Kyleclock's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Racisme in Kuifje, gaat ons manneke te ver?

Kuifje heeft natuurlijk een lange geschiedenis als een van de meest bekende comics in ons land. Ik had een hoop kuifje in mijn collectie evenals veel mensen maar recent struikelde ik over een artikel dat ging over de problemen die Kuifje heeft gecreeerd amet hun Congo exemplaar en waar de aversie van allochtonen vandaam komt, ik denk dat het andere tijden waren, maar kan de racisme niet negeren, maar oordeel zelf?

Hier is het artikel over de problemen met het Congo exemplaar van Tintin, heeft er iemand nog meer voorbeelden?
    "All those lonely nights at the grocery store, In the frozen fish aisle feelin' like a ho, Cause I wasn't being true, Even though everyone said that I had to make a switch, (Gay fish) now I know that I'm a gay fish (gay fish) (Gay fish Yo) mother fu**in gay fish(I'm a fish yo) Goin' on a gay fish(Now I'm where i belong girl) makin' love to other gay fish"
    No copyright infringement intended, original by Kanye West
    no votes  

EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tja, dit is een strip uit de tijd waar dit nog "kon". Ik snap niet waarom men hierover valt. Zo is slavernij pas een 150 jaar geleden afgeschaft in de VS.

Moeten we nu alle racistische zaken van voor die tijd allemaal gaan wissen? Dat is toch gewoon een deel geschiedenis?
    How fast light may ever travel, darkness is already waiting. TAK!
    no votes  

mazonemayu's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    tijdsgeest, etc...etc...juist

in de oude Sus & Wissen staan ook woorden als nikker en roetmop hoor
    GG Allin was here
    no votes  

AreVee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Pfff gedoe om niks, het was gewoon anders toen die strip gemaakt werd, k denk niet dat ge Hergé een racist kunt noemen.
    no votes  

PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Racistisch, in het huidige begrip van de term, was hij duidelijk wel. Maar daarom niet meer of minder dan de gemiddelde Belg. Hoewel ik vind dat we nog lang niet aan een wenselijke tolerante samenleving toe gekomen zijn, is het gelukkig al wat gebeterd sinds de dagen van Hergé.
    Zulke zaken als in de afbeeldingen van de OP zijn nu bijna ondenkbaar (buiten dan in de periode rond Sinterklaas) en het slaat nergens op om Tintin of Hergé racistisch te noemen, omdat ons begrip van racisme helemaal anders is dan in de jaren '40.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kyleclock, je voorbeelden zijn niet goed gekozen, want je toont de Engelstalige vertaling van de strip.
    Voor zover ik op Wikipedia lees, werd dit pas in 1991 (60j later) vertaald in het Engels. Waarschijnlijk zijn de strips hierboven "vrije" vertalingen, en dus waardeloos om te vergelijken...
    no votes  

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    moest iemand het hele verhaal willen lezen: TINTIN IN THE CONGO 1

vrouwen kregen in belgie pas stemrecht in 1948.
    zwarten moesten in 1955 nog achteraan in de bus gaan zitten.
    in 1958 werden er nog congolezen tentoongesteld op de wereldtentoonstelling.
    de apartheid in zuid-afrika is pas afgeschaft in 1990.

natuurlijk bulkt die strip van de stereotypen, waarschijnlijk had hergé nog nooit een neger in levende lijve gezien toen hij dat stripverhaal maakte.

