Bekijk resultaten enquête: Maandelijkse aflossing

Aantal stemmers
695. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • <€500

48 6,91%
  • €500-€600

67 9,64%
  • €600-€700

48 6,91%
  • €700-€800

67 9,64%
  • €800-€900

56 8,06%
  • €900-€1000

78 11,22%
  • €1000-€1100

68 9,78%
  • €1100-€1200

62 8,92%
  • €1200-€1300

69 9,93%
  • €1300-€1400

46 6,62%
  • €1400-€1500

27 3,88%
  • €1500-€1600

17 2,45%
  • >€1600

42 6,04%
    SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Weet niet of die meerwaarde echt voor hen was. Omgekeerd is het toch 10% van de aankoopprijs als schade dus zou in omgekeerde richting zelfde verwachten eigenlijk

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    We hebben nu 100k eigen middelen. 50k gaat naar de grond, andere 50k gaan we voor de bouw bijhouden.
    We gaan ook enkele jaren wachten met bouwen. Over 4-5 jaar zouden we in totaal +130-150k eigen middelen hebben voor de bouw en dan gaan we ook effectief beginnen.
    @Five-seveN:
    Ow nee wacht. Denk dat je het verkeerd verstaan hebt/ik verkeerd uitgelegd.
    Het immokantoor is hier gewoon de tussenpartij. Toen we onder het tegenbod wouden gaan, zei de verkoper van de immo "nee, voor de eigenaar is het huidig tegenbod het minimum".
    Uiteindelijk zijn we akkoord gegaan met hun tegenbod, dus ik veronderstel dat de eigenaar dit wel weet

en ivm die 2 weken. Mijn vriendin had 2 weken geleden via Immoweb naar het kantoor gestuurd. We kregen na 2 dagen nog geen reactie, dus heb ik ze maar direct gebeld voor info (kwestie van die grond niet te laten schieten). Telefonisch alles correct verlopen en dan 5min later alle documenten mogen ontvangen (voorschriften,...). Die persoon aan de telefoon weet wel niet dat er een link is tussen mij (die telefonisch contact had in het begin) en mijn vriendin (die via immoweb info heeft aangevraagd).
    En nu de verkoop mondeling overeengekomen is, krijgt zij vandaag een mail als antwoord op haar vraag via Immoweb.
    Laat misschien ook eens simuleren op 80% quotiteit? Want als ik lees dat je goed kan sparen kan je die 8% er misschien ook nog bijsparen?

chalyken's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is momenteel blijkbaar echt wel de moeite om te herfinancieren. We hebben momenteel een vaste rente op 20 jaar van 1.95% (17 jaar te gaan).
    Eerste voorstel om te herfinancieren zit meteen op 0.77% vast (uiteraard moeten we daarvoor herfinancieren maargoed toch een enorme verbetering). Van 1500 euro per maand naar 1360.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chalyken Bekijk bericht
    Het is momenteel blijkbaar echt wel de moeite om te herfinancieren. We hebben momenteel een vaste rente op 20 jaar van 1.95% (17 jaar te gaan).
    Eerste voorstel om te herfinancieren zit meteen op 0.77% vast (uiteraard moeten we daarvoor herfinancieren maargoed toch een enorme verbetering). Van 1500 euro per maand naar 1360.
    Bij eigen bank of andere bank ?

chalyken's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een andere bank uiteraard, de eigen bank zal vermoedelijk nooit zo laag willen meegaan omdat de herfinanciering een stuk van het voordeel (1/3 ongeveer) opslorpt.

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Waar heb je iets gevonden eigenlijk?
    Regio Rotselaar

Intussen heeft het immokantoor gemaild dat het bod aanvaard is . Blijkt mijn contactpersoon daar een stagiaire te zijn. Dus waarschijnlijk heeft die het druk met de combinatie studies/werken. Had dit pas in de laatste mail opgemerkt. Bon, mij maakt het opzich niet uit hoelang het duurt, zolang het onze grond maar wordt .

Intussen ook bij Argenta geweest, toen we zeiden dat we bij KBC en BNP 1,14 en 1,11% kregen, zei hij na 5 minuten al dat het een verloren zaak was voor hem. Hij kon standaard maar aan 1,6% raken. Met alle mogelijke kortingen 1,25%...en dan was het niet eens zeker, want hij moest het hoofdkantoor ervoor bellen.
    Laatst gewijzigd door gumball4000; 31 mei 2020 om 22:19
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Welke banken moeten we op dit moment afgaan voor een hypothecaire lening?
    Q zal ofwel 100 zijn, ofwel rond de 60 (er nog niet aan uit of ik mijn huis zal verkopen of niet).
    Thuisbank is argenta, ik heb ook onthouden dat AXA altijd moet gedaan worden voor een goede deal

coldplayke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Welke banken moeten we op dit moment afgaan voor een hypothecaire lening?
    Q zal ofwel 100 zijn, ofwel rond de 60 (er nog niet aan uit of ik mijn huis zal verkopen of niet).
    Thuisbank is argenta, ik heb ook onthouden dat AXA altijd moet gedaan worden voor een goede deal
    Wij kregen het beste aanbod bij Keytrade, daar kan je ook altijd eens horen.
    We are each our own devil and we make this world our hell - Oscar Wilde <3
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Regio Rotselaar

Intussen heeft het immokantoor gemaild dat het bod aanvaard is . Blijkt mijn contactpersoon daar een stagiaire te zijn. Dus waarschijnlijk heeft die het druk met de combinatie studies/werken. Had dit pas in de laatste mail opgemerkt. Bon, mij maakt het opzich niet uit hoelang het duurt, zolang het onze grond maar wordt .

Intussen ook bij Argenta geweest, toen we zeiden dat we bij KBC en BNP 1,14 en 1,11% kregen, zei hij na 5 minuten al dat het een verloren zaak was voor hem. Hij kon standaard maar aan 1,6% raken. Met alle mogelijke kortingen 1,25%...en dan was het niet eens zeker, want hij moest het hoofdkantoor ervoor bellen.
    Voordeel van Argenta is dat als je verbonden bent met FATCA (mijn vrouw is Amerikaanse), dat je daar dan alsnog een lening kan krijgen. Véél banken weigeren u gewoon. Bij immotheek kon men ons zelfs geen enkel voorstel doorsturen omdat zo goed als alle banken die klant waren bij hun, FATCA weigerden!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chalyken Bekijk bericht
    Bij welke bank is dat als ik vragen mag?

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    De saga met de bouwgrond kent een tweede deel.
    Wij hebben van het begin gezegd dat ons bod geldt onder twee opschortende voorwaarden: het bekomen van een lening + dat het effectief om een bouwgrond zonder bouwverplichting gaat.

Lening: als er geen lening kan bekomen worden, moeten we een attest van 2 banken indienen => immokantoor "we geven jullie hier 14 dagen voor, is dit ok?"
    14 dagen voor de lening effectief goedgekeurd wordt? Toch heel nipt lijkt me...en stel bij een 2de bank gaan, niet haalbaar. Heb een maand gevraagd.

Bouwgrond zonder bouwverplichting: per mail bevestigen ze dat er geen bouwverplichting is. "Maar dit wordt nooit in een compromis gezet"
    Mijn notaris "jawel, we gaan da wel doen".
    Moet trouwens niks fancy zijn. Iets genre "op het moment van verkoop was er geen bouwverplichting" is ronduit voldoende voor ons.

Pieter3770's schermafbeelding
    iTrader
    194 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ivm de opschortende voorwaarden.
    Het gaat om het verkrijgen van een marktconforme lening. Die moet nog niet afgerond zijn in die 2 weken, daarvoor heb je tot je de akte gaat tekenen bij wijze van spreken.
    Op 2 weken heb je wel degelijk al een idee of je aan een marktconforme lening gaat geraken. 2 bewijzen van 'bij ons krijg je geen lening' binnenhalen op 2 weken mag dan geen probleem zijn. Die situatie zou vrij snel duidelijk worden hoor. Maar willen ze dit verlengen...des te beter.

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    De saga met de bouwgrond kent een tweede deel.
    Wij hebben van het begin gezegd dat ons bod geldt onder twee opschortende voorwaarden: het bekomen van een lening + dat het effectief om een bouwgrond zonder bouwverplichting gaat.

Lening: als er geen lening kan bekomen worden, moeten we een attest van 2 banken indienen => immokantoor "we geven jullie hier 14 dagen voor, is dit ok?"
    14 dagen voor de lening effectief goedgekeurd wordt? Toch heel nipt lijkt me...en stel bij een 2de bank gaan, niet haalbaar. Heb een maand gevraagd.

Bouwgrond zonder bouwverplichting: per mail bevestigen ze dat er geen bouwverplichting is. "Maar dit wordt nooit in een compromis gezet"
    Mijn notaris "jawel, we gaan da wel doen".
    Moet trouwens niks fancy zijn. Iets genre "op het moment van verkoop was er geen bouwverplichting" is ronduit voldoende voor ons.
    Die opschortende voorwaarde mbt bouwverplichting, als jullie gewoon een compromis tekenen voor de aankoop van de grond, zonder daarbij een Wet Breyne overeenkomst (wat bij promotoren zelfs meestal in 1 overeenkomst staat), is er toch geen probleem? Dan is die grond van u en kan je op geen enkele manier veplicht worden met een firma een bouwovereenkomst te tekenen (tenzij dit zo wel expliciet in de overeenkomst staat natuurlijk, maar dat lijkt me uitzonderlijk, zoals gezegd heb je dan meestal meteen een Wet Breyne overeenkomst met een BA-plan en alle formaliteiten daarrond).

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Die opschortende voorwaarde mbt bouwverplichting, als jullie gewoon een compromis tekenen voor de aankoop van de grond, zonder daarbij een Wet Breyne overeenkomst (wat bij promotoren zelfs meestal in 1 overeenkomst staat), is er toch geen probleem? Dan is die grond van u en kan je op geen enkele manier veplicht worden met een firma een bouwovereenkomst te tekenen (tenzij dit zo wel expliciet in de overeenkomst staat natuurlijk, maar dat lijkt me uitzonderlijk, zoals gezegd heb je dan meestal meteen een Wet Breyne overeenkomst met een BA-plan en alle formaliteiten daarrond).
    Daar gaat het volgens mij niet om. Er bestaan gronden die verkaveld werden, waarbij er, via de verkavelingsvoorwaarden, de verplichting is om er binnen X aantal jaar op te bouwen, los van of dit nu met een bouwfirma (SOD) is of je zelf bouwt met eigen aannemers.

Wel een artikel uit 2014, maar hier raden ze toch ook aan om dat op te nemen, dus wat de makelaar zegt dat dit nooit wordt opgenomen lijkt toch niet echt te kloppen: https://immo.vlan.be/nl/advies/bouwe...nbebouwd-laten

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Intergalactic Bekijk bericht
    Daar gaat het volgens mij niet om. Er bestaan gronden die verkaveld werden, waarbij er, via de verkavelingsvoorwaarden, de verplichting is om er binnen X aantal jaar op te bouwen, los van of dit nu met een bouwfirma (SOD) is of je zelf bouwt met eigen aannemers.

Wel een artikel uit 2014, maar hier raden ze toch ook aan om dat op te nemen, dus wat de makelaar zegt dat dit nooit wordt opgenomen lijkt toch niet echt te kloppen: https://immo.vlan.be/nl/advies/bouwe...nbebouwd-laten
    Daar kan je dan niet van afwijken, je kan niet in de compromis zetten dat er geen bouwverplichting is binnen de 5 jaar als dat wel zo staat in de verkavelingsvoorschriften. Dus heeft die clausule ook gewoon geen zin. Of het staat in de voorschriften, of het staat er niet in. Ik neem aan de je als koper die voorschriften toch hebt ontvangen en gelezen.

Regels voor berichten