TitaTovenaartje's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramstep Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat versta ik wel, maar zonder sponsoring (waar niets mis mee is, integendeel, chapeau van de ouders!) zou ik met een soortgelijke lening van 750-800/maand voor 25 jaar 180k kunnen lenen, en daarmee koop ik ofwel iets zeer ouds ofwel iets wat nog veel extra geld nodig heeft om te renoveren.

Zijn hier mensen die bvb tegen de 1200/maand zitten voor hun lening (300k lenen wegens geen tot weinig inbreng)?
    Net voor kerst bij bank geweest. Als ik 175k zou lenen, moest ik op 25jaar 701€ maandelijks betalen
    Work like a Captain, play like a Pirate

Bramstep's schermafbeelding
    iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mazzi Bekijk bericht
    €3600 op jaarbasis 'overschot' zou ik voor mezelf (!), zeer krap vinden.

Bv, chauffageketel kapot => niks extra meer dat mag misgaan voor een volledig jaar
    Auto die stuk gaat of grote kost aan huis => niks extra meer dat mag misgaan voor meerdere jaren.

Ik weet van mezelf dat ik té voorzichtig ben op dat vlak, maar ik zou niet altijd gerust slapen met zo'n lening op dat inkomen.
    Zo voelde ik het ook eerst aan, maar na het zien van cijfers hier leek het mij dan toch weer haalbaar.
    Weet niet of dit is opgemerkt, maar in het vooropgestelde plan is het spaardeel ook meegerekend, dus die 'overschot' is eigenlijk nog eens + 500 euro per maand (wat we het liefste willen sparen natuurlijk).
    Of bekijkt u dit spaardeel in uw persoonlijke situatie niet als geld voor zo'n soort dingen te betalen mocht het nodig zijn?

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TitaTovenaartje Bekijk bericht
    Net voor kerst bij bank geweest. Als ik 175k zou lenen, moest ik op 25jaar 701€ maandelijks betalen
    Hi, bedankt voor die info. Echter hebben wij gemerkt dat we met 175k niet zo veel kunnen doen (ik dacht persoonlijk dat hier meer mee te halen was). We zijn jong en willen toch ergens wel een moderne touch hebben, en verbouwen + aankoop is niet echt mogelijk met dit bedrag merken wij om toch nog iets te kopen waar we ons wel enkele (of langer) jaren in zullen wonen.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Ik heb als single een krot gekocht en volledig gerenoveerd.
    Was dat een verstandige beslissing? Absoluut!
    Zou ik het ooit opnieuw doen? Absoluut niet!
    Had ik het geweten, had ik een nieuwbouwappartement gekocht dat toen evenveel kostte als mijn lening.
    Mijn vader heeft al een 10tal huizen gebouwd / gerenoveerd dus we hadden wel een duidelijk beeld van wat moest gebeuren. Ons toen geschatte budget ligt 10j later 3x hoger. Deels door onverwachte zaken (termieten die het hout van het dak aangevreten hadden bvb terwijl we initieel dachten dat het dak nog 10-15j kon blijven liggen) deels door de architect die aanpassingen voorstelde (bvb een extra kamer aanbouwen) waar we zelf niet aan gedacht hadden maar die wel een serieuze meerwaarde betekenen.

Mocht ik nu, 10j later, mijn huis willen verkopen, zou ik in het beste geval break-even eindigen.
    Maar anderzijds heb ik nu wel een huis waar ik tot aan mijn pensioen kan blijven wonen en die een gezinswoning is met 3 ruime slaapkamers en een tuin, iets wat met een afgewerkt appartement met 1 slaapkamer nooit het geval was geweest.

