Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kostprijs PV is tegenwoordig €1,2 - €1,5/Wp, BTW incl.

Een huis met warmtepomp en zonnepanelen is ook enkel op papier energieneutraal. Als binnen drie jaar de digitale meter geïnstalleerd wordt is het gedaan met het net als gratis batterij te gebruiken. Dan ga je in de winter ook effectief betalen voor de elektriciteit die je van het net neemt. Er zou wel een uitzonderingsregime van 15 jaar komen voor bestaande installaties, maar de 'neutraliteit' blijft enkel op papier.
    Hier in de geburen heeft er nu iemand een Vitovalor 300-P geplaatst. Deze wekt zelf elektriciteit op door aardgas, door het waterstof ze scheiden van de aardgas en deze waterstof te gebruiken bij een chemische reactie om elektriciteit op te wekken. Bij deze reactie krijg je ook warmte en deze warmte gebruikt hij dan om water op te warmen, er zit dan ook nog een gascondensatie ketel bij om extra bij te verwarmen.

Dacht dat 60% van de aardgas werd omgezet naar elektriciteit 30% in warmte en dan wrs 10% verlies. Op eerste zicht lijkt me dat eigenlijk al best rendabel omdat gas een pak goedkoper is als elektriciteit, dus met 60% is dat al voldoende om goedkoper af te zijn.
    Maar ik was dan ook aan het denken als je dan nu zonnenpanelen legt, dan kun je u wel volledig van het net afsluiten, doordat je nu de dode momenten kunt opvangen met die unit. Dan zit je niet meer met die prosumenten taks en vaste kosten. Je kunt er dan nog een batterij bijhangen als buffer. De unit zou 13.000kwh kunnen opwekken jaarlijks aan elektriciteit en als hij dat doet, wekt hij ook 5.000kwh warmte op, die je dan gebruikt als warm water.

Nu weet ik natuurlijk niet of dit in praktijk zo makkelijk klaar te spelen is. Want dan moet dat wel mooi op mekaar kunnen inspelen enzo.

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    How man, sanitair kost geld :').

Eenvoudig badkamermeubelke, standaard hangtoilet met lavaboke en een mooie inloop regendouche (hier ga ik wel redelijk ver): 6,5k, zonder plaatsing en betegeling. =]
    Let us pray for all the fools that be

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht

Eenvoudig badkamermeubelke, standaard hangtoilet met lavaboke en een mooie inloop regendouche (hier ga ik wel redelijk ver): 6,5k, zonder plaatsing en betegeling. =]
    Zot eh.

Iemand goeie ideeën waar we een goedkope badkamermeubel en lavabo kunnen aanschaffen van toch redelijke kwaliteit? Online mag, buitenland mag.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tonightwedance Bekijk bericht
    Zot eh.

Iemand goeie ideeën waar we een goedkope badkamermeubel en lavabo kunnen aanschaffen van toch redelijke kwaliteit? Online mag, buitenland mag.
    Reuter.de

Da_GoDoFuNReaL's schermafbeelding
    iTrader
    27 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht

Bij onze SOD was een sanitair budget voorzien van 3000 euro excl. btw en plaatsing. Was bij Vanmarcke. Ik weet niet hoe hun dat gelukt is, maar ze hebben ons getoond wat daar allemaal inzat bij VanMarcke: één hangwc beneden met handspoelbakje, wc op de grond boven, douche, bad (standaardformaat) en standaard dubbele lavabo met spiegel en spiegelverlichting. Betegeling zat hier wel niet in. De kwaliteit viel op het eerste zicht eerlijk gezegd echt goed mee. Twas ook niet oubollig ofzo, gewoon deftig materiaal.

Moet zeggen, was vrij impressed. Nuja, die SOD firmas die meerdere huizen zetten zullen wel mooie kortingen kunnen krijgen bij een zaak als VanMarcke.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Hier in de geburen heeft er nu iemand een Vitovalor 300-P geplaatst. Deze wekt zelf elektriciteit op door aardgas, door het waterstof ze scheiden van de aardgas en deze waterstof te gebruiken bij een chemische reactie om elektriciteit op te wekken. Bij deze reactie krijg je ook warmte en deze warmte gebruikt hij dan om water op te warmen, er zit dan ook nog een gascondensatie ketel bij om extra bij te verwarmen.

