Bekijk resultaten enquête: Maandelijkse aflossing

Aantal stemmers
722. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • <€500

48 6,65%
  • €500-€600

70 9,70%
  • €600-€700

49 6,79%
  • €700-€800

69 9,56%
  • €800-€900

59 8,17%
  • €900-€1000

81 11,22%
  • €1000-€1100

73 10,11%
  • €1100-€1200

63 8,73%
  • €1200-€1300

70 9,70%
  • €1300-€1400

49 6,79%
  • €1400-€1500

27 3,74%
  • €1500-€1600

18 2,49%
  • >€1600

46 6,37%
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    79 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Meest nuttige voor ALLE ouders is kinderopvang + school (dus ook schoolopvang, schoolmaaltijden-ook ontbijt! -, gratis sport,...) + alle medische zorgen volledig gratis te maken voor iedereen met kinderen onder de 18j + hoger onderwijs.
    hoewel die voeding zeker zijn nut zou hebben, zijn de meeste scholen gewoon niet in staat om ontbijt en maaltijden te voorzien voor alle kinderen. En zeker ontbijt en avondmaal zou ik toch bij de ouders houden, een gezin moet ook zijn tijd krijgen. Want anders krijg je kinderen die van 7 tot 19 op school zitten.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    een extra op hun uitkering is dus gewoon kinderbijslag . Ook een gezin met 2 partners kunnen allebij met een uitkering zijn, hé.

Ter info, aantal huishoudens:
    0.Totaal private huishoudens 4.988.930
    1.Alleenwonenden 1.744.620
    2.Gehuwde koppels zonder thuiswonend kind 951.083
    3.Gehuwde koppels met thuiswonend(e) kind(eren) 1.000.439
    4.Niet-gehuwd samenwonende koppels zonder thuiswonend kind 312.629
    5.Niet-gehuwd samenwonende koppels met thuiswonend(e) kind(eren) 387.796
    6.Alleenstaande ouders 491.825
    7.Andere types huishoudens 100.538
    8.Collectieve huishoudens 6.458
    Laten we dus even huishoudens nr. 3, 5 en 6 te nemen. Dit gaat over 1.880.060 waarvan 3 en 5 al 1.388.235 oftewel bijna drie kwart in beslag nemen. Dat is dus al het gros van de huishoudens met kinderen die met twee partners zijn, hoeveel huishoudens er dan weer niet moeten leven van een uitkering weten we niet maar vermoedelijk zal dit daar ook weer het gros van zijn. Laten we gemakshalve even 80% nemen (al vermoed ik dat het percentage nog hoger zal liggen), van de 1.880.060 huishoudens zouden er dan 1.110.588 huishoudens geschrapt kunnen worden van kinderbijslag, mooi toch?

En ja, die 20% van huishoudens met 2 partners oftewel 277.647 huishoudens die van een leefloon/uitkering afhankelijk zijn kan je dan gaan steunen voor de kinderen. Noem het kindergeld, noem het extra leefloon, boeit op zich eigenlijk niet.

Nummertje 6 vind ik trouwens tricky want er wordt geen onderscheid gemaakt tussen alleenstaande ouders die met een week-week regeling zitten en de kosten van de kinderen ook door twee delen...
    \0/

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    En nogmaals, zo ondermijn je wel de middenklasse, ik snap niet hoe je dit niet snapt.

Exacte cijfers maakt niet uit, ff simplistisch, maar bv. onder de 1500 euro krijg je steun. Erboven niet. Stel dat dit 300 euro is per kind. Dan is er dus in jouw voorstel geen verschil tussen een gezin met 2 kinderen dat 1500 euro verdient (met steun) en eentje dat 2100 euro verdient (zonder steun).

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    79 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Laten we dus even huishoudens nr. 3, 5 en 6 te nemen. Dit gaat over 1.880.060 waarvan 3 en 5 al 1.388.235 oftewel bijna drie kwart in beslag nemen. Dat is dus al het gros van de huishoudens met kinderen die met twee partners zijn, hoeveel huishoudens er dan weer niet moeten leven van een uitkering weten we niet maar vermoedelijk zal dit daar ook weer het gros van zijn. Laten we gemakshalve even 80% nemen (al vermoed ik dat het percentage nog hoger zal liggen), van de 1.880.060 huishoudens zouden er dan 1.110.588 huishoudens geschrapt kunnen worden van kinderbijslag, mooi toch?
    als je financiële drama's wil creëren: ja.

