Pagina 44 van 44 Eerste ... 344041424344
    kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Heel de discussie gaat weer over arbitraire cijfers en over wat wel of niet zou kloppen, in plaats van het onderliggende gedachtengoed..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Welke 30 jarige kan een huis kopen tww 250k zonder lening aan te gaan? En zelfs al zou het kunnen, wie beslist dan om die 250k niet aan te wenden om een huis te kopen, maar wel die 250k dan direct in een hoog dynamisch fonds te gooien, om met 0 euro op zijn spaarrekening te eindigen en verder te huren, ook niemand.
    Ik, waarschijnlijk. Vergeet niet dat de opportuniteitskost van een huis ook relatief groot is. Een huis kopen is een lifestyle-keuze, geen belegging. (Ik volg JLCollins' roots vs wings idee: eigendom is zinnig als je je ergens voor lange tijd wil vestigen (roots), versus de personen die mobiel willen blijven (wings). Het hangt dus enorm van je situatie af.) Huren is voor mij (op dit moment) een stuk zorgelozer, en als mijn partner even graag als mij om de paar jaar verhuist, dan is kopen een duurdere keuze. Als je een gezin hebt, kan ik me dan weer prima voorstellen dat je ergens een huis koopt. Maar opnieuw, een levensstijl-keuze. (Ik wil mijn kinderen bvb liever in een grootstad opvoeden, en niet op de buiten, waar ik zelf opgegroeid ben, en dat is me belangrijker dan te optimaliseren voor een belegging.)

Om je een ander voorbeeld te geven. Stel dat je €400k aan een woonst geeft (alles incl., dus ook notariskosten et cetera, wat velen over het hoofd zien bij de huisprijs). Dan kan je al comfortabel aan €1000/maand (3% van dat bedrag) huren. Voor mij is dat een betere deal.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik moet the_fox en anderen hier toch wel bijtreden, veel van wat hier wordt voorgesteld lijkt mij gewoon niet realistisch, zoals ik enkele pagina's terug al zei. Het lijkt soms wel of het makkelijker is FI te zijn dan het niet te zijn tegen je 50ste. De realiteit steekt daar bij velen toch een stokje voor hoor.

- Redementen veel lager dan 10 %
    - Onverwachte kosten die bij het leven horen (ziekte, ongevallen)
    - Kosten als je meer wil dan gewoon "overleven": relaties, comfort, ...
    - ...?

Allez ik zie het iedereen hier graag schrijven hoeveel 10^5 euro ze tegen hun X jaar gaan hebben, maar als dat niet zo is gaan we het ook nooit weten natuurlijk. Ik denk dat velen hier het effect van hun luxesituatie (goede thuis, hoog inkomen, werkzekerheid, enzo) onderschatten.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    @JPV wat als je uit die 92 jaren gewoon alle mogelijke intervallen van pakweg 30 jaar kiest, wat is het beste en slechtste dan?
    Tussen de 0,97% en 13,97% (intervallen van 30 jaar in beide richtingen als bron genomen).

Nu, dit was om duidelijk te maken dat een gemiddelde (in dit geval: het gemiddelde van al die intervallen is 9,18%) héél gevaarlijk is om mee te werken om je leven te bepalen.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    ..
    Het probleem is dat de kern van FI over het hoofd wordt gezien, nl. je inkomen versus je uitgaven. Hoe hoger die ratio, hoe sneller je financieel onafhankelijk bent. Zara gebruikt graag €1200 om het in het extreme te trekken, en anderen gaan dan van 10% uit, wat ook extreem is. Maar een koppel dat €1700 per persoon per maand verdient en daarvan 50% spaart met €0 startkapitaal, is na 16,6 jaar financieel onafhankelijk. Dat is het mediaaninkomen, en je geeft max €20 000 uit. (Voor de eenvoudigheid laat ik de 13e maand enzo er even uit in het jaarlijks inkomen.) Nu kan je zeggen, "ja maar €20k per jaar, dat is leven als een pater!" en dat is een prima mening, maar opnieuw, dat is geen argument tegen de cijfers/feiten (een punt wat ik eerder ook al gemaakt heb).

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kobevr Bekijk bericht
    Heel de discussie gaat weer over arbitraire cijfers en over wat wel of niet zou kloppen, in plaats van het onderliggende gedachtengoed..
    Dan leest ge de posts toch niet goed; het gaat er hem net om dat het onderliggende gedachtengoed gebaseerd is op theoretische stellingen die in praktijk niet haalbaar zijn voor veel mensen.
    Laat de arbitraire cijfers achterwege die aangehaald worden als voorbeeld en kijk naar de onderliggende boodschap die men probeert over te brengen. Namelijk (zoals Sylverscythe hierboven ook al aanhaalt) dat FI enkel haalbaar is mits een goede achtergrond en hoog genoeg loon. Wat dit concreet is, doet er niet toe; maar je kan moeilijk ontkennen dat dit de belangrijkste factor is.

