Pagina 95 van 95 Eerste ... 45859192939495
    lookoutordie's schermafbeelding
    iTrader
    46 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als ze verlengen dan moeten ze dacht ik u standaard het goedkoopste tarief bij hen aanbieden. Kortingen gaan ze u vermoed ik niet geven.
    Ik ben al jaren bij Luminus en blijf. Los van de korting zitten ze quasi altijd bij de goedkoopste (toch wat ik heb qua contract) en gebruik makend van de extra's levert me dat ook een korting op
    En waar kan je die extra's zien?
    Welk tarief heb jij dan nu?

Heb gezien dat mijn dagmeterstand bij de overzetting niet correct was. Deze stond op 7790 kWh terwijl dit de teller is van dag- en nachtverbruik samen.
    Er staat een budgetmeter in de woonst nog van de vorige eigenaar en hierop kan je alles apart zien.

Welke meterstand moet ik dan doorgeven? Toch de dag- en nachtwaarden van de budgetmeter ?

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Gewoon https://www.luminus.be/nl/prive/extras/

Optifix tarieven (heb zonnepanelen dus daar 0 qua verbruik)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb recht op het sociaal tarief dus op zich maakt de leverancier niet uit (toch?), maar ik weet dat sommige leveranciers bepaalde promoties / fideliteitsprogramma's hebben waarmee je punten kan verdienen ofzo... nu dat wij verhuizen, zou iemand zo'n leverancier kunnen aanraden?

Ludanto's schermafbeelding
    iTrader
    34 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    gaan jullie voor een vaste of variabele energieprijs?
    Dat is iets wat je zelf moet afwegen. Als je een huis koopt en een lening afsluit kan je ook kiezen tussen een vast en variabel tarief.
    Als over enkele maanden de prijzen terug stijgen naar het niveau van september 2018, dan ben je gesjareld met je variabel tarief. Maar ja: als als als
    History is made by those who break the rules!

iTrader
    34 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lookoutordie Bekijk bericht
    Ik heb gemaild naar de klantendienst van Luminus wat de tarieven zijn indien ik mijn contract verleng en of ze promoties hebben.
    Doen ze geen effort met acceptabele prijzen dan switch ik.

Mega is te vertrouwen? Hierboven kwam ik een post tegen van wat louche mails.
    Ik ben geen fan van Mega en blijf er liever weg.

Ze zijn altijd bij de goedkoopste als je een vergelijking doet en zo willen ze klanten werven. Maar ze rekenen erop dat je na een jaar een misstap doet. Dat je niet op de juiste einddatum overstapt van leverancier; of ze sturen misleidende mails om je een nieuw duurder contract te laten tekenen. Als je dat niet goed nakijkt en opvolgt, ga je veel duurder uitkomen. Ze rekenen dan een vaste vergoeding aan voor een volledig jaar en die kan oplopen tot € 70 per energie, dus elektriciteit en gas apart.

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ludanto Bekijk bericht
    Ik ben geen fan van Mega en blijf er liever weg.

Ze zijn altijd bij de goedkoopste als je een vergelijking doet en zo willen ze klanten werven. Maar ze rekenen erop dat je na een jaar een misstap doet. Dat je niet op de juiste einddatum overstapt van leverancier; of ze sturen misleidende mails om je een nieuw duurder contract te laten tekenen. Als je dat niet goed nakijkt en opvolgt, ga je veel duurder uitkomen. Ze rekenen dan een vaste vergoeding aan voor een volledig jaar en die kan oplopen tot € 70 per energie, dus elektriciteit en gas apart.
    Ik heb het voorgehad met Engie.

Via groepsaankoop bij hen terechtgekomen. 140€/m voor gas en elektriciteit.

Na een jaar vergeten intekenen op nieuwe groepsaankoop. Eindafrekening 100€ teruggetrokken, maar plots naar 260€/m. Het was op veel vlakken een enorm drukke periode toen dus niet bij stilgestaan dat dit al een alarmbel was.

