Pagina 13 van 13 Eerste ... 3910111213

Discussie: IJsland - Deel 1

Pana's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Squealer Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar ... heb eigenlijk atm niet veel zin om at random POI's op te gaan sommen...
    M'n linkske dan nog maar eens delen: https://drive.google.com/open?id=1aR...y4&usp=sharing
    :-)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hallo mede IJslandgangers,

Ik ben een IJslandreis met mijn gezin aan het plannen. Ik ben er zelf al twee keer geweest, één keer een groepsreis met Kriskras met de boot en minibus, één keer met mijn vriendin met vliegtuig en 4x4. Dat is intussen alweer 10 jaar geleden en het toerisme is daar intussen explosief gegroeid, zeker de eerste reis waren we op een aantal plaatsen nog zo goed als alleen, ik herinner me nog dat we 's avonds alleen rondliepen in Geysir. We reizen normaalgezien eind augustus, dat is al einde seizoen dus qua drukte moet dat wel meevallen denk ik. Nu, de kinderen (4 en 8) gaan mee en dat maakt het allemaal wat meer geregel, plus we zijn alweer 10 jaar verder, dus toch nog een paar vragen:

* We gaan vermoedelijk rondreizen met een campervan, dat is flexibeler dan huisjes op voorhand vastleggen en toch wat comfortabeler dan kamperen met kinderen (plus minder gerief van huis meesleuren). Ik ben aan het kijken bij Kuku campers. Iemand die daar ervaringen mee heeft? Praktische problemen of andere zaken waar we op moeten letten?
    * Icelandair en wow air zijn ongeveer even duur dus het wordt vermoedelijk Icelandair. Hoe zit dat praktisch met check in? Indertijd was dat nog aan een balie inchecken en uw bagage afgeven en zo, tegenwoordig met self check in balies, toch bij vertrek in Keflavik. Gaat dat een beetje vlot, geen problemen met bvb. een Belgische eID of kids ID? Plus Keflavik zelf, ik herinner mij dat 10 jaar geleden als heel rustig (op twee minuutjes door de security check), tegenwoordig zou dat daar soms chaos zijn in de zomermaanden.
    * Ik herinner mij de campings als heel basic op de meeste plaatsen, niet veel meer dan een wc en een waterkraan, hoe zit dat daar tegenwoordig? En nog altijd vrij goedkoop? Er bestaat zoiets als de Iceland camping card, is dat aan te raden of betaal je beter elke camping los (8 à 10tal dagen)? Kan je op de campings intussen met creditcard betalen (zoals zo ongeveer alles in IJsland) of is het nog cash te doen?

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iemand ervaring met Wowair? Zou in december naar Keflavik vliegen.

iTrader
    57 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heroixx Bekijk bericht
    Iemand ervaring met Wowair? Zou in december naar Keflavik vliegen.

alleen positieve ervaring gehad, op de heenreis was het een nieuw toestel, alles was dik in orde

LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    42 (92%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kent iemand organisaties die groepsreizen van ongeveer een week naar IJsland aanbieden?

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hey, ik zou tijdens de eerste 2 weken van mei naar Ijsland willen gaan, weet er iemand of we dan in het Zuiden nog iets kunnen zien in Jokulsarlon van de ijsgrotten/gletsjers/ijsmeren/.... Zoniet, is het dan nog de moeite om er te stoppen en te overnachten?

Squealer's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heel het zuiden is zeker de moeite. Het Jokulsarlon meer zelf zal geen probleem zijn. De boat tours beginnen precies terug in mei, maar zelfs zonder die tour is het de moeite om te stoppen. Vergeet het strand ook niet aan de overkant.
    Gletsjers zullen ook niet echt een probleem zijn. Sólheimajökull & Svínafellsjökull liggen niet zo ver van de Ring road, Skaftafellsjökull is verder wandelen; en er zijn er nog andere, minder bekende.

Waar er daar ijsgrotten zijn, en waar je eventueel op de gletsjers zelf zou knn wandelen, weet ik niet. Moet je sowieso tours voor boeken, maar voor ijsgrotten lijkt het al wat laat.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Squealer Bekijk bericht
    Heel het zuiden is zeker de moeite. Het Jokulsarlon meer zelf zal geen probleem zijn. De boat tours beginnen precies terug in mei, maar zelfs zonder die tour is het de moeite om te stoppen. Vergeet het strand ook niet aan de overkant.
    Gletsjers zullen ook niet echt een probleem zijn. Sólheimajökull & Svínafellsjökull liggen niet zo ver van de Ring road, Skaftafellsjökull is verder wandelen; en er zijn er nog andere, minder bekende.

