Pagina 6 van 6 Eerste ... 23456

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij mij kan ik dat geluid niet onderscheiden... Misschien heb jij eentje van maandagmorgen? Ik zet er ook wel niet met mijn oor naast natuurlijk... Het was voor mij een heel gedoe om die onder het res in te bouwen. De plaats is er beperkt. Ik heb mijn drain achter de mobo-tray geleid met ZMT tube en een ball valve op het einde.

Ik zit met het probleem dat ik geen 7 identieke fans, met verschillende max rpm's heb:
    3x 120mm NF-F12 Industrial PPC-2000 PWM
    3x 120mm NF-F12 PWM Chromax
    1X 140mm NF-A14PWM Chromax

Die gewone NF-F12's draaien trager dan de industrial. Ik moet ze dus in 2 verschillende groepen zetten om ze vergelijkbare rpm's te laten draaien. De 2000 rpm versie zit vooraan, omdat de demping daar beter is met de deur. Ik zal die set-point controller dan toch maar eens proberen denk ik. Ik heb nu ook 2 temp sensors voor en na de rads maar die voor de rads geeft consistent 0,2 graden kouder aan de die erna. Ik kan dus geen bruikbare delta uit die sensors halen om een sturing mee op te zetten. Ik gebruik er nu 1 en beschouw de andere als reserve... Wat ik gedaan had voor ik dat profiel ben kwijtgespeeld (overschreven denk ik) was een curve controller, maar die manueel op 2 plateaus gezet. Dus een low RPM met vanaf een bepaalde temperatuur en middel-hoog plateau en boven en daarboven een ander met max pump rpm. Dat werkte ook wel ok. Ik heb inderdaad ook bepaalde rpm's die een stuk meer resonantie geven dan andere...

Ik zal nog eens een poging wagen
    Fractal Design R6 Blackout - i7 7700K @4.8gHz - ASUS Prime Z270-A - 16GB G.Skill Neo 3600CL16 - 2x MSI GTX1080Ti GamingX in SLI - Samsung 960Evo 500GB NVME - Samsung 750Evo 500GB - Corsair HX1000i - Custom loop (Aquaero 6LT controller, HWlabs radiators, EK blocks & fittings, Noctua fans) - LG 34GK950F (3440x1440 144Hz IPS) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb m'n exhaust, front intake en rear intake op 3 aparte kanalen hangen. Die 3 kanalen hangen dan aan de dezelfde controller in Aquasuite.
    Je kan in de fan setup ook een min en max speed voor uw fans instellen. Je zou dus kunnen instellen dat uw front maar bv max 80% mogen halen zodat ze meer in lijn liggen met uw top fans.

Mijn temp sensors hadden ook een afwijking. Je kan uw temp sensors een offset geven in het sensor menu.
    Zet uw pomp vollenbak met zo weinig load op uw systeem. Dan zou de watertemp praktisch niks mogen stijgen tussen de eerste en tweede sensor. Ik heb het zo ingesteld dat mijn watersensor dan 0.15°C meer aangeeft dan aan de koude kant. Dan zouden ze praktisch gelijk moeten gecalibreerd zijn. Dit gaat voor 90% correct zijn.

Aquasuite heeft echt een waaier aan opties, maar daardoor zie je al snel de bomen door het bos niet meer.
    Als ik eens tijd en goesting heb, zou ik misschien wel eens een paar Youtube filmpjes maken over het instellen van bepaalde controllers. Maar ik vrees dat er veel tijd in kruipt om een filmpje van 15min te produceren.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De flowmeter zit er in. Ik heb m'n res naar GPU run er uit gehaald een daar een stukje softtube met fllow meter tussen gezet. Puur om eens een weekendje te testen. Morgen ga ik hem er terug uithalen.
    Na te prutsen aan de flowmeter met de tips van Aqua Computer hoor ik hem niet meer als hij in de case zit. Uit de case dan hoor ik hem als ik er mijn oor binnen de 30cm van hou, maar dat is mierenneuken en volgens mij normaal voor een mechanisch toestel.

Met mijn pomp vollenbak (4800rpm) haal ik 203lph. Dat is ongeveer 0.9 gallons per minuut. Zonder flow sensor is dat waarschijnlijk rond de 0.95gpm.

