iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    wat me opvalt bij veel van deze blogs (toch bijna al deze die hier dat in hun tag zetten), is dat ze zelden bedragen posten. Zo is het moeilijk om te zien of die mensen nu echt wel winst maken of niet.

Zo deze blog (van hierboven bvb):
    https://euromoneyhome.files.wordpres...ge-4.png?w=658

er wordt gesproken over investeringen in de zomer. Gaat dit over échte investeringen of over vermogen? Het lijkt het laatste, maar je bent niet zeker. Ook is er nergens een vorm van schaal, zodat je niet ziet in welke grootteorde je moet spreken.

Wat mij betreft moet het niet in euro's, mag evengoed in een fictieve munt zijn, maar nu is het zo flou als maar kan zijn.

(er zijn uitzonderingen zoals deze: https://*********************/quarterl...eport-q2-2019/)
    Het betreft vermogen hier. Ik heb inderdaad mijn aandelen verkocht ivm onzekerheden die er globaal spelen momenteel.
    Dat is ook een beetje wat ik wou zeggen in die specifieke blog.

Firefighter heeft dat niet gedaan en je ziet dat hij momenteel ook wel negatief staat...

Maar ik neem wel mee als feedback zal in een volgende blog hier wel preciezer over zijn. Er is duidelijk nog veel verbetering nodig.

Ik wil ook wel niet alles verhullen aangezien vrienden meelezen en die moeten nu ook weer niet alles weten.
    Maar stuur gerust een PM als je over die blog specifiek iets wil weten, tegen mensen die ik niet ken heb ik niets te verbergen ;-)

Bruinbeer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Levenskosten als koppel inclusief huur: €3.000 per maand -> €36.000 per jaar
    Nettoinkomen als koppel: €5.000 per maand -> €70.000 per jaar (*13,92)
    Spaarvermogen eerste jaar: €70.000 - €36.000 = €34.000
    Rendement investering: 7%
    Jaarlijks rendement investering: (1) €2.380; (2) €4.927; (3) €7.651; (4) €10.567; (5) €13.687; (6) €17.025; (7) €20.597; (8) €24.418; (9) €28.508; (10) €32.883; (11) €37.565 (elk jaar 34k investeren, plus rendement vorig jaar)

Dus na 11 jaar zijn je passieve inkomsten even groot als je levensonderhoud. Dus voor iedereen vrij realistisch om op 40 jaar met pensioen te gaan?

Heb geen rekening gehouden met inflatie, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door loonsstijgingen door de jaren heen. Het kan soms inderdaad slecht gaan op de beurs, maar gesteld dat je op je 23e begint met werken heb je 7 jaar om de correctie goed te maken tegen je 40e.

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bruinbeer Bekijk bericht
    Dus na 11 jaar zijn je passieve inkomsten even groot als je levensonderhoud. Dus voor iedereen vrij realistisch om op 40 jaar met pensioen te gaan?
    Met die totaal van de pot gerukte cijfers: ja.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Met die totaal van de pot gerukte cijfers: ja.
    Welke cijfers zijn onrealistisch in de berekening?

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Welke cijfers zijn onrealistisch in de berekening?
    Je spreekt over iedereen, en gaat uit van €5000 nettoloon (dus €2500 per persoon). Dit ligt al ver boven het gemiddelde, dus zelfs gemiddeld gezien niet realistisch. Zeker niet op jongere leeftijd.
    Je 7% rendement is misschien wel het historisch gemiddelde, maar niet bepaald realistisch.
    Je vergeet buiten inflatie (wat je aanhaalt) nog een hoop kosten/belastingen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    En berekening lijke me gebaseerd op kosten van een koppel zonder kind. Gaat dat altijd zo zijn? Normaal gezien niet.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Gemiddelde gezinsuitgaven zijn 35k, inclusief alle kosten en belastingen. Hoeveel geeft een koppel met kinderen uit?

