Discussie: De beurs - Deel 7

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paster Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een vraagje voor jullie.

Ik heb momenteel ongeveer 500k invested in VWCE/IWDA/EMIM. Uiteraard varieert dat hevig van dag tot dag .

Ik heb ongeveer 1600 per maand te investeren. Ik was aan het bekijken naar een persoonlijke lening. Een simulatie leert mij dat 50.000 persoonlijk lenen (10% van mijn huidige waarde) op 6 jaar ongeveer 760 per maand kost, of 55.000 in totaal. Een kost van ongeveer 10% dus.

Hoe staan jullie er tegenover om zo'n lening aan te gaan en op korte termijn deze 50.000 als lump sum te investeren in VWCE? De overblijvende 840 per maand zou ik dan gewoon blijven investeren in VWCE.
    Ik zou het zelf niet doen.
    Maar als de beurzen omhoog gaan of stabiel blijven, dan maakt ge wellicht winst op die persoonlijke lening (wel weinig bij stabiel).
    Als ge zeker zijt dat ge niet een positie kunt komen waarop ge mss zou moeten verkopen om cash te hebben ..., lijkt dat geen slechte optie te zijn.

Volgens die rente zou ge slechts ~1.7% per jaar moeten betalen voor die persoonlijke lening? Zijt ge zeker dat ge zo lage rente kunt krijgen?
    Unlimited Potential!
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nesjamag Bekijk bericht
    Ik zou het zelf niet doen.
    Maar als de beurzen omhoog gaan of stabiel blijven, dan maakt ge wellicht winst op die persoonlijke lening (wel weinig bij stabiel).
    Als ge zeker zijt dat ge niet een positie kunt komen waarop ge mss zou moeten verkopen om cash te hebben ..., lijkt dat geen slechte optie te zijn.

Volgens die rente zou ge slechts ~1.7% per jaar moeten betalen voor die persoonlijke lening? Zijt ge zeker dat ge zo lage rente kunt krijgen?
    Waarom zou jij het niet doen? Ik ben heel erg geinteresseerd in meningen hierover.

Ik acht de kans 95% dat ik niet in de situatie kom om deze positie te moeten verkopen. Enerzijds is dit een fractie van mijn totale vermogen, anderzijds kan ik in echte rampscenario's nog terugvallen op een sociaal vangnet.

Dat komt inderdaad overeen met ongeveer 1.7% per jaar. Ik verschooot er ook een beetje van, eerlijk gezegd. Het is moeilijk om grote uitspraken te doen, maar een resultaat van 1.7% per jaar over een periode van 6 jaar lijkt mij wel heel erg pessimistisch te zijn voor de beurzen gezien de huidige standen, maar zeg nooit nooit zeker?
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Waarom zou jij het niet doen? Ik ben heel erg geinteresseerd in meningen hierover.

Ik acht de kans 95% dat ik niet in een positie kom om deze positie te moeten verkopen. Enerzijds is dit een fractie van mijn totale vermogen, anderzijds kan ik in echte rampscenario's nog terugvallen op een sociaal vangnet.

Dat komt inderdaad overeen met ongeveer 1.7% per jaar. Ik verschooot er ook een beetje van, eerlijk gezegd. Het is moeilijk om grote uitspraken te doen, maar een resultaat van 1.7% per jaar over een periode van 6 jaar lijkt mij wel heel erg pessimistisch te zijn voor de beurzen gezien de huidige standen, maar zeg nooit nooit zeker?
    Persoonlijk zou ik het niet doen omdat ik niet zoveel kapitaal heb als u om op terug te kunnen vallen, en ook niet kan rekenen op erfenissen of zo.
    Ook inkomen is nog onzeker, en het zal er niet op verbeteren de komende tijd.

Dus relatief zou het risico voor mij veel hoger liggen.
    Unlimited Potential!
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nesjamag Bekijk bericht
    Persoonlijk zou ik het niet doen omdat ik niet zoveel kapitaal heb als u om op terug te kunnen vallen, en ook niet kan rekenen op erfenissen of zo.
    Ook inkomen is nog onzeker, en het zal er niet op verbeteren de komende tijd.

Dus relatief zou het risico voor mij veel hoger liggen.
    Makes sense. Ik zou het ook niet overwegen bij enige geval van onzekerheid. Die zie ik echter in mijn geval quasi niet, en heb daardoor het gevoel dat het een "no brainer" is. Echter dacht ik toch maar even jullie meningen te aanhoren .
    no votes  

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    17 Post(s)
    Makes sense. Ik zou het ook niet overwegen bij enige geval van onzekerheid. Die zie ik echter in mijn geval quasi niet, en heb daardoor het gevoel dat het een "no brainer" is. Echter dacht ik toch maar even jullie meningen te aanhoren .
    Die discussie is al gevoerd in de posts hierboven, lees die gerust nog eens na. Volgens mij houdt het steek om nu aan lump sum investing te doen want ik denk dat dit maar een tijdelijke correctie is. Er zijn ook goede argumenten tegen die visie, die eveneens aangehaald zijn.
    no votes  

Lolplayer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Gewoon doen !
    Wie wil er LOL ranked spelen ?

