Bekijk resultaten enquête: Maandelijkse aflossing

Aantal stemmers
728. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • <€500

49 6,73%
  • €500-€600

70 9,62%
  • €600-€700

50 6,87%
  • €700-€800

70 9,62%
  • €800-€900

59 8,10%
  • €900-€1000

81 11,13%
  • €1000-€1100

74 10,16%
  • €1100-€1200

63 8,65%
  • €1200-€1300

70 9,62%
  • €1300-€1400

49 6,73%
  • €1400-€1500

27 3,71%
  • €1500-€1600

18 2,47%
  • >€1600

48 6,59%
    Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G63 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hebben uw ouders ook hun eigen knokploeg ofwa :P

Heb je dan eigenlijk zeer pover geleefd in het begin, of had je spaargeld staan waar je maandelijks moest aankomen?

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ik begrijp je posts niet zo goed, waarom zou hij of de bank geen rekening mogen houden met zijn huurinkomsten?
    \0/

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)

maandelijkse aflossing woning

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Ik begrijp je posts niet zo goed, waarom zou hij of de bank geen rekening mogen houden met zijn huurinkomsten?
    Waar heb ik dat gezegd?
    Zoals hij aanhaalt, zal geen enkele bank zijn situatie zomaar aanvaarden (loon = maandelijkse aflossing).
    En dan nog nemen banken maar 80% vd huur mee in hun berekening vd maandelijkse inkomsten, in zijn geval was dat ongeveer 700 EUR per maand.

Laatst gewijzigd door G63; 4 augustus 2020 om 21:04

Pieter3770's schermafbeelding
    iTrader
    195 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Klopt.
    80% telt dat mee.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    En hun geschatte huurinkomsten zijn ook nog vrij conservatief. Dat is toch via een schatter hé? Of niet?
    Collega van mij heeft ook net een lening aangegaan met de gedachte dat er een huurder bij komt. Het was 80% van een huurbedrag die lager ligt de huurinkomst die de collega intussen heeft.

Natuurlijk is er ook wel een keerzijde van dat risico. Als je dan eens geen huurder hebt, kan het water serieus aan de lippen staan.
    Zo ook nog iemand gekend bij een klant die meerdere huurpanden had. Tot er opeens een paar geen huurders meer hadden en hij de aflossingen niet meer kon betalen.
    Dan mocht hij ze gaan verkopen. Terwijl in tussentijd de rekeningen wel bleven komen.

LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    42 (92%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    En hun geschatte huurinkomsten zijn ook nog vrij conservatief. Dat is toch via een schatter hé? Of niet?
    Collega van mij heeft ook net een lening aangegaan met de gedachte dat er een huurder bij komt. Het was 80% van een huurbedrag die lager ligt de huurinkomst die de collega intussen heeft.

Natuurlijk is er ook wel een keerzijde van dat risico. Als je dan eens geen huurder hebt, kan het water serieus aan de lippen staan.
    Zo ook nog iemand gekend bij een klant die meerdere huurpanden had. Tot er opeens een paar geen huurders meer hadden en hij de aflossingen niet meer kon betalen.
    Dan mocht hij ze gaan verkopen. Terwijl in tussentijd de rekeningen wel bleven komen.
    Hij zegt zelf dat zijn ouders druk hebben gezet. Lees: zijn ouders zitten er warmpjes in en zullen zich misschien wel borg hebben gesteld. Of ze hadden serieus wat verzekeringen/beleggingen/kredieten bij de bank in kwestie ( gewoon een hoop cashgeld maakt immers niet echt indruk als drukkingsmiddel...)
    Je krijg zo'n uitzondering niet zomaar van de bank hoor

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    Hij zegt zelf dat zijn ouders druk hebben gezet. Lees: zijn ouders zitten er warmpjes in en zullen zich misschien wel borg hebben gesteld. Of ze hadden serieus wat verzekeringen/beleggingen/kredieten bij de bank in kwestie ( gewoon een hoop cashgeld maakt immers niet echt indruk als drukkingsmiddel...)
    Dit vat het heel goed samen.

Fils à papa die Albanese knokploegen inhuurt om zijn huurders af te dreigen.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht

Troll

iTrader
    195 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    Bwa, warmpjes, hogere middenklasse gok ik.
    Maar idd met alles wat ze hebben bij die ene bank (verzekeringen, zijn al vroeg begonnen met beleggingen toen dat nog niet zo ingeburgerd was,...) en nog echt kunnen "profiteren" van de goede band met het zeer lokale kantoor (dat ondertussen zelfs al opgedoekt is).
    Hebben bij tekenen 2de lening borg gestaan, echter bij beide aankopen heb ik geen euro gekregen. Enkel borg bij de lening, niet officieel bij de notaris (ik 100% eigenaar dus).
    En dit was om de lening goedgekeurd te krijgen bij het hoofdkantoor, ze zijn er weer van geschrapt 2 maand later.
    Maakt me dat een Fils à papa? Bevoorrecht sowieso, geholpen sowieso, Fils à papa zie ik toch nog als wat anders; bijvoorbeeld al die Reuzegommertjes waarschijnlijk...

