Bramstep's schermafbeelding
    iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ja eerder 1100 & 275k, voor?

Is wel niet wegens weinig inbreng maar om groter(ale duurder) project te financieren nvdr als dat zou uitmaken..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nokeyboard Bekijk bericht
    Wij betalen rond 1350 euro af voor 325k euro geleend te hebben op 25 jaar.
    Eigen inbreng was 100k zelf gespaard spaargeld als koppel en een geschonken huis(om te verbouwen)

Die inbreng doet echt niet veel aan uw rentevoet hoor.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    +-1400 EUR maandelijks hier, 90k eigen inbreng + tijdens bouw en afwerking er nog eens een goeie 20k eigen geld in gestoken buiten de lening
    Bedankt voor dit antwoord. Dit is omdat mijn vriendin en mezelf in een situatie zitten waarin we dit misschien ook willen aangaan. Ik wil graag nog wat extra vragen stellen hierbij (die uiteraard niet beantwoord hoeven te worden indien jullie dit niet wensen):

-Wat is jullie gezamenlijke netto inkomen ongeveer om deze gemiddeld hogere afbetaling de baas te kunnen?
    -Zijn er nog andere grote kosten die jullie bovenop die lening nog hebben?
    -Hebben jullie op het einde van de maand (of jaarlijks bekeken) nog marge om geld opzij te zetten/sparen of te beleggen?
    -Hoe lang betalen jullie deze som al af en zou je dit terug doen mocht je in de tijd terug kunnen gaan of zou je eerder wat minder lenen en meer ademruimte krijgen?

Zoals gezegd komt hier binnenkort ons tijdelijk spaar-en kostenplan om jullie mening te vragen of dit logisch en haalbaar is, of we geen kosten missen, kosten te hoog inschatten, ...
    Maar jullie antwoorden helpen ons al, na het doornemen van dit topic leek het ons een minder goed plan om zo hoog te lenen gezien we weinig anderen vonden die hier ook zo voor stonden.

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Wij betalen rond 1350 euro af voor 325k euro geleend te hebben op 25 jaar.
    Eigen inbreng was 100k zelf gespaard spaargeld als koppel en een geschonken huis(om te verbouwen)

Die inbreng doet echt niet veel aan uw rentevoet hoor.
    Heb je het geschonken huis voor 325k verbouwd? Dat zal wel een mooi stekje geworden zijn nu!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramstep Bekijk bericht
    Dat versta ik wel, maar zonder sponsoring (waar niets mis mee is, integendeel, chapeau van de ouders!) zou ik met een soortgelijke lening van 750-800/maand voor 25 jaar 180k kunnen lenen, en daarmee koop ik ofwel iets zeer ouds ofwel iets wat nog veel extra geld nodig heeft om te renoveren.

Zijn hier mensen die bvb tegen de 1200/maand zitten voor hun lening (300k lenen wegens geen tot weinig inbreng)?
    Yep zelfs boven 1200/maand maar zijn wel met 2

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silence Bekijk bericht
    Yep zelfs boven 1200/maand maar zijn wel met 2
    En hoe makkelijk/moeilijk ervaar je dit?
    Is er nog ruimte tot extra sparen?
    Heb je nog andere grote kosten?
    Eventueel een richtgetal van het inkomen samen ter vergelijking?

Thanks!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    En hoe makkelijk/moeilijk ervaar je dit?
    Is er nog ruimte tot extra sparen?
    Heb je nog andere grote kosten?
    Eventueel een richtgetal van het inkomen samen ter vergelijking?

Thanks!
    Ik heb het net even nagekeken
    Onze lening is +- 1390€/maand (Van thuis is niets gekregen, spaarcenten zijn gegaan naar de notaris voor aankoop grond en registratie lening + nog enkele werken in huis)
    Ons maandelijks inkomen ligt op 4200-4300€ dus de lening is exact 33% van het inkomen. (geen firma wagens of tankkaart)

Maandelijkse grote kosten hebben we momenteel niet, dus dit is heel goed draagbaar voor ons.
    De andere maandelijkse kosten bedragen +- 1100€ (Tanken, boodschappen, tv, water, schuldsaldo,...)