Dacht dat 60% van de aardgas werd omgezet naar elektriciteit 30% in warmte en dan wrs 10% verlies. Op eerste zicht lijkt me dat eigenlijk al best rendabel omdat gas een pak goedkoper is als elektriciteit, dus met 60% is dat al voldoende om goedkoper af te zijn.
    Een Vitovalor kost €25k. Elektriciteit mag nog verdubbelen in prijs, je zal het nog niet terug verdienen . Afaik zijn er in heel België nog maar een handvol van geplaatst.

Maar ik was dan ook aan het denken als je dan nu zonnenpanelen legt, dan kun je u wel volledig van het net afsluiten, doordat je nu de dode momenten kunt opvangen met die unit. Dan zit je niet meer met die prosumenten taks en vaste kosten. Je kunt er dan nog een batterij bijhangen als buffer. De unit zou 13.000kwh kunnen opwekken jaarlijks aan elektriciteit en als hij dat doet, wekt hij ook 5.000kwh warmte op, die je dan gebruikt als warm water.

Nu weet ik natuurlijk niet of dit in praktijk zo makkelijk klaar te spelen is. Want dan moet dat wel mooi op mekaar kunnen inspelen enzo.
    De kostprijs van alle benodigde investeringen om 'off the grid' te leven (energie autarkie) is veel hoger dan gewoon het net te gebruiken, toch in landen met een wijdverspreide infrastructuur als België. Technisch perfect mogelijk, financieel is het echter waanzin.

Met zo'n Vitavalor ga je overigens ook geen blackout overbruggen, want dan valt het aardgasnet ook uit (veiligheid omdat de werking van de hogedrukpompen niet gegarandeerd kan worden).
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tonightwedance Bekijk bericht
    Zot eh.

Een collega heeft alles in Nederland gekocht, is daar blijkbaar pak goedkoper. Was wel voor de tijd dat je voor alles certificaten nodig had though.
    _/Forum Supervisor

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    4 (100%)

Dat lijkt mij dan een WKK te zijn? Dat wordt al jaren gebruikt in de serrebouw, maar daar heb je dus de situatie die je thuis ook zou krijgen: wel nood aan elektriciteit maar geen nood aan warmte => vollebak gas opstoken en alle ramen open. Het porbleem is dat de productie van warmte en elektriciteit daar aan elkaar gekoppeld zijn en je dus een enorm verlies hebt als je maar 1 van de 2 nodig hebt.

Een collega heeft alles in Nederland gekocht, is daar blijkbaar pak goedkoper. Was wel voor de tijd dat je voor alles certificaten nodig had though.
    Wij hebben ook vanalles in het buitenland gekocht, was geen enkel probleem voor de keuring.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Reuter.de
    Kostprijs voor de goekoopsten meubel is al 600 euro op die site

iTrader
    0
    Een Vitovalor kost €25k. Elektriciteit mag nog verdubbelen in prijs, je zal het nog niet terug verdienen . Afaik zijn er in heel België nog maar een handvol van geplaatst.
    Ik was ook maar hardop aan het denken hoor, alsook nog niet veel informatie over gezocht. Had het toevallig gehoord en was nadien in de auto erover aan het nadenken.

Zo'n Vitovalor kost €11.450 exclusief BTW = 13.850 incl BTW. (de officiële verkoopprijs) Daar zit dan ook een condensatieketel en boiler bij voor extra op te warmen. Als ik kijk naar mijn ketel en boiler, zal dat zo'n 4000 euro kostprijs zijn.

