Pagina 48 van 48 Eerste ... 384445464748
    paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ge kon ook gewoon de moeite doen om heel de discussie te volgen/lezen alvorens u te moeien, nu hebt ge iedereen zijn tijd verdaan
    Je hebt er een geval uitgehaald. Ik heb de discussie gevolgd en het merendeel deelt dat standpunt niet, mijn commentaar geldt voor de rest nog altijd hoor.

kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    ..
    200km per dag met de motor naar Brussel, als ik me goed herinner?

Ik wil nog heel duidelijk stellen dat ik nergens beloftes maak. Ik zeg het equivalent van "hey, als ge ingenieurswerk wilt doen, ga studeren en ge gaat uw kans enorm verhogen." Maar dan "hey, als ge onafhankelijkheid van uw financiën wilt, hier zijn wat cijfers en een raamwerk om te volgen," en dat vind ik een verdedigbare aanname, zonder enige beloftes. Nergens zeg of beloof ik eender wat, integendeel. Ik ben zelf skeptisch over de succesratio van het behalen van FI (enorme survivorship bias), maar ik geloof wel dat je ergens moet starten, en het is beter om een plan te hebben dan helemaal niks te veronderstellen. Voor mij is dat vergelijkbaar met een discussie over kinderen, waar de ene persoon zegt "ja maar ge moet toch nadenken over wat ge voor uw kinderen op lange termijn wilt, hier is een boek met een raamwerk voor goed-opgevoede kinderen!" en de andere zegt "nee sorry, in het leven kunt ge niets voorspellen, ge moet rekening houden met variabiliteit en gemiddeldes en uw assumpties zijn dus fout." Ik verdedig die eerste persoon zijn standpunt, en anderen verdedigen persoon twee. En dat is prima.

Wat je over consumerisme aanhaalt is een discussie die hier ook te weinig voorkomt, nl. dat het niet draait om x-jaar-tot-pensioen (of dat nu 16, 19, 30 of 42 is), maar over de levensstijl waarvoor je kiest. FI heeft diepe wortels in minimalisme, anti-consumerisme, de slow movement en het "less is more" of ten minste "more with the same"-principe. Om het aanschaffen van klassiekers itt. consumptieartikels. Maar aan die kwalitatieve discussie komen we nog niet eens, omdat het constant gaat over de (on)mogelijkheid gebaseerd op kwantitatieve argumenten.

(Ontgoocheld zijn in de meerderheid van de mensen vind ik persoonlijk een les die ge niet vroeg genoeg kunt leren, maar dat terzijde. Als iemand niet x-keer zo vaak teleurgesteld zijt in mensen dan tevreden met hun gedrag, moet ge meer buitenkomen - vul zelf de 'x' maar in. En ook dat is prima.)
    Laatst gewijzigd door kobevr; Gisteren om 15:08
    Per aspera ad astra.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kobevr Bekijk bericht
    200km per dag met de motor naar Brussel, als ik me goed herinner?

Ik wil nog heel duidelijk stellen dat ik nergens beloftes maak. Ik zeg het equivalent van "hey, als ge ingenieurswerk wilt doen, ga studeren en ge gaat uw kans enorm verhogen." Maar dan "hey, als ge onafhankelijkheid van uw financiën wilt, hier zijn wat cijfers en een raamwerk om te volgen," en dat vind ik een verdedigbare aanname, zonder enige beloftes. Nergens zeg of beloof ik eender wat, integendeel. Ik ben zelf skeptisch over de succesratio van het behalen van FI (enorme survivorship bias), maar ik geloof wel dat je ergens moet starten, en het is beter om een plan te hebben dan helemaal niks te veronderstellen. Voor mij is dat vergelijkbaar met een discussie over kinderen, waar de ene persoon zegt "ja maar ge moet toch nadenken over wat ge voor uw kinderen op lange termijn wilt, hier is een boek met een raamwerk voor goed-opgevoede kinderen!" en de andere zegt "nee sorry, in het leven kunt ge niets voorspellen, ge moet rekening houden met variabiliteit en gemiddeldes en uw assumpties zijn dus fout." Ik verdedig die eerste persoon zijn standpunt, en anderen verdedigen persoon twee. En dat is prima.