MrKend54l

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht

Gohja, je kan het maar hebben ook hé. Het is een beetje typisch om negatief te spreken over mensen met wat meer (financiële) mogelijkheden. Vriendin van me haar vader is aannemer, die heeft voor zijn twee dochters ook wel een kast van een huis neergezet, wat anders niet zo eenvoudig zou geweest zijn. Maar uiteindelijk moet je als je de mogelijkheden hebt er nu ook niet beschaamd voor zijn, er is in dit land herverdeling genoeg, je mag ook nog wel voordeel ondervinden van het werk van je ouders/grootouders/... lijkt me.

Heel die historie van de knokploegen was wel cringeworthy, maar dat zal ook vooral het interneteffect geweest zijn.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Eventjes tussendoor:

Denk dat er een aantal hier dit zeer interessante lectuur gaan vinden (academische onderbouwing van een aantal discussies die hier reeds in het verleden vaak zijn gevoerd - cijfers zijn lichtjes gedateerd maar toch nog vrij actueel):

https://alum.kuleuven.be/bestanden/j...tie-huygebaert

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Thanks interessante lectuur.

Wat opvallend is dat de hypothecaire schuldgraad toch wel opmerkelijk gestegen is en er duiding wordt gemaakt dat de Belgische overwaardering minder weegt door vermindering van rentelast.

Dus als de rente omhoog gaat zal het moeilijk worden om de hoge prijzen aan te houden.

Voor oudere huizen kan je gewoon je prijs verlagen maar voor nieuwbouw zit je natuurlijk met een andere berekening.

Of dat komt van de marges van de bouwbedrijven, efficiëntiewinst, kwaliteitsverlies of goedkopere bouwgronden (al dan niet verkleinen).

Sommige zaken staan wetmatig vast, bepaalde kwaliteit (EPB) moet er zijn, marges zal ook niet veel schuiven.

Dus ik maak er van dat we op minder ruimte gaan leven wat betreft bouwgrond (eventueel appartement), gaan inboeten op kwaliteit (kleinere/minder ruimtes), goedkopere (makkelijkere te plaatsen) materialen en minder luxueuze/duurzame afwerking.

Dus wordt het huren of renoveren

//Jokepost

Andere interpretaties?

Spijtig dat er geen cijfers zijn van wie die hypotheken aangaat.
    Zouden dit voornamelijk "jongeren" zijn?

Allerlaatste zin is wel opmerkelijk:
    "• De huidige reglementering van de huurdersmarkt (indexering van de huurprijzen) is
    moeilijk houdbaar, gegeven de (jarenlange) evoluties in de koopmarkt."
    Laatst gewijzigd door Secj; 5 augustus 2020 om 16:43

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Gohja, je kan het maar hebben ook hé. Het is een beetje typisch om negatief te spreken over mensen met wat meer (financiële) mogelijkheden. Vriendin van me haar vader is aannemer, die heeft voor zijn twee dochters ook wel een kast van een huis neergezet, wat anders niet zo eenvoudig zou geweest zijn. Maar uiteindelijk moet je als je de mogelijkheden hebt er nu ook niet beschaamd voor zijn, er is in dit land herverdeling genoeg, je mag ook nog wel voordeel ondervinden van het werk van je ouders/grootouders/... lijkt me.

Heel die historie van de knokploegen was wel cringeworthy, maar dat zal ook vooral het interneteffect geweest zijn.
    Nee je zou goed gek zijn om de kansen die je krijgt niet te grijpen. Ik denk dat geen enkele weldenkende mens aangeboden hulp of duwtje in de rug zou afwijzen.
    Ik zou niet dezelfde keuze maken, veel te riskant voor mij persoonlijk. Maar als hij en zijn ouders zich daar goed bij voelen, dan zie ik geen bezwaar.

Ik zou vooral ook zeggen hoe uw familie aan dat geld is gekomen, dat speelt ook wel een grote rol. Als dat is door het uitbuiten van mensen bijvoorbeeld, dan snap ik scheve blikken als je van de papa een Porsche en een huis krijgt
    Maar indien correct verdiend is er geen enkel reden. Het is ook belangrijk hoe je met die giften omgaat. Heb je besef van hoe het komt dat je dat allemaal krijgt, en snap je hoe uw ouders zulke hoge functies bekleden. Dat is belangrijk. Nederigheid en respect, dat moet je hebben.

Het is ook normaal voor onze generatie dat wij kunnen profiteren van het werk van onze ouders en grootouders. Zij hadden mogelijkheden rijk te worden. Wij zijn op dat vlak de spoiled generation. Maar ik vrees dat onze kinderen dit geluk niet meer zullen hebben.

Die knokploegen gaan mij altijd bijblijven alvast.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    195 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn ouders hebben alleszins van bij hen thuis uit nooit iets meegekregen.
    Pa de eerste in zijn dorp die ging verder studeren (leraar geschiedenis en latijn), ma huisarts en altijd belachelijk hard gewerkt (niet zoals die pupertjes van nu in hun groepspraktijken waar ze je op 10min buitenkegelen).
    Zijn gewoon heel erg slim met hun geld omgegaan altijd. Maar zoals gezegd, niks uitzonderlijk qua hoeveelheid geld. Puur geluk dat zij waarschijnlijk door de jaren heen een van de eersten waren die met beleggingen begonnen in de heel lokale bank,...
    Zus werd op dat moment net zelfstandige kinderpsychiater, dat type hebben ze ook graag aan hun kant.