Mot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    tis gewoon de tijdsgeest, net zoals je in deze strip en andere en tekenfilms uit die tijd er nog volop gerookt werd en schieten met wapens doodnormaal waren, was deze manier van zwarten bekijken ook doodnormaal. maar breng vandaag een nieuw stripboek uit met bovenstaande erin en je hebt een probleem
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik heb zelfs in de vroege jaren 90 nog een leerkracht in de lagere school gehad die ons les gaf over "negers", volgens die mens waren dat ook allemaal nog inboorlingen
    Sometimes just as my missile is about to be launched from the silo the camera zooms in on the guy's face; I try to stop but it's already too late...
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als Kuifje fan voel ik mezelf bijna verplicht om hier even op te reageren.
    Ten eerste mag je niet vergeten dat dit verhaal geschreven is in 1930 en toont ook de tijdgeest van toen.
    Hergé baseerde zich dan nog op een boek en wat documentatie dat hij kon vinden over Afrika, hij was er zelf nooit geweest en was er zelfs niet zo geïnteresseerd in (hij werd door de eindredacteur van Le Petit Vingtieme verplicht Kuifje naar Congo te sturen, zelf had hij liever Kuifje naar Amerika gestuurd). Het album is dus echt een weerspiegeling van hoe men, met de beperkte info men te pakken kreeg, over Congo en zijn inwoners dacht.
    Ik heb er even de albums bij genomen (originele en herwerkte versie). In het 1e plaatje staat er 'Missie' of 'Massa' ipv 'Master', ik vermoed dat dat eigenlijk hetzelfde betekend. Anderzijds, wanneer je iemand als hulpje aanneemt is het niet abnormaal dat die jou 'Baas', 'Chef' of iets in die aard noemt (is zelfs dezer dagen nog normaal gedrag op veel werkvloeren). Niet veel racistisch dus.
    Het 2e plaatje vind ik al helemaal niet racistisch, vervang de zwarten door blanken en je er kraait geen haan naar.
    Het 3 plaatje is gewoon een geval van een vertaling die het allemaal erger maakt. In de 2 versies die ik hier heb liggen, zegt die zwarte "Blanke zeer rechtvaardig". Maw, originele versie, geen probleem, de vertaling maakt er echter een probleem van.
    Uiteraard zou je nu niet wegkomen met zulke interpretatie van het Afrikaanse leven, maar bon, we leven nu eenmaal in een andere tijd (je kan nu niet aanbrengen dat je niet beter weet).

Kuifje/Hergé racistisch noemen aan de hand van dit album is dan ook kleingeestig. Als je het volledige werk van Hergé leest, Kuifje in bijzonder, dan zie je dat Kuifje altijd opkomt voor de onderdrukte, dat die tegen de vooroordelen ingaat en dat die niemand discrimineert.
    Ok, dit album geeft een beeld dat voor sommigen racistisch is, maar stel dat pakweg HBO een reeks maakt die zich afspeelt ten tijde van de slavernij, gaan ze de reeks dan ook racistisch noemen omdat het hoofdpersonage een paar slaven heeft als knechten? Neen, dan gaat men dat zien als een afbeelding van de maatschappij van toen. Persoonlijk zie ik het verschil niet met een stripalbum dat in 1930 geschreven is.
    Get up, forget the past, go outside and have a blast !
    no votes  

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dark Hellspawn Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kuifje/Hergé racistisch noemen aan de hand van dit album is dan ook kleingeestig.
    Kleingeestig zou ik het ook niet meteen noemen. Akkoord, je kan niet zomaar 1 plaatje uit z'n context rukken en daar snel wat conclusies uit trekken.

Als je heel de strip bekijkt:
    1. In de strip is elke Congolees dom.
    2. In de strip is elke blanke slim.
    3. In de strip is elke Congolees lui.
    4. In de strip is elke blanke ondernemend / actief.
    5. In de strip vinden de Congolezen geen oplossingen.
    6. In de strip wordt elke oplossing aangereikt door een blanke.

Het totaalplaatje is ontzettend racistisch, maar niet zo bedoeld. Spijtig genoeg kan je ook kwaad doen met goede bedoelingen. Zoals je zelf aanhaalt: het is een andere tijdsgeest. Maar dat verandert de definitie van racisme niet ... Racisme blijft racisme. Racisme in een tijdsgeest waarin racisme normaal is, is ook racisme. Of niet?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dark Hellspawn Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    maar stel dat pakweg HBO een reeks maakt die zich afspeelt ten tijde van de slavernij, gaan ze de reeks dan ook racistisch noemen omdat het hoofdpersonage een paar slaven heeft als knechten? Neen, dan gaat men dat zien als een afbeelding van de maatschappij van toen. Persoonlijk zie ik het verschil niet met een stripalbum dat in 1930 geschreven is.
    Stel dat die serie zodanig geschreven is dat elke blanke wordt afgebeeld als een talentvolle ondernemer en elke zwarte als een talentloze luierik, dan zou die serie heel snel als racistisch bestempeld worden, tijdsdocument of niet.

En omdat ik het soms ook simpel wil aanpakken ....
    Definitie volgens Wikipedia:
    "Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens."

Aan de hand van deze definitie is Kuifje in Congo zeker racistisch, want de karaktereigenschappen en geestelijke vermogens zijn duidelijk toegekend volgens ras / huidskleur.
    Laatst gewijzigd door Destel; 6 februari 2016 om 03:05
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer
    no votes  

Tags for this Thread

Regels voor berichten