Wat je over consumerisme aanhaalt is een discussie die hier ook te weinig voorkomt, nl. dat het niet draait om x-jaar-tot-pensioen (of dat nu 16, 19, 30 of 42 is), maar over de levensstijl waarvoor je kiest. FI heeft diepe wortels in minimalisme, anti-consumerisme, de slow movement en het "less is more" of ten minste "more with the same"-principe. Om het aanschaffen van klassiekers itt. consumptieartikels. Maar aan die kwalitatieve discussie komen we nog niet eens, omdat het constant gaat over de (on)mogelijkheid gebaseerd op kwantitatieve argumenten.

(Ontgoocheld zijn in de meerderheid van de mensen vind ik persoonlijk een les die ge niet vroeg genoeg kunt leren, maar dat terzijde. Als iemand niet x-keer zo vaak teleurgesteld zijt in mensen dan tevreden met hun gedrag, moet ge meer buitenkomen - vul zelf de 'x' maar in. En ook dat is prima.)
    Maar dat raamwerk klopt niet juist tengevolge van die variabiliteit. Behalve als je bij uw boodschap duidelijk deze info meegeeft. Of je moet u baseren op een ROI die gebaseerd is op risicoarme beleggingen.
    Maar dan is dat raamwerk minder sexy. Of eentje waarin een bepaalde gemiddelde aan variabliteit is meegenomen op basis van een kansberekening.en de ROI uitgemiddeld wordt.

Dan kun je spreken over een boek over goed-opgevoede kinderen. Nu heb je enkel een boek over de droomwereld van goed opgevoede kinderen.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik denk dat het probleem met jouw FI-verhaal (of toch, hoe je het hier brengt en hoe het voor mij persoonlijk overkomt) is dat je indrukwekkende cijfers naar voor brengt voor een levensstijl die eigenlijk contradictorisch is aan die cijfers.

De meeste 18-21-jarigen (om de leeftijdsgroep aan te halen die je zelf aankaart) die horen dat ze tegen hun 45e een miljoen euro aan middelen kunnen hebben, gaan dat in de meeste gevallen waarschijnlijk doen omdat ze een miljoen willen, niet omdat ze geloven in de sobere, anti-consumerism levensstijl. En dan is het heel gevaarlijk dat je enkel de voordelen verdedigt en zelfs de nadelen niet vermeldt tenzij als je er in een discussie mee geconfronteerd wordt.

Ik vind dat eerlijk gezegd (wederom, hoe het voor mij overkomt dus ik zeg niet dat je het zo bedoelt) een gevaarlijk discours dat mij doet denken aan financiële kwakzalverij dat je al te vaak tegenkomt bij self-proclaimed beursgoeroes en de meer louche verzekeringsmakelaars. Ik wil niet zeggen dat het even erg is als een ponzi scheme-verkoper, want je verkoopt niks, maar het discours valt voor mij in hetzelfde straatje. Maar goed, dat kan aan mij liggen

iTrader
    0
    Maar dat raamwerk klopt niet juist tengevolge van die variabiliteit. Behalve als je bij uw boodschap duidelijk deze info meegeeft. Of je moet u baseren op een ROI die gebaseerd is op risicoarme beleggingen.
    Maar dan is dat raamwerk minder sexy. Of eentje waarin een bepaalde gemiddelde aan variabliteit is meegenomen op basis van een kansberekening.en de ROI uitgemiddeld wordt.

