Pagina 6 van 13 Eerste ... 2345678910 ... Laatste

Discussie: IJsland - Deel 1

TheFallen's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hangt ervan af.

Ze rekenen doorgaans 10 dagen voor de hele ring road tour. Nu ligt het grootste deel van de atracties in het zuiden waardoor dit inderdaad een groot deel van de tijd in beslag zal nemen. Echter heeft ook het noorden heel wat moois te bieden! :-)

coldvinc's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Nja ik zou eigenlijk eerder aanraden om het centrum te doen met een degelijke 4x4 maar dat kost wat om te huren als je geen Land rover Defender hebt bv. maar dat is dus sowieso niet voor jullie. 8 dagen is te weinig om de gehele ring deftig te doen (dixit mijn baas die al verscheidene keren Ijsland heeft gedaan).
    My fight towards financial independence: Fight to FI/RE

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    8 dagen lijken mij ook net iets te kort om op een aangenaam tempo de ring road af te werken + eventueel Reykjavik zelf te bezoeken.
    Zoals hierboven al ergens vermeld, 10 dagen is zowat de norm hiervoor.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Rondreis op 8 dagen tijd is onmogelijk, je gaat jezelf te veel tegenkomen en ijsland is groter dan je denkt. Dat is echt niet haalbaar om dat je enorm lang met de auto moet rijden per dag. Ikzelf ben ook aan het kijken voor een reis in IJsland, dus ik had bepaalde dingen al opgezocht, en bepaalde streken heb ik al (vrij) intensief bekeken.

Je hebt in het Noordwesten de fjorden
    in het Noorden heb je ook mooie natuur
    het Zuiden is het meest bekende deel van IJsland, en wellicht ook het meest toeristisch aangelegd.

Wat heb je in het zuiden:
    Reykjavik
    Blue Lagoon
    Hengill
    Þríhnúkagígur
    Thingveillir
    Strokkur Geyser
    het eiland Vestmannaeyjar
    Seljalandsfoss Waterfall
    Gulfoss Falls
    Hekla vulkaan
    Eyjafjallajokull (allicht minder toegankelijk) - vulkaan die zes jaar geleden wereldberoemd werd) -> grote zus Katla waar je meer dan waarschijnlijk nog wel ooit van zal horen is ook het bezoeken waard.
    Skogafoss
    Þórsmörk (moet je uitspreken als Thorsmeurk)
    Seljavallalaug zwembad
    Dyrholaey
    Reynisfjara
    het stadje Vik i Myrdal
    ... en meer
    Vatnajokull (maar ik stel me vragen bij de bereikbaarheid hiervan, is al een pak centraler en verder van Reykjavik af) - 2e grootste gletsjer van europa, met IJslandse vulkanen eronder

Persoonlijk ging ik ook nog Lakagigar bezoeken (en eventueel Torfajokull), maar dat is iets voor mij persoonlijks en dat ligt meer off-road. Moet wel nog eens bekijken hoe ik het allemaal zou regelen, dus alles staat niet echt op punt. Was nog niet klaar met alles wat we kunnen zien op te zoeken (says enough about Iceland).

Alles ligt dicht bijeen, ik heb het gemarkeerd met sterretjes op google maps. Als je ziet over welk deel we van Ijsland we spreken, dan zie je meteen dat er gewoon enorm veel valt te zien daar.

Over de andere delen van IJsland kan ik minder advies geven, heb ik minder verkend, en ken ik minder goed. Ik ken het wel goed op gebied van vulkanen, maar het meest aantrekkelijke (en bereikbare) qua vulkanische gebieden is wederom in het Zuiden. De fjorden zijn heel mooi, en het noorden in de omgeving van Akureyri heeft ook mooie dingen (het noorden). Maar ik kan eigenlijk enkel advies geven qua vulkanen. Askja + Herdubreid is heel erg mooi om te bezoeken. Erg iconische rots dat laatste.. Snaefellsjokull ook erg mooi. Krafla ook. Er zijn doorheen het eiland nog meer vulkanen te vinden, maar dat zijn uit mijn herinnering de mooiste.