Als ik dan even snel reken 0,06 cent kw voor gas.0,22 cent kw elektriciteit.
    Als je dan bijvoorbeeld jaarlijks zo'n 20.000kwh verbuikt aan warmte en 3500 kwh aan elektriciteit. En je gebruikt gewoon het standaard opstelling, zit je aan
    20.000 x 0.06 = €1.200 voor gas
    3500 x 0.22 = €770 aan elektriciteit jaarlijks.
    kostprijs op 20 jaar = 1.200 x 770 = €1.970 x 20 = €39 400

Als ik dan naar de Vitovalor en je zit met dezelfde verbruik. (60% elektriciteit 30% warmte)
    3500 kwh elektriciteit (=0.6 kw elektriciteit en 0.3kw warmte per 1 kw aardags) = 5840 kw aan aardgas x 0.06 cent = €350,4 voor elektriciteit (3500kwh) + 1752 kw aan verwarming. jaarlijks
    20.000kwh - 1.752 kwh = 18.248kwh x 0.06 cent = €1094.88 jaarlijks
    Jaarlijks totaal = €1.444,88
    Op 20 jaar = 1.444,88 x 20 = €28 897,6

Kostprijs is dan 13.850 - 4000 (want de verwarming installatie zit hier ook bij), zit je met een meerkost van €9.850. Tel je dat even bij op 20 jaar zit je aan 28 897,6 + 9.850 = €38.747,6

Maw je zit hier op 20 jaar aan zo'n 700 euro goedkoper als de verhouding hetzelfde blijft. Maar de verhouding wordt steeds groter ten nadelen voor de elektriciteit.

De kostprijs van alle benodigde investeringen om 'off the grid' te leven (energie autarkie) is veel hoger dan gewoon het net te gebruiken, toch in landen met een wijdverspreide infrastructuur als België. Technisch perfect mogelijk, financieel is het echter waanzin.

Met zo'n Vitavalor ga je overigens ook geen blackout overbruggen, want dan valt het aardgasnet ook uit (veiligheid omdat de werking van de hogedrukpompen niet gegarandeerd kan worden).
    De reden waarom ik off grid zou gaan is gewoon voor die prosumenten tarief en vaste kosten te omzeilen. Niet zozeer voor een black out.
    Als je dan ziet dat een vitolator een meerkost geeft van €9.850, dan haal je dat er wel uit met de prosumenten tarief en andre vaste kosten.
    Als je dan nu een groot verbruiker zijt en je verbruikt jaarlijks 8.000 kwh en je legt zonnepanelen (omvormer 7KVA) betaal je geen prosumentarief en vaste kosten, als ik dan even snel op de site zie van luminus bespaart u dat jaarlijks 840 euro. Gedurende 20 jaar betaal je dan geen 840 euro = €16.800 dat je dan bespaart zonder rekening te houden met index. Als je daar dan de index mee berekend en toekomstige aanpassingen (slimme meters, capiciteitstarief,...) kom je toch op een aardig bedrag uit op 20 jaar en lijkt me dat wel haalbaar dat het goedkoper uitkomt.

Zoals ik zeg hé, ik ben maar gewoon luidop aan het denken en heb het maar snel even bezien. Nu met het berekenen zijn de prijzen nu niet echt wauw te zeggen, had wel wat meer verwacht. Hangt ook zeer sterk af wat ze nu van plan zijn met die slimme meters.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; Vandaag om 13:12

iTrader
    0
    Dat lijkt mij dan een WKK te zijn? Dat wordt al jaren gebruikt in de serrebouw, maar daar heb je dus de situatie die je thuis ook zou krijgen: wel nood aan elektriciteit maar geen nood aan warmte => vollebak gas opstoken en alle ramen open. Het porbleem is dat de productie van warmte en elektriciteit daar aan elkaar gekoppeld zijn en je dus een enorm verlies hebt als je maar 1 van de 2 nodig hebt.
    Dit is ook opgesplitst. Dus wanneer je alleen warmte nodig hebt gebruikt hij de condensatie ketel. Doordat je maar 30% warmte creëert bij aanmaken van elektriciteit en u verbruik van elektriciteit veel lager is, gaat dat volgens mij geen probleem vormen. Als je 3500 kwh elektriciteit verbruikt zit je ook maar aan 1700kwh aan warmte, deze is niet veel als je u jaarlijks verbruik zou zien aan warmte.
    Maar dat is zoals een WKK ja, enkel een condensatieketel erbij dat voor de extra warmte zorgt.