We houden dus nog ongeveer 1900-2000€ waarvan ik sowieso begin van de maand 850€ (20%) van het inkomen op de spaarrekening zet
    Er schiet nog 1100€ ongeveer over dan voor vrije besteding (restaurant, hobby, uitgaan...) en op het eind van de maand schijf ik de rest ook over naar de spaarrekening

De overige kosten worden allemaal jaarlijks betaald (Autoverzekering, onderhoud, wegentaks, onroerende voorheffing, zorgkas, andere verzekeringen) dit zit ongeveer op 3500€, maar hiervoor leggen we ook een pot aan met vakantiegeld, eindejaarspremie, teruggave belastingen dat toch in totaal ook boven de 6000€ zit

Wij kunnen ruim leven op dit moment, ik ben wel aan het overwegen om een andere auto aan te schaffen en dan is het misschien terug even rekenen.
    Ik kan echter jou rekening niet maken wat je inkomsten of uitgave zijn en of het dus haalbaar is voor jou.

Hier ga je ook wel wat meer info vinden: https://www.9lives.be/forum/economie...ng-woning.html

MaximumOfBass's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij lenen ~€1160, verdienen samen € 3600 + bedrijfswagen. Over sparen kan ik niks zeggen voorlopig, men vriendin koopt nogal graag prullekes voor de inrichting op de moment
    Enige extra kost dit jaar gaan zonnepanelen zijn, maar dat staat al aan de kant.
    Mountainbikes: Commencal Meta AM V4 2015 & YT Tues CF 2017
    PSN: UnderAVoidSky // PSNProfiles // TrueTrophies // 100%: 12 // Platinum: 63

nokeyboard's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heb je het geschonken huis voor 325k verbouwd? Dat zal wel een mooi stekje geworden zijn nu!
    We zijn bezig met het geschonken huis te verbouwen ja. Verbouwproject van tegen de 450k euro
    Nog een 2 -3 maanden en we zijn eindelijk klaar na 2 jaar afzien. Eindelijk

Wij verdienen samen iets van 4500 a 4700 euro denk ik. Ik weet niet hoeveel mijn vrouw juist verdient(is zelfstandige en we hebben gescheide rekeneningen)
    We hebben sinds een jaar ook een kleine,dus mijn madame werkt wat minder etc.
    Ik weet niet hoeveel wij per maand overhouden wegens gescheide rekeningen/lening nog niet volledig opgenomen.
    How much can you know about yourself if you've never been in a fight?

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silence Bekijk bericht
    Ik heb het net even nagekeken
    Onze lening is +- 1390€/maand (Van thuis is niets gekregen, spaarcenten zijn gegaan naar de notaris voor aankoop grond en registratie lening + nog enkele werken in huis)
    Ons maandelijks inkomen ligt op 4200-4300€ dus de lening is exact 33% van het inkomen. (geen firma wagens of tankkaart)

Maandelijkse grote kosten hebben we momenteel niet, dus dit is heel goed draagbaar voor ons.
    De andere maandelijkse kosten bedragen +- 1100€ (Tanken, boodschappen, tv, water, schuldsaldo,...)

We houden dus nog ongeveer 1900-2000€ waarvan ik sowieso begin van de maand 850€ (20%) van het inkomen op de spaarrekening zet
    Er schiet nog 1100€ ongeveer over dan voor vrije besteding (restaurant, hobby, uitgaan...) en op het eind van de maand schijf ik de rest ook over naar de spaarrekening

De overige kosten worden allemaal jaarlijks betaald (Autoverzekering, onderhoud, wegentaks, onroerende voorheffing, zorgkas, andere verzekeringen) dit zit ongeveer op 3500€, maar hiervoor leggen we ook een pot aan met vakantiegeld, eindejaarspremie, teruggave belastingen dat toch in totaal ook boven de 6000€ zit

Wij kunnen ruim leven op dit moment, ik ben wel aan het overwegen om een andere auto aan te schaffen en dan is het misschien terug even rekenen.
    Ik kan echter jou rekening niet maken wat je inkomsten of uitgave zijn en of het dus haalbaar is voor jou.

Hier ga je ook wel wat meer info vinden: https://www.9lives.be/forum/economie...ng-woning.html
    Bedankt voor de duidelijke informatie. Spaarplan is bijna af en komt hier dan om even de meningen te polsen.
    Een praktische vraag; als je spreekt van een verschillend potje voor de jaarlijkse kosten, bedoel je hier dan letterlijk een andere rekening mee? Ik neem me wel voor alle kosten deftig bij te houden, maar ik vrees dat er als alles op 2 rekeningen geregeld wordt (zicht- en spaarrekening) toch wel eens laxer hiermee kan omgegaan worden en het overzicht wat verloren kan gaan.