Ik had ook in de playground een virtuele flow sensor gemaakt een tijdje geleden. Blijkt dat deze zeer dicht in de buurt zit van mijn AQ high flow sensor Die virtuele sensor werkt wel enkel goed als de load constant is.
    Dus bv. Heaven benchmark laten draaien (of een spel spelen) tot alles een equilibrium heeft bereikt.

Ik heb ook spreadsheet met de voorspellingen van flowrates en daar zie je dat dit ook dicht bij de werkelijkheid zit. Ik heb daar eens voor de fun 1 GTS radiator door een SR2 radiator vervangen, maar dat gaf niet zoveel winst. 0.05-0.1GPM winst was het. Als je interesse hebt, kan ik die simulatie ook wel eens screenshotten.

Morgen hier eens mijn 2e D5 van zolder halen en die er ook tijdelijk tussen hangen. Volgens de simulatie ga ik precies niet zoveel winst halen. Dus ik ben benieuwd als dat klopt.

Hier een paar screenshots van m'n testjes: https://imgur.com/a/f3ftWjN
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    En nog iets waar ik aan zat te denken: Om mijn flow meter onder mijn te krijgen, kan ik niet anders dan met 90° adapters te werken. Ik vraag mij als dat geen invloed heeft op de flowmeter. Want ik kan mij voorstellen dan de flow turbulenter is na zo'n 90° adapter dan in een recht stuk.
    Misschien kan dat ook een van de redenen zijn waarom jij minder flow ziet?

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zo mijn test met de dual pumps is ook compleet. Met 2 D5's had ik een flow van 304lph op full speed. Met 1 D5 was dat 203lph, dus 100lph winst.

Ik heb wat testen gedaan en wat bleek: mijn temps van de GPU en CPU waren telkens 1°C hoger met 2 D5's ipv 1 D5. Dit heb ik waargenomen:

Iin Assassins Creed Odyssey. Ik ben gefasttraveld naar een punt en dan van m'n keyboard en muis gebleven. Zo kon ik exact dezelfde scene reproduceren voor de tweede test.
    Mijn systeem CPU en GPU waren ongeveer 250W aan het verbruiken in die test. Een D5 op full speed verbruikt ongeveer 22W.

Met 1x D5 pomp had ik een delta van 8.5°C tussen kamertemp en watertemp. Met 2x D5 pompen had ik een delta van 9.4°C tussen kamertemp en watertemp. Dus mijn delta steeg hier met 0.9°C. Volgens mij komt dat door de heatdump van de 2e pomp.
    Heaven Benchmark heb ik daarna laten loopen en ondertussen de data gemonitored. Opnieuw hetzelfde resultaat als in AC:O.
    Daarma Furmark geprobeerd, want die haalt de volle 330W uit m'n GPU en dan stijgt de delta tussen watertemp en GPU core temp naar 10-12°C. In AC:O is dat maar 5°C en in Heaven Benchmark 8°C. Dus ik dacht, misschien gaat het verschil pas zichtbaar worden als er echt veel heatload moet afgevoerd worden. Maar hier opnieuw hetzelfde verhaal. Terug 1°C beter met maar 1pomp.

Ik had gehoopt dat mijn CPU en GPU temp zouden dalen door de extra flowrate, maar de delta tussen GPU core temp en water temp bleef dezelfde. Dus uiteindelijk waren m'n CPU en GPU temps met 2 pompen altijd 1°C hoger dan met 1 pomp. De extra flowrate van 0.9gpm naar 1.3gpm levert geen fluit op, maar de extra heatdump van 1 pomp gooit wel roet in het water.

Ik ben in ieder geval tevreden met het resultaat. Dit betekend dat ik m'n loop niet moet gaan ombouwen om een tweede pomp te voorzien
    Ik zou wel nog die Aqua Computer flow meter willen inbouwen, want ik heb die tijdens m'n testen niet gehoord met een dichte case. Zelfs niet als ik mijn oor tegen het glas leg. Ik weet alleen niet goed als ik plaats genoeg heb onder m'n reservoir. En om te checken, moet ik het top rad verwijderen en dan gans de front rad er uit halen. Dus dat is een klusje voor op een later tijdstip.