==> stuur pm indien je in bronze zit en lol wil spelen
    ==> age of empires spelers mogen zich ook aanmelden
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Jefferies CFO is dood door coronavirus.
    Eerste grote wall street dode voor zover ik weet.
    Vraag mij of ze het daar in eigen cirkels nu serieuzer gaan nemen en meer open gaan staan voor die Fed studie over hoe alles stilleggen ook het best is voor de economie, ook al kan dat raar klinken.

Also
    Unlimited Potential!
    no votes  

Karton's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een vraagje voor jullie.

Ik heb momenteel ongeveer 500k invested in VWCE/IWDA/EMIM. Uiteraard varieert dat hevig van dag tot dag .

Ik heb ongeveer 1600 per maand te investeren. Ik was aan het bekijken naar een persoonlijke lening. Een simulatie leert mij dat 50.000 persoonlijk lenen (10% van mijn huidige waarde) op 6 jaar ongeveer 760 per maand kost, of 55.000 in totaal. Een kost van ongeveer 10% dus.

Hoe staan jullie er tegenover om zo'n lening aan te gaan en op korte termijn deze 50.000 als lump sum te investeren in VWCE? De overblijvende 840 per maand zou ik dan gewoon blijven investeren in VWCE.
    Is 500k je volledige vermogen? Het is misschien niet je vraag, maar als je je volledige kapitaal van een half miljoen € volledig in aandelen hebt zitten zou mijn eerste zorg zijn om dat te diversifiëren met obligaties en vastgoed. Met zo'n kapitaal lijkt de eerste bezorgdheid me vooral om het niet te verliezen.

Over je vraag: lenen om te beleggen is bijna nooit een goed idee. Een hoger rendement dan de te betalen rentevoet kan, maar voor hetzelfde geld is het niet gewoon een V-formatie of een voetnoot zoals andere posters hier denken. Ik ben minder optimistisch en de bullish sfeer hier doet me denken dat we er nog lang niet zijn. Past performance doesn't guarantee future results, je kent het wel.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    17 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lolplayer Bekijk bericht
    Gewoon doen !
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karton Bekijk bericht
    Is 500k je volledige vermogen? Het is misschien niet je vraag, maar als je je volledige kapitaal van een half miljoen € volledig in aandelen hebt zitten zou mijn eerste zorg zijn om dat te diversifiëren met obligaties en vastgoed. Met zo'n kapitaal lijkt de eerste bezorgdheid me vooral om het niet te verliezen.

Over je vraag: lenen om te beleggen is bijna nooit een goed idee. Een hoger rendement dan de te betalen rentevoet kan, maar voor hetzelfde geld is het niet gewoon een V-formatie of een voetnoot zoals andere posters hier denken. Ik ben minder optimistisch en de bullish sfeer hier doet me denken dat we er nog lang niet zijn. Past performance doesn't guarantee future results, je kent het wel.
    Afgezien van woning met nog enkele jaren lening te betalen, is 500k inderdaad mijn vermogen, op enkele zichtrekeningen na. Ik zie op dit moment het probleem niet met een portefeuille uit enkel aandelen. Ik ben nog jong en heb stalen zenuwen .

Interessante invalshoek, bedankt!
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    17 Post(s)
    https://en.wikipedia.org/wiki/2020_s...%80%9327_March

Verdomd gedetailleerd artikel al op Wikipedia over de "2020 stock market crash"
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    42 (92%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ben ik de enige die denkt dat paster een troll is?
    no votes  

Plutus's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    Misschien, maar hoe dan ook is het wel een interessante vraag. Ik hoor wel vaker die gedachtegang.

En dit klinkt misschien gek omdat je letterlijk gaat lenen 'om te kunnen beleggen'. Maar onrechtstreeks doen velen dat toch een beetje?
    Ik had mijn hypothecair krediet ook voor een stuk minder kunnen nemen en mijn volledige spaarboek inbrengen tot de laatste cent. Ik heb dat ook bewust niet gedaan, want met een stuk van die spaarboek zit ik nu (nog steeds) op de beurs.

De vergelijking gaat misschien niet 100% op, maar toch...
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    Niet echt, maar ik kan begrijpen dat je dit denkt.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manu Bekijk bericht
    Misschien, maar hoe dan ook is het wel een interessante vraag. Ik hoor wel vaker die gedachtegang.

En dit klinkt misschien gek omdat je letterlijk gaat lenen 'om te kunnen beleggen'. Maar onrechtstreeks doen velen dat toch een beetje?
    Ik had mijn hypothecair krediet ook voor een stuk minder kunnen nemen en mijn volledige spaarboek inbrengen tot de laatste cent. Ik heb dat ook bewust niet gedaan, want met een stuk van die spaarboek zit ik nu (nog steeds) op de beurs.

De vergelijking gaat misschien niet 100% op, maar toch...
    Ik heb inderdaad jaren geleden ook hypothecair veel meer geleerd dan noodzakelijk en het spaargeld gebruikt om te beleggen. Nog geen seconde spijt van gehad, integendeel. De interest stond (en staat) zo laag, dat er economisch geen enkele goede reden is om niet te lenen. Psychologisch kan ik mij wel voorstellen dat mensen liever geen lening hebben.
    no votes  

Tags for this Thread

Regels voor berichten