Pagina 4 van 13 Eerste 12345678 ... Laatste

Discussie: IJsland - Deel 1

iTrader
    10 (100%)
    Ter info, geysir.is heeft vrij goedkope auto's (de kleintjes alleszins) en krijgt ook vrij goede beoordelingen.

iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stoomboot Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Mijn God.
    Ik raad u die reis af, als ge nog niet eens weet wat voor materiaal er nodig is om in IJsland (tijdens de winter) te verblijven. :/
    Wat heeft een slaapplaats te maken met materiaal?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeffry Bekijk bericht
    Wat heeft een slaapplaats te maken met materiaal?
    Een tent is een verblijfplaats en tegelijk materiaal.

Als ge dus zonder enige kennis wat materiaal gaat meenemen naar IJsland, zijt ge fout bezig.

iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stoomboot Bekijk bericht
    Een tent is een verblijfplaats en tegelijk materiaal.

Als ge dus zonder enige kennis wat materiaal gaat meenemen naar IJsland, zijt ge fout bezig.
    Maar daarvoor ben ik toch niet verplicht om in een tent te slapen?

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeffry Bekijk bericht
    Maar daarvoor ben ik toch niet verplicht om in een tent te slapen?
    Maar Ijsland is echt niet volgebouwd met hotels en hostels. In reykavik zal dat geen probleem zijn, maar op wat meer afgelegen gebieden ga je al goed moeten zoeken voor een hotel denk ik.

iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneeuwzwart Bekijk bericht
    Maar Ijsland is echt niet volgebouwd met hotels en hostels. In reykavik zal dat geen probleem zijn, maar op wat meer afgelegen gebieden ga je al goed moeten zoeken voor een hotel denk ik.
    Tzijn net die dat ik zoek. Nu alst niet anders kan zou ik wel tentje slapen doen. Maar als ik ergens op een boerderij kan slapen is dat beter voor de wederhelft

?therapy?'s schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Kzal u tegen het einde van de maand weten te zeggen of er veel mogelijkheden zijn om te overnachten aan de zuidkust. Maar ik verwacht toch eerder dat toch overnachten in een tent zal worden.

Tijdens de winter zou ik eigenlijk helemaal niet aan beginnen tenzij je een ervaren avonturier bent. Of op zijn minst met begeleiding/in groep gaat.
    Daar in de winter even gaan overleven zal je toch over moeten nadenken hoor.

Squealer's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Dat de hotels dunbezaaid zijn, kan ik mij voorstellen, maar een tent is geen noodzaak. M'n ouders zijn 2 jaar geleden op rondreis geweest in Ijsland. De volledige ring road gedaan. Wel in groep, per bus, maar ze hebben altijd in (eenvoudige) hotels geslapen onderweg ...

iTrader
    20 (100%)
    De meeste hotels in het noorden, oosten en westen sluiten tijdens de winter. De ringroute is trouwens bijna niet te doen in de winter daarom dat alles in het zuiden te doen is. Ondertussen wel iets gevonden in Hella, nog 3 plaatsen zoeken meer naar het zuidoosten toe.

Gromme's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Buiten Nieuw-Zeeland staat IJsland in mijn top-5 landen om te bezoeken. En volgend jaar ga ik trouwen en de vriendin is akkoord dat we volgend jaar naar IJsland mogen gaan. Dus ik ga starten met plannen.

Het eerste dat ik tegenkwam is IJslandreizen.be. Buiten de prijzen gerekend bieden ze op het eerste zicht echt wel een mooi trek rondom IJsland aan, lijkt me. Er zit ook zowat verschillende dingen in en ik denk dat je toch wel op de meest 'bekende' plaatsen terecht komt.

Wat ik me afvraag:
    Ik wil graag gaan voor de natuur en zijn fenomenen. De uitzichten, de walvissen,... Maar ik wil ook wel contact hebben met de inwoners. Ik heb het geluk dat ik in mijn facebook contacten een 'in belgie verblijvende IJslander' heb staan maar die heb ik nog niet aangesproken.

