Pagina 2 van 4 Eerste 1234 Laatste

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door user741 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ik kreeg eerder de indruk dat ze mij willen onder druk zetten om te weinig te vragen zodat ze zeker zijn van een (snelle) verkoop en hun geld hebben

welke documenten heb ik nu concreet nodig voor verkoop van een appartement in een groot gebouw? ik heb het epc-document en bewijs van elektrische keuring wel al in mijn bezit.
    Ik adviseer dit:

je hebt al de meeste nodige papieren. Eens je een koper hebt ga je samen met de koper naar ZIJN/HAAR notaris om het compromis te tekeken.

Daarna krijgt de koper 4 maanden de tijd om hypotheek te regelen en de notaris zal voor de meeste documenten zorgen. Mocht het zo zijn dat je bijvoorbeeld zelf naar de stadshuis moet om een copie van de bouwvergunning af te halen dan zal de notaris het aan je uitleggen. De notaris zal het gratis doen, hij/zij wordt royaal betaald door de koper en heeft interesse om het verkoop asap af te ronden.

Mijn ouders hebben hun huis zelf verkocht, zonder makelaar en wat ik in dit topic heb beschreven is wat ze hebben mogen ervaren. De notaris van de tegenpartij heeft alles geregeld buiten energiecertificaat en één of ander bodemattest.

Ze hadden geen kosten, maar echt geen kosten aan het verkoop en het ging erg vlotjes. Alles wat je online leest over "bergen papierenwerk" is allemaal zever, gezet door makelaars of luie mensen die zo een verkoop liever uitbesteden. Je hebt dit topic geopend, het betekent dat je zo niet bent, proficiat, je bent een kleine minderheid.

het komt goed, fuck the middleman
    Laatst gewijzigd door Pokem0ng; 27 maart 2016 om 18:25
    no votes  

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pokem0ng Bekijk bericht
    Ik adviseer dit:

je hebt al de meeste nodige papieren. Eens je een koper hebt ga je samen met de koper naar ZIJN/HAAR notaris om het compromis te tekeken.

Daarna krijgt de koper 4 maanden de tijd om hypotheek te regelen en de notaris zal voor de meeste documenten zorgen. Mocht het zo zijn dat je bijvoorbeeld zelf naar de stadshuis moet om een copie van de bouwvergunning af te halen dan zal de notaris het aan je uitleggen. De notaris zal het gratis doen, hij/zij wordt royaal betaald door de koper en heeft interesse om het verkoop asap af te ronden.

Mijn ouders hebben hun huis zelf verkocht, zonder makelaar en wat ik in dit topic heb beschreven is wat ze hebben mogen ervaren. De notaris van de tegenpartij heeft alles geregeld buiten energiecertificaat en één of ander bodemattest.

Ze hadden geen kosten, maar echt geen kosten aan het verkoop en het ging erg vlotjes. Alles wat je online leest over "bergen papierenwerk" is allemaal zever, gezet door makelaars of luie mensen die zo een verkoop liever uitbesteden. Je hebt dit topic geopend, het betekent dat je zo niet bent, proficiat, je bent een kleine minderheid.

het komt goed, fuck the middleman
    Bedankt voor de info, even voor alle duidelijkheid... Voor het nieuw appartement dat ik zelf koop moet ik bij mijn notaris zijn, en voor mijn huidig appartement dat ik verkoop, moet ik bij de notaris van de koper zijn?
    no votes  

iTrader
    0
    Nog een bijkomende vraag, alvast bedankt voor jullie inspanningen en informatie:

Ik heb getekend voor een nieuw appartement te kopen en heb reeds het voorschot betaald. Nu moet ik dus zien dat ik mijn huidig appartement verkocht krijg zodat ik vervolgens de nog resterende schulden kan betalen aan mijn kredietverlener en een nieuw krediet aangaan voor aankoop van het nieuwe appartement. Is dit de volgorde waarin dit gewoonlijk gebeurt? Of betalen mensen gewoonlijk hun lopend krediet al volledig af voordat de woning verkocht is? Een nieuw krediet aanvragen lijkt me allesinds iets dat pas kan wanneer de huidige woning verkocht is, aangezien men op voorhand geen zekerheid heeft over de verkregen verkoopsprijs?