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    1 Ik ben niet de man voor cijfers op internet te gooien maar aan de andere kant lees ik ook veel om veel van te leren dus da zou wat hypocriet zijn. Op moment van aangaan lening 3.6-3.8k ofzo? Mijn vrouw was nog in opleiding (ManaMa - betalend basisloon zeg maar) en ik was 3-4j aan het werk dus nog vrij junior maar ook met toekomstmogelijkheden (ingenieursopleiding). Nu is de lening 1100 met 5k+ inkomsten laat ons zeggen. Om het leven niet te makkelijk te maken is het nieuw doel nu opsparen om tweede vastgoedproject aan te gaan (ook omdat ik bouwkundig ben & gebeten ben door vastgoed nvdr..). Nuja mss derde, er is al een tweede maar dat staat op vennootschap en dient ook voor in te werken maar goed, het is er maar wordt ook nog apart afbetaald los van hierboven.
    2 Neen toen zeker niet (nu dus extra pand). Nooit geleend voor een auto op 18j ofzo, goed gespaard en samen een mooi spaarbedrag (120k geloof ik) kunnen voorleggen bij de bank en (gezamelijke!) ouderlijke steun van nog eens 50k en als laatste daar nog eens bovenop heel veel zelf gedaan en veel uren geïnvesteerd omdat voor ons een woning heel belangrijk was/is maar voor mijn overbuur vergaat de wereld als hij niet 2x kan skien waarmee ik vooral wil zeggen dat uw eigen belang aan een woning ook mee moet bepalen hoeveel je er voor wil 'afzien'/in investeren.
    3 exact hetzelfde als Bimmer ik moet toch €1000 zien staan op de zichtrekening of ik word ongemakkelijk. De eerste jaren heb ik quasi elke maand nog 1k kunnen sparen maar er waren uitschieters, dat was dan meestal omdat het over iets groot ging zoals een kinderkamer kopen of binnendeuren (het huis was niet 'af af' bij bewoning, ook bewust geen compromissen maken maar sparen voor je exacte goesting).
    4 Wij zitten nu ergens aan 9e jaar van 25j afbetalen op een lening van oorspronkelijk ergens 320k oorspronkelijk. Ik weet dat het in het begin ergens tussen de 1500-1600euro(!!) was met een gezamelijk loon van 3.6 à 3.8k. Dat was krap wisten we maar tegelijkertijd wisten we ook dat het tijdelijk was wegens professioneel goede vooruitzichten (zeg nooit nooit maar beredeneerd vrij veilige gok destijds). Dit vind ik zeker niet onbelangrijk. Weten dat je 2jaar op uw tanden moet bijten of 20jaar is toch een énorm verschil. Het heeft wel zwaarder doorgewogen als ik dacht (vooral omdat er dan met de spaarcenten op het eind van de maand tijdens de renovatiewerken nog materiaal werd gekocht voor onverwachte of bijkomende zaken). De grootste hulp is de daling van de rentes geweest. Op 5jaar tijd 2x geherfinancierd en zo serieus gezakt in afbetaling. Focus hierbij bewust op afbetalingsbedrag gelegd wegens het versmachtende gevoel van die eerste 2 jaren en anderzijds omdat ik nen sterken 'believer' ben van inflatie & investering/toekomstvisie (ik ga geen lening van 1,5-2% terugbetalen als ik met dat spaargeld gemakkelijk 5% of meer haal zonder moeite). Al bij al zou ik het zeker opnieuw doen omdat we genieten van de woning en een goede kameraad die het compleet omgekeerde gedaan heeft, voetjes op de sofa, kleine SOD gekocht met aanleg terras en carport er direct bij nu steen en been klaagt over te kleine woning met 2 kinderen.

In tegenstelling misschien tot sommigen geloof ik minder in starterswoningen vandaag de dag omdat de meerwaardecreatie binnen 10j niet meer zal zijn zoals wat er de laatste 20j gebeurd is. Indien je op je bouwwensen te veel moet schrappen wegens momenteel ontbrekend startkapitaal én je weet dat er effectief nog grote inkomststijgingen komen kan je het overwegen al ben ik nog niet overtuigd. De inflatie op bouwmaterialen(/uren) is ook echt zwaar. Wij kregen destijds de kans voor oude woning (voor totaalrenovatie dus) te kopen op 20are, mijn collega zei: nu of nooit want in de toekomst vind je dat niet meer, of zeker niet voor dat budget en effectief nooit spijt gehad van even door de zure appel te moeten bijten.
    Eén belangrijke nota nog om volledig correct beeld te geven: we wisten dat als we financieel in de problemen zouden gekomen zijn de ouders gingen steunen/bijspringen. Dat is eigenlijk ook niet te onderschatten..
    Hi, bedankt voor het uitgebreide antwoord, hier hebben we terug zeer veel aan.