Dit kaartje geeft duidelijk weer waar die (actieve maar vaak ongevaarlijke) vulkanen zich ongeveer bevinden

De bekendste vulkanen zijn Hekla, Katla, Askja, Bardarbunga en de Grimsvotn. Die laatste twee zitten onder de Vatnajokull, en zijn wellicht minder aantrekkelijk om te bezoeken en ook lastiger bereikbaar. Bovendien is er ook lichte onrust op de Bardarbunga, en staat het eigenlijk quasi vast dat die binnen afzienbare tijd opnieuw zal uitbarsten. Die onrust was er ook al nabij de Hekla en de Katla eerder deze zomer (hekla kreeg plots vanuit het niets veel media-aandacht na een nieuw onderzoek en katla heeft buitengewoon veel aardbevingen gehad eerder deze maand en eind vorige maand (wellicht deels te wijten aan het smeltseizoen)). Vestmannaeyjar is ook redelijk bekend en had een fameuze eruptie eerder deze eeuw. (Dat eiland is echt het bezoeken waard). Eyjafjallajokull had in april 2010 een voor zijn doen zeer hevige uitbarsting. Krafla had eerder deze eeuw ook al uitbarstingen (Krafla Fires), dus dat zijn zo een beetje de bekendste. Hekla, Katla (+ Eyjafjallajokull dat er quasi naast ligt) en in feite ook Vestmannaeyjar zijn zeker must-visits waard. Krafla en Askja als je je in het noorden bevindt.

Mijn tip: focus je op het zuiden + Reyjavik.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 19 augustus 2016 om 08:08
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Matja's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door citygidsenbe Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoi, ja dominicus is goed, zelf heb ik een reisgids geschreven over IJsland, ben reeds meerdere keren in het land geweest, je kan hem gratis downloaden,
    Via citygidsen.be kan je hem downloaden: gratis reisgids IJsland
    Mooie gids, bedankt :-)

benwake's schermafbeelding
    iTrader
    102 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Ijsland: beter georganiseerde reis of zelf samenstellen

Hallo iedereen,

Na een paar rondreizen van 3 weken naar Amerika, willen we deze keer iets anders en hebben we ijsland in gedachten.
    Onnodig te zeggen dat de road trips in de US we 100% zelf hebben georganiseerd en dat ging prima (en goedkoper).

Maar voor ijsland zouden we een klein weekje hebben. De rondreizen (georganiseerd) zijn voor de periode van november of misschien december rond de 800-900€ te vinden.
    Zou het dan nog echt goedkoper kunnen alls je het zelf samensteld en boekt? Zoja, hebben jullie bepaalde sites in gedachten?
    Het hoeven ook geen hotels te zijn, motels/airbnb en dergelijke zijn ook goed

Alvast bedankt.

PS: sorry om dit hier op het vertrouwde 9lives te zetten, maar ik vond niet meteen een ijsland forum (actief dan)

Groetjes,
    Ben

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    je hebt altijd meer vrijheid wanneer je hem zelf samenstelt. Ik heb geen ervaring met de praktische kant en met het regelen van verblijfplaatsen, maar ik denk dat wanneer je hem zelf samenstelt je veel meer kan zien. Verder is een kleine week IJsland veel te weinig, en kan je het beter laten schieten als je er 'maar' een kleine week voor overhoudt. Ik denk dat je het flink (en geen klein beetje) onderschat. Ik ga wellicht dit voorjaar ook naar IJsland en ik heb twee weken gereserveerd voor enkel het zuiden van IJsland. Verder is november/december niet echt een ideale maand om naar IJsland te reizen. Er is dan amper daglicht, en de winter is dan al volop van start gegaan, en zeker het binnenland zal onberijdbaar zijn. Je zal best wat overlast hebben, en zelfs voor de rondweg zal je een sterke huurauto nodig hebben. Het enige wat je dan eigenlijk kan doen is Reykjavik en nabije omgeving, want ik weet niet wat je van plan bent als je maar 5 dagen vier/vijf uur daglicht hebt per dag. Tenzij het noorderlicht een specifiek doel is van je reis, maar dan kan je best doorvliegen naar Akureyrii in het noorden waar je meer kans zal hebben door de nog noordelijkere breedtegraad, en de nabijheid van meer afgelegen gebieden.

Wat ik dus veronderstel kort samengevat is dat je verschillende aspecten serieus onderschat.

iTrader
    102 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dank je wel.
    Geef eens jullie ongezouten mening over zoiets: https://travelbird.be/83553/ijslandse-rondreis

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Eerst en vooral moet je zelf willen weten wat je wilt zien op reis. Als je er echt een onvergetelijke ervaring van wilt maken, zal je er ook zelf wat moeite voor moeten doen. Wat is hetgeen dat je zoekt op reis. Wil je noorderlicht zien. Wil je vooral de natuur zien. Stoort het je dat de belangrijkste toeristische attracties overvol zitten? Stoort het je dat er s'nachts het nooit helemaal donker wordt (en het maar een paar uur donker is?). Stoort het je dat overdag er maar een paar uur daglicht zal zijn. Weet je hoe het weer in IJsland is. Dat het weer van de ene op de andere minuut kan omslaan, het best winderig kan zijn, vaak regenachtig (of in de winter sneeuwrijk) kan zijn afhankelijk van de regio waar je je bevindt en dat de zon heel veel moeite heeft om erdoor te komen (en dat de meeste trekpleisters er vaak enkel op hun best uitzien als het zonnig is). Als het vier dagen bewolkt is, zou het best wel eens kunnen tegenvallen. IJsland is geen land dat je moet rushen.

