Pagina 11 van 19 Eerste ... 789101112131415 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    55 Post(s)
    Ik twijfel toch ook nog altijd aan wat CCatalyst zegt, tenzij hij me een bepaling rond die chargebacks kan tonen...
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manu Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar de dienst is niet geleverd, niet omdat Ryanair daar geen zin in had of jou bewust opgelicht heeft (in welk geval je die chargeback dus zou kunnen claimen), maar omdat er overmacht van toepassing was.
    Als het effectief zo is dat de vlucht verboden is door een overheid, dan kan je geen chargeback uitvoeren.

In de realiteit is dit echter meestal niet het geval. Het overgrote deel van de vluchten wordt momenteel geannuleerd wegens gebrek aan de vraag. In dat geval mag je wel een chargeback uitvoeren.

De grens van België is niet gesloten. De grens van de meeste Europese landen evenmin. Vluchten kunnen perfect uitgevoerd worden, en als je op FR24 kijkt zie je dat er nog elke dag burgervluchten zijn. Men annuleert de meeste vluchten gewoon bij gebrek aan verkochte zitjes, en dat is geen overmacht.

Laat me anders eens weten over welk land het gaat, dan kan ik nakijken of er effectief sprake is van overmacht of niet.

Bompaization's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Als je betaald hebt via PP met je kredietkaart dan kan je nog altijd een chargeback doen via de kredietmaatschappij. Ik heb dat ooit zo gedaan nadat PP een claim (onterecht trouwens) afwees.

Het gevolg was wel dat PP mijn account toen ASAP een half jaar geblokkeerd heeft, maar ik heb toen wel mijn geld teruggekregen en uiteindelijk is het met PP ook terug in orde gekomen.
    Mijn PP is gekoppeld aan mijn bankrekening, niet mijn cc.
    Ik heb ondertussen hun Buyer Protection voorwaarden eens opgezocht en guess what... :

Purchases of most goods and services are eligible (including travel tickets...)

Vliegtickets zijn dus gewoon gedekt, maar claim is toch geweigerd, en het is onmogelijk om een claim terug te openen. Nice going, paypal.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Ik twijfel toch ook nog altijd aan wat CCatalyst zegt, tenzij hij me een bepaling rond die chargebacks kan tonen...
    https://usa.visa.com/dam/VCOM/global...h-covid-19.pdf

Laat u niet vangen door de "USA" in de URL, het toepassingsgebied vind je bovenaan het document.

Visa, Interlink, Plus Networks; V PAY; Europe Processing

Question 1: The cardholder purchased goods/services and the merchant decides to cancel the good or service. For example, an airline cancels a flight due to low demand. Does an issuer have dispute rights?

Answer: Yes, there is a dispute right when goods/services are not provided for any reason, including bankruptcy or other circumstances. The EXCEPTION is cancellations due to government prohibition as government regulation and/or law supersedes Visa rules on dispute rights. Our expectation is that issuers require a cardholder to attempt to resolve disputes with merchants before initiating a dispute.
    Voor MasterCard is er een equivalente bepaling.

Voor AMEX ook, doch die hebben beslist om hun reisverzekeringen bij te springen en het via die weg op te lossen.

Ik herhaal nog eens dat er binnen de EU geen verbod is op burger(lijn)vluchten, de meeste grenzen zijn ook gewoon open. Indien een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert, zal dat dus in het algemeen niet omwille van een verbod van de overheid zijn, wel om commerciële redenen, en dan is een chargeback perfect mogelijk. Ook COVID-19 op zich vormt geen overmacht.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CCatalyst Bekijk bericht

Ik herhaal nog eens dat er binnen de EU geen verbod is op burger(lijn)vluchten, de meeste grenzen zijn ook gewoon open. Indien een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert, zal dat dus in het algemeen niet omwille van een verbod van de overheid zijn, wel om commerciële redenen, en dan is een chargeback perfect mogelijk. Ook COVID-19 op zich vormt geen overmacht.
    Er is inderdaad geen verbod op lijnvluchten. Er is wél een verbod op niet-essentiële reizen vanuit België en de grenzen zijn dan ook effectief gesloten voor niet-essentiële verplaatsingen zoals toerisme.