We bevinden onszelf in een soortgelijke startsituatie qua loon en loonsvooruitzichten. Als ik kijk naar jullie inkomsten op dit moment na 9 jaar kunnen we best wel spreken van een correct ingeschat plan bij jullie!
    We hebben wel meer en meer de neiging om een iets groter huis te kopen en dit te renoveren dan iets instapklaar. We hebben al enkele instapklaren woningen (die redelijk recent waren, gisteren bvb 2011) gaan bezoeken maar onze opmerking is toch steeds dat er redelijk klein gebouwd werd (wegens hoge prijzen natuurlijk). Het is soms al goed kijken waar een kleine berging zou kunnen komen tussen de wasmachine en droogkast door.

Een kinderwens is er op dit moment helemaal nog niet, maar uw verhaal van uw goede kameraad is hier ook bekend: plaatsgebrek bij sommige kennissen/familie (al is dit ook een perceptie van luxe).
    De ondersteuning van de ouders kunnen wij op rekenen voor een kleine plotselinge kost, maar zeker niet ter ondersteuning van een langere moeilijkere periode. Zeker belangrijk punt, goede opmerking.

Kan je wel nog eens verduidelijken wat je bedoelt met 'De inflatie op bouwmaterialen(/uren) is ook echt zwaar' en welke impact je hiermee aanduidt? Gezien deze inflatie is het (in theorie) toch best om zo snel mogelijk te kopen en bouwen/verbouwen?
    Laatst gewijzigd door Bramstep; 11 januari 2020 om 14:33 Reden: spellingsfoutje

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Ik heb als single een krot gekocht en volledig gerenoveerd.
    Was dat een verstandige beslissing? Absoluut!
    Zou ik het ooit opnieuw doen? Absoluut niet!
    Had ik het geweten, had ik een nieuwbouwappartement gekocht dat toen evenveel kostte als mijn lening.
    Mijn vader heeft al een 10tal huizen gebouwd / gerenoveerd dus we hadden wel een duidelijk beeld van wat moest gebeuren. Ons toen geschatte budget ligt 10j later 3x hoger. Deels door onverwachte zaken (termieten die het hout van het dak aangevreten hadden bvb terwijl we initieel dachten dat het dak nog 10-15j kon blijven liggen) deels door de architect die aanpassingen voorstelde (bvb een extra kamer aanbouwen) waar we zelf niet aan gedacht hadden maar die wel een serieuze meerwaarde betekenen.

Mocht ik nu, 10j later, mijn huis willen verkopen, zou ik in het beste geval break-even eindigen.
    Maar anderzijds heb ik nu wel een huis waar ik tot aan mijn pensioen kan blijven wonen en die een gezinswoning is met 3 ruime slaapkamers en een tuin, iets wat met een afgewerkt appartement met 1 slaapkamer nooit het geval was geweest.
    Ik vind persoonlijk een volledig huis met kamers en tuin ook een sterke meerwaarde ten opzichte van een appartement. Ter welke reden zeg je dat je absoluut niet opnieuw een krot zou kopen en verbouwen? De miserie die erbij kwam of het harde werk die je voor x-aantal tijd erin hebt moeten steken?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Dan de geschatte uitgaven:
    Uitgaven PER MAAND
    Belastingen
    Persoonsbelasting Bram 62,5 <- speciale reden hiervoor? op zich is dit een nulsituatie
    Persoonsbelasting Ine 62,5 <- speciale reden hiervoor? op zich is dit een nulsituatie

Leningen
    Woonlening 1200
    Zonnepanelen? 0

Huishouden
    Boodschappen 400 <- gezien er nergens anders iets staat à la discounts (voor waspoeder, ...) vind ik dat relatief laag. Met maaltijdcheques en co zal dat mss wel lukken, maar dan ga je best niet teveel voor je gemak qua maaltijden en fruit.

