Pagina 1 van 340 123451151101 ... Laatste
    TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)

De verbouw-topic! Alles voor de (on)handige Harry! - Deel 1

Aangezien ik zelf voor de komende paar jaar met enkele vragen ga zitten over het verbouwen & renoveren, hoop ik hier nu en dan een antwoord te vinden. Ik geloof dat er wel nog meerdere in eenzelfde situatie zullen zitten en daarvoor roep ik deze thread tot leven!

Laat hier uw vragen los ivm het leggen van elektriciteit, sanitaire voorzieningen, ruwbouw, vochtproblemen, dakwerken, administratieve problemen, premies aanvrangen, gas installatie, ventilatie units, raamkozijnen, vloeropbouw, warmtepompen, draagstructuren, afvoerleidingen, interieurinrichting, valse plafonds, enzovoort ...

Om direct met de deur in huis te vallen (hoe toepasselijk?):

Ik ben sinds kort volle bak in de renovatie van mijn zopas gekocht huisje begonnen. Nu zou ik in afwachting van de dakwerker etc, reeds een aantal zaken willen voorbereiden. Waaronder het 'kaal' zetten van alle binnenmuren want het plakwerk valt er op plaatsen af en er zijn nog vochtproblemen. (= worden opgelost grotendeels door het dak)
    Nu tijdens het 'kaal' zetten, botste ik op een bestaande raam opening en terwijl ik alles plakwerk aan het verwijderen was, kwam de draagbalk bloot. Deze lijkt mij aan vervanging toe en zou dit graag ook op voorhand doen, zodanig dat ik zeker weet dat het boeltje niet gaat instorten. Raam bevindt zich op 1e verdieping in draagmuur (36cm volle steen) De stenen boven de houten steunbalk liggen nu los, dus ik veronderstel dat er niet echt veel gewicht op rust.

Hoe pak ik dit best aan qua stutten en met wat zou ik de draagbalk vervangen. Er staat nog +- 4m (tot de rand van het dak) gevel boven
    Laatst gewijzigd door Booka Shade; 17 april 2019 om 16:15
    no votes  

dacuba
    Guest
    Zo moet ge 'm stutten:

no votes  

Boterkoek's schermafbeelding
    iTrader
    -1 (33%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoe pak ik dit best aan qua stutten en met wat zou ik de draagbalk vervangen. Er staat nog +- 4m (tot de rand van het dak) gevel boven
    Hebt ge een foto? Dan heb ik een ietwat beter zicht.
    In afwachting van de foto...stuts zetten aan de voorkant met nen balk tussen (deze balk geeft dan extra steun tijdens het afbreken, dan kan je op je gemak je draagbalk uitkappen en als ie eruit is steek je een nieuw petrell. Mets je links en recht de gaten toe en dan is het wachten of de plakker.

Edit: Ik raad je wel aan om iemand mee te pakken die er wat verstand van heeft. Een accident is rap gebeur.

†15-02-2012†
    no votes  

deathsythe's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    een foto van de situatie of schets zou idd handig zijn.
    Gear: Denon X1100 | 2 x Sync Xtrm 1 | 2 x Reloop RMP1 | NI F1 | NI X1 | NI S2 |NI Maschine MKII | NI Audio 8 DJ | Sennheiser HD25
    no votes  

De SkeEvN's schermafbeelding
    iTrader
    100 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Stutten en iemand met verstand daarvan laten komen want stabiliteit van uw huis fix je niet met een forum.
    Shooters speelde op pc me muis en keyboard . uit
    Vraag het op 9lives, wij googlen het wel voor je!
    no votes  

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Voor een hele draagbalk te vervangen moet je een bouwvergunning hebben en een architect.

Ik ben hier gisteren trouwens op het forum in 1 of andere thread op toffe filmkes gebotst: http://www.youtube.com/watch?v=pUCFz...2DE30A&index=9 'k Heb er toch al leuke ideeën uit gehaald en 't is ook handig om technieken eens te zien.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580
    no votes  

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    ik dacht dat er enkel voor uitbreidingen van de raamopening een vergunning nodig was Zal het eens opzoeken!

foto btw, lengte 1m

http://imageshack.us/a/img13/5026/imagetdym.jpg
    no votes  

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]
    no votes  

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik dacht dat er enkel voor uitbreidingen van de raamopening een vergunning nodig was Zal het eens opzoeken!

foto btw, lengte 1m

Alleen in uw voorgevel. In de zij- en achtergevels enkel meldingsplicht. Ik had trouwens niet door dat het over een venster ging bij die balk, excuses. Ik dacht een draagbalk van het dak. Voor deze balk weet ik het niet goed. Eerlijk gezegd vind ik de wetgeving hierrond helemaal niet duidelijk. Bij stabiliteitswerken is een architect blijkbaar verplicht,. Maar valt dat nu onder stabiliteitswerken? Goeie vraag. De definitie staat ook op die site, hier: http://www.ruimtelijkeordening.be/NL...1/Default.aspx
    Ik wil zelf misschien van een raam en deur een groot schuifraam maken (zijgevel) maar ook daar is het mij niet duidelijk. Volgens wat ik versta heb ik meldingsplicht (zie 1e voorbeeld).
    Laatst gewijzigd door Muscleduck; 18 december 2012 om 01:02
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580
    no votes  

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ok ik heb ook een relevante vraag dan. Iemand enig idee hoe je de draden in dit ding --> http://www.ledonline.no/media/catalo...mer220_2_1.jpg vastmaakt?

Er zijn 2 kleine schroefjes aan de zijkant, maar die zijn zo tiny dat ik ze er moeilijk terug recht in krijg en ik heb geen idee of ze effectief iets doen
    *** Also sprach Zarathustra ***
    no votes  

Feignasse's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Misschien moet je de draden niet vastmaken maar er gewoon induwen, zoals bij een wago-klem?
    no votes  

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Feignasse Bekijk bericht
    Misschien moet je de draden niet vastmaken maar er gewoon induwen, zoals bij een wago-klem?
    Maar zelfs bij die wago klemmen moet je de klem even losmaken en dan dicht klikken.

Maar inderdaad ik heb dat ook gedacht, maar ik krijg het er voorlopig niet goed genoeg in dat het er niet uitvalt als ik het ophef aan de draad en dat is toch een minimum
    *** Also sprach Zarathustra ***
    no votes  

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik dacht ook gewoon de correcte diameter van draad daar induwen, zou moeten blijven zitten. Draaibeweging om die er weer uit te halen?
    no votes  

Booka Shade's schermafbeelding
    iTrader
    44 (98%)
    Mentioned
    2 Post(s)

foto btw, lengte 1m

Eerst en vooral zou ik dan moeten weten of uw woning deel uitmaakt van een goedgekeurde verkaveling?

Indien dit niet het geval is, dan zal dit waarschijnlijk een melding met medewerking architect worden. Het voordeel aan zo'n melding is dat er geen advies gevraagd moet worden. 20 dagen nadat je die melding binnen hebt gebracht op het gemeentehuis mag je dan aan de werken beginnen.
    Papa van Manou <3 ~ Sportfreak ~ Standard Luik
    no votes  

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Goedgekeurde verkaveling? Ik veronderstel van niet ... Het is gewoon een halfopen huis met renovatie werk aan
    Tenzij ik de definitie van goedgekeurde verkaveling verkeerd begrijp. Ik doe nergens geen structurele werken verder (buiten dit raam nu misschien) dus bouwvergunning en dergelijke is niet echt van toepassing
    no votes  

Pagina 1 van 340 123451151101 ... Laatste

Regels voor berichten