Het is trouwens geen 20% in Vlaanderen:

Het aantal arbeidsongeschikten is zo'n 321.000, waarvan 38% een paar met kinderen en 11% een eenoudergezin.
    Het aantal arbeidsongeschikten is zo'n 129.000, waarvan 39% een paar met kinderen en 15% een eenoudergezin. Da's 226.950 uitkeringstrekkers en daarnaast nog zo'n 25.000 leefloners en zo'n 145.000 mensen met een pensioen én kinderen. Is samen 396.950, enkel in Vlaanderen. Niet te vergelijken met het aantal huishoudens van hiervoor, gezien een aanzienlijk aantal mensen in een gezin leven met enkel leefloners of uitkeringstrekkers/gepensioneerden, maar toch duidelijk een aanzienlijk aantal.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega
    Nummertje 6 vind ik trouwens tricky want er wordt geen onderscheid gemaakt tussen alleenstaande ouders die met een week-week regeling zitten en de kosten van de kinderen ook door twee delen...
    sowieso heb je hogere kosten, hé;
    Mij nodig? Tag me @JPV

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    En nogmaals, zo ondermijn je wel de middenklasse, ik snap niet hoe je dit niet snapt.

Exacte cijfers maakt niet uit, ff simplistisch, maar bv. onder de 1500 euro krijg je steun. Erboven niet. Stel dat dit 300 euro is per kind. Dan is er dus in jouw voorstel geen verschil tussen een gezin met 2 kinderen dat 1500 euro verdient (met steun) en eentje dat 2100 euro verdient (zonder steun).
    ? Is het niet vanzelfsprekend dat er voor een gezin (of dat nu een getrouwd koppel, wettelijk of feitelijk samenwonend gezin gaat maakt geen hol uit) gekeken wordt naar het gezinsinkomen en niet naar het individueel inkomen van elke ouder?

Denk dat je het ook iets te cybermatig bekijkt.... ALS(Loon<1500;+300;0). Zo werkt het dus niet... Je zal merken dat ik nergens concrete cijfers heb voorgesteld om als limiet in te stellen omdat dit wat natte vinger werk zou zijn. Het enige wat ik (denk ik voor de 4e x) moet herhalen is dat je wat meer naar de geest van het idee moet werken, nl. ==> ALS je een gezin hebt waarbij beide ouders KUNNEN werken (fysieke en mentale gezondheid, werkgelegenheid, ... laten dit toe), DAN zou je geen kindergeld moeten krijgen.

Alles wat je erbij wilt fantaseren van bedragen e.d. mag je gerust doen, maar bekijk het dan wel per gezinssituatie met het gezinsinkomen en niet individueel.

Alé, ik snap niet hoe je dit niet snapt ;-)
    \0/

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    als je financiële drama's wil creëren: ja.

Het is trouwens geen 20% in Vlaanderen:

Het aantal arbeidsongeschikten is zo'n 321.000, waarvan 38% een paar met kinderen en 11% een eenoudergezin.
    Het aantal arbeidsongeschikten is zo'n 129.000, waarvan 39% een paar met kinderen en 15% een eenoudergezin. Da's 226.950 uitkeringstrekkers en daarnaast nog zo'n 25.000 leefloners en zo'n 145.000 mensen met een pensioen én kinderen. Is samen 396.950, enkel in Vlaanderen. Niet te vergelijken met het aantal huishoudens van hiervoor, gezien een aanzienlijk aantal mensen in een gezin leven met enkel leefloners of uitkeringstrekkers/gepensioneerden, maar toch duidelijk een aanzienlijk aantal.
    Kan je even het verschil tussen die 321.000 en 129.000 laten weten, ik zie het niet meteen? Ik had het over 277.647 huishoudens van twee personendie geschat van een uitkering/leefloon dienden te leven, jij meldt 226.950 + 25.000 + 145.000 personen, oftewel 396.950 personen... Ik denk dus dat ik nog zelfs teveel geschat heb en er minder leeflonen/uitkeringen gegeven moeten worden dan ik dacht?