Noctilucus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Secj Bekijk bericht
    ... Dus als de rente omhoog gaat zal het moeilijk worden om de hoge prijzen aan te houden.

Voor oudere huizen kan je gewoon je prijs verlagen maar voor nieuwbouw zit je natuurlijk met een andere berekening.

Of dat komt van de marges van de bouwbedrijven, efficiëntiewinst, kwaliteitsverlies of goedkopere bouwgronden (al dan niet verkleinen).

Sommige zaken staan wetmatig vast, bepaalde kwaliteit (EPB) moet er zijn, marges zal ook niet veel schuiven.

Dus ik maak er van dat we op minder ruimte gaan leven wat betreft bouwgrond (eventueel appartement), gaan inboeten op kwaliteit (kleinere/minder ruimtes), goedkopere (makkelijkere te plaatsen) materialen en minder luxueuze/duurzame afwerking.

Allerlaatste zin is wel opmerkelijk:
    "• De huidige reglementering van de huurdersmarkt (indexering van de huurprijzen) is
    moeilijk houdbaar, gegeven de (jarenlange) evoluties in de koopmarkt."
    Ik was die studie al een hele tijd geleden tegengekomen, die is ondertussen 3 jaar oud en er is nog niets veranderd
    Al blijft vergelijken over de landsgrenzen moeilijk omdat je met een andere cultuur zit ("de Belg met de baksteen in de maag"), ander bouwlandschap (bv. Nederland met gemiddeld veel kleinere huizen en een veel groter aandeel SOD), landen waar de vastgoedbubbel veel explicieter was (bv. de landen met zo'n groot aandeel bouwnijverheid zoals Spanje en Ierland), ...

Ergens denk ik dat de prijzen niet echt zullen zakken eens de rente stijgt, zeker als ik zie hoe snel de prijzen in eerdere periodes gestegen zijn toen de rente een pak hoger lag dan nu. Ik vermoed dat het toch zal neerkomen op kleiner wonen, eventueel meer afgelegen en goedkopere afwerking.
    Bouwbedrijven zullen hun marges niet opgeven, de reglementering zal alleen strenger worden. Met de huidige extreem lage rentes zie ik toch veel heel jonge koppels zonder problemen lenen voor een duur huis t.o.v. hun inkomen, ik denk dat vooral die groep in de toekomst langer zal moeten huren en sparen.
    En ik verbaas me over hoeveel echt dure nieuwbouw huizen je overal ziet, dat terzijde, maar dat trekt de gemiddeldes voor de "villa & bungalow" statistieken ook wel op. Net als het aantal huizen dat lange tijd aan buitensporige prijzen blijft te koop staan; als verkopers of hun makelaars dat dan als maatstaf nemen voor een schatting, creëer je natuurlijk op de duur een soort sneeuwbaleffect van prijsinflatie zolang er maar mensen bereid zijn dat geld neer te leggen - of steden met schaarste waar tegen elkaar opgeboden wordt om toch maar iets te kunnen kopen.

Het aandeel wanbetalers valt eigenlijk nog goed mee, die percentages lijken me laag gezien het aantal mensen dat tegenwoordig niet in staat is om te sparen of met geld om te gaan...

Ik verwacht niet dat de indexering van de huurprijzen snel wegvalt, daar zit een veel te grote lobby achter. En als kopen duurder wordt, groeit het aandeel huurders zodat verhuurders (bij wissel van huurders of nieuw aangeboden panden) hogere prijzen kunnen vragen. Daar wordt het denk ik nog veel sneller een kwestie van kleiner en lagere kwaliteit te huren.
    "... who gnaws hungrily in inconceivable, unlighted chambers beyond time and space amidst the muffled, maddening beating of vile drums and the thin monotonous whine of accursed flutes"

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Amaai, ofwel hebben ze mijn schoonbroer wat verkeerde info gegeven ofwel zijn banken super streng voor alleenstaanden.

Loon: +-1700 Euro netto (eigenlijk 1900 Euro, maar er wordt +-200-250€ netto afgehouden van zijn loon voor een salariswagen/private lease met speciaal tarief) + mc 160eur.

Hij gaat horen voor een lening op 25 jaar.. hij kan maximaal 110.000€ lenen.
    Ik weet natuurlijk niet alle details, maar hij zei zelfs "zelfs al heb ik 100.000 eigen inbreng, dan nog kon ik maar maximaal 110.000€ lenen". Oké dat een alleenstaande met dat loon geen 300k zal kunnen lenen, lijkt me logisch. Maar had toch iets rond 180-200k in gedachten.

Of wordt die wagen misschien als "krediet" gezien?
    Laatst gewijzigd door gumball4000; 12 augustus 2020 om 16:27

Regels voor berichten