Dan kun je spreken over een boek over goed-opgevoede kinderen. Nu heb je enkel een boek over de droomwereld van goed opgevoede kinderen.
    Fair punt! Daarom dat ik ook schrijf dat ik zelf erg skeptisch ben om niet louter de (gepercipieerde) voordelen aan te halen. Het is niet omdat ik een positieve tegenwind probeer te geven (tegen het algemeen negativisme dat bestaat, m.i.) dat het allemaal rozegeur en maneschijn is, integendeel. Wat heb je aan FI als je drie jaar later depressief in je zetel zit? Je moet weten "waarom" je FI wil zijn voordat je eraan begint.

(En ja, ik heb liever een droomwereld van goed-opgevoede personen dan een doem-wereld, of anders gezegd, ik streef liever naar dat eerste dan dat tweede, zonder blind te zijn voor het feit dat het twee zijdes van dezelfde munt zijn.)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Ik denk dat het probleem met jouw FI-verhaal (of toch, hoe je het hier brengt en hoe het voor mij persoonlijk overkomt) is dat je indrukwekkende cijfers naar voor brengt voor een levensstijl die eigenlijk contradictorisch is aan die cijfers.
    Voor alle duidelijkheid, wat ik heb gedeeld zijn alles behalve indrukwekkende cijfers . Zes kinderen en FI op uw 32e vind ik indrukwekkend, maar zo een verhaal zou ik nooit gebruiken omdat de survivorship bias enorm is. Maar ze bestaan dus wel, de echt indrukwekkende verhalen. "Denk twintig jaar over uw uitgaven na om er dan veel minder over te moeten nadenken" vind ik niet per sé indrukwekkend.

De meeste 18-21-jarigen (om de leeftijdsgroep aan te halen die je zelf aankaart) die horen dat ze tegen hun 45e een miljoen euro aan middelen kunnen hebben, gaan dat in de meeste gevallen waarschijnlijk doen omdat ze een miljoen willen, niet omdat ze geloven in de sobere, anti-consumerism levensstijl. En dan is het heel gevaarlijk dat je enkel de voordelen verdedigt en zelfs de nadelen niet vermeldt tenzij als je er in een discussie mee geconfronteerd wordt.
    Ik vermeld graag de nadelen, ik zie niet waar ik dat niet doe? Ik heb meer tijd gestoken in het tegengas geven aan sommige (extreem) negatieve posities, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal "eenvoudig" is. Of dat "iedereen" het zou moeten nastreven. De wereld zou niet beter zijn als iedereen advocaat, ondernemer of FI was. Variabiliteit is niet enkel nuttig, het is noodzakelijk.

Ik vind dat eerlijk gezegd (wederom, hoe het voor mij overkomt dus ik zeg niet dat je het zo bedoelt) een gevaarlijk discours dat mij doet denken aan financiële kwakzalverij dat je al te vaak tegenkomt bij self-proclaimed beursgoeroes en de meer louche verzekeringsmakelaars. Ik wil niet zeggen dat het even erg is als een ponzi scheme-verkoper, want je verkoopt niks, maar het discours valt voor mij in hetzelfde straatje. Maar goed, dat kan aan mij liggen
    Ik ga mijn vertaling van dit wél verkopen! Maar iemand die dat essay volledig gelezen heeft, is nadien waarschijnlijk nog skeptischer dan ervoor, inclusief mezelf. Dat discours (of dat essay) kan je bezwarlijk "financiële kwakzalverij" noemen, maar dat is een persoonlijk standpunt. (Ik vind financiële geletterheid een veel nobeler doen dan financiële onafhankelijkheid.)
    Per aspera ad astra.

Pieter3770's schermafbeelding
    iTrader
    192 (100%)
    En wat is je eigen, huidige stand van zaken wat FI betreft?