sowieso heb je hogere kosten, hé;
    Klopt, de kosten zullen evenwel niet verdubbeld worden maar kom, alleenstaanden met kinderen ten laste mag je dan nog bij de groep van "kindergeldhoevenden" rekenen.
    \0/

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hallo Vega, kan je dit hele off-topic gebeuren niet best ergens anders organiseren?
    Ieder zijn ideologie, maar doe het in de juiste topic aub.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    79 Post(s)
    Kan je even het verschil tussen die 321.000 en 129.000 laten weten, ik zie het niet meteen? Ik had het over 277.647 huishoudens van twee personendie geschat van een uitkering/leefloon dienden te leven, jij meldt 226.950 + 25.000 + 145.000 personen, oftewel 396.950 personen...
    321 * (0.38+0.11)+129*(0.39+0.15) = 226,95. kort gezegd .

Ik denk dus dat ik nog zelfs teveel geschat heb en er minder leeflonen/uitkeringen gegeven moeten worden dan ik dacht?
    "t is niet omdat je een huishouden van 2 personen bent, dat je, als iemand een uitkering krijgt, de andere een substantieel... inkomen heeft, hé (en zeker niet dat je samen een mooie uitkering hebt). Bij alleenstaanden daalt de uitkering (alvast werkloosheid) naar zo'n 500 euro bruto, als je al voltijdse rechten hebt, hé. Dan kan je een partner hebben die 1200 euro netto heeft uit een deeltijds loon en in een gigantische armoede terechtkomen.

Klopt, de kosten zullen evenwel niet verdubbeld worden maar kom, alleenstaanden met kinderen ten laste mag je dan nog bij de groep van "kindergeldhoevenden" rekenen.
    dat je daar alleen al maar aan twijfelt, zegt al veel...

Bekijk eens pg 20 van dit: http://www.kenniscentrumvlaamsestede...giearmoede.pdf
    Mij nodig? Tag me @JPV

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    321 * (0.38+0.11)+129*(0.39+0.15) = 226,95. kort gezegd .

"t is niet omdat je een huishouden van 2 personen bent, dat je, als iemand een uitkering krijgt, de andere een substantieel... inkomen heeft, hé (en zeker niet dat je samen een mooie uitkering hebt). Bij alleenstaanden daalt de uitkering (alvast werkloosheid) naar zo'n 500 euro bruto, als je al voltijdse rechten hebt, hé. Dan kan je een partner hebben die 1200 euro netto heeft uit een deeltijds loon en in een gigantische armoede terechtkomen.

dat je daar alleen al maar aan twijfelt, zegt al veel...

Bekijk eens pg 20 van dit: http://www.kenniscentrumvlaamsestede...giearmoede.pdf
    Alé, mijn laatste post hierover, zoals bloembak zegt, mss via ander topic...

Je zal wel volledig gelijk hebben hoor. Maar ik herhaal voor een (ik denk 5e x) mijn bedoeling. Gezinnen waar beide partners werkende zijn of zouden kunnen werken (indien fysieke en geestelijke gezondheid dit toelaten alsook de werkgelegenheid) zouden in mijn ogen niet afhankelijk mogen zijn van kindergeld om hun kinderen op te voeden of om hun gezinsinkomen aan te vullen. Al de gevallen die jij vermeldt zoals gezinnen waarbij er geleefd wordt van een uitkering/leefloon/pensioen zouden er wel recht op KUNNEN hebben, ook hier wel met een kanttekening dat ik vind dat we te laks zijn naar opvolging/ondersteuning van werkzoekenden.

En waar uit ik trouwens mijn twijfel over dat een alleenstaande ouder met kind die co-ouderschap heeft hogere kosten heeft en niet zomaar de kost van een samenwonend gezin delen 50/50 met de andere ouder? Nergens toch? Al wat ik zeg is dat er geen verdubbeling is van de kost, maw, als kind A van papa X en mama Y maandelijks 500 EUR kost en X en Y gaan uit elkaar, dat kind niet 500 EUR zal kosten per ouder na de scheiding. Dat niet elke ouder nog steeds 250 EUR zal betalen lijkt me ook logisch en geef ik grif toe (dus nogmaals, hier twijfel ik niet over).