Moest hij nu zijn warmte enkel uit de chemische reactie halen dan is het heel onrendabel. Dan zit je veel meer elektriciteit op te wekken voor niets en is u warmte deel ook zeer laag.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Het is een brandstofcel gebaseerd op hydrolyse van aardgas. De overtollige brandstof wordt opgeslagen en via de brandstofcel geleidelijk naar elektriciteit omgezet.

Wij hebben ook vanalles in het buitenland gekocht, was geen enkel probleem voor de keuring.
    Ook je kranen? Want daar heb je toch certificaten voor nodig?
    _/Forum Supervisor

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Maw je zit hier op 20 jaar aan zo'n 700 euro goedkoper als de verhouding hetzelfde blijft.
    Dat vind ik niet echt een value proposition. Mocht het nu €7k op tien jaar zijn... Hoe lang gaat dat ding overigens mee, wat is de onderhoudskost etc. Membramen van brandstofcellen verslijten, en dat kost veel geld.

Zoals ik zeg hé, ik ben maar gewoon luidop aan het denken en heb het maar snel even bezien.
    Een Vitovalor vereist, net zoals omvormers van zonnepanelen, een netconnectie. Uw netconnectie voorziet de frequentie waarop alle toestellen moeten synchroniseren, alsook de buffer voor vermogensvariaties en de 'starheid' waardoor aansloten toestellen hun synchronisatie niet verliezen. Als je off-grid wilt gaan moet je m.a.w. uw netconnectie vervangen door een alternatief, bijv. een eilandomvormer. Die heeft ook batterijen nodig om vermogenvariaties te kunnen opvangen en om de starheid te kunnen leveren. Je zit hier meteen al met een meerkost van ongeveer €10-15k, zonder te overdrijven in afmetingen. N.b. dat is zonder zonnepanelen en Vitovalor. Omdat uw batterijen ook continu cyclen moet je ze na tien jaar zeker vervangen, zit je weer aan €8k kosten. In België is niet aansluiten op het elektriciteitsnet financieel niet interessant.
    _/Forum Supervisor

iTrader
    0
    Dat vind ik niet echt een value proposition. Mocht het nu €7k op tien jaar zijn... Hoe lang gaat dat ding overigens mee, wat is de onderhoudskost etc. Membramen van brandstofcellen verslijten, en dat kost veel geld. .
    Nee vond het nu ook niet echt wauw eigenlijk. Het zal er meer afhangen we ze in de toekomst nog zouden veranderen aan het financieel gedeelte (slimme meters, capaciteits tarief,...)

Een Vitovalor vereist, net zoals omvormers van zonnepanelen, een netconnectie. Uw netconnectie voorziet de frequentie waarop alle toestellen moeten synchroniseren, alsook de buffer voor vermogensvariaties en de 'starheid' waardoor aansloten toestellen hun synchronisatie niet verliezen. Als je off-grid wilt gaan moet je m.a.w. uw netconnectie vervangen door een alternatief, bijv. een eilandomvormer. Die heeft ook batterijen nodig om vermogenvariaties te kunnen opvangen en om de starheid te kunnen leveren. Je zit hier meteen al met een meerkost van ongeveer €10-15k, zonder te overdrijven in afmetingen. N.b. dat is zonder zonnepanelen en Vitovalor. Omdat uw batterijen ook continu cyclen moet je ze na tien jaar zeker vervangen, zit je weer aan €8k kosten. In België is niet aansluiten op het elektriciteitsnet financieel niet interessant.
    Dat was ik dus nog aan het opzoeken hoe het dan precies zit om een stabiel net op te bouwen en wat hier de kostprijs zou zijn. Maw kostprijs zeer duur. Dan is het inderdaad rendabeler om de kosten ervoor te betalen ipv het zelf op te bouwen.

Pagina 220 van 220 Eerste ... 120170210216217218219220

Regels voor berichten