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Voor alle duidelijkheid, wat ik heb gedeeld zijn alles behalve indrukwekkende cijfers . Zes kinderen en FI op uw 32e vind ik indrukwekkend, maar zo een verhaal zou ik nooit gebruiken omdat de survivorship bias enorm is. Maar ze bestaan dus wel, de echt indrukwekkende verhalen. "Denk twintig jaar over uw uitgaven na om er dan veel minder over te moeten nadenken" vind ik niet per sé indrukwekkend.
    Goh, zelfs zo'n "indrukwekkende" verhalen neem ik met een korrel zout. Ze bestaan, maar je moet er wel alle kanttekeningen bij bekijken.
    Als mijn begrijpend lezen goed is, zijn zowel de vrouw als haar man ongeveer dezelfde leeftijd (sinds ze het in haar tekst heeft over een periode waar ze beide begin de 20 waren). De vroegste reguliere pensioenleeftijd voor US Army is na 20j dienst. Als je leeftijd bekijkt + het feit dat ze bij haar passief inkomen ook zijn pensioen rekent ($1450 (plus medical) from a military pension) doet mij vermoeden dat hij gewond geraakt is tijdens zijn militaire carriere en daardoor vroeger + hoger pensioen heeft.

En dan wat ik nog het belangrijkste vind, je kan moeilijk FI in andere landen (en dan zeker de VS) vergelijken met België. Compleet andere structuur qua kosten, inkomen, vastgoedprijzen, ...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Goh, zelfs zo'n "indrukwekkende" verhalen neem ik met een korrel zout. Ze bestaan, maar je moet er wel alle kanttekeningen bij bekijken.
    Als mijn begrijpend lezen goed is, zijn zowel de vrouw als haar man ongeveer dezelfde leeftijd (sinds ze het in haar tekst heeft over een periode waar ze beide begin de 20 waren). De vroegste reguliere pensioenleeftijd voor US Army is na 20j dienst. Als je leeftijd bekijkt + het feit dat ze bij haar passief inkomen ook zijn pensioen rekent ($1450 (plus medical) from a military pension) doet mij vermoeden dat hij gewond geraakt is tijdens zijn militaire carriere en daardoor vroeger + hoger pensioen heeft.

En dan wat ik nog het belangrijkste vind, je kan moeilijk FI in andere landen (en dan zeker de VS) vergelijken met België. Compleet andere structuur qua kosten, inkomen, vastgoedprijzen, ...
    Voor hetzelfde geld is hij (zwaar)gewond geraakt! Maar hun verhaal interesseert me eigenlijk minimaal, owv. de redenen die jij aanhaalt. Ik wou enkel aantonen dat er veel "indrukwekkendere" verhalen zijn dan "spaar 19 jaar lang."

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter3770 Bekijk bericht
    En wat is je eigen, huidige stand van zaken wat FI betreft?
    Ik denk dat er binnen FI-gedachtengoed twee stromingen zijn. De eerste en veruit meest bestudeerde is die gebaseerd op de 4%-regel, met al dan niet kleine aanpassingen naar 2% of 3% voor mensen die 30j+ willen rentenieren. De discussies die hier gevoerd worden, gaan meestal om de punten en komma's van die benadering. Die benadering valt (relatief) goed te berekenen, de parameters zijn (relatief) duidelijk. Dan is er een tweede vorm, de barbell-strategie, en zo lang niemand van mij afhankelijk is (kinderen, bijv.) volg ik die. Cash + hypervolatiele beleggingen. Mijn downside is beperkt, upside is ongelimiteerd:

If you put 90 percent of your funds in boring cash (assuming you are protected from inflation) or something called a “numeraire repository of value,” and 10 percent in very risky, maximally risky, securities, you cannot possibly lose more than 10 percent, while you are exposed to massive upside. Someone with 100 percent in so-called “medium” risk securities has a risk of total ruin from the miscomputation of risks. This barbell technique remedies the problem that risks of rare events are incomputable and fragile to estimation error; here the financial barbell has a maximum known loss.
    (Er is een reden waarom ik Antifragiel helemaal vanboven zet.)