We hebben wel niet veel ervaring met rondtrekken, maar we willen het er wel volledig op wagen.
    Wat zijn nu de beste uitgangspunten en zoektochten om zo'n reis samen te stellen?

Ik veronderstel dat de meeste dingen basic zijn: Zoals de vliegtickets (maar zag bvb al iemand die sprak over met de trein en ferry gaan). Ook seizoen lijkt me dan heel belangrijk om te pinpointen wanneer je best kan gaan. Zo kan ik mij inbeelden dat de walvissen daar niet het hele jaar door zijn maar dat je misschien zo ook andere dingen weer kan missen.

Wat ik ook graag wil doen is beelden nemen. Fotograferen zeg maar. Al denk ik dat daar wel zeker mogelijkheden genoeg zijn.

Kampeeravontuur rond het eiland

Dit pakket sprak mij aan. Maar ben precies bang dat het een net te kort verblijf zal zijn waardoor je alles snel moet doen.

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gromme Bekijk bericht
    Buiten Nieuw-Zeeland staat IJsland in mijn top-5 landen om te bezoeken. En volgend jaar ga ik trouwen en de vriendin is akkoord dat we volgend jaar naar IJsland mogen gaan. Dus ik ga starten met plannen.

Het eerste dat ik tegenkwam is IJslandreizen.be. Buiten de prijzen gerekend bieden ze op het eerste zicht echt wel een mooi trek rondom IJsland aan, lijkt me. Er zit ook zowat verschillende dingen in en ik denk dat je toch wel op de meest 'bekende' plaatsen terecht komt.

Wat ik me afvraag:
    Ik wil graag gaan voor de natuur en zijn fenomenen. De uitzichten, de walvissen,... Maar ik wil ook wel contact hebben met de inwoners. Ik heb het geluk dat ik in mijn facebook contacten een 'in belgie verblijvende IJslander' heb staan maar die heb ik nog niet aangesproken.

We hebben wel niet veel ervaring met rondtrekken, maar we willen het er wel volledig op wagen.
    Wat zijn nu de beste uitgangspunten en zoektochten om zo'n reis samen te stellen?

Ik veronderstel dat de meeste dingen basic zijn: Zoals de vliegtickets (maar zag bvb al iemand die sprak over met de trein en ferry gaan). Ook seizoen lijkt me dan heel belangrijk om te pinpointen wanneer je best kan gaan. Zo kan ik mij inbeelden dat de walvissen daar niet het hele jaar door zijn maar dat je misschien zo ook andere dingen weer kan missen.

Wat ik ook graag wil doen is beelden nemen. Fotograferen zeg maar. Al denk ik dat daar wel zeker mogelijkheden genoeg zijn.

Kampeeravontuur rond het eiland

Dit pakket sprak mij aan. Maar ben precies bang dat het een net te kort verblijf zal zijn waardoor je alles snel moet doen.
    Ik zou sowieso met het vliegtuig gaan, ik ben vorig jaar met de ferry geweest (vertrek vanuit noorden Denemarken) en qua prijs is het ongeveer gelijk schat ik, alleen ben je zo ontzettend lang onderweg met de ferry. Voordeel is wel dat we een tussenstop van een paar dagen hebben gemaakt op de Faroer wat ook wel zeker de moeite is om eens gezien te hebben. Dus als je alleen voor Ijsland gaat, zou ik persoonlijk het vliegtuig nemen.

Voor de rest is het denk vooral afhankelijk van wat je zelf wilt. Mobilhome huren of auto huren en dan tent meenemen en dan afhankelijk van wat je wilt zien de keuze maken hoe je je trip gaat plannen.

iTrader
    10 (100%)
    Een paar tips, ben er in juni geweest.