Verzekeringen
    Persoonlijke verzekering Ine (paard) 5,416666667 <- geen kosten aan het paard?

Extra costs
    Netflix 10
    Spotify 3
    Mastercard 5,3
    Kledij/schoenen 50 <- indien valse nagels, is dat niet laag ingeschat? . Wij doen zoiets op, denk ik, maar zijn heel lage spendeerders.
    Reizen 83,33333333
    Hobby's 0
    Kapper 7,5 <- zie kledij/schoenen
    Uitgaan 100
    Uiteten 100
    Nagels 0 <- yuck (ik bedoel als het bedrag hoger zou worden, valse nagels zijn not done vanaf 2020, leer je vrouw dat eens )
    Fitness Bram 0

Gezondheid
    Ziekenfonds 20,83333333
    Dokter 50 <- indien niet ziekelijk, is dit een ruime schatting. een doktersbezoek kost zo'n 5 euro na aftrek mutualiteit
    Bril/steunzolen/... 12,5

Sparen
    Maandelijks sparen 500 <- zie hieronder
    Pensioensparen 0

-Andere opmerkingen?
    zie waar ik iets bijschreef + ivm dat sparen: als je dat rekent als sparen voor de "gewone" speciale uitgaven die je moet doen: ok. Je zit immers nog met een ganse inboedel die je moet inrekenen + de gewone vervangingen van toestellen die kapotgaan. Als ik even opsom wat de zaken zijn die wij nu als electronica hebben, zie je dat er wel elke paar maand iets kapot gaat:
    oven, microgolf 1, frigo, dampkap, fornuis, sonos, tv, digicorder, IR-ontvanger, dvd-speler, verlichting, tablet, laptop ik, laptop vriendin, vaste pc vriendin, loopband, diepvriezer, frigo2, radio badkamer, microgolf2 (voor erfenis van een zoon die véél flesvoeding wou 's nachts , nu gebruikt voor kersenpitje), stofzuiger 1, draadloze stofzuiger 2, hogedrukreiniger, 4 klokradio's (met verlichting), ...
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de duidelijke informatie. Spaarplan is bijna af en komt hier dan om even de meningen te polsen.
    Een praktische vraag; als je spreekt van een verschillend potje voor de jaarlijkse kosten, bedoel je hier dan letterlijk een andere rekening mee? Ik neem me wel voor alle kosten deftig bij te houden, maar ik vrees dat er als alles op 2 rekeningen geregeld wordt (zicht- en spaarrekening) toch wel eens laxer hiermee kan omgegaan worden en het overzicht wat verloren kan gaan.
    Graag gedaan.
    Momenteel regelen we inderdaad alles met 2 rekeningen (spaarrekening en zichtrekening).
    Als een factuur binnenkomt betalen we die gewoon wanneer het moet met het geld op de zichtrekening, dan wordt er gewoon minder overgezet op het eind van de maand.
    Sinds januari hou ik nu een gedetailleerde excel bij van elke € die buiten gaat, dus kunnen perfect opvolgen hoeveel we uitgeven aan ontspanning/uitgaan en indien het de spuigaten uitloopt kan er even aan de rem getrokken worden.

In verband met jou kosten:
    Personenbelasting is voor jullie samen 1500,00€ te betalen ? Hier klopt toch iets niet volgens mij, zeker als je de aftrek van een lening zou hebben.
    Tv + internet: 80€, kan goedkoper bv Orange
    Elektriciteit + gas: 166€ vind ik aan de hoge kant voor een recent huis.
    Reizen: Zit je aan 1000€ per jaar, ik weet niet of jullie graag verre reizen doen of tussen door nog eens een citytrip maar dit vind ik persoonlijk aan de lage kant.
    Uitgaan: 100€/maand vind ik persoonlijk ook vrij laag. Een avondje iets eten en bioscoop bv en het budget is half op voor die maand.
    Kledij/schoenen idem: Ik weet niet hoe graag jou vriendin gaat shoppen, maar voor een voorbeeld te geven, afgelopen zaterdag zijn wij de stad in gegaan: 1 broek + 1 bloesje +-75€, nog iets gaan drinken +20€ en daarna even over de kerstmarkt +-35€
    Dan zit je al over je kledij budget + je uitgaan budget is half op.
    Kapper kom je ook niet met 7.5€/maand als je vriendin om de 6 weken gaat en haar haar laat verven bv.
    Ziekenfonds is bij jou 249,96€ per jaar, wij zitten aan bijdragen op bijna 180€ + hospitalisatie +-225€, dan nog de jaarlijkse zorgkas 102€ (Tenzij je de hospitalisatie op je werk hebt zit je dus op het dubbele)
    Brand & familiale komt wel ongeveer overeen, wij hebben wel uit elke polis de rechtsbijstand gehaald en dit bij een afzonderlijke maatschappij gezet.