Met andere woorden: indien jouw vlucht vanuit België vertrekt en het doel van je reis is niet-essentieel (wat hier van toepassing is, want we hebben het over geannuleerde vakanties), dan is het perfect verdedigbaar dat de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht annuleert wegens overmacht en dan is een chargeback niet van toepassing.

Bron: https://crisiscentrum.be/nl/news/cri...rens-over-moet

Sinds woensdag 18 maart verbiedt België niet-essentiële reizen naar het buitenland. [...] Volgende verplaatsingen worden beschouwd als niet-essentiële verplaatsingen: toerisme, vrije tijd, ... De Belgische autoriteiten controleren actief en verschillende grensovergangen zijn gesloten.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door h0ppus Bekijk bericht
    Er is wél een verbod op niet-essentiële reizen vanuit België en de grenzen zijn dan ook effectief gesloten voor niet-essentiële verplaatsingen zoals toerisme.
    Dat klopt, maar hoe weet een operator van een typische lijnvlucht, Ryanair of niet, wat het doel van jouw reis is, en hoe essentieel die is? Die beoordeling wordt gemaakt door de agenten van de grenscontrole of (intra-Schengen) door de luchthavenpolitie, de luchtvaartmaatschappijen hebben inzake geen politionele bevoegdheid om dit te controleren, hoewel ze altijd mogen vragen dat je die info vrijwillig aan hen verstrekt.

Desondanks maakt het in wezen niets uit, want de vlucht is toch geannuleerd, ongeacht je reisdoel. Het is niet alsof ze wel zou vliegen als je wel een essentieel reisdoel had. Of jouw reisdoel al dan niet essentieel is, heeft met andere woorden niets te maken met het geannuleerd karakter van de vlucht. Dat is anders als er echt een overheidsverbod op het uitvoeren van de vlucht zou zijn, in welk geval je natuurlijk wel een rechtstreeks verband hebt met het geannuleerd karakter van de vlucht.

Anders gesteld: als je een niet-essentieel reisdoel had, en de luchtvaartmaatschappij verifieert dat, en annuleert jouw ticket precies omwille van die reden, dan heb je geen recht op chargeback. Maar als de luchtvaartmaatschappij gewoon de hele vlucht annuleert zonder jouw reisdoel na te gaan en zonder dat er een ander verbod geldt op het uitvoeren van die vlucht, dan heb je wel recht op chargeback, want dan heeft die annulering duidelijk niets met een overheidsverbod te maken.

De vlucht is dus niet geannuleerd omdat er een verbod van de overheid was op het uitvoeren van de vlucht (zo'n verbod is er gewoon niet), of omdat er enkel mensen met niet-essentiële reisdoelen op de vlucht zaten (dat weten ze gewoon niet), maar wegens een economische reden, de beperkte vraag naar luchttransport. Je voldoet daarmee aan het criterium om een chargeback te kunnen uitvoeren, zoals vermeld in het document gelinkt hierboven.

Bij een chargeback geldt het principe van "hij die de aantijging maakt, moet ze kunnen bewijzen". Jij als klant hoeft in wezen niets te vermelden inzake het essentieel karakter van je reisdoel. Ze zullen de handelaar dan vragen waarom de dienst geannuleerd werd. Indien hij beweert dat jij geen geldig reisdoel had, zullen ze hem vragen om het bewijs van zijn kennis inzake te leveren. Daartoe zal hij niet in staat zijn, te meer omdat dat gewoon ook niet de reden is.