Hoogseizoen is van (midden) juni tot half september. Vroeger dan juni zou ik niet gaan, vanwege het weer.
    Wij zijn van 6 tot 13 juni gegaan. Voordeel was dat we onze auto (via geysir) nog aan laagseizoenprijzen hadden, en dat het nog niet te druk is. Icelandair heeft vaak zéér goede prijzen (gewoon wat opvolgen). Wij zijn gevlogen voor €245 pp.
    We hadden 6,5 reisdagen en dat was zeker niet te weinig. Onze reisdagen liepen van +-10u00 tot 20u00, dus wel redelijk intensief, maar doordat het toch nooit donker wordt, is dat geen probleem.
    Op die periode hebben we de hele ringroad gedaan (met alle typische stops), zijn we nog naar Husavik gereden (eigenlijk overbodig als je niet into 'vis eten' of walvissen spotten bent) en zijn we naar snaefels... helemaal in't westen gereden. Ook dat bleek volledig overbodig.

Mijn advies. Neem 6 a 7 dagen, en doe de ringroad. Om waardevolle side-trips (bvb naar het echte binnenland) te doen heb je een 4x4 nodig, en waarschijnlijk een stuk meer ervaring.

De campings zijn erg luxueus EN goedkoop. Vroeg genoeg vertrekken en laat arriveren levert je vaak een gratis nacht op .

Wij betaalden ALL-IN €800 per persoon, alles gekampeerd, auto dus aan halve prijs, goedkope vlucht, en goedkoop maar fatsoenlijk gegeten (+-10 euro pp per maaltijd).

?therapy?'s schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    In IJsland zal je zeker genoeg kunnen fotograferen. Zeker genoeg opslagruimte en batterijen meenemen.

Er zijn veel mensen die een huurauto nemen maar ik ben echt tevreden dat ik tijdens mijn reis begeleide tours heb gedaan. Echt een schat aan extra informatie die je nooit kan bekomen met een huurauto.

Om je even een idee te geven wat wij op 10 dagen hebben gedaan:
    1. Reykjavik
    2. Golden Circle
    3. Snorkelen en in een vulkaan klimmen
    4. Zuidkust & Jökulsárlón Glacial Lagoon
    5. Walvissen opzoeken en een IJslandse brouwerij bezoeken
    6. Snaefellsnes
    7. Gletsjer beklommen
    8. Nog eens in grotten klimmen
    9. Blue Lagoon

Paar lange trips afwisselend met korte trips waardoor we zelf nog Reykjavik konden ontdekken.
    Als je buiten de standaard foto's nog wat extra's wil en je hebt gerief dat tegen water kan zeker gaan duiken of snorkelen in Silfra

De Sólheimajökull gletsjer beklimmen was ook wel indrukwekkend.
    En Snaefellsnes is voor mij dé plaats ter wereld. Onvoorstelbaar mooi vredevol moment. Echt het moment waarop ik dacht het maakt mij niet meer uit als ik hier sterf, dit is het. Daar wil ik oud worden. Daar ook meer walvissen gezien dan op de tour die speciaal naar walvissen zocht...
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...6/IMG_0254.JPG

Wij hadden echt wel ontzettend vééél geluk met het weer. Van midden tot eind Oktober was het daar prachtig weer waar je mijlen ver kon kijken.

Dus het noorden en het oosten hebben wij helemaal niet gedaan maar hebben dat wel goedgemaakt met onvergetelijke activiteiten.
    Laatst gewijzigd door ?therapy?; 10 juli 2013 om 13:12

iTrader
    0
    Ik heb ooit eens een pak tips rond IJsland uitgetypt, ben er 2 keer geweest. Is te vinden via onderstaande link. Is van een 5tal jaar geleden dus misschien niet meer helemaal up to date, maar je kan er zeker het één en ander uithalen.

https://www.dropbox.com/s/yulqi2elb0...20IJsland.docx

Gromme's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Ik ben er nog niet geweest maar al overduidelijk verliefd op het land met wat ik hoor, lees en zie.

Pagina 4 van 13 Eerste 12345678 ... Laatste

Regels voor berichten