Pagina 41 van 41 Eerste ... 313738394041

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik doe veel meer geld op met te werken dan niet te werken, vervoerskosten alleen al.
    Bij dit antwoord vraagk mij wel af hoe jij je tijd dan zou spenderen indien je niet meer zou moeten werken?

Misschien een algemene vraag hier: wat zouden jullie dan wel met je tijd doen indien je FI bent? En laten we voor het gemak pakken dat FI hier betekent maandelijks 3000 euro inkomsten zonder te werken.

iTrader
    0
    Dan zou ik waarschijnlijk rondreizen. Niet het commerciële gedoe maar de rust en natuur gaan opzoeken.

Moesten we niet naar het geld kijken, zouden we als gezin ergens ruraal gaan wonen waar het tempo laag ligt, de temperatuur zacht is en er een community met alle voorzieningen is. Kortom de rust opzoeken maar wel nog kunnen genieten van zaken als winkels, ziekenhuis,... Dichtbij.
    Met zo een verblijfplaats als "vaste" basis, zouden we ook de wereld wat verder verkennen. Bvb elk jaar enkele maanden naar een ander continent om dat te verkennen. Auto kopen ter plaatse en zien waar de wind ons brengt. Kennis maken met fauna en flora, andere culturen, andere talen, religies,...

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rekt Bekijk bericht
    Bij dit antwoord vraagk mij wel af hoe jij je tijd dan zou spenderen indien je niet meer zou moeten werken?

Misschien een algemene vraag hier: wat zouden jullie dan wel met je tijd doen indien je FI bent? En laten we voor het gemak pakken dat FI hier betekent maandelijks 3000 euro inkomsten zonder te werken.
    Geen idee, maar als we beiden geen 30k kilometer per jaar zouden moeten doen ga ik daar al een hoop besparen. Maar met het equivalent van 3k per maand hier? Meer tuinieren, diy projecten, programmeren voor fun projecten, etc. Alles waar ik nu geen tijd voor heb
    *** Also sprach Zarathustra ***

kobevr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pluimpje Bekijk bericht
    Interessant, en op welke leeftijd zal je dat bedrag bereikt hebben?
    Zo snel mogelijk. Ik zal het wel zeggen wanneer het zover is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rekt Bekijk bericht
    Die berekening gaat er van uit dat je eens FI hetzelfde levenspatroon blijft volgen, wat bij quasi niemand zo zou zijn denk ik. Al die tijd die je op je werkt doorbrengt, en m.a.w. geen geld opdoet, ga je dan vrij hebben om zaken te doen die wel geld kosten. Ik zou in ieder geval toch véél meer reizen en geld opdoen moest ik niet werken en vrije tijd hebben.

Het geeft ergens een indicatie als je leven niet teveel zou veranderen, dat klopt. Maar ik denk dat velen zich pas FI zouden voelen als ze effectief hun tijd ook kunnen besteden zoals ze dat willen en waarschijnlijk dus meer nodig hebben dan volgens die berekening.

Waar haal je die 2-3m€ trouwens? Lijkt me toch veel meer dan nodig
    "Die berekening gaat er van uit dat je eens FI hetzelfde levenspatroon blijft volgen, wat bij quasi niemand zo zou zijn denk ik."
    Da's een assumptie, geen argument. Ik ben groot voorstander van een strikt budget te volgen (al dan niet door alle uitgaven minitieus bij te houden, of €x per maand te sparen en de rest "op te leven" - ik doe het op die tweede manier) zodat je eigenlijk al FI bent, of een FI uitgavenpatroon volgt, voordat je echt FI bent. Daarnaast ben ik ook een groot fan van "klassiekers." Geef liever één keer geld uit aan een Chesterfield, als zoiets je interesseert, of een €500 kookset van Le Creuset, waar je decennialang van geniet. Die zgn. lifestyle-inflation vind je (m.i.) vooral bij (éénmalige) luxe-uitgaven, zoals restaurantbezoeken, reizen, wagens, et cetera. Niks waarvan de aankoopprijs/gebruiksperiode (gedeeld door) effectief van verlaagt. Je kan ook een stuk goedkoper reizen omdat je nu buiten het seizoen gaat, zoals ik voor €311 op en af naar Vancouver ben gevlogen, en housesitten, en lang gaan wandelen, en en en. Maar dat is een andere discussie.

"Het geeft ergens een indicatie als je leven niet teveel zou veranderen, dat klopt. Maar ik denk dat velen zich pas FI zouden voelen als ze effectief hun tijd ook kunnen besteden zoals ze dat willen en waarschijnlijk dus meer nodig hebben dan volgens die berekening."
    De meeste mensen willen miljonair zijn omdat ze een miljoen willen uitgeven. ("When most people say they want to be a millionaire, what they really mean is “I want to spend a million dollars,” which is literally the opposite of being a millionaire. This is especially true for young people." - Ik heb trouwens de toestemming van hem om het te vertalen en in boekvorm uit te brengen ) Dat staat lijnrecht op FI en/of minimalistisch ("meer met minder/hetzelfde") gedachtengoed.

Maar het raakt wel op je laatste puntje. Ik baseer me op mijn huidig uitgavepatroon, tel daarbij marge voor een partner en twee kinderen, en een eigen eigendom, en geen enkel pensioen of hulp van de staat. Dan denk ik dat alles boven €3 miljoen "fijn" maar niet noodzakelijk is. Ook "dat lijkt me veel meer dan nodig " is trouwens een assumptie die je maakt, geen argument. Sorry als dat hard klinkt. Maar ik zie in dit topic quasi alleen maar assumpties (dé uitschieter is "ik wil niet vroeg op pensioen want ik wil werken/ik zou me vervelen," alsof dat de definitie van "financiële onafhanklijkheid" is) en weinig argumenten. Assumpties zijn uw/mijn eigen probleem (en die kan niemand voor jou/mijzelf verhelpen), met argumenten/feiten kunnen we wel aan de slag.

Pagina 41 van 41 Eerste ... 313738394041

Regels voor berichten