Je PDF die je doorlinkt zal vast heel boeiend zijn maar ik kan me daar niet mee bezig houden om deze door te lezen :P

Om toch nog even on-topic te blijven, had gezien dat ik op de enquête over de maandelijkse aflossing nog naar ons "oude" aflossing had staan 1.400 - 1.500. Heb dit inmiddels aangepast naar 800-900 al zal dit over enkele maanden weer moeten veranderen naar 1.500 - 1.600.
    \0/

Mulan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    @Vega:
    Stel dat jij en ik samen 3 kinderen hebben. We wonen in een ruim huis, jij rijdt met een break, ik met een kleine stadswagen.
    Helaas loopt het fout tussen ons.
    We gaan uit elkaar en kiezen voor co-ouderschap.
    De kleine stadswagen blijkt net te klein om efficiënt te functioneren met het grote gezin. Ik kan bvb niet na het werk de kinderen ophalen van school en naar de supermarkt gaan. Nauwelijks een koffer, 3 stoelen bezet (en dan kan er 1 van de 3 niet in een kinderzitje zitten) en de voorbank staat al vol met mijn werktas en 3 boekentassen. Ik heb dus al een grotere wagen nodig. Dus meer geld voor de aankoop én ook hogere wegentaksen.

Ik kan ook geen klein appartementje gaan huren, want ik heb minimum 3 slaapkamers nodig. Tenzij ik zélf terug een kleine op de kamer neem. Dus ipv 600 euro voor een appartement moet ik al 800 euro uit gaan geven aan huur. Weer extra geld. Idem voor de papa, ipv 1 woning met 3-4 slaapkamers moeten er nu 2 betaald worden. Dit zijn de grootste kosten waar ik direct aan denk.

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    @Vega:
    Stel dat jij en ik samen 3 kinderen hebben. We wonen in een ruim huis, jij rijdt met een break, ik met een kleine stadswagen.
    Helaas loopt het fout tussen ons.
    We gaan uit elkaar en kiezen voor co-ouderschap.
    De kleine stadswagen blijkt net te klein om efficiënt te functioneren met het grote gezin. Ik kan bvb niet na het werk de kinderen ophalen van school en naar de supermarkt gaan. Nauwelijks een koffer, 3 stoelen bezet (en dan kan er 1 van de 3 niet in een kinderzitje zitten) en de voorbank staat al vol met mijn werktas en 3 boekentassen. Ik heb dus al een grotere wagen nodig. Dus meer geld voor de aankoop én ook hogere wegentaksen.

Ik kan ook geen klein appartementje gaan huren, want ik heb minimum 3 slaapkamers nodig. Tenzij ik zélf terug een kleine op de kamer neem. Dus ipv 600 euro voor een appartement moet ik al 800 euro uit gaan geven aan huur. Weer extra geld. Idem voor de papa, ipv 1 woning met 3-4 slaapkamers moeten er nu 2 betaald worden. Dit zijn de grootste kosten waar ik direct aan denk.
    Met niets wat je zegt kan ik niet akkoord gaan, maar de meerprijs van de grotere type wagen en het appartement met 1 extra slaapkamer zal er nog steeds niet voor zorgen dat als de kinderen ervoor 800 EUR kostten per maand, dit nu 800 EUR per maand zal zijn per ouder, zelfs niet voor de moeder die een grotere wagen dient te kopen.

En dan nog, een Xsara Picasso is bvb. een spuuglelijke wagen maar heerlijk als gezinwagen (heb er zelf nog 1 gehad) met plek voor 3 kinderen en bovendien zuinig + goedkoop als je deze van 7-8 jaar oud koopt... Als het natuurlijk een wagen van max. 2 jaar oud moet zijn waar je nog een lening voor aangaat, tjah.
    \0/

Mulan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    Ik had jouw post verkeerd gelezen, eigenlijk zijn we het helemaal met elkaar eens
    Zelf ook aan het scheiden nu en de meerkost valt tot nu toe relatief goed mee. Maar het gaat dan ook maar om eentje en geen 3 kinderen
    Ik zou zelf durven zeggen dat de kosten voorlopig gelijk blijven omdat we met een gezamenlijk inkomen niet op het geld "moesten" letten en we nu veel bewuster aankopen als we met een kleiner budget rekening houden.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Dat klopt, maar 4 jaar geleden moest ik ook nog omheining, tuinaanleg, klinkerwerken en terras aanleggen etc. 20k is niets als je met zo een werken begint, dat weet je ook.

Maar ik heb al een nieuwbouwhuis (2016) dat af is en voor 50+% betaald. Mijn 75k is echt buffer.
    Zou mijn lening voor de helft kunnen terugbetalen. Maar gezien kosten voor intrest beperkt zijn doe ik dat niet.

Een buffer van 75K wilt zeggen dat je maandelijks een verzekering van 400 euro neemt om een veiligheidsgevoel te hebben dat totaal niet match met risico's in de realiteit.

Waarom geen passieve belegging? Dat is relatief veilig en het is nog steeds mogelijk om tegen je eigen aandelen te 'lenen' aan 1,25% moest dat nodig zijn?

Uw buffer kan een waarde hebben van 400k tegen uw pensioenleeftijd met een realistisch rendement van 6%. Van gemiste opportuniteiten gesproken...

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Ik had jouw post verkeerd gelezen, eigenlijk zijn we het helemaal met elkaar eens
    Zelf ook aan het scheiden nu en de meerkost valt tot nu toe relatief goed mee. Maar het gaat dan ook maar om eentje en geen 3 kinderen
    Ik zou zelf durven zeggen dat de kosten voorlopig gelijk blijven omdat we met een gezamenlijk inkomen niet op het geld "moesten" letten en we nu veel bewuster aankopen als we met een kleiner budget rekening houden.
    Succes daarmee, is voor niemand plezant, 'gelukkig' is er maar 1 kind waarmee het dan toch wat eenvoudiger is dan met verschillende kinderen inderdaad.
    \0/

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    ? Is het niet vanzelfsprekend dat er voor een gezin (of dat nu een getrouwd koppel, wettelijk of feitelijk samenwonend gezin gaat maakt geen hol uit) gekeken wordt naar het gezinsinkomen en niet naar het individueel inkomen van elke ouder?

Denk dat je het ook iets te cybermatig bekijkt.... ALS(Loon<1500;+300;0). Zo werkt het dus niet... Je zal merken dat ik nergens concrete cijfers heb voorgesteld om als limiet in te stellen omdat dit wat natte vinger werk zou zijn. Het enige wat ik (denk ik voor de 4e x) moet herhalen is dat je wat meer naar de geest van het idee moet werken, nl. ==> ALS je een gezin hebt waarbij beide ouders KUNNEN werken (fysieke en mentale gezondheid, werkgelegenheid, ... laten dit toe), DAN zou je geen kindergeld moeten krijgen.

Alles wat je erbij wilt fantaseren van bedragen e.d. mag je gerust doen, maar bekijk het dan wel per gezinssituatie met het gezinsinkomen en niet individueel.

Alé, ik snap niet hoe je dit niet snapt ;-)
    Ik had het over het gezinsinkomen.

Zoals reeds elders gepost, het gemiddelde netto gezinsinkomen:
    Huishoudinkomen in Vlaams Gewest gemiddeld 2.251 euro per maand
    https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/huishoudinkomen

Dit is dus reeds inclusief kindergeld en het belastingsvoordeel hiervan. Dat komt zelfs akelig dicht bij mijn voorbeeld.

Zetten we dit er ook nog eens langs :

Voor België is de armoedegrens een inkomen van € 13.377 netto per jaar, ofwel € 1.115 netto per maand voor een alleenstaande, of € 28.092 netto per jaar of € 2.341 netto per maand voor een huishouden van twee volwassenen en twee kinderen (< 14 jaar)
    https://socialsecurity.belgium.be/nl...elgie-6-vragen

Ik zou zeggen, maak het eens wat concreter, want ik geloof dat je nog altijd niet door hebt dat je bij de 5% best verdiendende werknemers van België bent met jouw gezin.

Aan de moderators : Welk subforum is geschikt voor een diepere discussie hieromtrent? Valt dit ook onder Economie? Of zou dit elders thuis horen?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten