Pagina 1 van 78 123451151 ... Laatste
    Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is financiële onafhankelijkheid mogelijk in België?
    Hangt er maar vanaf wat je financieel onafhankelijk noemt he.
    Moet je een lening aangaan voor een woonst, ben je al niet meer financieel onafhanklijk. Moet je die lening aangaan met een partner voor diezelfde woonst al helemaal niet meer.
    Ik hang nog jaren vast aan mijn lening, dus tot die datum beschouw ik mezelf niet financieel onafhankelijk.
    Mijn vriendin en ik hebben ieder een eigen appartement gekocht. Ik vind dat prima zo en zou het niet anders willen.
    Laatst gewijzigd door Tweak37; 16 mei 2019 om 11:30

chalyken's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Interessant topic. Maar dan best even de definitie van financiele onafhankelijkheid duiden.
    Normaal verstaat men hieronder dat je geen inkomsten uit arbeid meer nodig hebt om je cost of living te dragen.
    De inkomsten uit aandelen, obligaties, onroerende goederen dienen dus ofwel je uitgaven te overstijgen, ofwel hou je rekening met hoelang je nog te leven hebt en spreek je ook het basiskapitaal aan.
    In principe zou je met een portefeuille van 25x je jaarlijkse cost of living voldoende moeten hebben om vanuit de inkomsten hiervan te leven. (Afhankelijk van het netto rendement dat je op lange termijn verwacht van je investeringen)
    Dus stel dat je maandelijks 2000 euro nodig hebt om van te leven => Dan heb je in principe 600.000 euro nodig om financieel onafhankelijk te kunnen zijn. Dat lijkt enorm veel geld maar met de juiste strategie en planning kunnen de meeste mensen dit in principe wel ergens tussen de 45 en 55 realiseren.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Er zijn 2 manieren om 25x je kost of living te hebben. Veel spaargeld, of leven als een pater.

Ik ben niet financieel onafhankelijk, maar als ik ontslag neem, kan ik wel vlotjes een jaar of 10 mijn hypotheek afbetalen en in mijn onderhoud voorzien.

Worst case kan ik elke dag brood eten, nooit op restaurant gaan etc. Dan kan ik het misschien wel 15 jaar rekken.

Vraag is enkel wat het nut is van volledig financieel onafhankelijk te zijn. Ik zou me nogal snel vervelen in een wereld waar ik 0,0 moet werken. Als ik 2 of 3 dagen per week zou werken, zou ik nog altijd meer dan genoeg verdienen om in mijn onderhoud te voorzien, maar zelfs daar heb ik geen zin in. Ik vind het gewoon leuk om te werken...

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    In België is het supereasy om financieel onafhankelijk te zijn, toch als je het bij de strikte definitie houdt: leven van je kapitaalopbrengsten wordt hier nauwelijks belast.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

botchla's schermafbeelding
    iTrader
    38 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    nauwelijks is dus 27% op elke vorm van interest of dividend met uitzondering van meerwaarden, die zijn niet belast of 33% onder speculatietaks.
    Education costs money, but then so does ignorance.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    En als deze dividenden uit het buitenland komen moet je dubbel langs de kassa passeren

Mensen met een zeer laag normaal inkomen, waar je dus onder financiële onafhankelijkheid zou kunnen onder vallen, kunnen wel een deel van de roerende voorheffing terugvorderen via de belastingaangifte: Belastingaangifte: roerende voorheffing terugvorderen | MijnKapitaal

Chizm's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik beschouw financiele onafhankelijkheid als een eigen huis bezitten dat niet meer afbetaald moet worden + nog een klein kapitaal op de rekening waar je enige tijd mee verder kunt.

Als je helemaal al niet moet werken, tja dan ben je rijk.

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chizm Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ik beschouw financiele onafhankelijkheid als een eigen huis bezitten dat niet meer afbetaald moet worden + nog een klein kapitaal op de rekening waar je enige tijd mee verder kunt.

Als je helemaal al niet moet werken, tja dan ben je rijk.
    Je kan er niet verder naastzitten.

Als je €900.000 hebt en een afbetaald huis op 30-jarige leeftijd, dan hoef je nooit meer te werken maar dan ben je zeker niet rijk.
    Financiële onafhankelijkheid is ook niet kapitaal waar je nog "enige tijd" meer verder kunt. Op lange termijn ben je dan wel afhankelijk.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door botchla Bekijk bericht
    nauwelijks is dus 27% op elke vorm van interest of dividend met uitzondering van meerwaarden, die zijn niet belast of 33% onder speculatietaks.
    Sinds kort zijn er idd correcties gebeurd. Tot 2013 stond België laatste op de OESO lijst met belastingen op kapitaal.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Whit Bekijk bericht

Om op het topic te antwoorden: ja je kan financieel onafhankelijk worden in België, maar de overheid maakt het je hier niet gemakkelijk (vandaar dat ik bv. in GBP/BTC word uitbetaald).
    En hoe helpt dat? Uitbetaling in het buitenland laat je niet aan belasting in België ontsnappen.
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

Darkseid's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Financiële onafhankelijkheid is in zowat elk land easy als ge weet hoe ge met geld moet omgaan.

iTrader
    -1 (0%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Darkseid Bekijk bericht
    Financiële onafhankelijkheid is in zowat elk land easy als ge weet hoe ge met geld moet omgaan.
    Tot dat je pech (op vlak van gezondheid) hebt en in de USA een torenhoge ziekenhuiskost hebt.
    Zoals de gast zegt op de reddit post, in Belgïe heb je veel minder kosten aan educatie en gezondheid.

Maar als je nooit kinderen wilt hebben en je wordt nooit (ernstig) ziek.
    Dan heb je niet veel aan alle financiële voordelen die Belgïe biedt, terwijl je er wel de hoge belastingen voor moet betalen.

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

Pagina 1 van 78 123451151 ... Laatste

Regels voor berichten