Nu 6 maand later toch overgestapt naar andere leverancier. Voor die 6 maand, aan het dubbele maandbedrag toch nog 600€ moeten opleggen. Verbruik quasi identiek en een heel zachte "winter" geweest.

Nieuwe leverancier aan 130€/m nu.
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

iTrader
    34 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Als ze verlengen dan moeten ze dacht ik u standaard het goedkoopste tarief bij hen aanbieden. Kortingen gaan ze u vermoed ik niet geven.
    Ik ben al jaren bij Luminus en blijf. Los van de korting zitten ze quasi altijd bij de goedkoopste (toch wat ik heb qua contract) en gebruik makend van de extra's levert me dat ook een korting op
    Ze moeten verlengen aan het goedkoopste gelijkaardig tarief. En daar zit het addertje.

Stel dat jij een heel voordelig contract hebt afgesloten met groene energie, online dienstverlening en een vaste prijs.

Als je contractjaar eindigt, wil de leverancier je niet meer aan dit goedkope contract blijven verder leveren. Ze verdienen immers te weinig aan je.

Ze kunnen dan hun aanbod aanpassen door contracten met groene energie en een vaste prijs aan te bieden. Voor deze contracten kunnen ze nog heel voordelige prijzen aanbieden.

Maar omdat jij in je oorspronkelijk contract ook 'online dienstverlening' hebt zitten, kan een leverancier een duurdere tariefkaart maken en je contract aan dit product hernieuwen.
    Ze mogen het contract namelijk hernieuwen aan het goedkoopste equivalent product. En omdat dienstverlening in beide contracten zit, is dit het equivalent product.

Op 09/05/2020 kwam nog volgend nieuwsbericht:
    De CREG komt tot nog een andere verrassende vaststelling: maar liefst 1.800.000 gezinnen in Vlaanderen en Wallonië blijken nog altijd vast te hangen aan de tien duurste energiecontracten. Amper 128.000 zitten bij de 20 goedkoopste formules. Verder blijken er ruim een half miljoen gezinnen nog met heel oude contracten te zitten.
    Er zijn in totaal meer dan 13.000 verschillende energiecontracten actief. Als je dan de bedenking maakt dat er maar zo'n 20 leveranciers zijn kan je je afvragen hoeveel producten elke leverancier heeft..

iTrader
    34 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Ik heb het voorgehad met Engie.

Via groepsaankoop bij hen terechtgekomen. 140€/m voor gas en elektriciteit.

Na een jaar vergeten intekenen op nieuwe groepsaankoop. Eindafrekening 100€ teruggetrokken, maar plots naar 260€/m. Het was op veel vlakken een enorm drukke periode toen dus niet bij stilgestaan dat dit al een alarmbel was.

Nu 6 maand later toch overgestapt naar andere leverancier. Voor die 6 maand, aan het dubbele maandbedrag toch nog 600€ moeten opleggen. Verbruik quasi identiek en een heel zachte "winter" geweest.

Nieuwe leverancier aan 130€/m nu.
    Je moet idd jaarlijks tijdig vergelijken en veranderen, maar er zijn wat nuances.

Stel dat je groepsaankoop liep van 01/10/2017 tot 01/10/2018. In 2018 werd dan je contract hernieuwd. Mogelijk hebben ze je een duurdere prijs bezorgd dan de gangbare marktprijs, maar je moet er ook rekening mee houden dat de prijzen in die periode in het algemeen heel duur waren. Dus mogelijk hebben ze je nog steeds de goedkoopste prijs bezorgd die er op de markt was, alleen was de marktprijs toen veel duurder.

Als een leverancier tarieven verhoogt, gaan ze niet snel de bedragen van de tussentijdse facturen verhogen. Dit zou inderdaad een alarmbel doen laten rinkelen en hier zijn ze dus geen fan van.