2500 is niet onhaalbaar met een master, en is voor iedereen haalbaar over een carrière van 11 jaar. Dus is zelfs onderschatting want geen promoties etc ...

Wat is volgens jullie wel realistisch?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dus voor iedereen vrij realistisch om op 40 jaar met pensioen te gaan?
    Vaststelling: niemand gaat op 40 met pensioen. Dus neen, niet realistisch voor de modale persoon.

Rendement investering: 7%)
    Dat is jouw echte rendement sinds je begon met beleggen?

Jaarlijks rendement investering: (1) €2.380; (2) €4.927; (3) €7.651; (4) €10.567; (5) €13.687; (6) €17.025; (7) €20.597; (8) €24.418; (9) €28.508; (10) €32.883; (11) €37.565 (elk jaar 34k investeren, plus rendement vorig jaar)[/QUOTE]
    Geen idee wat deze cijfers betekenen. Dit zijn jouw effectief gerealiseerde rendementen?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    Vaststelling: niemand gaat op 40 met pensioen. Dus neen, niet realistisch voor de modale persoon.
    Het is niet omdat je het kan, dat je het ook gaat doen. Veel mensen kunnen op "pensioen" op hun 40 van degene die het nooit doen.
    Het is ook niet leuk om "niets" meer te doen dus iedereen blijft wel iets doen neem ik aan.

Maar uiteraard is zijn aanname dat "iedereen" dit moet kunnen vrij belachelijk, het land zou economisch ook gewoon ineenstorten.

Dat is jouw echte rendement sinds je begon met beleggen?
    We zitten sinds de laatste crisis in een uitzonderlijk goede beurs periode, waarin 7% easypeasy is.
    Ik ben zo'n 6 jaar geleden begonnen met beleggen op de beurs, jaarlijks gemiddelde 25%.
    Uiteraard verwacht ik niet dat dit rendement zo blijft, dit waren uitzonderlijke tijden en binnen +- 1 jaar zal er wel een correctie of een langdurige bear market aankomen, maar op lange termijn blijft 7% wel haalbaar hoor.

Je kan natuurlijk wel pech hebben dat jouw 40 jaar net in een dip/crisis valt en je 5 jaar langer moet wachten.
    Laatst gewijzigd door Rekt; 8 december 2019 om 17:27

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    2500 is niet onhaalbaar met een master, en is voor iedereen haalbaar over een carrière van 11 jaar. Dus is zelfs onderschatting want geen promoties etc ...
    Weeral die iedereen... Nee, toch niet. Dit is abnormaal (boven gemiddelde, en de norm is het gemiddelde; dus abnormaal), en zeker als je het verwacht van beide partners?

Ben je nu aan het trollen of gewoon wereldvreemd?
    Laat ons beginnen met de simpele dingen: hoe oud ben je, wat is je huidig loon (grootorde) en heb je ooit al belegd op de beurs?

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Gemiddelde gezinsuitgaven zijn 35k, inclusief alle kosten en belastingen. Hoeveel geeft een koppel met kinderen uit?

Wat is volgens jullie wel realistisch?
    1 opzoeking laat dit al weten : https://www.statistiekvlaanderen.be/...euro_per_maand
    Hoe kom je er dan bij dat 5000€ netto als huishoudinkomen niet abnormaal is ? En het dan nog als vrij realistisch te achten ?

De belgische personen die op 23 - 30 bij europese instanties werken waar men geen belasting betaald waardoor dit een mogelijkheid zou kunnen zijn zijn de uitzondering die de hogervermelde regel bevestigen. (ik stel deze opmerking op basis van uw continue posts over dergelijke instanties om een manier te vinden om er binnen te geraken en ze daarna weer te deleten) Zelfs al spreken we over belgische ambtenaren (startlonen liggen nettogewijs hoog tgv beperkte hoeveelheid extralegale voordelen) dan zit je nog maar aan een nettoinkomen van 3800€. Wat dan al 1200€ minder is dan de door u vermelde 5k. Al is dat eventueel tegen de 30iger jaren haalbaar voor een hoogopgeleid koppel (of vroeger indien je de juiste zelfstandige bent).

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    1 opzoeking laat dit al weten : https://www.statistiekvlaanderen.be/...euro_per_maand
    Hoe kom je er dan bij dat 5000€ netto als huishoudinkomen niet abnormaal is ? En het dan nog als vrij realistisch te achten ?

De belgische personen die op 23 - 30 bij europese instanties werken waar men geen belasting betaald waardoor dit een mogelijkheid zou kunnen zijn zijn de uitzondering die de hogervermelde regel bevestigen. (ik stel deze opmerking op basis van uw continue posts over dergelijke instanties om een manier te vinden om er binnen te geraken en ze daarna weer te deleten) Zelfs al spreken we over belgische ambtenaren (startlonen liggen nettogewijs hoog tgv beperkte hoeveelheid extralegale voordelen) dan zit je nog maar aan een nettoinkomen van 3800€. Wat dan al 1200€ minder is dan de door u vermelde 5k. Al is dat eventueel tegen de 30iger jaren haalbaar voor een hoogopgeleid koppel (of vroeger indien je de juiste zelfstandige bent).

Er zitten serieuze flaws in zijn redenering. Om te beginnen zullen er niet veel 23 jarige koppels zijn die 5k netto hebben.

De 7% per jaar is een gemiddelde. Als je een vaste investering hebt, zal dat op LT zo zijn. Als je elk jaar erbij ploft, hangt veel af van de returns in het begin.

Wat niet wil zeggen dat hij fundamenteel gelijk heeft. Maar neem 50 ipv 40j.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    €2500 pp/Netto lijkt mij nog niet zo heel ver van de pot gerukt. Zeker voor mensen die als duidelijk doel FI hebben

Concreet:

stel een arbeider (eventueel met bediende statuut) aan een bruto uurloon van 13€, dit geeft 1642€ netto of maal 13,92 zo een ~1900. Pak dat je hiernaast ook nog via de P2P regeling werkt of een flexijob hebt aan 10€/uur, 50u per maand, dit geeft een extra inkomen van €500.

1900€ + 500€ = 2400

X2 als koppel is 4800 per maand

Laten we verder stellen dat ze "slechts" €2500 samen uitgeven per maand, dan kom je jaarlijks op 27600€ gespaard, leuk bedrag om je FI plan te beginnen.

En dit alles kan vanaf 18 jaar. Volharding en FI echt als doel hebben is wel nodig. Zo kan je vèèl vroeger dan voor je 40e op "pensioen".

Heb is imo vooral moeilijker voor mensen die tot hun 23e studeren, waardoor ze al 5 jaar niets sparen bijna, het echt hogere loon door hun diploma zich pas uit later in hun carriere (wanneer je eigenlijk al "op pensioen" wil zijn), en vaak niet de mogelijk tot nog een extra flexijob e.d. doordat ze voor hun gewone job vaak al 50u werken als juniors.

Snel geteld heeft een koppel dat op hun 18e afstudeert tegen hun 23e al een voorsprong van €138000 (en dan tel ik nog niet eens mogelijk opbrengsten van investeringen). Met compounded interest maakt dit echt een gigantisch verschil. Moest ik opnieuw kiezen, ik zou niet verder studeren (alhoewel dat nu wel makkelijk te zeggen is doordat ik die kennis heb door te studeren).

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    €2500 pp/Netto lijkt mij nog niet zo heel ver van de pot gerukt. Zeker voor mensen die als duidelijk doel FI hebben

Concreet:

stel een arbeider (eventueel met bediende statuut) aan een bruto uurloon van 13€, dit geeft 1642€ netto of maal 13,92 zo een ~1900. Pak dat je hiernaast ook nog via de P2P regeling werkt of een flexijob hebt aan 10€/uur, 50u per maand, dit geeft een extra inkomen van €500.

1900€ + 500€ = 2400

X2 als koppel is 4800 per maand

Laten we verder stellen dat ze "slechts" €2500 samen uitgeven per maand, dan kom je jaarlijks op 27600€ gespaard, leuk bedrag om je FI plan te beginnen.

En dit alles kan vanaf 18 jaar. Volharding en FI echt als doel hebben is wel nodig. Zo kan je vèèl vroeger dan voor je 40e op "pensioen".

Heb is imo vooral moeilijker voor mensen die tot hun 23e studeren, waardoor ze al 5 jaar niets sparen bijna, het echt hogere loon door hun diploma zich pas uit later in hun carriere (wanneer je eigenlijk al "op pensioen" wil zijn), en vaak niet de mogelijk tot nog een extra flexijob e.d. doordat ze voor hun gewone job vaak al 50u werken als juniors.

Snel geteld heeft een koppel dat op hun 18e afstudeert tegen hun 23e al een voorsprong van €138000 (en dan tel ik nog niet eens mogelijk opbrengsten van investeringen). Met compounded interest maakt dit echt een gigantisch verschil. Moest ik opnieuw kiezen, ik zou niet verder studeren (alhoewel dat nu wel makkelijk te zeggen is doordat ik die kennis heb door te studeren).
    Het leven dat je hebt tot je FI bereikt hebt, telt natuurlijk ook mee en naar mijn mening is dat leven véél aangenamer met een hoger diploma dan zonder.
    Bovendien is je loon vrij beperkt zonder diploma in de meeste gevallen, en moet je al extra gaan bijwerken zoals je zelf aanhaalt daarvoor. Met een hoger diploma is 3k netto zo heel uitzonderlijk niet.

Wat mij hier wel verwondert is dat hier toch redelijk wat mensen zitten die FI écht als doel op zich hebben precies, maar toch blijft iedereen hier in zowat het zwaarst belaste land ter wereld wonen.
    Als expat kan je gemakkelijk 5k netto gaan halen in landen als UAE, Singapore, ... Ik zou het hier snel aftrappen moest FI echt het doel zijn voor mij.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    We zitten sinds de laatste crisis in een uitzonderlijk goede beurs periode, waarin 7% easypeasy is.
    Ik ben zo'n 6 jaar geleden begonnen met beleggen op de beurs, jaarlijks gemiddelde 25%.
    Je klinkt zoals mij 15 jaar geleden.
    Ik begreep toen totaal niet waarom niet iedereen al zijn spaargeld op de beurs zette, had returns van 70% en 120% na 6 maanden.
    Ik had maanden waarin mijn beurstijgingen hoger waren dan mijn maand-inkomen.

Alom geprezen goede huisvader-aandelen zoals Fortis en Dexia waren voor de voorzichtige conversatieve belegger,
    terwijl ik nog een versnelling hoger schakelde met turbo's.
    Dat was pas virtueel geld verdienen vanuit je luie zetel.
    En toen was het plots crisis in *alles*.

In 2016 heb ik als kleine test een keyprivate geopend bij keytrade-bank, professioneel portfolio-management met zeer lage transactie-kosten.
    Ik heb 25k belegd in categorie 8, zeer agressief.

Resultaat: na 3 jaar: rendement rond de 0%,
    Van hun simulaties van 25% op jaarbasis is blijkbaar niet veel in huis gekomen.

Ik ken verschillende vermogende mensen die al hun vastgoed verkochten hadden en hun vermogen op de beurs belegden al dan niet via private banking.
    Samengevat: Ik heb weinig opbeurende verhalen gehoord, eigenlijk geen.

Pagina 75 van 78 Eerste ... 25657172737475767778 Laatste

Regels voor berichten