Nogmaals bedankt.
    no votes  

iTrader
    3 (100%)
    Mijn ervaringen met verkoop zonder makelaar van ons appartement (4-tal maand te koop gestaan):

- gezorgd voor attest EPC en keuring elektriciteit en daarna betalende advertentie genomen op Immoweb en voor de rest op de gratis sites

- eigen notaris heeft de compromis opgesteld en notaris van de koper heeft de verkoop afgehandeld (je kan dus ook voor verkoop je eigen notaris nemen)

- makelaars: ze bellen constant en lachen je inderdaad vierkant uit als je appartement nog niet verkocht is na een aantal weken - het meeste succes had ik door gewoon op te leggen zonder iets te zeggen (dan belden ze meestal quasi nooit terug)

- de eerste bezoeken kunnen wel wat stroever verlopen als je niet veel commerciële ervaring hebt en mensen die komen kunnen erg kritisch zijn (logisch ergens maar je moet je er toch ergens boven zetten), maar je wordt daar wel beter en beter in

- bereidt je ook voor op bezoekers die zullen komen, waarvoor je zorgt dat je thuis bent en opgeruimd hebt en die dan 10 minuten nadat ze eigenlijk er moesten zijn afbellen en een nieuwe afspraak vragen, dus indien mogelijk best groeperen op 1 dag, indien mogelijk

Het heeft me gekost: attest EPC, attest keuring electriciteit, advertentie op Immoweb en dan nog een kleine 100 euro (iets met een attest dat de notaris moest vragen aan de gemeente), dus toch heel wat bespaard door het zelf te verkopen, maar je moet er wel wat moeite in steken.
    no votes  

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Intergalactic Bekijk bericht
    Mijn ervaringen met verkoop zonder makelaar van ons appartement (4-tal maand te koop gestaan):

- gezorgd voor attest EPC en keuring elektriciteit en daarna betalende advertentie genomen op Immoweb en voor de rest op de gratis sites

- eigen notaris heeft de compromis opgesteld en notaris van de koper heeft de verkoop afgehandeld (je kan dus ook voor verkoop je eigen notaris nemen)

- makelaars: ze bellen constant en lachen je inderdaad vierkant uit als je appartement nog niet verkocht is na een aantal weken - het meeste succes had ik door gewoon op te leggen zonder iets te zeggen (dan belden ze meestal quasi nooit terug)

- de eerste bezoeken kunnen wel wat stroever verlopen als je niet veel commerciële ervaring hebt en mensen die komen kunnen erg kritisch zijn (logisch ergens maar je moet je er toch ergens boven zetten), maar je wordt daar wel beter en beter in

- bereidt je ook voor op bezoekers die zullen komen, waarvoor je zorgt dat je thuis bent en opgeruimd hebt en die dan 10 minuten nadat ze eigenlijk er moesten zijn afbellen en een nieuwe afspraak vragen, dus indien mogelijk best groeperen op 1 dag, indien mogelijk

Het heeft me gekost: attest EPC, attest keuring electriciteit, advertentie op Immoweb en dan nog een kleine 100 euro (iets met een attest dat de notaris moest vragen aan de gemeente), dus toch heel wat bespaard door het zelf te verkopen, maar je moet er wel wat moeite in steken.

²

de moeite dit je daarin steekt is zeer klein in vergelijing met wat je krijgt. €6000 is voor een gemiddelde man 3x braafjes wakker worden om 5-6-7uur, om te gaan werken.
    no votes  

iTrader
    0
    Nog een bijkomende vraag, alvast bedankt voor jullie inspanningen en informatie:

Ik heb getekend voor een nieuw appartement te kopen en heb reeds het voorschot betaald. Nu moet ik dus zien dat ik mijn huidig appartement verkocht krijg zodat ik vervolgens de nog resterende schulden kan betalen aan mijn kredietverlener en een nieuw krediet aangaan voor aankoop van het nieuwe appartement. Is dit de volgorde waarin dit gewoonlijk gebeurt? Of betalen mensen gewoonlijk hun lopend krediet al volledig af voordat de woning verkocht is? Een nieuw krediet aanvragen lijkt me allesinds iets dat pas kan wanneer de huidige woning verkocht is, aangezien men op voorhand geen zekerheid heeft over de verkregen verkoopsprijs?

Nogmaals bedankt.
    dit is iets wat je (zeer) dringend moet gaan onderhandelen bij je financiele instelling.

ze gaan je zeker proberen op te lichten door moeilijke woorden te gebruiken en argumenten naar voor te schuiven die een gemiddelde man niet zal kunnen counteren.