De winters zijn de laatste tijd inderdaad zacht, maar je moet toch wel weten dat in de winterperiode we 85-90% van onze energie verbruiken.
    Ik hou maandelijks mijn meterstanden bij en vul ze in op een website. In juli 2019 heb ik 19,9m³ gas verbruikt, in januari 2020 was dit 332m³.
    Het is dus vrij normaal dat je een opleg dient te betalen als er enkel een winterperiode wordt aangerekend.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ze moeten verlengen aan het goedkoopste gelijkaardig tarief. En daar zit het addertje.

Stel dat jij een heel voordelig contract hebt afgesloten met groene energie, online dienstverlening en een vaste prijs.

Als je contractjaar eindigt, wil de leverancier je niet meer aan dit goedkope contract blijven verder leveren. Ze verdienen immers te weinig aan je.

Ze kunnen dan hun aanbod aanpassen door contracten met groene energie en een vaste prijs aan te bieden. Voor deze contracten kunnen ze nog heel voordelige prijzen aanbieden.

Maar omdat jij in je oorspronkelijk contract ook 'online dienstverlening' hebt zitten, kan een leverancier een duurdere tariefkaart maken en je contract aan dit product hernieuwen.
    Ze mogen het contract namelijk hernieuwen aan het goedkoopste equivalent product. En omdat dienstverlening in beide contracten zit, is dit het equivalent product.

Op 09/05/2020 kwam nog volgend nieuwsbericht:

Er zijn in totaal meer dan 13.000 verschillende energiecontracten actief. Als je dan de bedenking maakt dat er maar zo'n 20 leveranciers zijn kan je je afvragen hoeveel producten elke leverancier heeft..
    Ik denk wel dat ze voor die 13.000 ook rekening houden dat de voorwaarden voor een vaste prijs elke maand veranderen en dat ze dus elke tarieffiche beschouwen als een verschillend energiecontract. Reken daarbij nog eens een heel deel contracten van oude tariefformules, groepsaankopen etc waarvoor er nog actieve klanten zijn maar die niet meer aangeboden worden. Het is dus niet zo dat je effectief op 13.000 energiecontracten zou kunnen intekenen.
    Als we er trouwens van uitgaan dat mensen die niet switchen gemiddeld gezien slechtere voorwaarden hebben, dan zit Engie wel in een comfortabele positie als leverancier natuurlijk. Alle oude contracten (mensen die dus niet echt prijsbewust zijn) zitten in hun portefeuille. Een 'nieuwe' leverancier heeft enkel klanten die ooit bewust hebben geswitched in zijn portefeuille.

De winters zijn de laatste tijd inderdaad zacht, maar je moet toch wel weten dat in de winterperiode we 85-90% van onze energie verbruiken.
    80% voor de wintermaanden (oktober-maart) voor de gemiddelde huishoudelijke afnemer.

Ik zie hier vaak mensen posten dat ze nog moeten bijbetalen, of dat hun voorschot verhoogd is, maar eigenlijk zegt dit absoluut niets. Er zijn drie componenten: je verbruik, je energieprijs, alle extra taksen (distributie, btw, groene stroom, etc).
    Iedereen kijkt naar het totaalbeeld maar eigenlijk moet je kijken naar je energieprijs (+eventueel de vaste vergoeding). Op de rest heeft je leverancier geen invloed.