Ter aanvulling: "Economically, you can think of a startup as a way to compress your whole working life into a few years. Instead of working at a low intensity for forty years, you work as hard as you possibly can for four. This pays especially well in technology, where you earn a premium for working fast."
    (Van Paul Graham's How to make Wealth, misschien zijn beste essay. Ik raad z'n boek ook aan, waar zijn essays verzameld zijn, al vind je die ook gratis op zijn website.)

Die "barbell strategie" heeft dezelfde functie als een startup, in deze context. Al spreek ik liever over benadering één dan benadering twee, want eenvoudig is het niet. (De emotionele prijs is hoog, misschien zelfs te hoog.) En benadering één kan je makkelijker uitplotten. Benadering twee vergt wat meer mentale weerbaarheid (in de zin dat er veel meer onzekerheid is), en een beter begrip van dingen zoals geluk, om maar één voorbeeld te nemen. (En voor benadering één is er veel meer literatuur beschikbaar, helemaal teruggaand naar 1991, bijvoorbeeld.)
    Per aspera ad astra.

iTrader
    192 (100%)
    Heb je nu geantwoord op mijn vraag?
    Ik ben murw geslagen door holle bewoordingen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik heb m'n best gedaan om tegemoet te komen aan jouw punten, en ik ga ervan uit dat jij hetzelfde gedaan hebt. Als we dan hier uitkomen, denk ik dat de rest discussie in de marge is.

Wie geïnteresseerd is in wat recommended reading kan mij contacteren. Ik verdedig liever de mogelijkheden dan de onmogelijkheden.
    Even je woorden vrij vertaald (hoe ze dus, los van de marketingtaal, bij anderen zullen overkomen): ik had geen zin in te gaan op je punten, dus doe ik alsof ik mijn best gedaan heb en dat goed genoeg is. Verder wil ik enkel de positieve zaken benadrukken, wat negatief zou kunnen zijn, becommentarieer ik liever niet.

Néé, Kobe, je hebt niet je best gedaan om tegemoet et komen, je doet je best om wollig te zijn en te negeren.

Fair punt! Daarom dat ik ook schrijf dat ik zelf erg skeptisch ben om niet louter de (gepercipieerde) voordelen aan te halen. Het is niet omdat ik een positieve tegenwind probeer te geven (tegen het algemeen negativisme dat bestaat, m.i.) dat het allemaal rozegeur en maneschijn is, integendeel. Wat heb je aan FI als je drie jaar later depressief in je zetel zit? Je moet weten "waarom" je FI wil zijn voordat je eraan begint.

(En ja, ik heb liever een droomwereld van goed-opgevoede personen dan een doem-wereld, of anders gezegd, ik streef liever naar dat eerste dan dat tweede, zonder blind te zijn voor het feit dat het twee zijdes van dezelfde munt zijn.)

standaard truuk: ga eerst mee in het verhaal om sympathie te winnen en geloofwaardig over te komen, claim dan dat jij positief bent (opnieuw: sympathie) en dan komt de andere negatief over. Maak jezelf redelijk door nog iets extremers te posten. En héy, je dekt je direct in tegen elke kritiek door zelf te zeggen dat je zo'n verhaal niet gebruikt (maar toch gebruik je het, want je claimt dat het indrukwekkend is).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kobevr
    Ik vermeld graag de nadelen, ik zie niet waar ik dat niet doe? Ik heb meer tijd gestoken in het tegengas geven aan sommige (extreem) negatieve posities, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal "eenvoudig" is. Of dat "iedereen" het zou moeten nastreven. De wereld zou niet beter zijn als iedereen advocaat, ondernemer of FI was. Variabiliteit is niet enkel nuttig, het is noodzakelijk.
    nee, je vermeldt niet graag de nadelen. Want dan doe je zoals hierboven, als men bezig is over dat je cijfers vooral indruk moeten wekken, ga je over iets anders bezig zijn zonder concreet erop in te gaan.
    Voor hetzelfde geld is hij (zwaar)gewond geraakt! Maar hun verhaal interesseert me eigenlijk minimaal, owv. de redenen die jij aanhaalt. Ik wou enkel aantonen dat er veel "indrukwekkendere" verhalen zijn dan "spaar 19 jaar lang."
    het interesseert je minimaal, maar toch belangrijk genoeg om te vermelden en te zeggen dat je het indrukwekkend (ja, ZONDER haakjes) vindt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kobevr
    Ik ... bijvoorbeeld.)
    NERGENS antwoord je hier ook maar een stuk concreet op zijn vragen. Je legt ook niet uit waarom je eigenlijk niet wil antwoorden, nee, je begint over iets volledig anders te praten (in opnieuw dezelfde holle stijl zoals ook Pieter3770 zegt).
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Even je woorden vrij vertaald (hoe ze dus, los van de marketingtaal, bij anderen zullen overkomen): ik had geen zin in te gaan op je punten, dus doe ik alsof ik mijn best gedaan heb en dat goed genoeg is. Verder wil ik enkel de positieve zaken benadrukken, wat negatief zou kunnen zijn, becommentarieer ik liever niet.
    "Marketingtaal." Alsof ik iets te vermarkten heb.

Ik ben voor zover ik weet ingegaan op al jouw punten. Of dat heb ik toch met oprechte intenties geprobeerd.

standaard truuk: ga eerst mee in het verhaal om sympathie te winnen en geloofwaardig over te komen, claim dan dat jij positief bent (opnieuw: sympathie) en dan komt de andere negatief over. Maak jezelf redelijk door nog iets extremers te posten. En héy, je dekt je direct in tegen elke kritiek door zelf te zeggen dat je zo'n verhaal niet gebruikt (maar toch gebruik je het, want je claimt dat het indrukwekkend is).
    Zo had ik het zelf nog niet bekeken.

NERGENS antwoord je hier ook maar een stuk concreet op zijn vragen. Je legt ook niet uit waarom je eigenlijk niet wil antwoorden, nee, je begint over iets volledig anders te praten (in opnieuw dezelfde holle stijl zoals ook Pieter3770 zegt).
    "de barbell-strategie, en zo lang niemand van mij afhankelijk is (kinderen, bijv.) volg ik die. Cash + hypervolatiele beleggingen."
    Begrijpend lezen, Jeroen.

Ik schrijf er nog letterlijk bij dat ik een ander idee over FI heb, wat ik dan ook uitleg. Als dat "iets volledig anders" is, dan begrijp ik de rest van jouw ook reactie beter. Jammer dat TheJOJOman hier niet meer is.
    Laatst gewijzigd door kobevr; Vandaag om 00:03
    Per aspera ad astra.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Ze vragen dan ook niet uw strategie, maar hoelang het nog duurt.

Want uw Strategie komt neer op 90% op de spaarrekening aan 0.1% interest als cashbuffer of iets waarmee je van een opportuniteit kunt gebruik maken en 10% in uw projecten of iets zoals cryptocoins and ride the wave. Er vanuit gaand dat als je van die 10% iets verliest je die met een andere win kunt opvangen. Diversiteit in de volatiele beleggingen. In de hoop dat 1 van uw projectjes meegaat voor de long hole. En dus enorme groei heeft. En de nieuwe apple wordt of de bitcoin waar je er 1000 had gekocht aan 0.001 Euro en verkocht had op de piek aan 20k.

iTrader
    0
    Ze vragen dan ook niet uw strategie, maar hoelang het nog duurt.
    Daar heb ik het antwoord niet op, tot ik het wel heb. En dat is het eerlijkste antwoord dat ik kan geven. Vandaar mijn toelichting over 't feit dat de andere strategie/benadering makkelijker uit te plotten en te volgen valt.

Je vat het wel goed samen, ja.
    Per aspera ad astra.

iTrader
    192 (100%)
    En wat is je inkomen op dit moment?

Pagina 48 van 48 Eerste ... 384445464748

Regels voor berichten