EDIT: Ondertussen is m'n flowmeter er uit en zit alles weer zoals voorheen. Gisteren gaf mijn berekende sensor gemiddeld 192lph en mijn AQ flow meter 203lph. Een verschil van 11lph.
    Nu nog eens Heaven Benchmark laten lopen op dezelfde pomp en fan snelheden. Nu geeft mijn berekende sensor gemiddeld 203lph. Dat zou betekenen dat die flowmeter mij 11lph kost en dat mijn effectieve flowrate nu op 214lph ligt.
    Laatst gewijzigd door MorGo7h; 19 april 2020 om 19:46

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Man, jij kan bij Games Nexus gaan werken .

Ik heb even heel weinig tijd gehad omwille van werk en prive zaken, hopelijk de komende dagen wat meer tijd om terug met de computer bezig te zijn...

Wel straffe inzichten... Bij mij is het 1 90° adapter die naar de pomp/res vertrekt (ik kom binnen aan de voorzijde van de pomp) en 1 3-way splitter aan de achterkant, die ook onder een hoek van 90° naar de ingangszijde van de flow meter gaat. In de splitter vertrekt ook een stukke ZMT naar de drain valve... De verticale tube uit mijn rechtopstaande radiator komt daarin naar beneden...

Ik verschiet wel van de diminishing returns in flow als je een 2e D5 toevoegt, 50% extra maar! Heb je die in serie gehangen of heb je zo'n dual pump volute?
    Dat zijn wel heel nette waarden in jouw loop. Als ik die flow meter niet had gehad, had ik ook niet gezien dat ik initieel nauwelijks flow had en dat er een probleem was dat ik moest oplossen. Ik zou die zelf laten steken voor de zekerheid, maar jouw loop is wel eleganter zo natuurlijk.

Ik ben er intussen uit dat ik naar een single GPU build wil gaan. Ik heb nog was zitten kijken, omdat ik nu niet tevreden ben van mijn Z270 Prime-A bordje wil ik naar het niveau van een ASUS Hero of Gigabyte Master gaan voor mijn volgende setup. Ik overwoog een X570 met tijdelijk een R5 3600 om dan bij de 4xxx reeks naar een R9 4900 of iets dergelijks te gaan. Nu echter Intel Z490 aangekondigd is voor mei, en een 10900K beschikbaar wordt, moet ik dat misschien toch maar doen. 1 GPU eruit en met de huidige CPU / mobo in mijn oude Define R5 inbouwen en op water zetten met de predator 360 die ik nog heb liggen en verkopen... Als de nieuwe Nvidia 3xxx series uitkomen nog eens een swap met de 1080Ti en dan zal het wel even goed zijn... De koeling en de R6 zou ik wel willen houden...
    Fractal Design R6 Blackout - i7 7700K @4.8gHz - ASUS Prime Z270-A - 16GB G.Skill Neo 3600CL16 - 2x MSI GTX1080Ti GamingX in SLI - Samsung 960Evo 500GB NVME - Samsung 750Evo 500GB - Corsair HX1000i - Custom loop (Aquaero 6LT controller, HWlabs radiators, EK blocks & fittings, Noctua fans) - LG 34GK950F (3440x1440 144Hz IPS) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hehe, dat zou leuk zijn

Ik heb mijn 2e pomp als 2e pomp tussen mijn huidige pomp en GPU gehangen. Dat stukje hardtube weggedaan en wat softtube ertussen voor een weekendje. Die dual D5 tops zijn ook gewoon pompen in serie, dus zoveel verschilt het niet.

Ja, een tweedepomp zorgt wel voor bijna dubbel zoveel pressure, maar pressure drop van de blokken gaat exponentieel omhoog met flowrate. Je kan het vergelijken als je met een gesloten in het zwembad beweegt. Als je uw hand traag door het water beweegt, voel je niet zoveel weerstand. Als je uw hand heel snel probeert te bewegen door water, dan voel je veel meer weerstand. Op een bepaald moment krijg je zoveel weerstand waardoor je bijna niet meer sneller kan. Zo werkt de flow restrictie van de blokken ook.

Ik heb achteraf nog even m'n flowmeter tussen 2 90° adapters gezet en dat gat eigenlijk zo goed als hetzelfde resultaat als met de adapters op de pomp en geen op de flowmeter. Jij zit wel met een T splitter waarbij je in een bocht van 90° naar de flowmeter gaat. Misschien dat er dan meer turbulentie ofzo is. Ik kan het helaas niet testen want ik geen T splitter meer over.