Ik zeg niet dat het niet kan wat je wil, maar ik zou me er niet comfortabel bij voelen telkens zo hard moeten opletten.
    Hoe zeker ben je van je job en je firmawagen ? Want als dit wegvalt is je spaarbudget per maand weg.
    Zijn er trouwplannen ? Of zoals eerder gezegd kinderplannen ?

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Ik vind persoonlijk een volledig huis met kamers en tuin ook een sterke meerwaarde ten opzichte van een appartement. Ter welke reden zeg je dat je absoluut niet opnieuw een krot zou kopen en verbouwen? De miserie die erbij kwam of het harde werk die je voor x-aantal tijd erin hebt moeten steken?
    Ik dacht dat ik op 6 maand een afgewerkt huis zou hebben. Maar door de extra kosten heeft het eerder 6-8j geduurd eer alles leefbaar afgewerkt was. Ik heb 6j op de (volledig afgewerkte) zolder gewoond waar mijn woonkamer en kleine keuken was. Dat was als single zeker ruim genoeg, maar echt "thuis" komen doe je niet echt op die manier als je eerst door een onafgewerkte ruimte moet gaan.

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    zie waar ik iets bijschreef + ivm dat sparen: als je dat rekent als sparen voor de "gewone" speciale uitgaven die je moet doen: ok. Je zit immers nog met een ganse inboedel die je moet inrekenen + de gewone vervangingen van toestellen die kapotgaan. Als ik even opsom wat de zaken zijn die wij nu als electronica hebben, zie je dat er wel elke paar maand iets kapot gaat:
    oven, microgolf 1, frigo, dampkap, fornuis, sonos, tv, digicorder, IR-ontvanger, dvd-speler, verlichting, tablet, laptop ik, laptop vriendin, vaste pc vriendin, loopband, diepvriezer, frigo2, radio badkamer, microgolf2 (voor erfenis van een zoon die véél flesvoeding wou 's nachts , nu gebruikt voor kersenpitje), stofzuiger 1, draadloze stofzuiger 2, hogedrukreiniger, 4 klokradio's (met verlichting), ...
    -Over het sparen: ja dit is nog wat zoeken in hoeverre dit, zeker in de eerste jaren, effectief gespaard zou kunnen worden en niet naar aankoop van anderen dingen moet gaan. We willen wel proberen zo sterk mogelijk in ons schoenen te staan voor tegenslagen die hoogstwaarschijnlijk wel zullen voorvallen.

-De persoonsbelasting: ik heb het nog niet berekend maar hier met de natte vinger een getal op geschat. Ik weet dat onze werkgevers reeds een bedrijfsvoorheffing afhouden van het loon als 'voorschot' van de belastingen, maar is dit altijd exact wat je verschuldigd bent? Ik dacht dat dit afhankelijk was van bedrijf tot bedrijf hoeveel ze afhouden? Ook hebben wij beiden een bedrijfswagen dus over de VAA van de wagen moet belasting betaald worden. Weet niet of dit ook al meegerekend wordt in de bedrijfsvoorheffing?
    De voornaamste reden voor deze schatting is omdat er regelmatig toch gezegd wordt "het is een zware maand want de belastingen zijn toegekomen en we moeten betalen". Ik ging er dus vanuit dat wij op het einde van het jaar ook nog onze openstaande schuld gingen moeten betalen. Moet hier dus best nog eens dieper op gaan inlezen.. Komt dit bij jullie dan op nulrekening uit?

