Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste

Discussie: Noorwegen

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ikke1987 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    - Jotunheimen - Beseggen vond ik persoonlijk één van de mooiste wandelingen die ik ooit heb gemaakt ( https://www.visitnorway.nl/bestemmin...omerwandeling/ ). Wij hebben eerst gewandeld, daarna boottochtje terug genomen.
    Als je hoogtevrees hebt (of met een trekrugzak op de baan zoals wij waren) neem je best wel de ferry om dan de wandeling van de berghut naar de parkeerplaats te doen. Omgekeerd kan ook maar ik heb toch gevloekt om met mijn rugzak af te dalen op de richel. En enkele mensen moeten helpen die aan het blokkeren waren op de steilste stukken naar beneden.
    Er hangt daar trouwens ergens een bordje met de recordhouder op. Een uur en een kwartier, record gezet ergens in de jaren '60. Waanzinnig.

iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Haha, dat is inderdaad wel heel belangrijk. In Noorwegen doe je niet zomaar 1000km op een dag.
    Ik ben eens een rondrit naar Noorwegen gaan doen met de auto, 5000km op 7 nachten (incl naar ginder en terug), en mijn conclusie was dat ik veel te veel in de auto zat.

1x was ik aangekomen om 2u Snachts in het hotel. 1x had ik de laatste veerboot maar net niet gemist (5 minuten, anders was het waarschijnlijk slapen in de auto). 1x was ik maar net tot aan het tankstation geraakt, met de meter al even op 0km (1 tankstation dat op de kaart staat maar toch niet meer bestaat, en je bent redelijk gechareld).

De bedoeling was ook wel om vanuit de auto de natuur en het landschap te leren kennen, maar in het vervolg toch ietsje minder km per dag.

Meeste stukken dat ik deed waren denk ik 70km Max begrens, soms 90. Wel een paar prachtige plateaus bij prachtige zonsondergang gehad waar je het gaspedaal maar heel moeilijk kan inhouden. En niemand te zien. Leek wel een need for speed game.

Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Enkele jaren geleden de Preikestolen gedaan in april. Was bij momenten spekglad, maar amper een levende ziel tegengekomen dus we hadden de top helemaal voor onszelf. Zeer helder weer en een subliem zicht op de Lysefjord.

Matja's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De zomer is nog niet gepasseerd, maar ondertussen alweer plannen aan het maken voor volgend jaar :-)

Noorwegen staat al lang op ons verlanglijstje en nu eens aan het bekijken wat onze mogelijkheden zijn.
    Idee is om een 3-tal weken rond te reizen wss in periode van juni. Enige 'beperking' waar we rekening moeten met houden is onze dochter die dan ongeveer 1j5maanden zal zijn.
    We zouden het volgend jaar overwegen omdat we dan nog onze dochter in een draagrugzak kunnen meenemen op wandelingen of in een buggy.
    Eens ze wat ouder is is het mss wat moeilijker om daarmee langere wandelingen te doen tot ze oud genoeg is.

Ons eerste idee was met een camper te reizen, maar lijkt mij dat die dingen vrij duur zijn om in België/Noorwegen te huren.
    Op dat vlak is het precies goedkoper om in Canada een rondreis te doen

Had op google maps zelf al een aantal POI aangeduid op basis van forum hier, maar kwam ondertussen ook op deze site uit https://justbetravellers.nl/reis/lan...-van-noorwegen
    Komt eigenlijk grotendeels overeen met wat ik al had

Aan de kenners hier, lijkt deze route doenbaar?

Als alternatief overweeg ik toch om met de eigen auto te reizen en dan accommodaties vast te leggen.
    Hoe doen de meeste dit? Huisjes huren? Hotels? Bungalows op campings? Alles op voorhand boeken?

Alvast bedankt!

JackM's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Best ook https://www.yr.no/ in uw favorieten steken

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Matja Bekijk bericht
    De zomer is nog niet gepasseerd, maar ondertussen alweer plannen aan het maken voor volgend jaar :-)

Noorwegen staat al lang op ons verlanglijstje en nu eens aan het bekijken wat onze mogelijkheden zijn.
    Idee is om een 3-tal weken rond te reizen wss in periode van juni. Enige 'beperking' waar we rekening moeten met houden is onze dochter die dan ongeveer 1j5maanden zal zijn.
    We zouden het volgend jaar overwegen omdat we dan nog onze dochter in een draagrugzak kunnen meenemen op wandelingen of in een buggy.
    Eens ze wat ouder is is het mss wat moeilijker om daarmee langere wandelingen te doen tot ze oud genoeg is.