Een pakketreis boeken bij TUI is iets anders natuurlijk, dan is het vakantieaspect duidelijk, maar daarvoor geldt er dan ook een aparte regeling.
    Laatst gewijzigd door CCatalyst; 28 april 2020 om 13:07

Liquigi's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hier ook een beetje ongerust aan het worden voor onze reis naar Indonesië midden augustus.
    Hebben begin maart geboekt bij Etihad voor 7 personen. Gelukkig enkel de vliegtickets betaald, weliswaar >4k€.
    Voorlopig nog geen annulatieverzekering genomen gezien de onwaarschijnlijkheid dat het iets zou opleveren.
    Is er momenteel nog iets aan te doen buiten afwachten?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquigi Bekijk bericht
    Voorlopig nog geen annulatieverzekering genomen gezien de onwaarschijnlijkheid dat het iets zou opleveren.
    Nu nog een annuleringsverzekering nemen gaat je sowieso niet meer helpen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquigi Bekijk bericht
    Is er momenteel nog iets aan te doen buiten afwachten?
    Als je een refundable ticket hebt, dan kan je die laten terugbetalen.

Indien niet, dan heb je momenteel nog geen opties. Gezien je eerste vlucht pas in midden augustus valt en Etihad momenteel slechts dekking voorziet tot eind juli, is er momenteel niets dat je kan doen behalve de webpagina van Etihad regelmatig te checken. De kans is niet klein dat de dekking nog verlengd zal worden, dit gebeurt meestal gefaseerd om de callcentra niet te overbelasten.

Eenmaal de dekking verlengd wordt ga je dan de overweging moeten maken om meteen voor de voucher te gaan voor een toekomstige reis met Etihad (=zekerheid zolang de maatschappij niet failliet gaat - je geld zie je dan wel nooit meer terug) of niets te ondernemen met de hoop om alsnog op reis te gaan, ofwel met de hoop dat een vlucht geannuleerd of vertraagd wordt zodat je de volledige terugbetaling kan vragen en je je geld wel nog terugziet. Indien de vlucht niet geannuleerd/vertraagd wordt kan je in principe de dag voor de eerste vlucht (of voor een andere deadline) alsnog de voucher aanvragen als de dekking nog actief is.

Dat laatste (vanaf "niets te ondernemen") is ook wat sowieso van toepassing zal zijn als de dekking toch niet verlengd zou worden.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bompaization Bekijk bericht
    Vliegtickets zijn dus gewoon gedekt, maar claim is toch geweigerd, en het is onmogelijk om een claim terug te openen. Nice going, paypal.
    Ja inderdaad. Het maakt niet uit waarom, maar als een PP medewerker uw claim weigert (ook al klikt die mens per ongeluk op een foute knop), dan is het einde verhaal. Je mag dan nog zoveel bellen en mailen als je wil, PP doet dan NIKS meer.

Vandaar, altijd CC koppelen aan PP. Je riskeert dan een tijdelijke of worst case een permanente bevriezing van je account bij een chargeback, maar je geld heb je dan wel terug.

S.conceiçao7's schermafbeelding
    iTrader
    261 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    hoi hoi

ik en een vriend hebben reisje kroatie geboekt, we hebben ELK 300 euro betaald, heen en terug (brussels airlines)

echter deze zal straks gecancelled worden, want was voor mei.

nu zie ik dat we in oktober of september voor 150 euro P.P kunnen vliegen, zelfde reis.

ons plan is nu:

1 iemand van ons vraagt een refund
    de andere persoon vraagt de voucher (met een extra 50 euro tegoed) dus 350 euro voucher; en we zouden dan met die éne voucher de 2 personen vastleggen. Kan dit?
    en stel dat dit niet lukt, wat gebeurt dan met de restwaarde van onze voucher?
    make america great again
    #build the wall, crime will fall #promises made, promises kept #2020:make democrats cry again #no more bullshit

Bv202's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S.conceiçao7 Bekijk bericht
    hoi hoi

ik en een vriend hebben reisje kroatie geboekt, we hebben ELK 300 euro betaald, heen en terug (brussels airlines)

echter deze zal straks gecancelled worden, want was voor mei.

nu zie ik dat we in oktober of september voor 150 euro P.P kunnen vliegen, zelfde reis.

ons plan is nu:

de andere persoon vraagt de voucher (met een extra 50 euro tegoed) dus 350 euro voucher; en we zouden dan met die éne voucher de 2 personen vastleggen. Kan dit?
    Ik heb geen idee wat de voorwaarden van die voucher zijn, maar ben je zeker dat je dit wilt doen? Ik zou er niet op rekenen dat reizen in september/oktober mogelijk is. Als er geen deal met de overheid komt, zal Brussels Airlines zelfs niet meer bestaan tegen dan. Persoonlijk zou ik voor allebei een refund aanvragen en voorlopig nog niks boeken.
    ...

