Pagina 50 van 52 Eerste ... 4046474849505152 Laatste
    squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ziet er ook interessant uit voor als ik wat meer ervaring heb die tarp! Blijf je daar droog onder? en leg je dan gewoon een thermisch matje en daar je slaapzak op? Als je hem gebruikt voor bikepacken, kampeer je dan wilt, of gebruik je die tarp ook voor campings?
    Wij hebben standaard een thermisch deken mee dat we als grondzeil gebruiken (licht, duurzaam en reflecteert warmte). Dat houdt vocht langs onder tegen, terwijl de tarp vocht langs boven tegenhoudt. Bij extreme slagwind of zo is de tarp wel open, maar je kan die in principe dan anders opzetten en een soort lean-to maken. Op dat thermisch deken leggen we dan onze thermarest matjes.

We hebben er al mee wildgecampeerd en al mee op campings gestaan en alles daartussen.

Op trekking te voet gebruiken we onze wandelstokken om het systeem op te zetten. We maken dan twee A-frames met de wandelstokken, met elkaar verbonden door een een stuk klimtouw, waarbij we uiteinden laten zodat dat klimtouw kan vastgespijkerd worden in de grond (of vastgemaakt aan een rots, of whatever). Over dat A-frame spannen we dan onze tarp. Afhankelijk van de omstandigheden maken we dan de hoek van ons 'dak' kleiner of groter.

Met de fiets gebruiken we gewoon 1 of 2 fietsen als steun. De tarp opgespannen houdt de fiets dan recht terwijl de fiets de hoogte biedt om ons dak. De hoek is hier wel gelimiteerd door de aanwezigheid van het stuur. Maar de setup staat heel snel op (als ik me niet vergis onder de minuut bij onze laatste nacht buiten, ergens in een weide te Ellezelles in maart). Wel een eind touw of een snelspanner voorzien om de remmen mee dicht te knijpen, anders rolt je steun weg.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

de Waaslandwolf's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    Zijn er nog belangrijke dingen die ik op voorhand best uittest alvorens ooit een eerste/grotere hiking trip te maken met de rugzak (en te voet)?
    Uw kooksysteem eens testen is ook best aan te raden. Ik heb zo eens bijna een brandje veroorzaakt door mijn brander iets te enthousiast te primen.
    <Leprechaun3>iemand trouwens al iets opgevangen over het nieuwe album van CALIBAN ?
    vond The Dying Undress anders wel een heel goeie schijf van hen

<Carrion> k denk da ge the undying darkness bedoelt

guidomarree's schermafbeelding
    iTrader
    23 (96%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Momenteel aan het plannen voor mijn eerste iets grotere tour in de Ardennen te wandelen (Bouillon naar Vresse-sur-Semois, 30km, 1700hm dacht ik). Echter heb ik nog geen fatsoenlijke schoenen. Zoizo ga ik nog even langs de gebruikelijke winkels om te informeren, maar indien er hier mensen zijn die sterke aanraders hebben is het altijd meegenomen.

Aangezien het voor occasioneel gebruik is wil ik ook geen honderden euro's uitgeven. En het zal eerder in A of AB categorie worden. (Eventueel later ook te gebruiken bij backpack trips/citytrips)

Tips zijn dus zeker welkom

Pana's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik kan trailrunners aanraden als je niet per se veel enkelsupport nodig hebt, bvb de La Sportiva Bushido's. Merrel Moabs zijn ook populair in de A/B categorie.
    Laatst gewijzigd door Pana; 25 juni 2020 om 10:10

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guidomarree Bekijk bericht
    Momenteel aan het plannen voor mijn eerste iets grotere tour in de Ardennen te wandelen (Bouillon naar Vresse-sur-Semois, 30km, 1700hm dacht ik). Echter heb ik nog geen fatsoenlijke schoenen. Zoizo ga ik nog even langs de gebruikelijke winkels om te informeren, maar indien er hier mensen zijn die sterke aanraders hebben is het altijd meegenomen.

Aangezien het voor occasioneel gebruik is wil ik ook geen honderden euro's uitgeven. En het zal eerder in A of AB categorie worden. (Eventueel later ook te gebruiken bij backpack trips/citytrips)

Tips zijn dus zeker welkom
    Ik wandel zelf op trailrunschoenen, en die hebben zelfs grotendeels mijn categorie C bergschoenen vervangen voor hooggebergte. Kan je zeker ook eens bekijken, want er zijn wel wat voordelen aan.

Bouillon naar Vresse is een heel mooi stuk trouwens. Staat hier ook op de shortlist, maar dan waarschijnlijk met de MTB.

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ik ben zojuist terug van vakantie en heb een dag een stukje van de GR54 gewandeld en zelf een graatje beklommen.
    Was ik blij dat ik gewoon trail schoenen aanhad ipv mijn D schoenen.

Die D gaan enkel nog buiten komen als ik over gletsjers moet lopen. Die trailertjes zijn zo licht dat na een tocht van 8h ge nog vooruit geraakt.

iTrader
    23 (96%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Oke, ik heb besloten dan voor trailschoenen te gaan. Overal online vind ik dezelfde meningen.
    Een vraagje dan over trailrunschoenen. Zijn deze namelijk ook nog fatsoenlijk te dragen in een stad? Of echt enkel bedoeld voor in bos, ...?
    Anders zou dit ook perfect zijn als algemene backpackersschoen. Waarbij deze voor zowel lange wandelingen in 'ruiger' gebied zou zijn, maar ook bij eventuele citytrips.

+

Voor of tegenstander van Gore-tex?

+

iemand ervaring met Adidas Terrex?

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ik ben nu aan mijn 2e paar Salomon x ultra bezig.