Waar er daar ijsgrotten zijn, en waar je eventueel op de gletsjers zelf zou knn wandelen, weet ik niet. Moet je sowieso tours voor boeken, maar voor ijsgrotten lijkt het al wat laat.
    Wij zijn deze winter geweest, en ijsgrotten zijn er enkel in de wintermaanden. Sommige gletsjers zijn wel tijdens de zomer te beklimmen.

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Midden augustus doen we in IJsland een stop-overmet het gezin na terug te keren vanuit de VS. We zouden een namiddag hebben en dan nog een volledige dag. Wat zijn de echte aanraders op zo een korte tijd?
    Nog wat extra info:
    - we verblijven in Reykjavik centrum
    - de kinderen zijn slechts 3 en 6 jaar, dus lange tochten of dergelijke zal er niet bij zijn.

Alvast bedankt

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Afhankelijk van wanneer je precies landt, zou je die namiddag tussen de luchthaven en Reykjavik de brug tussen de 2 tectonische platen (Miðlína) kunnen bezoeken, dan door naar de Blue Lagoon, en dan naar de Seltún Geothermal Area. Da's 2u rijden + de stops.
    google maps route

In Reykjavik zelf zou je ff de Harpa Concerthall knn binnenwandelen en dan vandaar naar de Hallgrímskirkja en dat Sun Voyager standbeeld aan het water. (Maar kan mss wat te lang stappen zijn voor je kinderen). Ongetwijfeld is er nog meer te doen, maar ik heb zelf niet zo lang in Reykjavik gezeten.

Als je uit de stad wil, en je hebt 1 dag, ligt de Golden Circle het meest voor de hand. Dan rij je naar Thingvellir National Park. Ik vond dat park nu niet zó interessant, maar je kan er wel wat wandelen, het ligt maar een klein uurtje buiten de stad, en belangrijker, het ligt op weg naar het Geysir gebied nog een uur verderop, en Gullfoss nog eens 10 minuten verder. In het terugkeren rij je dan via de kleinere Faxi of Faxafoss, via de kleine Kerid krater en via de Nesjavellir geothermische centrale.

Totale traject is 4u nonstop en alles is goed bereikbaar; geen lange wandelingen vereist.
    google maps route

Optioneel zou je nog naar de bekende Seljalandsfoss & Skógafoss kunnen rijden, ook met parking voor de deur, echter is dat wel een omweg van 2u30 en valt het dus moeilijker te combineren met bovenstaande.
    google maps route

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Hey, ik zou tijdens de eerste 2 weken van mei naar Ijsland willen gaan, weet er iemand of we dan in het Zuiden nog iets kunnen zien in Jokulsarlon van de ijsgrotten/gletsjers/ijsmeren/.... Zoniet, is het dan nog de moeite om er te stoppen en te overnachten?
    Ondertussen al terug. Mijn favoriet was: Seyðisfjörður.

S1RBOT's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik en mijn vriendin hebben in juni ook 3750 km door Ijsland gereden op 15 dagen. We hebben heel de ringroad en de westfjorden gedaan.

Ik heb maps van 2/3de van onze tour met de stops die we dag per dag gedaan hebben, maar ik heb onze tour grotendeels gebaseerd op een map van Ijsland waar (bijna) alle highlights op te vinden zijn.

https://www.google.com/maps/d/viewer...0249999954&z=7

Tits's schermafbeelding
    iTrader
    314 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij gaan een 11 dagen naar IJsland in mei, voldoende? Sorry dat ik het hier zo holderdebolder vraag, maar ik kan eventueel nog langer (of korter) maken als ik me haast. Deze week de topic eens heel doornemen.
    Signatuur rijmt op frituur

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hangt ervan af wat je wil doen. Voor golden circle & ring road voldoende. Indien ook Westfjorden en stukje Highlands zou ik toch zeker 15 dagen doen.

Pagina 13 van 13 Eerste ... 3910111213

Regels voor berichten