Bekijk resultaten enquête: Maandelijkse aflossing

Aantal stemmers
722. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • <€500

48 6,65%
  • €500-€600

70 9,70%
  • €600-€700

49 6,79%
  • €700-€800

69 9,56%
  • €800-€900

59 8,17%
  • €900-€1000

81 11,22%
  • €1000-€1100

73 10,11%
  • €1100-€1200

63 8,73%
  • €1200-€1300

70 9,70%
  • €1300-€1400

49 6,79%
  • €1400-€1500

27 3,74%
  • €1500-€1600

18 2,49%
  • >€1600

46 6,37%
    phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    En zitten we uiteindelijk een situatie waar het NOG minder loont om te gaan werken, en je de middenklasse nog meer afbreekt. Een situatie die zich al nog veel extremer stelt in de VS. De welfare-trap. Begin er niet aan.
    Met "Alleen voor mensen die het nodig hebben", kom je in een situatie waarbij je uiteindelijk er niks aan hebt om meer te verdienen, behalve als je plots 1000 euro meer krijgt ofzo.

Daarnaast, je moet investeren in de toekomst van de maatschappij. Als iedereen hier liever een derde-wereld land leeft, dan moet je maar daar naartoe verhuizen. Maar het is juist door deze investeringen dat er ook meer rendement komt hieruit. Kinderen die in armoede zitten, leveren later ook veel minder op voor de maatschappij.

Maar dit is allemaal off-topic. Deze disuccisie is volgens mij elders ook al eens gevoerd geweest.

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SlashDotDash Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kindergeld gewoon omgekeerd evenredig laten verminderen in functie van brutoloon, is dat niet het eenvoudigste en in lijn met wat nu reed gedaan wordt voor zo veel subsidies en premies?

Pakweg tot aan 2500€ bruto de volle pot geven en per 100€ bruto erbij 10€ aftrekken van het bedrag. Zo kan je het laten uitdoven voor hogere inkomens want die hebben dat inderdaad niet nodig.
    Dan ga je denk ik zien dat de netto onkostenvergoedingen en foefeltrucjes nóg meer gebruikt zullen worden om toch maar niet meer dan 2.500 EUR bruto te laten betalen... Maar dan nog, zelfs iemand die 2.000 EUR bruto verdient heeft ongeveer 1.650 EUR netto per maand, je gaat me toch niet zeggen dat die persoon afhangt van zijn kindergeld om voor het kind te kunnen betalen? Als dat het geval is moet die persoon zijn/haar prioriteiten gaan bekijken of gewoon geen kinderen nemen. Als die persoon alleenstaand is en voor 2 kinderen brood op de plank moet leggen is dat al een ander verhaal, maar met twee ouders waarvan ze beide gezond zijn en kúnnen werken... Nee, dan hoeft kindergeld in mijn ogen niet.
    \0/

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    83 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Dan ga je denk ik zien dat de netto onkostenvergoedingen en foefeltrucjes nóg meer gebruikt zullen worden om toch maar niet meer dan 2.500 EUR bruto te laten betalen... Maar dan nog, zelfs iemand die 2.000 EUR bruto verdient heeft ongeveer 1.650 EUR netto per maand, je gaat me toch niet zeggen dat die persoon afhangt van zijn kindergeld om voor het kind te kunnen betalen?
    je zou verschieten. Met 2 kinderen en 1650 euro netto, in een duurdere regio qua woning (zonder dat je daarom duur moet gaan) én met een auto die je nodig hebt voor het werk: zeker.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega
    Als dat het geval is moet die persoon zijn/haar prioriteiten gaan bekijken of gewoon geen kinderen nemen. Als die persoon alleenstaand is en voor 2 kinderen brood op de plank moet leggen is dat al een ander verhaal, maar met twee ouders waarvan ze beide gezond zijn en kúnnen werken... Nee, dan hoeft kindergeld in mijn ogen niet.
    Een déél kindergeld lijkt me niet slecht. Enkel en alleen al wegens solidariteit tussen mensen die kinderen hebben en mensen die er al dan niet bewust voor kiezen om er geen te hebben. Maw: compensatie voor investering in kinderen ipv in andere zaken. Nu, dit kan ook via belastingsvrije som, maar dan zit je met mensen die geen belastingen betalen en het zeker ook nodig hebben.