Mijn advies is: ga naar daar en laat onmiddellijk weten dat je langs verschillende banken geweest bent om dit te financieren en dat je geen schrik hebt om heel het project te herfinancieren mocht je geen akkoord kunnen bereiken met deze financiele instelling.
    no votes  

iTrader
    10 (92%)
    Voor uw wagen te verkopen heb je ook niemand nodig. Gewoon zelf doen. Immoweb account, €70 dacht ik en je bent vertrokken. In je omschrijving geen immokantoren vermelden en als ze dan toch bellen gewoon afleggen. Jij kent je huis en renovatieprojecten beter dan iemand anders.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    no votes  

Pieter3770's schermafbeelding
    iTrader
    191 (100%)
    Compromis moet je zeker niet per se laten doen door de notaris van de koper. Het best is elk een andere te hebben, dan eentje het te laten uitwerken en dan kan de andere indien mogelijk wat laten wijzigen. Zo zijn ieders belangen onafhankelijk behartigd.
    no votes  

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    45 (100%)

Nogmaals bedankt.
    Overbruggingskrediet vergelijken - Spaargids.be
    no votes  

Yo-Han's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik nuanceer nog even. Aangezien dat hier wel 3x voorgesteld wordt en je zelf nog eens de vraag stelt.
    Je hebt GEEN notaris nodig om te verkopen! (tenzij de eigendom een erfenis is via een testament ed.)

De koper zal een notaris moeten betalen voor registratierechten. Jij kan volledig op jezelf de verkoop regelen.
    Een notaris inschakelen kan, maar moet niet. Een notaris kost je extra geld.
    Laatst gewijzigd door Yo-Han; 29 maart 2016 om 20:31
    no votes  

iTrader
    0
    Ik heb ongeveer 3 jaar geleden een appartement verkocht zonder een makelaar in te schakelen omdat ik niks van makelaars moet weten.

Je bent verplicht om een EPC te laten opstellen en je elektriciteit te laten keuren. Je bent niet verplicht om de elektriciteit te laten aanpassen. Dat is voor de nieuwe eigenaar.

Ik heb een notaris genomen en die vragen verder al de benodigde documenten op (bodemattest enz ...). Je moet daar zelf dus niks voor doen. Het EPC en het keuringsattest van de elektriciteit bezorg je aan hem want dat moet mee in het dossier.

De notaris zal ook inlichtingen inwinnen bij de syndicus van het gebouw (als er 1 is) of je nog iets aan de VME moet betalen (achterstallen, werken die al beslist zijn op de eigenaarsvergadering enz ...). De syndicus moet je daar een bedrag voor betalen en daar kom je niet onderuit.

Jij mag uiteraard zelf een notaris kiezen en de kopers mogen er ook zelf 1 kiezen. De kopers van mijn appartement kozen voor mijn notaris en ik heb de indruk dat dit sneller gaat dan met 2 verschillende notarissen (heb andere eigendom gekocht maar dan met 2 verschillende notarissen). De notaris stelt het compromis op.

Een notaris kost idd. geld maar ik heb niet de kennis om te weten hoe het juridisch correct in elkaar zit dus die prijs nam ik er zeker bij. Ik mocht ook registratierechten meenemen van het appartement dat ik verkocht naar het appartement dat ik aankocht. Hij regelde al die papieren.

Die immokantoren bellen en dringen zich op! Zelfs op een heel slinkse wijze! Ze reageren bijvoorbeeld op je advertentie en doen zich aan de telefoon voor als een particuliere koper. En ze willen een afspraak maken! Je kan ze gemakkelijk herkennen omdat ze zich professioneel beleefd gedragen. Een gewone mens is ook beleefd maar zij ratelen de ettiquette af!

Ik heb niet via Immoweb geadverteerd maar via Kapaza en Koopjeskrant. Verder heb ik zo'n ouderwetse affiche aan de voordeur gehangen en via die affiche is het verkocht!

Ik kan je niet helpen met de vraag over de financiering want ik zat niet in die situatie.

Veel succes!
    Laatst gewijzigd door Poppemie; 1 april 2016 om 23:05
    no votes  

Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Is het niet riskant om het compromis door de notaris van de kopers op te laten stellen?
    Deze zou bv belangrijke clausules of voorwaarden weg kunnen laten of in de schoenen van de verkoper steken.

Of kan je een "standaard" compromis laten opstellen als er geen speciale noden zijn?
    Datic - Ontmoet nieuwe mensen.
    no votes  

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    als je een reden zoekt om misschien toch met een makelaar te werken: de zever die je hier leest. En het feit dat je op een forum moet komen vragen welke attesten je nodig hebt.

Je eigen notaris aanstellen kost NIKS EXTRA. De kosten voor registratie en notaris worden volledig gedragen door de koper, ook al zijn er 2 notarissen. De notaris van de kopende partij verdient dan gewoon minder, maar dat is zijn probleem.