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    We zijn bezig met het geschonken huis te verbouwen ja. Verbouwproject van tegen de 450k euro
    Nog een 2 -3 maanden en we zijn eindelijk klaar na 2 jaar afzien. Eindelijk

Wij verdienen samen iets van 4500 a 4700 euro denk ik. Ik weet niet hoeveel mijn vrouw juist verdient(is zelfstandige en we hebben gescheide rekeneningen)
    We hebben sinds een jaar ook een kleine,dus mijn madame werkt wat minder etc.
    Ik weet niet hoeveel wij per maand overhouden wegens gescheide rekeningen/lening nog niet volledig opgenomen.
    Bedankt voor de info en cijfers! Ik hoop dat je snel in een volledig afgewerkt huis kan intrekken. Zal zeker niet mis zijn met dat budget!

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Voorlopig dus eens een spaar- en uitgavenplan opgesteld. Dit ter bedoeling om eens te polsen of de mensen die al helemaal in het leven staan hier problemen/opmerkingen in zien gezien we alles mogelijk willen houden.

Inkomsten:
    Inkomen samen: €3250 netto
    Beide maaltijdcheques wat op gemiddeld €140 x 2 = €280/maand komt

Dan de geschatte uitgaven:
    Uitgaven PER MAAND
    Belastingen
    Onroerende voorheffing (op basis van KI) 70,83333333
    Persoonsbelasting Bram 62,5
    Persoonsbelasting Ine 62,5
    Provinciebelasting W-VL 3,5

Leningen
    Woonlening 1200
    Zonnepanelen? 0

Huishouden
    Boodschappen 400

Telecom
    Internet + digitale tv 80
    GSM Ine 0
    Gsm Bram 0

Rollend materieel
    Auto Ine 0
    Auto Bram 0
    Benzine moto 25

Verzekeringen
    Verzekering moto 25
    Rechtsbijstand moto 8,333333333
    Brandverzekering 50
    Persoonlijke verzekering Ine (paard) 5,416666667
    Familiale verzekering 7,5
    Schuld saldo Ine 40
    Schuld saldo Bram 30

Verbruik
    Water 16,66666667
    Elektriciteit (4000kWh) + gas 166,6666667
    Nazicht centrale verwarming 16,66666667

Extra costs
    Netflix 10
    Spotify 3
    Mastercard 5,3
    Kledij/schoenen 50
    Reizen 83,33333333
    Hobby's 0
    Kapper 7,5
    Uitgaan 100
    Uiteten 100
    Nagels 0
    Fitness Bram 0

Gezondheid
    Ziekenfonds 20,83333333
    Dokter 50
    Bril/steunzolen/... 12,5

Sparen
    Maandelijks sparen 500
    Pensioensparen 0

TOTAAL:
    Inkomsten (loon + maaltijdcheques) - uitgaven (alles hierboven) = 3530 - 3213,05 = 316,95 euro 'overschot'.

Verduidelijking/opmerkingen:
    -Er zitten enkele 0-kosten in de berekening, dit is puur praktisch voor in de toekomst. Op dit moment krijgen wij dit van de werkgeven of willen we het nog niet.
    -Zo bezitten we beiden over een bedrijfswagen, gsm abonnement en het werk spaart al een deel voor ons pensioen. Of we zelf nog willen pensioensparen moeten we bekijken of het budget dit aan kan
    -Zonnepanelen zillen ze eventueel ook aankopen indien het budget dit toelaat gezien de terugdraaiende teller normaal nog tot 2021 mag. Nog niet ingerekend dus
    -Voorlopig heb ik nog geen eigen moto maar die zal er in de toekomst wel komen, dus daarom deze kosten meegerekend.
    -Hobby's staat voorlopig op 0 omdat het budget hiervoor afhankelijk zal zijn van onze overschot per maand.
    -Beiden zijn wij respectievelijk 1 jaar (zij) en 4 maand (mezelf) aan het werk beide met een hoger diploma (bachelor en master). Hoewel ik niet graag vooruit kijk op dit vlak en hier op wil rekenen, ons loon zal normaal nog stijgen in de (nabije?) toekomst.