Sowieso moet je alles qua netto onkostenvergoedingen etc ook volledig herbekijken vooraleer je daaraan gaan sleutelen.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    je zou verschieten. Met 2 kinderen en 1650 euro netto, in een duurdere regio qua woning (zonder dat je daarom duur moet gaan) én met een auto die je nodig hebt voor het werk: zeker.

Een déél kindergeld lijkt me niet slecht. Enkel en alleen al wegens solidariteit tussen mensen die kinderen hebben en mensen die er al dan niet bewust voor kiezen om er geen te hebben. Maw: compensatie voor investering in kinderen ipv in andere zaken. Nu, dit kan ook via belastingsvrije som, maar dan zit je met mensen die geen belastingen betalen en het zeker ook nodig hebben.

Sowieso moet je alles qua netto onkostenvergoedingen etc ook volledig herbekijken vooraleer je daaraan gaan sleutelen.
    Ik heb moeilijkheden om me mensen in te beelden die geen belastingen betalen en nog wél het kindergeld zouden nodig hebben om rond te komen (voor hun kinderen), heb je hier een voorbeeld van?

Als een gezin met twee ouders waarvan er maar 1 werkt en 1.650 EUR netto verdient in een duurdere regio woont, een auto nodig heeft om te gaan werken en er twee kinderen zijn heb je mogelijkheden genoeg om nog zelf je plan te trekken zonder afhankelijke te zijn van kindergeld:

- Partner gaat ook werken;
    - Verhuizen naar een minder dure regio;
    - Verhuizen dichter bij het werk van de kostverdiener om de auto te kunnen schrappen;
    - Ander werk zoeken dichter bij de actuele woonplaats om alsnog de auto te kunnen schrappen.

Dit natuurlijk in het scenario (nogmaals) dat het om een gezond gezin gaat waarbij de beide ouders ook zouden kúnnen werken.

Maar voor de rest heb je gewoon gelijk, van mij zou de netto onkostenvergoeding e.d. (salariswagens) grondig aangepakt mogen worden. Uiteindelijk is het wat ouwehoeren over welke uitgaven overbodig/beter zouden kunnen, zoiets erdoor krijgen zal helaas nooit simpel zijn.
    \0/

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    83 Post(s)
    Ik heb moeilijkheden om me mensen in te beelden die geen belastingen betalen en nog wél het kindergeld zouden nodig hebben om rond te komen (voor hun kinderen), heb je hier een voorbeeld van?
    euh... alle leefloners? alle alleenstaanden die deeltijds (bvb 30 uur) werken en 1 of meerdere kinderen hebben? quasi alle alleenstaande langdurig zieken? de meeste alleenstaanden met 3 of meer kinderen? alle gehandicapten die niet meer dan halftijds kunnen werken?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega
    Als een gezin met twee ouders waarvan er maar 1 werkt en 1.650 EUR netto verdient in een duurdere regio woont, een auto nodig heeft om te gaan werken en er twee kinderen zijn heb je mogelijkheden genoeg om nog zelf je plan te trekken zonder afhankelijke te zijn van kindergeld:
    je was niet noodzakelijk bezig over een koppel, hé. En een auto heb je ook nodig voor het werk (bvb als poetshulp), zeker als je dat nog moet combineren met kinderen die van school opgehaald moeten worden. Naar minder dure regio verhuizen kan, zeker als de kinderen klein zijN. eens ze een stuk ouder zijn (tieners) vind ik wel dat je dat niet zomaar kan eisen (natuurlijk wél dat er een goedkopere woning gezocht wordt), zeker als de betrokkene ook werk heeft.
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Een minder dure regio is meestal ook een regio waar je een auto nodig hebt.
    Of hoe moeten de kinderen op school geraken misschien? Of gaan winkelen met de fiets/te voet een paar km verderop voor je volledig gezin? Dan mag je alle dagen gaan winkelen met hoe weinig je meegezeuld krijgt.

Daarnaast, meestal zullen de mensen die hier moeilijk mee rondkomen al aan de "onderkant" van de huurmarkt zitten...

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    euh... alle leefloners? alle alleenstaanden die deeltijds (bvb 30 uur) werken en 1 of meerdere kinderen hebben? quasi alle alleenstaande langdurig zieken? de meeste alleenstaanden met 3 of meer kinderen? alle gehandicapten die niet meer dan halftijds kunnen werken? je was niet noodzakelijk bezig over een koppel, hé. En een auto heb je ook nodig voor het werk (bvb als poetshulp), zeker als je dat nog moet combineren met kinderen die van school opgehaald moeten worden. Naar minder dure regio verhuizen kan, zeker als de kinderen klein zijN. eens ze een stuk ouder zijn (tieners) vind ik wel dat je dat niet zomaar kan eisen (natuurlijk wél dat er een goedkopere woning gezocht wordt), zeker als de betrokkene ook werk heeft.
    Denk dat ik eerder al gezegd heb dat mensen die het écht nodig hebben voor mijn part een bijpassing krijgen als ze kinderen hebben via een extra op hun uitkering, zoals in mijn laatste post al gezegd focus ik me vooral op de situatie waarbij er een gezin bestaat uit 2 partners (of meer for all I care) met dan kinderen, dat is denk ik het gros van de gezinssituaties in België en in dat gros zouden ze het kindergeld dus mogen afschaffen.
    \0/

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Een minder dure regio is meestal ook een regio waar je een auto nodig hebt.
    Of hoe moeten de kinderen op school geraken misschien? Of gaan winkelen met de fiets/te voet een paar km verderop voor je volledig gezin? Dan mag je alle dagen gaan winkelen met hoe weinig je meegezeuld krijgt.

Daarnaast, meestal zullen de mensen die hier moeilijk mee rondkomen al aan de "onderkant" van de huurmarkt zitten...
    Tuuuuurlijk, nergens zeg ik dat iemand moet gaan wonen op een boerenbuiten en elke dag 5km met 20kg wegende zakken moet heisen na 12u in shiften te hebben gewerkt hé... Waar het op neerkomt is dat een DOORSNEE GEZIN (koeie van letters, anders wordt er weer gemeld dat er nog situaties zijn waarbij mensen het moeilijker hebben), het kindergeld niet nodig is. Als een doorsnee gezin dat kindergeld wél nodig heeft om rond te komen, is er een probleem van uitgaven.

Om het nóg simpeler voor te stellen, neem nu even alle mensen die in het topic "post hier je inkomen" hun inkomen neerzetten en kinderen hebben. Schaf daar al van iedereen het kindergeld van af, die mensen hebben dat niet nodig (ik zit mee in deze groep vooraleer iemand zich aangevallen voelt).
    \0/

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    @JPV, Hoort hier niet echt, maar toch even... hoe zit het met een nieuw samengesteld gezin waarvan er bv 1 + 2 kinderen zijn.

Hoe zit dat dan met (verhoogd) kindergeld en belastingaftrek bij:
    A) feitelijk samenwonen
    B) wettelijk samenwonen

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Uw budget per m² is wel heeeeeeel erg ruim gerekend. Dan ga je toch echt voor een superdeluxe high end afwerking gaan. Ik zou eerlijk gezegd liever iets ruimer gaan qua oppervlakte voor hetzelfde budget, zelfs voor pakweg 1800€/m² excl BTW heb je bij heel wat bouwfirma's al een topafwerking. Tenzij jullie natuurlijk echt in alles voor het duurste gaan?

En wat de afbetaling betreft, wij zitten ook aan dat maandelijks bedrag, maar verdienen wel 1.5 tot 2 x jullie loon per maand, en ik zit zelf al te zweten bij die hoge afbetaling Uiteraard maakt iedereen zelf zijn rekening en als je u daar ok bij voelt, dat is het belangrijkste. Maar ik zou toch echt goed zoeken om die bouwprijs naar beneden te halen en niet zomaar afgaan op de prijzen van de architect.
    Even uw mening vragen gezien je thuis bent in de markt: is 1000€/m2 duur om te renoveren (totaalrenovatie incl nieuwe beglazing)?

Sent from my iPhone using Tapatalk

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tuuuuurlijk, nergens zeg ik dat iemand moet gaan wonen op een boerenbuiten en elke dag 5km met 20kg wegende zakken moet heisen na 12u in shiften te hebben gewerkt hé... Waar het op neerkomt is dat een DOORSNEE GEZIN (koeie van letters, anders wordt er weer gemeld dat er nog situaties zijn waarbij mensen het moeilijker hebben), het kindergeld niet nodig is. Als een doorsnee gezin dat kindergeld wél nodig heeft om rond te komen, is er een probleem van uitgaven.

Om het nóg simpeler voor te stellen, neem nu even alle mensen die in het topic "post hier je inkomen" hun inkomen neerzetten en kinderen hebben. Schaf daar al van iedereen het kindergeld van af, die mensen hebben dat niet nodig (ik zit mee in deze groep vooraleer iemand zich aangevallen voelt).
    Dan verwijs ik naar mijn andere bovenstaande post : Als je ENKEL en alleen dergelijke maatregelen treft voor degenen die het "echt nodig hebben", ben je eigelijk gewoon de middenklasse aan het "afschaffen". Dan is er geen punt binnen een arbeiders-carriere waarbij je er iets aan hebt om meer te gaan verdienen, want dan krijg je gewoon minder steun.

Maar goed, dit is allemaal off-topic. Voor hier verder over te discussiëren kunnen we beter de oude topic hieromtrent terug nieuw leven in blazen.

Mulan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    21 Post(s)
    Meest nuttige voor ALLE ouders is kinderopvang + school (dus ook schoolopvang, schoolmaaltijden-ook ontbijt! -, gratis sport,...) + alle medische zorgen volledig gratis te maken voor iedereen met kinderen onder de 18j + hoger onderwijs.
    Dat zou pas rechtstreeks investeren zijn in een komende generatie waar bvb een kind een jaar moet dubbelen omdat die eigenlijk slecht ziet (bord niet kan lezen) maar de ouders niet naar de oogarts gaan, laat staan 200-400 euro voor een bril kunnen betalen.
    Minder kinderen met obesitas omdat ze thuis geen volwaardige maaltijden krijgen, minder taalachterstand want de kinderen kunnen gratis naar opvang én school, geen kinderen die "moeten" een bso-opleiding volgen "want het aso is voor de dikkenekken (en we kunnen geen hogere studies betalen) dus leert gij maar een vak!",....
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Dan verwijs ik naar mijn andere bovenstaande post : Als je ENKEL en alleen dergelijke maatregelen treft voor degenen die het "echt nodig hebben", ben je eigelijk gewoon de middenklasse aan het "afschaffen". Dan is er geen punt binnen een arbeiders-carriere waarbij je er iets aan hebt om meer te gaan verdienen, want dan krijg je gewoon minder steun.

Maar goed, dit is allemaal off-topic. Voor hier verder over te discussiëren kunnen we beter de oude topic hieromtrent terug nieuw leven in blazen.
    Kindergeld aanhouden enkel voor zij die financieel hiervan afhankelijk zijn om hun kinderen een mooie opvoeding/toekomst te geven en de gezinnen die dit niet zijn ook geen kindergeld geven staat niet gelijk aan het afschaffen van de middenklasse. Het is misschien de balans van upper middle class (waarvan we in België een zeer hoog percentage van onze gezinnen achter mogen zetten) wat meer verschuiven naar de middle class, niet meer dan dat.

Maar zoals je zegt, behoorlijk off topic.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Meest nuttige voor ALLE ouders is kinderopvang + school (dus ook schoolopvang, schoolmaaltijden-ook ontbijt! -, gratis sport,...) + alle medische zorgen volledig gratis te maken voor iedereen met kinderen onder de 18j + hoger onderwijs.
    Dat zou pas rechtstreeks investeren zijn in een komende generatie waar bvb een kind een jaar moet dubbelen omdat die eigenlijk slecht ziet (bord niet kan lezen) maar de ouders niet naar de oogarts gaan, laat staan 200-400 euro voor een bril kunnen betalen.
    Minder kinderen met obesitas omdat ze thuis geen volwaardige maaltijden krijgen, minder taalachterstand want de kinderen kunnen gratis naar opvang én school, geen kinderen die "moeten" een bso-opleiding volgen "want het aso is voor de dikkenekken (en we kunnen geen hogere studies betalen) dus leert gij maar een vak!",....
    Vind ik een mooi voorstel, zoiets zou ik inderdaad al veel liever zien in plaats van het huidig kindergeld systeem. Alleen de naschoolse opvang gratis maken ga ik niet mee akkoord, laat dat gewoon zoals het nu kost, 2 of 3 EUR, anders zullen enorm veel ouders hun kinderen pas op het laatste moment gaan afhalen omdat het gewoon gemakkelijke en goedkope kinderopvang is, kan niet de bedoeling zijn denk ik. Die 2 of 3 EUR gaat het nu ook niet maken.
    \0/

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Laten we aannemen dat je aangesloten bent met een mutualiteit (en dan nog), een kinderbril heb je vanaf 100€...
    Ik koop boor mijn zoon steeds 2 brillen en bij de laatste kregen we een Ray ban gratis. Dus 1 bril betaald (275€, zo eentje waarvan je elk onderdeel kunt vervangen, verdunde/ontspiegelde glazen etc) en 1 ray ban gratis. En dat is dan nog bij een 'duurdere' opticien. Als je dan kijkt naar brillen voor volwassenen, ik heb een oakley en oakley zonnebril op sterkte en dat zijn dan toch wel andere prijzen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    83 Post(s)
    Denk dat ik eerder al gezegd heb dat mensen die het écht nodig hebben voor mijn part een bijpassing krijgen als ze kinderen hebben via een extra op hun uitkering, zoals in mijn laatste post al gezegd focus ik me vooral op de situatie waarbij er een gezin bestaat uit 2 partners (of meer for all I care) met dan kinderen, dat is denk ik het gros van de gezinssituaties in België en in dat gros zouden ze het kindergeld dus mogen afschaffen.
    een extra op hun uitkering is dus gewoon kinderbijslag . Ook een gezin met 2 partners kunnen allebij met een uitkering zijn, hé.

Ter info, aantal huishoudens:
    0.Totaal private huishoudens 4.988.930
    1.Alleenwonenden 1.744.620
    2.Gehuwde koppels zonder thuiswonend kind 951.083
    3.Gehuwde koppels met thuiswonend(e) kind(eren) 1.000.439
    4.Niet-gehuwd samenwonende koppels zonder thuiswonend kind 312.629
    5.Niet-gehuwd samenwonende koppels met thuiswonend(e) kind(eren) 387.796
    6.Alleenstaande ouders 491.825
    7.Andere types huishoudens 100.538
    8.Collectieve huishoudens 6.458
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    @JPV, Hoort hier niet echt, maar toch even... hoe zit het met een nieuw samengesteld gezin waarvan er bv 1 + 2 kinderen zijn.

Hoe zit dat dan met (verhoogd) kindergeld en belastingaftrek bij:
    A) feitelijk samenwonen
    B) wettelijk samenwonen
    pm me eens leeftijden + hoe het zit met de verblijfsregeling (voor de kinderen)
    Mij nodig? Tag me @JPV

Regels voor berichten