-Bij de boodschappen dacht ik initieel dat zaken zoals waspoeder etc in dat budget zou geraken, maar aangezien zo goed als iedereen aangeeft dat dit te weinig zal zijn ga ik het wel moeten geloven

-Geen paardkosten, wij zijn geen eigenaar van de paarden.

-Kledij en schoenen is enkel wanneer het nodig is, ook mijn vriendin is verre van een shopaholic. We shoppen niet zo graag, dus dat is al een voordeel.

-Kapper is correct ingeschat en 1 van de enige dingen die we 100% zeker zijn. Zij heeft een vast schema om te gaan bijknippen of weet ik veel wat er moet gebeuren, ik laat mijn haren knippen door haar (lang leve Youtube)

-Over de nagels, heb echt moeten lachen hierom . Voorlopig hoeft het niet meer voor haar, dus we zitten safe!

-Dokter: ik besef me inderdaad dat de mutualiteit een groot deel terugbetaalt en dat 50 per maand inderdaad wel een hoge inschatting is. Ik ga dit inderdaad toch wat lager nemen

-Over dat spaargedeelte: we willen natuurlijk zo veel mogelijk gebruik maken van dit bedrag om op de spaarrekening te zetten, maar beseffen ook wel dat een realistische kijk nodig is en dat die 500 in het begin niet op de spaarrekening zal geraken. Als je dan nog eens pech hebt met je apparaten dan is het al heel moeilijk inderdaad.

Bedankt voor de tips, nemen we allemaal mee in ons plan en helpt ons goed vooruit!

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik dacht dat ik op 6 maand een afgewerkt huis zou hebben. Maar door de extra kosten heeft het eerder 6-8j geduurd eer alles leefbaar afgewerkt was. Ik heb 6j op de (volledig afgewerkte) zolder gewoond waar mijn woonkamer en kleine keuken was. Dat was als single zeker ruim genoeg, maar echt "thuis" komen doe je niet echt op die manier als je eerst door een onafgewerkte ruimte moet gaan.
    I see. Ik denk dat de les voor ons dan om hieruit te leren is om te zorgen dat je iets of wat binnen budget kan blijven met de renovaties, zodat we eerder iets kleiner/minder luxueus/.. maar volledig afgewerkt hebben dan jaren in een half-gerenoveerd huis wonen. Ik zou het persoonlijk ook niet willen, no offense.

TitaTovenaartje's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hi, bedankt voor die info. Echter hebben wij gemerkt dat we met 175k niet zo veel kunnen doen (ik dacht persoonlijk dat hier meer mee te halen was). We zijn jong en willen toch ergens wel een moderne touch hebben, en verbouwen + aankoop is niet echt mogelijk met dit bedrag merken wij om toch nog iets te kopen waar we ons wel enkele (of langer) jaren in zullen wonen.
    Met dat bedrag op zich kan je idd niet veel beginnen. Ik heb wel een leuke zak geld overgehouden aan de verkoop van onze woning.
    En het huis dat ik nu zelf heb gekocht was goed geprijsd en vrij weinig direct werk aan.
    Tot nu toe heb ik nog geen €5000 uitgegeven (verf, behang, verlichting, wandtegels badkamers, douche, bad, 2 lavabomeubels met spiegel en hangkast, inbouwtoilet,..)

Dan is het ff door sparen om nog zonnepanelen te leggen dit jaar. (Dan kan mijn spaargeld nog wat blijven renderen )

En dan benieuwd naar de eerste maand dat ik er ga wonen en wat de kosten gaan zijn.. Kan ik echt geen getallen op plakken (Ben 36jaar, en nog nooit bezig gehouden met rekeningen e.d)

Netto verdien ik rond de 2200
    lening gaat iets van 700 zijn
    autolening loopt nog 160, maar als ik die op mijn naam wil verder afbetalen, gaat dit een persoonlijke lening worden en dus hoger zijn (dus denk dat ik die in 1x ga betalen)
    Rest zal een verrassing worden vanaf februari
    Work like a Captain, play like a Pirate