Squadra's schermafbeelding
    iTrader
    118 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik heb tot morgen tijd om een keuze te maken. United heeft nog altijd niet de periode verlengt. Ik twijfel echt hard om een voucher aan te vragen. We zouden volgend jaar naar de USA willen gaan dan.

Ik durf niet te spelen met het risico dat er toch vluchten zijn in die periode en dan dat ik dan maar op het vliegtuig moet zitten, of change fees betalen...

Pff stress stress .
    JUVENTUSFC

S.conceiçao7's schermafbeelding
    iTrader
    261 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    4. Vluchtreservering en inwisselen van de FlightVoucher

De FlightVoucher en mogelijke restwaarden vervallen na inwisseling.

AMAI toch wel straf dit !!! dus onze vlucht van 300 euro per persoon, proberen ze te paaien, met voucher van 350 euro te geven,
    MAAR als we dan een goedkoper ticket van 140 euro per persoon nemen, zijn we de restwaarde van 210 euro ook kwijt .....

je zou inderdaad haast moeten gek zijn om dan voor een voucher te gaan, als je een duur ticket gekocht hebt, en eigelijk blij mogen zijn dat ze zelf cancellen.

EDIT:

Beste passagier,

Gezien de buitengewone omstandigheden veroorzaakt door de wereldwijde Coronavirus-crisis, zijn we genoodzaakt om ons vluchtschema aan te passen.

Helaas moeten we u meedelen dat uw vlucht SN3356, met oorspronkelijk vertrek op 24MEI van Zagreb (ZAG) naar Brussels (BRU: Brussels Airport) om 15:50, geannuleerd is (boekingsreferentie: ******).

Uw ticket blijft echter geldig en kan later nog worden gebruikt. Wij bieden de mogelijkheid aan om een nieuwe reservering te maken en ook om een andere bestemming te kiezen.

Daarnaast bieden we u een korting aan van €50 per passagier via een FlightVoucher voor het omboeken van uw ticket tot en met 31 augustus 2020 met een vertrek tot en met 31 december 2020. De voorwaarden van de FlightVoucher zijn op onze website beschikbaar.
    U kunt hier uw FlightVoucher verkrijgen.

U kunt uw vlucht ook omboeken naar een reisdatum tussen 1 januari 2021 en 30 april 2021; de korting is dan echter niet van toepassing.

Indien u in de toekomst niet meer wenst te reizen, maken wij u erop attent dat, vanwege het grote aantal aanvragen als gevolg van de crisis, de terugbetaling mogelijk niet binnen de gebruikelijke termijn zal kunnen worden verwerkt.

U vindt de laatste informatie op Brussels Airlines, rekening houdend met de evolutie van deze crisis zou het kunnen dat ons vluchtschema nog verder zal worden aangepast.

Wat is de volgende stap als u uw ticket niet gekocht heeft bij Brussels Airlines?
    Indien u uw Brussels Airlines ticket gekocht hebt via een (online) reisagentschap, verzoeken we u om uw agentschap te contacteren.

In het geval dat u een ticket heeft van een andere luchtvaartmaatschappij, verzoeken we u vriendelijk om deze te contacteren.

We bieden onze oprechte verontschuldigingen aan voor alle ongemakken en danken u voor uw begrip.

Hartelijk dank voor uw vertrouwen in Brussels Airlines in deze uitzonderlijke tijden.

Met vriendelijke groeten,
    Uw Brussels Airlines team

KIJK IK HIER NU NAAST, of zie ik nergens ook maar enige info hoe je een refund kunt aanvragen?