Er wordt hier ook gezegd dat een makelaar geen documenten opstelt. Elke goede makelaar die ik ken stelt wel zelf de compromis op. Ja, je kan dit laten doen door de notaris, maar die compromissen zijn vrijwel steeds standaard, een makelaar zal er eerder enkele voorwaarden in opnemen die u als verkoper extra beschermen.

Maar dit is geen pleidooi voor makelaars, ik heb onlangs ook zelf 2 woningen verkocht zonder makelaar (heb zelf wel een BIV-nummer maar ben geen makelaar), maar je moet er wel tijd insteken. Elke telefoon moet je kunnen beantwoorden, of je loopt mss een kandidaatkoper mis. En je moet ook extra info kunnen geven betreffende fiscaliteit, wetgeving, bouwtechnische zaken, premies,... Niet dat elke makelaar dat doet, er zitten prutsers tussen ook, zonder twijfel, maar een goede makelaar die zijn job, zijn reputatie en zijn klanten serieus neemt zal wel die meerwaarde bieden.

En ik heb ook veel telefoons gekregen van makelaars, ondanks dat er bijstond "makelaars zich onthouden aub", en ja, dat werkte serieus op mijn systeem (vandaar dat ik, ondanks mijn BIV-nr geen makelaar wil worden), maar goed, vriendelijk afwimpelen duurt maar 10 seconden.

Maar voor veel mensen is een makelaar absoluut nodig, sommige mensen kennen het verschil niet tussen een voor- en een achterdeur bij wijze van spreken, hoe verwacht je dan dat die een huis kunnen verkopen?
    "are you gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite?"
    no votes  

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Poppemie Bekijk bericht

Je bent verplicht om een EPC te laten opstellen en je elektriciteit te laten keuren. Je bent niet verplicht om de elektriciteit te laten aanpassen. Dat is voor de nieuwe eigenaar.!
    Verkoper die elektrische keuring laat uitvoeren is de gangbare manier van werken, is echter geen verplichting. Ten laste van koper kan worden opgenomen in de overeenkomst. Uiteraard is dit meestal een minpunt bij verkoop.

Maar dit is geen pleidooi voor makelaars, ik heb onlangs ook zelf 2 woningen verkocht zonder makelaar (heb zelf wel een BIV-nummer maar ben geen makelaar), maar je moet er wel tijd insteken. Elke telefoon moet je kunnen beantwoorden, of je loopt mss een kandidaatkoper mis. En je moet ook extra info kunnen geven betreffende fiscaliteit, wetgeving, bouwtechnische zaken, premies,... Niet dat elke makelaar dat doet, er zitten prutsers tussen ook, zonder twijfel, maar een goede makelaar die zijn job, zijn reputatie en zijn klanten serieus neemt zal wel die meerwaarde bieden.
    Er wordt hier inderdaad nogal snel gal gespuwd op makelaars. Woning verkopen kost je wel degelijk een heel stuk stuk van je vrije tijd, zeker als de prijs ook nog eens onaantrekkelijk is voor de geboden waar.
    Laatst gewijzigd door Merlion; 7 april 2016 om 21:26
    no votes  

Tefal's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht

Er wordt hier ook gezegd dat een makelaar geen documenten opstelt. Elke goede makelaar die ik ken stelt wel zelf de compromis op. Ja, je kan dit laten doen door de notaris, maar die compromissen zijn vrijwel steeds standaard, een makelaar zal er eerder enkele voorwaarden in opnemen die u als verkoper extra beschermen.

En je moet ook extra info kunnen geven betreffende fiscaliteit, wetgeving, bouwtechnische zaken, premies,... Niet dat elke makelaar dat doet, er zitten prutsers tussen ook, zonder twijfel, maar een goede makelaar die zijn job, zijn reputatie en zijn klanten serieus neemt zal wel die meerwaarde bieden.

Maar voor veel mensen is een makelaar absoluut nodig, sommige mensen kennen het verschil niet tussen een voor- en een achterdeur bij wijze van spreken, hoe verwacht je dan dat die een huis kunnen verkopen?
    Duidelijk een pleidooi van een makelaar voor makelaars
    Je kan makelaar worden met een cursuske bij Syntra. Je gaat dan toch niet beweren dat ze juridisch sterker staan dan notarissen.
    En over fiscaliteit, wetgeving, bouwtechnische zaken en premies weten die mannen ook niet veel meer dan de gemiddelde koper. Integendeel zelfs.

Ik heb mijn huis gekocht van een madammeke van eind de 70, een redelijk sociaal geval, en die kon het zelf ook verkopen. Ga hier nu niet beweren dat makelaars meer zijn dan verkopers.
    no votes  

Pagina 2 van 4 Eerste 1234 Laatste

Regels voor berichten