Aangezien ik eigenlijk enkel game en overclock, interesseert Intel me iets meer als AMD. Ik heb nu een 8700k en Asus Hero X die destijds gekocht voor 330euro en 250euro. Als ik nu een 10900k en Asus Hero XII wil kopen, dan zal dat waarschijnlijk 650euro zijn voor de CPU en 400euro voor het mobo. Laat maar zitten dan. Mijn 8700k doet eigenlijk alles nog goed.

Mijn 1080TI zou ik wel willen upgraden als de 3080TI uit is. Dat zal wel een grote stap vooruit zijn. Hopelijk gaan ze iets goedkoper zijn als de 2080TI, al vrees ik er voor.

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorGo7h Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ja, een tweedepomp zorgt wel voor bijna dubbel zoveel pressure, maar pressure drop van de blokken gaat exponentieel omhoog met flowrate. Je kan het vergelijken als je met een gesloten in het zwembad beweegt. Als je uw hand traag door het water beweegt, voel je niet zoveel weerstand. Als je uw hand heel snel probeert te bewegen door water, dan voel je veel meer weerstand. Op een bepaald moment krijg je zoveel weerstand waardoor je bijna niet meer sneller kan. Zo werkt de flow restrictie van de blokken ook.
    Dat is goed uitgelegd! Makes sense...

Ja, die nieuwe mobo's zien er vrij duur uit en de CPU's zijn dat ook. Ik verwacht dat de prijs van de Z490 borden in de categorie van x470 borden gaat liggen. Jij hebt met een 8700K wel een serieus voordeel van 33% meer threads dan ik met mijn 7700K. Het is niet strikt noodzakelijk dat ik de mijne al zou vervangen, maar ik lees dat mijn cpu een 2080Ti al zou bottlenecken, dus dan ga ik met zo'n custom loop precies toch liever ineens voor een platform dat wat langer kan leven en met een 3080(Ti) om kan... Het is niet zo dat het super plezierig vind om mijn custom loop elke week aan te passen... Een GPU er tussenuit halen is not eenvoudig, maar voor een moederbord moet de bovenste radiator er mee uit en dat is toch heel wat meer gedoe...

Ik zit in hetzelfde kamp in de afweging Ryzen vs Intel. Een 3900x geeft me niet zo veel meer performance als de 7700K in games. In productiviteit natuurlijk wel, maar ik merk dat ik meestal toch in browsers bezig ben om te werken. Ik heb echter mijn macbook Pro met een i9 die ik daarvoor kan gebruiken en dat gaat eigenlijk verdacht goed voor zo'n klein geval. Ik gebruik Lightroom vrij veel en dat doe ik sowieso liever op de mac, heel soms PS en af en toe Davinci Resolve. Een export in Resolve op de 16" macbook pro ging echt VEEL sneller dan op de desktop met 7700K en 2 1080Ti's. Ik had verwacht dat de CUDA acceleratie de laptop zou platwalsen, maar het blijkt dat de dubbele threads op de laptop toch veel meer effect hadden.

Al things considered, mag ik met voor de desktop dus focussen op games..

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Toeval, ik gebruik ook een Macbook Pro om te werken

Ik denk dat een upgrade vanaf een 7700k naar een 10700k of 10900k (of een AMD) een hele grote update zal zijn. Zeker in moderne games. In games zoals Assassins Creed Odyssey zie ik af en toe mijn CPU naar 100% gaan met de nodige framedrops er bij. Gelukkig is het enkel in beperkte gebieden in de laatste DLC waarbij de optimalisatie niet zo goed gedaan is. Dus ik kan me voorstellen dat een 7700k daar nog wat meer last van heeft.

En inderdaad, een video kaart vervangen is vrij eenvouding. Op een namiddag is dat gedaan. In mijn geval is dat 2 runs opnieuw doen.
    Maar voor een nieuw moederbord mag ik alles gaan demonteren op de front rad na. Voorlopig nog even afwachten op 1440p benchmarks. Ik denk (allé, ik hoop) dat mijn 8700k het niet zo slecht zal doen tegenover de 10700k en 10900k in gaming.

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb gisteren nog eens een set-point controller proberen op te zetten, maar zonder succes... Ik zou wel gebaat zijn met een tutorial video of een andere vorm van hulp

Regels voor berichten