Hierbij dus mijn vraag naar jullie, wat is de beste manier nu, om mijn geld terug te vragen? (zonder dat ik al moet met die chargeback van visa gold moet beginnen, dit is een laatste red middel) Momenteel zie ik enkel maar dat "bellen naar een service center" de enige mogelijkheid is? dat kennen we al, van kastje naar de muur gestuurd worden dus...

CCatalyst en anderen, wat zouden jullie doen? geen tijd aan verspillen en meteen de cashback via visa card proberen? en zeggen dat je al gebeld hebt, en de annulatie mails in bijlage steken?

mvg
    Bert
    Laatst gewijzigd door S.conceiçao7; 29 april 2020 om 15:17
    make america great again
    #build the wall, crime will fall #promises made, promises kept #2020:make democrats cry again #no more bullshit

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Neen, ten eerste zal je die 300 EUR niet in de vorm van een voucher krijgen, dat blijft gewoon actief in het systeem als een "ongebruikt ticket" dat je kan omboeken. Dat ticket staat nog altijd op naam, en als het ticket omgeboekt wordt zal dat nog altijd op dezelfde naam staan. Naamswijzigingen zijn in principe niet mogelijk tenzij het ticket het toelaat (zeer onwaarschijnlijk).

De 50 EUR is dan weer wel een voucher, maar staat ook op naam en kan enkel gebruikt worden om een ticket te herboeken, niet om een nieuw ticket te maken. Ik zie niet meteen een bepaling waarin staat dat de naam van het ticket dat omgeboekt wordt en de naam van de voucher dezelfde moeten zijn, maar dit zal ergens wel volgen uit de bepaling dat je ze enkel kan gebruiken om te herboeken.

Voucher aanvragen = afstand doen van alle terugbetalingsrechten. Maw: resterend geld is weg.

je zou inderdaad haast moeten gek zijn om dan voor een voucher te gaan, als je een duur ticket gekocht hebt, en eigelijk blij mogen zijn dat ze zelf cancellen.
    Inderdaad.

KIJK IK HIER NU NAAST, of zie ik nergens ook maar enige info hoe je een refund kunt aanvragen?

Hierbij dus mijn vraag naar jullie, wat is de beste manier nu, om mijn geld terug te vragen? (zonder dat ik al moet met die chargeback van visa gold moet beginnen, dit is een laatste red middel)
    Het is bewust dat ze die info niet geven.

Soit, je moet telefonisch contact opnemen en je zal lang mogen wachten eer je iemand aan de lijn zal krijgen. En men zal u zeggen dat je de refund niet moet verwachten in de eerste maand. Of dit een "hopelijk vergeet ie die refund"-strategie of een "die refund verwerken we toch niet meer voor we failliet gaan"-strategie is zal de toekomst moeten uitwijzen.

Chargeback mag je idd niet doen voor je (een redelijke poging ondernomen hebt om) met Brussels Airlines een oplossing te vinden. Men zal ook het bewijs vragen dat je contact hebt gehad.

Het feit dat ze zelf toegeven dat het omwille van de lage vraag is speelt wel in je voordeel voor een eventuele chargeback natuurlijk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Squadra Bekijk bericht
    Ik heb tot morgen tijd om een keuze te maken. United heeft nog altijd niet de periode verlengt.
    Ik durf niet te spelen met het risico dat er toch vluchten zijn in die periode en dan dat ik dan maar op het vliegtuig moet zitten, of change fees betalen...
    Net zoals Brussels Airlines zullen ze wachten tot het allerlaatste moment. Ik zou zeggen, wacht nog ff tot morgenavond.

Squadra's schermafbeelding
    iTrader
    118 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Net zoals Brussels Airlines zullen ze wachten tot het allerlaatste moment. Ik zou zeggen, wacht nog ff tot morgenavond.[/QUOTE]

Onze vluchten zijn pas eind juni.. Dus hopelijk verlengen ze morgen in de loop van de dag die periode. 1 voordeel, de voucher is al juist berekend. Als ik nu klik op cancel, zie ik het volledige bedrag in euro staan (oef ).
    JUVENTUSFC

Regels voor berichten