Ons eerste idee was met een camper te reizen, maar lijkt mij dat die dingen vrij duur zijn om in België/Noorwegen te huren.
    Op dat vlak is het precies goedkoper om in Canada een rondreis te doen

Had op google maps zelf al een aantal POI aangeduid op basis van forum hier, maar kwam ondertussen ook op deze site uit https://justbetravellers.nl/reis/lan...-van-noorwegen
    Komt eigenlijk grotendeels overeen met wat ik al had

Aan de kenners hier, lijkt deze route doenbaar?

Als alternatief overweeg ik toch om met de eigen auto te reizen en dan accommodaties vast te leggen.
    Hoe doen de meeste dit? Huisjes huren? Hotels? Bungalows op campings? Alles op voorhand boeken?

Alvast bedankt!

Als ik het goed begrijp dan betaal je voor de vlucht en huur camper, de rest is een soort 'suggestie reisroute'. Aangezien je met een kind reist zal je quasi elke avond wel op een camping willen zitten (want aan de foto te zien is het meer een campervan, dus zonder grijs en zwart water?). Nu, campings zijn zeker de grote kost niet in Noorwegen, ik vond ze zelf heel schappelijk geprijsd behalve in de omgeving van grote steden.

Afweging A: is het niet goedkoper om bij een lokaal verhuurbedrijf een campervan/camper te huren?

Afweging B: je kan met de eigen auto, maar dan moet je rekenen op 2/3 dagen reistijd van en naar Noorwegen. Alternatief is vliegen op Oslo (goedkope tickets kan je zeker vinden, denk dat Ryanair nog steeds naar daar vliegt? Hoewel ze in de toekomst misschien wel zullen snoeien in de routes wegens lagere bezetting) en daar een auto huren. Ze hebben daar ook van die deelplatformen, ik ken iemand die zo een Tesla heeft gehuurd van een Noor. Voordeel van een elektrische wagen is dat je vrijgesteld bent van alle tol, en er is veel tol in Noorwegen.
    Vergeet hotels, die zijn extreem duur in Noorwegen. Chalets op campings zijn waarschijnlijk je beste optie, maar qua budget ga je zo wel in de buurt komen van het huren van een campervan. Een chalet biedt meer comfort maar is dan wel minder flexibel dan een campervan.

De budgetvriendelijkste optie is sowieso de tent. Maar met een jong kind is dat misschien niet aan te raden. Een campervan is een goed, maar duurder, alternatief, en het is een risico om 3 weken in een campervan te zitten met een kind als je dat nog nooit gedaan hebt. Misschien eerst is een campervan een weekend huren in België om te testen? De veiligste optie voor een rustige vakantie is chalets/air bnb/homestay.

Qua wandelingen, ik heb daar al kleine ukjes gezien waar je ze niet zou verwachten (bovenop de richel, naar boven klauterend waar ik als volwassene al moest klauteren etc). Dat zijn wel kinderen van Noorse outdoormensen, das toch wat een ander ras dan de gemiddelde Belg. Op zich lijkt het mij zeker te doen, maar zorg dat je kind zelf ook wal outdoor-ervaring heeft, en dat het weet dat het moet luisteren tijdens een wandeling. Je wil niet dat ze op een bergpad opeens van je weg beginnen lopen.

Qua route, lijkt mij zeker te doen.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    20 Post(s)
    En rij aub wat met een camper op smalle wegen in de ardennen voor je naar hier komt. Het aantal idioten dat elk zichzelf vastrijdt omdat ze nooit met een mobilhome gereden hebben is.. groot
    *** Also sprach Zarathustra ***

Matja's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Als ik het goed begrijp dan betaal je voor de vlucht en huur camper, de rest is een soort 'suggestie reisroute'. Aangezien je met een kind reist zal je quasi elke avond wel op een camping willen zitten (want aan de foto te zien is het meer een campervan, dus zonder grijs en zwart water?). Nu, campings zijn zeker de grote kost niet in Noorwegen, ik vond ze zelf heel schappelijk geprijsd behalve in de omgeving van grote steden.
    Klopt inderdaad. Er zijn ook nog 2 dagen hotel in Oslo inbegrepen in dat 'pakket'.
    Ik kan er trouwens ook nog offerte vragen voor andere soort campervans, die wel toilet ed. hebben en iets groter zijn. Wat toch zeker een must zou zijn.

We zijn momenteel aan het kijken voor deze optie omdat we denken dat het wat te koud gaat zijn om met de tent te gaan met een kleine ukkie.
    Goedkoopste zou inderdaad zijn met eigen auto naar daar te reizen + tent. Misschien toch ook nog eens bekijken deze optie
    Is eventueel te overwegen in combinatie met chalets op camping of airbnb ofzo mocht het weer dat niet zijn.