Vragen naar jullie toe:
    -De ene kost is al iets nauwkeuriger bekeken dan de andere. Vinden jullie hier rare bedragen voor sommige dingen in vergelijking met jezelf? Hebben wij ons ergens te ruim of kort gerekend?
    -Lijkt dit kostenplan jullie haalbaar en correct?
    -Zijn er kosten die jullie opmerken die wij vergeten zijn maar wel een grote kans hebben erbij te moeten?
    -Andere opmerkingen?

Zo, hopelijk wat duidelijk en overzichtelijk. Valt niet mee in dit kleine kotje typen

mazzi's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    €3600 op jaarbasis 'overschot' zou ik voor mezelf (!), zeer krap vinden.

Bv, chauffageketel kapot => niks extra meer dat mag misgaan voor een volledig jaar
    Auto die stuk gaat of grote kost aan huis => niks extra meer dat mag misgaan voor meerdere jaren.

Ik weet van mezelf dat ik té voorzichtig ben op dat vlak, maar ik zou niet altijd gerust slapen met zo'n lening op dat inkomen.

nokeyboard's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    knip
    U loon zal doorheen de jaren natuurlijk stijgen (hogere studies )
    Uw 'overschot ' vind ik zelf aann de krappe kant.
    Hoe zit het met kinderwens? Als dat er in de komende jaren erbij zou komen wordt het toch zeer krap. (Opvang, pampers, eten etc)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Ik heb eerst een oud maar gerenoveerd appartement gekocht, ik was toen 28 jaar en werkte 3 jaar.
    Hypotheek 1 (2008):
    Prijs vastgoed: 150k euro
    Hypotheek 140k @3,1% variabel, na 2 jaar zat ik op 1,04%
    Appartement was 120m² met een dakterras van 45m²

In 2014 heb ik ook mijn appartement verkocht voor 189k€.
    In 2014 (op dezelfde dag als verkoop appartement) heb ik ook een bouwgrond gekocht en registratierecht van het appartement gerecupereerd.

Hypotheek 2 (2014)
    Bouwkost+grond: 293k, zonder alle extra's
    Hypotheek: 215k@ 2,5%, nu 1,86%, ondertussen als alleenstaande
    Waarde vastgoed (reële verkoopprijs) is 330-335k
    Mijn huis is met 150m² niet supergroot, maar ruim genoeg om comfortabel in te leven met 2-3 personen. Moest ik het verkopen heb ik redelijk wat over, maar voorlopig ga ik hier nog wat blijven zitten.

@Cerv.Be, ik moet de eerste euro van mijn ouders dus nog ontvangen.

Mijn kosten als alleenstaande met kind in co-ouderschap

Hypotheek: 940€
    voeding: 300€ (zitten ook verzorgingsproducten bij)
    internet + tv : 20€ (rest komt van werkgever)
    gsm : 0€
    Gas+elektriciteit: 71€
    water: 30€
    zoontje: 100€
    Verzekeringen: 50€
    Ontspanning: 150€

Ik zit dus op een 1660€ en dat klopt ook ongeveer. Met alle andere dingen samen zit ik op zo een 1800€ per maand. Uitgezonderd als ik of mijn zoontje eens een nieuwe bril oid nodig hebben, dat zijn kostelijkere zaken natuurlijk.
    Dit dus. Eerst kleine/goedkopere woning kopen, tegelijk genieten van de waardestijging vastgoed, en als je later de woning wil waar je langere tijd gaat blijven wonen neem je je registratierechten mee. In de beginjaren stijgt je loon vaak ook nog redelijk wat en zo zie je na enkele jaren welke lening je comfortabel aan zou kunnen.

Het is ok om op je 25e niet direct je droomhuis te kopen waar je wil leven tot je 65e en daarvoor de zwaarst mogelijke lening te nemen die je krijgt.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Bedankt voor dit antwoord. Dit is omdat mijn vriendin en mezelf in een situatie zitten waarin we dit misschien ook willen aangaan. Ik wil graag nog wat extra vragen stellen hierbij (die uiteraard niet beantwoord hoeven te worden indien jullie dit niet wensen):

1-Wat is jullie gezamenlijke netto inkomen ongeveer om deze gemiddeld hogere afbetaling de baas te kunnen?
    2-Zijn er nog andere grote kosten die jullie bovenop die lening nog hebben?
    3-Hebben jullie op het einde van de maand (of jaarlijks bekeken) nog marge om geld opzij te zetten/sparen of te beleggen?
    4-Hoe lang betalen jullie deze som al af en zou je dit terug doen mocht je in de tijd terug kunnen gaan of zou je eerder wat minder lenen en meer ademruimte krijgen?