En het volgende is geen aanval op u persoonlijk, maar een poging tot aanzetting van zelfreflectie: ben jij echt de persoon om hier raad/commentaar te geven. Als ik mij niet vergis was jij toch degene die na 7j zijn hogere studie nog niet afgewerkt had, een "pauze" in uw hogere studie ingelast had om even vrijwilliger te gaan zijn in Hamburg, ...
    Het lijkt mij dat jij net wel het schoolvoorbeeld bent van wat velen hier willen aanhalen: allemaal theoretisch bekijken (dus de onderliggende gedachtengoed) met beperkte praktische ervaring, en waarschijnlijk al heel uw leven in een relatieve luxe-situatie gezeten zonder het zelf te beseffen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Dan leest ge de posts toch niet goed; het gaat er hem net om dat het onderliggende gedachtengoed gebaseerd is op theoretische stellingen die in praktijk niet haalbaar zijn voor veel mensen.
    Laat de arbitraire cijfers achterwege die aangehaald worden als voorbeeld en kijk naar de onderliggende boodschap die men probeert over te brengen. Namelijk (zoals Sylverscythe hierboven ook al aanhaalt) dat FI enkel haalbaar is mits een goede achtergrond en hoog genoeg loon. Wat dit concreet is, doet er niet toe; maar je kan moeilijk ontkennen dat dit de belangrijkste factor is.

En het volgende is geen aanval op u persoonlijk, maar een poging tot aanzetting van zelfreflectie: ben jij echt de persoon om hier raad/commentaar te geven. Als ik mij niet vergis was jij toch degene die na 7j zijn hogere studie nog niet afgewerkt had, een "pauze" in uw hogere studie ingelast had om even vrijwilliger te gaan zijn in Hamburg, ...
    Het lijkt mij dat jij net wel het schoolvoorbeeld bent van wat velen hier willen aanhalen: allemaal theoretisch bekijken (dus de onderliggende gedachtengoed) met beperkte praktische ervaring, en waarschijnlijk al heel uw leven in een relatieve luxe-situatie gezeten zonder het zelf te beseffen.
    Ik heb hierboven net een voorbeeld met praktische cijfers gegeven.

(Over je andere opmerking, laat de cijfers voor zich spreken. Ik heb geen interesse in persoonlijke discussies want ik ken jou niet.)

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Het probleem is dat de kern van FI over het hoofd wordt gezien, nl. je inkomen versus je uitgaven. Hoe hoger die ratio, hoe sneller je financieel onafhankelijk bent. Zara gebruikt graag €1200 om het in het extreme te trekken, en anderen gaan dan van 10% uit, wat ook extreem is. Maar een koppel dat €1700 per persoon per maand verdient en daarvan 50% spaart met €0 startkapitaal, is na 16,6 jaar financieel onafhankelijk. Dat is het mediaaninkomen, en je geeft max €20 000 uit. (Voor de eenvoudigheid laat ik de 13e maand enzo er even uit in het jaarlijks inkomen.) Nu kan je zeggen, "ja maar €20k per jaar, dat is leven als een pater!" en dat is een prima mening, maar opnieuw, dat is geen argument tegen de cijfers/feiten (een punt wat ik eerder ook al gemaakt heb).

Ik trek dat niet in het extreme, dat was gewoon een reactie op de persoon die zei dat het onafhankelijk is van uw inkomen. Mijn stelling is dat dat onzin is want vanaf een bepaald inkomen is er gewoon geen ruimte om te sparen.
    *** Also sprach Zarathustra ***

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    En het probleem dat jij en veel anderen over het hoofd ziet, is de praktische kant van heel het verhaal.
    Ik ga geen uitspraken doen over "als een pater leven", maar je zet duidelijk alles niet in perspectief. Zoals die site die je aanhaalt, heel mooi; maar niet praktijk-gericht of realistisch. Houdt enkel rekening met een geraamde ROI op basis van huidig inkomen en uitgaven.
    Laat ons eerlijk zijn, op het ogenblik dat je stopt met werken heb je meer vrije tijd. Logisch gezien gaan je uitgaven dan omhoog. Ik zie ook nergens waar er rekening gehouden wordt met inflatie of onverwachte kosten. Heel de theorie staat al wankel eens je beseft dat de beurs schommelt en dat heel je projectie om zeep is als je op een slecht beursmoment noodgedwongen cash nodig hebt. Want daar sta je dan met je gemiddelde berekening die niets waard is omdat je op een laag moment een deel uit je portefeuille moet halen.

Ik heb hierboven net een voorbeeld met praktische cijfers gegeven.
    Zie hierboven.
    (Over je andere opmerking, laat de cijfers voor zich spreken. Ik heb geen interesse in persoonlijke discussies want ik ken jou niet.)
    Als je je persoonlijk leven graag online smijt, moet je openstaan om de discussie aan te gaan. Ongeacht of je de andere persoon kent of niet.
    Want dit toont perfect ook aan waar je zit met je gedachtengoed; je smijt graag dingen publiek de wereld in, maar staat blijkbaar niet open voor het feit dat dit in andere discussies ook erbij getrokken wordt. Terwijl achtergrond voor veel dingen zeer belangrijk is, en dat wordt hier door andere mensen ook al aangehaald.
    Indien je er niet op in wilt gaan, is dat uw goed recht; maar probeer je dan tenminste in te leven in de gemiddelde situatie, en besef dat deze zeker niet overeenstemt met jouw situatie. En dat je hele leven je huidige gedachtengoed getekend heeft.
    Laatst gewijzigd door the_fox; Vandaag om 12:04

Pagina 44 van 44 Eerste ... 344041424344

Regels voor berichten