Mijn vriendin vindt ze lelijk, maar ik doe ze zo goed als elke dag aan omdat ze zo goed zitten. Enkel als ik naar een feest ga of restaurant,... doe ik andere schoenen aan.

Zelf vind ik de niet gtx variant beter. Die ademenen gewoon beter, en in de regen loopt ge normaal niet. En na 1h in de regen komt het wel via u kousen ofzo binnen dus die 30€ dat de gtx meer kosten kunt ge beter een extra paar kousen mee kopen.
    Vergeet ook niet dat het de combo is van schoenen en kousen. Ik heb zelf x-socks en heb ze nu in de bergen ook weer veel gezien. Maar koop 1 paar en test de verschillende tot je je merk vindt. Als je snel last hebt van blaren werkt voetenzalf ook goed (heb is 100km gestapt en had geen enkele blaar) combo van voetenzalf, kousen wisselen zodat je voeten droog blijven en geluk met u voeten.

Verder is het effect van wandelstokken niet te onderschatten, had ze nu niet mee maar beklaagde het mij toch zeker in de afdaling. Ik heb 2000hm een rugzak van 6kg op de rug gehad en ongeveer 4kg terug naar beneden gedragen en die stokken hadden toch aangenaam geweest.

Trouwens ik wandel graag volgens het fast & light principe. Dus probeer gewoon overal wat grammen te winnen door bv ook enkel het nodige in u zak te steken. In de bergen kunt ge ook gewoon u fles vullen in een stromend riviertje als ge hoog genoeg zit.

Zelfde met schoenen, daarmee die trailertjes zijn echt goed op het einde van de dag. Dan begint ge dat goed te voelen (730g/paar ipv 2.2kg/paar met D schoenen)
    Donsjasje weegt niks en is super warm, synthetische shirt met lange mouwen, ...
    Maar de kunst is wel om genoeg mee te hebben. Eigenlijk in het begin was mijn zak gewoon een stuk zwaarder, en elke keer als ik iets niet gebruikt heb voor 2 keer haal ik het er uit.
    Laatst gewijzigd door Japser; 25 juni 2020 om 13:25

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Oke, ik heb besloten dan voor trailschoenen te gaan. Overal online vind ik dezelfde meningen.
    Een vraagje dan over trailrunschoenen. Zijn deze namelijk ook nog fatsoenlijk te dragen in een stad? Of echt enkel bedoeld voor in bos, ...?
    Anders zou dit ook perfect zijn als algemene backpackersschoen. Waarbij deze voor zowel lange wandelingen in 'ruiger' gebied zou zijn, maar ook bij eventuele citytrips.
    Ik ben eigenlijk een trailloper dus ik heb sowieso trailschoenen, maar ik doe die tegenwoordig ook aan op trektochten. Enkel in de meest extreme omstandigheden OF als je zwakke enkels hebt zou ik nog teruggrijpen naar C/D.
    Mijn oude trailschoenen (Salomon speedcross) die te afgesleten zijn om nog op te lopen zijn nu mijn gewone dagelijkse schoenen geworden. Met mijn huidig paar ga ik dat wel niet doen want die zijn in een flashy groen/gele kleur. Volgende keer dus weer gewoon een zwart paar kopen zodat ze een tweede leven kunnen krijgen. Fashionista's zullen wel steigeren maar comfort > looks

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)

+

Voor of tegenstander van Gore-tex?

+

iemand ervaring met Adidas Terrex?
    Trailschoenen zijn allround bruikbaar. Enkel de combinatie met stijgijzers voor gletscherwerk is een beetje vreemd. Maar als je stevige enkels hebt kan zelfs dat zonder problemen. De HRP heb ik uitgewandeld op lichte adidassen (zowat de voorloper van die Terrex) en ik was daar wel tevreden van. Ze zijn dan met de terrex iets zwaarder gegaan van schoen en die heb ik nog niet geprobeerd, moet ik wel zeggen.

iTrader
    23 (96%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt allemaal voor de tips, ik ga zo enkele schoenen bestellen om te passen en dan volgende week al te kunnen inlopen.
    Echter lees ik juist dat sommigen hun schoenen een maat groter kopen dan degene die op dit moment zouden passen. Is dit enkel voor de echt grote routes? (100'en kilometers) Of moet je daar met kortere routes toch ook al wat rekening mee houden?

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik doe dat persoonlijk niet. Ik koop mijn schoenen altijd gewoon op de maat die past. Misschien dat dat nog een overblijfsel is van de 2-paar-sokken tijd.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ik heb mijn voeten gemeten zoals uitgelegd op de Salomon website. En dan de maat gepakt die de tabel voorschrijft. Die zijn idd een maat groter als mijn gewone schoenen. U voeten zetten namelijk een beetje uit en dan in combo met schuren krijgt ge gewoon blaren.

Eigenlijk koop ik de laatste jaren altijd zo schoenen. Ik ken het aantal CM van mijn voeten nu en kies dan gewoon elke keer de maat die er bij hoort.

Soms komt ge zo op ne 43 of 44 uit... Dus beste is CM meten en maattabel bekijken.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Japser Bekijk bericht
    Ik ben zojuist terug van vakantie en heb een dag een stukje van de GR54 gewandeld en zelf een graatje beklommen.
    Was ik blij dat ik gewoon trail schoenen aanhad ipv mijn D schoenen.

Die D gaan enkel nog buiten komen als ik over gletsjers moet lopen. Die trailertjes zijn zo licht dat na een tocht van 8h ge nog vooruit geraakt.
    D schoenen zijn dan ook specifiek voor passages in het hooggeberte waar sneeuw en ijs in voorkomt
    Voor elk terrein een geschikte schoen.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Op de campings veel oudere mensen gezien. Die hebben toch allemaal nog van die oude zware d schoenen

Regels voor berichten