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    I see. Ik denk dat de les voor ons dan om hieruit te leren is om te zorgen dat je iets of wat binnen budget kan blijven met de renovaties, zodat we eerder iets kleiner/minder luxueus/.. maar volledig afgewerkt hebben dan jaren in een half-gerenoveerd huis wonen. Ik zou het persoonlijk ook niet willen, no offense.
    None taken, ik namelijk ook niet
    De "fout" die wij hebben gemaakt, is zelf schatten, huis kopen, lening regelen en daarna pas de architect inschakelen. Die heeft echt heel goede ideeën aangebracht die helaas een pak meer hebben gekost. (vb ipv plat dak met een koepel, stelde hij direct een vlinderdak voor met een glasstraat waardoor mijn plafond van 2,5m naar de tuin toe 3,6m wordt en gans mijn keuken baadt in het licht. Kost duizenden euro's meer maar was elke cent waard!)
    Hadden we na het eerste bezoek al een architect gevraagd om mee te komen en daarna samen te zitten over het potentieel en de kosten, had die waarschijnlijk 70 % correct geschat en had ik maar een meerkost van 30% ipv 66% gehad wat een groot verschil betekent naar de duur van de verbouwingen. Dan had ik alles waarschijnlijk op 3j kunnen doen waar ik nu 10j voor nodig had.

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    None taken, ik namelijk ook niet
    De "fout" die wij hebben gemaakt, is zelf schatten, huis kopen, lening regelen en daarna pas de architect inschakelen. Die heeft echt heel goede ideeën aangebracht die helaas een pak meer hebben gekost. (vb ipv plat dak met een koepel, stelde hij direct een vlinderdak voor met een glasstraat waardoor mijn plafond van 2,5m naar de tuin toe 3,6m wordt en gans mijn keuken baadt in het licht. Kost duizenden euro's meer maar was elke cent waard!)
    Hadden we na het eerste bezoek al een architect gevraagd om mee te komen en daarna samen te zitten over het potentieel en de kosten, had die waarschijnlijk 70 % correct geschat en had ik maar een meerkost van 30% ipv 66% gehad wat een groot verschil betekent naar de duur van de verbouwingen. Dan had ik alles waarschijnlijk op 3j kunnen doen waar ik nu 10j voor nodig had.
    Dat zou inderdaad misschien een beter plan geweest zijn, maar hier heb ik dan meteen al terug een probleem: die architect kost ook geld natuurlijk, en je kan moeilijk die architect meenemen naar elk huis waarvan je denkt "dit kan het wel worden"? Of vanaf wanneer zou je dan zo'n architect inschakelen?

Zijn die overigens zo snel beschikbaar, of moet het al een kennis zijn om zo snel bediend te kunnen worden.
    Kan eender welke huizenarchitect dit doen of moet je naar een speciaal soort type architecten zoeken?

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Dat zou inderdaad misschien een beter plan geweest zijn, maar hier heb ik dan meteen al terug een probleem: die architect kost ook geld natuurlijk, en je kan moeilijk die architect meenemen naar elk huis waarvan je denkt "dit kan het wel worden"? Of vanaf wanneer zou je dan zo'n architect inschakelen?

Zijn die overigens zo snel beschikbaar, of moet het al een kennis zijn om zo snel bediend te kunnen worden.
    Kan eender welke huizenarchitect dit doen of moet je naar een speciaal soort type architecten zoeken?
    Vraag eens rond bij collega's, vrienden en familie wie aan te raden is in de streek voor renovaties.
    Dan neem je contact op en vraagt of die ook op korte termijn beschikbaar is om mee te gaan op bezoek wanneer je een pand op het oog hebt. Zo weet je het ineens de architect zoek je dus best nog voor je een huis op het oog hebt.
    En ja, die zal ook geld kosten. Maar die niet inhuren kan nog VEEL meer geld kosten
    Je schakelt die pas in als je na een eerste huizenbezoek denkt: "ja, hier wil ik wel een bod op doen, hier zie ik ons wel oud worden".
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 220 van 222 Eerste ... 120170210216217218219220221222 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten