkt naar hoeveel producten je hebt bij KBC en hoe trouw je bent. Ik ben bvb 15j klant, heb nu ook geen spaarrekening waarvan je achterover slaat, maar heb wel zicht + spaar + visa + pensioensparen + beleggingsplan bij KBC. Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar ze leken me wel inschikkelijker en gaven ook meteen toe dat ze kijken naar je klantprofiel om de voorwaarden af te veilen en de rentevoet ook wat korter te nemen. Als je dan nog tovert met wat: ik ga mijn autoverzekering en brandverzekering en x en y eventueel ook overzetten, dat horen ze graag.

Maar gezien ik pas over ongeveer één jaar koop, moet ik dus nog ff afwachten hoe de markt verandert. Hopelijk niet te fel op één jaar.
    Kbc doet juist niks voor hun trouwe klanten... Vorig jaar tijdens de zoektocht naar een lening doodleuk een rente van 4,5% onder onze neus gekregen. Dat was echt het laagste, kunnen we niks aan doen 195k op 20j, 75% quotiteit. Heb er zelf 25 jaar lang zichtrekening, spaarrekening, belegging, Visa,autoverzekering,... Gehad. Zelfde met mijn hele familie (ouders, grootouders, broers, zus,...) En dan zo arrogant en afwijzend? Nee bedankt.

Ik was daar heel snel met alle diensten weg... Trouwens, iedereen in de familie. Degoutant.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk
    PsN: J1ggyl4nd
    no votes  

Regels voor berichten