Deze zomer 19 dagen gekampeerd met de dochter in de vogezen. Dat is allesinds goed meegevallen. Natuurlijk een jaar verder weet je niet wat dat gaat geven.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Op het tweede zicht lijkt er toch precies een toilet in dat basismodel te zitten? Het is mij niet helemaal duidelijk. Ook de prijs natuurlijk, vanaf € 1379,- p.p. , zal wel niet in de maanden juni-september zijn. Misschien dat het voor volgend jaar wel interessant uitkomt omdat ze minder toeristen verwachten. Of juist duurder omdat campers/campervan nu juist veel populairder zijn geworden.

Ondertussen denk ik dat er nog maar 1% kans is dat ik deze zomer nog in Noorwegen geraak. Zarathustra, wat is de Noorse kijk op reisrestricties voor Belgen? Waarschijnlijk gaat die quarantaine niet snel afgevoerd worden?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ook een vraag voor @zarathustra, heb je in de zomermaanden veel last van insecten/muggen in Noorwegen? En zijn er dan relatief 'betere' periodes om te gaan (pakweg mei/juni)? Of is dit iets iets wat je niet zou moeten laten leiden om een periode vast te leggen?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    20 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Ondertussen denk ik dat er nog maar 1% kans is dat ik deze zomer nog in Noorwegen geraak. Zarathustra, wat is de Noorse kijk op reisrestricties voor Belgen? Waarschijnlijk gaat die quarantaine niet snel afgevoerd worden?
    Not gonna happen. Alles is 'geel' nu en +/- heel zweden en stukken van Denemarken gaan ook rood nu. Dus ik zou er niet op rekenen om zonder quarantaine hier te geraken

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    20 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bloembak Bekijk bericht
    Ook een vraag voor @zarathustra, heb je in de zomermaanden veel last van insecten/muggen in Noorwegen? En zijn er dan relatief 'betere' periodes om te gaan (pakweg mei/juni)? Of is dit iets iets wat je niet zou moeten laten leiden om een periode vast te leggen?
    Hmm waar ik vroeger woonde ( rond Årnes) hadden we altijd *veel* muggen, hier nu dit jaar in Indre Østfold weinig muggen gezien. Maar is ook maar het eerste jaar dus kan gewoon een uitzondering geweest zijn. Maar over het algemeen, als er stilstaand water is zijn er veel muggen, in mijn ervaring vooral in juli en hoe verder noordelijk je gaat hoe meer en hoe groter.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    101 Post(s)
    ivm de ferry: wij hebben al 3 keer de ferry tussne Kiel en Oslo (of omgekeerd) genomen. Duur, maar ideaal als je uitgerust aan je vakantie in Noorwegen wil beginnen. 800km (vanuit Ieper, dus pakweg 650 vanuit A'pen) is vlot doenbaar tegen 13 uur en dan ben je een ganse dag (en vooral nacht) op je gemak om 's ochtends om 10 uur in Oslo toe te komen.

1 keer teruggekeerd vanuit Stockholm naar Ieper en ik zie niet in hoe je dat veilig in 1 dag zou kunnen doen, tenzij met 2 of meer chauffeurs (die dan beide nog best moe zijn). Zelf 1 keer van Göteborg naar Gent gereden in 1 dag (13 uur ongeveer) , de dag erna was ik niet veel meer waard en qua veiligheid zal het ook niet top geweest zijn.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Not gonna happen. Alles is 'geel' nu en +/- heel zweden en stukken van Denemarken gaan ook rood nu. Dus ik zou er niet op rekenen om zonder quarantaine hier te geraken
    Zoals gedacht/gevreesd. Ik zou beter die visitnorway account op instagram ontvolgen tot volgend jaar, is een soort zelfkwelling als je er toch niet naartoe kan.

En lange ritten, de ene mens kan er beter mee om dan de andere. Vroeger heb ik ooit nog wel eens 9 uur non-stop gedaan (dus enkel stoppen omdat de tank leeg was), of eerst nog een dag gaan werken om daarna 's avonds aan te zetten voor 1000 kilometer. Maar waar ik toen mijn hand niet voor omdraaide zie ik nu zwaar tegenop, ik rij gewoon niet meer zo graag als vroeger.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    20 Post(s)
    Ik doe Noorwegen - Belgie op een nacht. Boot van Larvik naar Hirsthals, 21:15 in Hirsthals en dan rond 07.00 bij mijn ouders, Vriendin en ik rijden afwisselend.

Regels voor berichten