Goed, als je weet wat je wilt op reis, dan kan je van daaruit starten. Mijn ervaring leert me dat april, begin mei, september en oktober de beste maanden zijn om te reizen naar IJsland. Het weer is er altijd erg wisselvallig, maar qua hoeveelheid daglicht/nacht is de balans het best in een tussenseizoen, en blijf je een kans behouden op eventueel poollicht. In april kunnen de wegen wel wat moeilijker berijdbaar zijn dan in september (winter hebben ze dan juist achter de rug). Je ontwijkt ook de vakantieseizoenen (en de relatieve drukte) op die manier.

Los van hetgeen je wilt, heb ik de reis eens bekeken. Het focust zich ook al effectief enkel op een klein deel van IJsland namelijk het meer toeristische zuiden, en hoewel het heel erg mooie dingen (en de meest toeristische dingen) opneemt, laat het ook weer heel veel links liggen. Best ook triestig dat het de meest gehypete vulkaan opneemt in de reis (waar eigenlijk weinig te bezien valt met het blote oog vanuit het perspectief dat je krijgt), terwijl er in de buurt een veel mooiere vulkaan voor het oog is (die je zelfs kan beklimmen als je wilt). Iedere dag heeft wel mooie dingen, maar wordt aangevuld met nutteloze dingen (zoals de eventuele paarden die je ziet of Myrdalsjokull dat je uit het raampje van je bus zal zien (en dat moet dan de vulkanen van dag 3 voorstellen blijkbaar)). Het is ook niet zo dat je elke nacht poollicht hebt, en men heeft maar één nacht uitgetrokken voor een poollichtjacht, en de kans is groter dat dat een bust wordt dan iets dat slaagt.

Ik zou het alvast niet doen. Er valt in het algemeen veel meer uit te halen.

Dit is het enige dat je zal zien op je reis dat echt iets met vulkanen te maken heeft, en de bus zal er gewoon doorrijden.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 29 september 2016 om 20:34

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht

Lakgigar, de IJslandvaarder. Zijn ervaring leert hem welke maanden goed zijn en welke niet.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Regenneger Bekijk bericht
    Lakgigar, de IJslandvaarder. Zijn ervaring leert hem welke maanden goed zijn en welke niet.
    Argument van autoriteit is een drogreden. Het is niet omdat iemand een diploma heeft dat hij het per definitie ook beter weet dan de persoon zonder diploma. Zo geldt hetzelfde hier. Het is niet omdat ik er nog niet geweest ben, dat ik niet weet waarover ik spreek. IJsland is een land waar ik best veel over ken, en waar ik ook al lange tijd veel kennis over heb opgedaan. Ik denk dat als er iemand op 9Lives is, dat zich een IJslandkenner mag noemen het wel ik zal zijn (waarmee ik niet wil zeggen dat anderen ongelijk hebben of hun ervaringen niet mogen delen). Ik heb niet voor niets mijn 9Lives gebruikersnaam naar iets IJslands vernoemd. En ik weet dat ik hier ook het argument van autoriteit gebruik, maar de OP mag gerust mijn advies in de wind slaan en 5 dagen in december naar IJsland reizen. Hij zal letterlijk en figuurlijk van een kale reis thuiskomen.

Dus tap toe, stoere jongen.

TheFallen's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ondanks het feit dat het grappig is om u als expert te benoemen als je er nog nooit geweest bent, is Lakigigar zijn uitleg wel correct en zal doorgaans bevestigd worden door enkele korte internetsearches. Ik ben zelf ondertussen reeds 2x naar Ijsland geweest trouwens.

Ijsland in de winter kan je eerlijk gezegd het beste vermijden. De meeste toeristengidsen raden dit ook af. Ik zie het enkel nuttig als je al verschillende keren naar Ijsland bent geweest en eens een ander aspect van het land wilt zien. Waarom?
    - Zotte winterse landschappen zal je niet vinden. Wintertemperaturen liggen niet bijzonder laag en een bijzonder grote sneeuwval kennen ze daar doorgaans niet. Dan ben je beter af met een bestemming in Lapland.
    - Een groot deel van het land (en de mooiste natuurgebieden) zijn volledig afgesloten en niet toegankelijk.
    - Voor een noorderlicht-vakantie zijn er eveneens veel betere bestemmingen. Ijsland is eigenlijk niet zo'n ideale locatie hiervoor, ondanks de ligging, omwille van het weer. Heb je echter eens open lucht, dan zal je het noorderlicht wel kunnen zien.

Georganiseerde reizen versus zelf organiseren:
    Zelf organiseren zal sowieso een pak goedkoper zijn. Bovendien kan je zelf uw activiteitenpakket samenstellen, kiezen wanneer je dit doet en wijzigingen doen naargelang het weer. Als je georganiseerde reizen doet volg je ook de toeristische massa die de hele beleving van Ijsland eigenlijk teniet doet (tenzij je niet echt natuur-minded bent en dit voor u een eerste beleving is van dergelijke natuurlandschappen).

Mijn advies: organiseer en plan dit zelf:
    - Overnachtig: Campings zijn goedkoop en overal aanwezig. Op wildkamperen met een tent moet je niet rekenen en zal slechts beperkt mogelijk zijn en vermijd je ook beter uit respect voor de enorm kwetsbare natuur. WIldkamperen met de populaire campervans daar is wel perfect mogelijk. Hotels zijn quasi onbetaalbaar en moet je ruim op voorhand boeken (makkelijk 7-8 maand vooraf in hoogseizoen). Airbnb is alom aanwezig in Reyjavik maar vanaf je daarbuiten gaat is dit niet echt meer een optie.
    - Maaltijden: als je zelf uw eten koopt, maakt en budget shopt in de winkels, is dit niet zo veel duurder als België.
    - Activiteiten: Ruime keuze aan activiteiten. Als je in hoogseizoen gaat boek je best ten laatste enkele dagen vooraf al heb je soms wel nog plaats. De uitstappen (snowscooter, paardrijden, gletsjertocht, grotbezoeken) kosten wel enorm veel geld (+- vanaf 200pp of 50-80 euro pp voor paardrijden). Paardrijden doe je trouwens best via één van de boerderijtjes in de afgelegen dorpen - veel goedkoper en aangenamer!
    - Periode: juli-augustus zou ik echt vermijden. Er is dan massa's volk in Ijsland waardoor dit echt een nefaste invloed kan hebben op uw Ijslandervaring. Bovendien is alles aanzienlijk duurder. De periodes eind april/mei/begin juni of september/begin oktober zijn eerder aan te raden. In de zomer heb je bovendien geen enkele kans op noorderlicht. Vanaf de eerste weken van september begint het pas donker genoeg te worden.

Ter info:
    Ik ben enkele weken terug geweest voor 15dagen (huurwagen, tent op campings, zelfkook) en hebben +- 1100 euro gespendeerd. Ik zou ook eerder minimum 8dagen en bij voorkeur toch meer aanraden om Ijsland voldoende te bezichtigen.

Guazala's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vond IJsland in de winter, wij waren er in februari, super mooi en een echte aanrader. Is een van de mooiste dingen die ik al gezien heb en ik heb best al wat reiservaring.

De dagen zijn wat korter en je kan enkel langs de kust, maar het is wel degelijk fenomenaal mooi in de sneeuw.
    I don't have an attitude problem. You have a perception problem.

iTrader
    102 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ijsland of niet, dezelfde argumenten komen terug waarom wij onze rondreizen tot nu toe zelf hebben gepland.
    Hoe minder toeristisch, hoe beter natuurlijk (vandaar dat we liever niet in Juli/Augustus willen vertrekken).

Misschien waren we van plan om ijsland iets of wat te rushen, maar na nog wat opzoek en jullie reactie gelezen te hebben, is het beter om er een volledige reis van te maken volgend jaar

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht
    Argument van autoriteit is een drogreden. Het is niet omdat iemand een diploma heeft dat hij het per definitie ook beter weet dan de persoon zonder diploma. Zo geldt hetzelfde hier. Het is niet omdat ik er nog niet geweest ben, dat ik niet weet waarover ik spreek. IJsland is een land waar ik best veel over ken, en waar ik ook al lange tijd veel kennis over heb opgedaan. Ik denk dat als er iemand op 9Lives is, dat zich een IJslandkenner mag noemen het wel ik zal zijn (waarmee ik niet wil zeggen dat anderen ongelijk hebben of hun ervaringen niet mogen delen). Ik heb niet voor niets mijn 9Lives gebruikersnaam naar iets IJslands vernoemd. En ik weet dat ik hier ook het argument van autoriteit gebruik, maar de OP mag gerust mijn advies in de wind slaan en 5 dagen in december naar IJsland reizen. Hij zal letterlijk en figuurlijk van een kale reis thuiskomen.

Dus tap toe, stoere jongen.
    Oei, ik dacht dat jouw nickname ElevationBoy was.

Pagina 6 van 13 Eerste ... 2345678910 ... Laatste

Regels voor berichten