iTrader
    34 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Ik denk wel dat ze voor die 13.000 ook rekening houden dat de voorwaarden voor een vaste prijs elke maand veranderen en dat ze dus elke tarieffiche beschouwen als een verschillend energiecontract. Reken daarbij nog eens een heel deel contracten van oude tariefformules, groepsaankopen etc waarvoor er nog actieve klanten zijn maar die niet meer aangeboden worden. Het is dus niet zo dat je effectief op 13.000 energiecontracten zou kunnen intekenen.
    Als we er trouwens van uitgaan dat mensen die niet switchen gemiddeld gezien slechtere voorwaarden hebben, dan zit Engie wel in een comfortabele positie als leverancier natuurlijk. Alle oude contracten (mensen die dus niet echt prijsbewust zijn) zitten in hun portefeuille. Een 'nieuwe' leverancier heeft enkel klanten die ooit bewust hebben geswitched in zijn portefeuille.
    Op die 13000 contracten kun je inderdaad niet intekenen. Dat zijn geen actieve producten meer, maar zijn allemaal contracttypes die in het verleden werden afgesloten en de leverancier nog steeds in portefeuille houdt.

Een nieuwe leverancier heeft inderdaad mensen die ooit eens hebben geswitched, maar ook hier zijn er een heel groot deel die nadien niet meer hebben geswitched.

Enkele pagina's terug heb ik het voorbeeld gegeven van Mega waarbij ze een persoon een hernieuwingstarief hebben gegeven dat dezelfde naam en eigenschappen heeft als een tarief voor nieuwe klanten.
    Toch is de energieprijs voor dit hernieuwingstarief duurder..

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Je moet idd jaarlijks tijdig vergelijken en veranderen, maar er zijn wat nuances.

Stel dat je groepsaankoop liep van 01/10/2017 tot 01/10/2018. In 2018 werd dan je contract hernieuwd. Mogelijk hebben ze je een duurdere prijs bezorgd dan de gangbare marktprijs, maar je moet er ook rekening mee houden dat de prijzen in die periode in het algemeen heel duur waren. Dus mogelijk hebben ze je nog steeds de goedkoopste prijs bezorgd die er op de markt was, alleen was de marktprijs toen veel duurder.

Als een leverancier tarieven verhoogt, gaan ze niet snel de bedragen van de tussentijdse facturen verhogen. Dit zou inderdaad een alarmbel doen laten rinkelen en hier zijn ze dus geen fan van.

Ik hou maandelijks mijn meterstanden bij en vul ze in op een website. In juli 2019 heb ik 19,9m³ gas verbruikt, in januari 2020 was dit 332m³.
    Het is dus vrij normaal dat je een opleg dient te betalen als er enkel een winterperiode wordt aangerekend.
    Welke website is dat?
    Ik ga dat ook eens beginnen bijhouden. (Ik vul bvb al mijn tankbeurten, onderhoud, bandenwissels,... van mijn auto's in op Spritmonitor)
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

iTrader
    34 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Welke website is dat?
    Ik ga dat ook eens beginnen bijhouden. (Ik vul bvb al mijn tankbeurten, onderhoud, bandenwissels,... van mijn auto's in op Spritmonitor)
    https://www.energieid.be/

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Een nieuwe leverancier heeft inderdaad mensen die ooit eens hebben geswitched, maar ook hier zijn er een heel groot deel die nadien niet meer hebben geswitched.

Enkele pagina's terug heb ik het voorbeeld gegeven van Mega waarbij ze een persoon een hernieuwingstarief hebben gegeven dat dezelfde naam en eigenschappen heeft als een tarief voor nieuwe klanten.
    Toch is de energieprijs voor dit hernieuwingstarief duurder..
    Inderdaad, dat is het hele business-model van Mega eigenlijk. Hun intekentarieven zijn onklopbaar en vanaf het tweede jaar verdienen ze aan de mensen. Ik weet niet hoe succesvol hun model zal blijken, feit is dat ze het eerste jaar gewoon verlies aan je doen met hun huidige promoties, kan niet anders. Dus er moeten genoeg mensen na dat eerste jaar blijven en ze moeten daarvan de tarieven kunnen opslaan, anders kunnen ze nooit winstgevend worden. Ze zijn nu in elk geval serieus marktaandeel aan het veroveren, benieuwd hoe het op de lange termijn zal uitdraaien.

Regels voor berichten