Zoals gezegd komt hier binnenkort ons tijdelijk spaar-en kostenplan om jullie mening te vragen of dit logisch en haalbaar is, of we geen kosten missen, kosten te hoog inschatten, ...
    Maar jullie antwoorden helpen ons al, na het doornemen van dit topic leek het ons een minder goed plan om zo hoog te lenen gezien we weinig anderen vonden die hier ook zo voor stonden.
    1 Ik ben niet de man voor cijfers op internet te gooien maar aan de andere kant lees ik ook veel om veel van te leren dus da zou wat hypocriet zijn. Op moment van aangaan lening 3.6-3.8k ofzo? Mijn vrouw was nog in opleiding (ManaMa - betalend basisloon zeg maar) en ik was 3-4j aan het werk dus nog vrij junior maar ook met toekomstmogelijkheden (ingenieursopleiding). Nu is de lening 1100 met 5k+ inkomsten laat ons zeggen. Om het leven niet te makkelijk te maken is het nieuw doel nu opsparen om tweede vastgoedproject aan te gaan (ook omdat ik bouwkundig ben & gebeten ben door vastgoed nvdr..). Nuja mss derde, er is al een tweede maar dat staat op vennootschap en dient ook voor in te werken maar goed, het is er maar wordt ook nog apart afbetaald los van hierboven.
    2 Neen toen zeker niet (nu dus extra pand). Nooit geleend voor een auto op 18j ofzo, goed gespaard en samen een mooi spaarbedrag (120k geloof ik) kunnen voorleggen bij de bank en (gezamelijke!) ouderlijke steun van nog eens 50k en als laatste daar nog eens bovenop heel veel zelf gedaan en veel uren geïnvesteerd omdat voor ons een woning heel belangrijk was/is maar voor mijn overbuur vergaat de wereld als hij niet 2x kan skien waarmee ik vooral wil zeggen dat uw eigen belang aan een woning ook mee moet bepalen hoeveel je er voor wil 'afzien'/in investeren.
    3 exact hetzelfde als Bimmer ik moet toch €1000 zien staan op de zichtrekening of ik word ongemakkelijk. De eerste jaren heb ik quasi elke maand nog 1k kunnen sparen maar er waren uitschieters, dat was dan meestal omdat het over iets groot ging zoals een kinderkamer kopen of binnendeuren (het huis was niet 'af af' bij bewoning, ook bewust geen compromissen maken maar sparen voor je exacte goesting).
    4 Wij zitten nu ergens aan 9e jaar van 25j afbetalen op een lening van oorspronkelijk ergens 320k oorspronkelijk. Ik weet dat het in het begin ergens tussen de 1500-1600euro(!!) was met een gezamelijk loon van 3.6 à 3.8k. Dat was krap wisten we maar tegelijkertijd wisten we ook dat het tijdelijk was wegens professioneel goede vooruitzichten (zeg nooit nooit maar beredeneerd vrij veilige gok destijds). Dit vind ik zeker niet onbelangrijk. Weten dat je 2jaar op uw tanden moet bijten of 20jaar is toch een énorm verschil. Het heeft wel zwaarder doorgewogen als ik dacht (vooral omdat er dan met de spaarcenten op het eind van de maand tijdens de renovatiewerken nog materiaal werd gekocht voor onverwachte of bijkomende zaken). De grootste hulp is de daling van de rentes geweest. Op 5jaar tijd 2x geherfinancierd en zo serieus gezakt in afbetaling. Focus hierbij bewust op afbetalingsbedrag gelegd wegens het versmachtende gevoel van die eerste 2 jaren en anderzijds omdat ik nen sterken 'believer' ben van inflatie & investering/toekomstvisie (ik ga geen lening van 1,5-2% terugbetalen als ik met dat spaargeld gemakkelijk 5% of meer haal zonder moeite). Al bij al zou ik het zeker opnieuw doen omdat we genieten van de woning en een goede kameraad die het compleet omgekeerde gedaan heeft, voetjes op de sofa, kleine SOD gekocht met aanleg terras en carport er direct bij nu steen en been klaagt over te kleine woning met 2 kinderen.

In tegenstelling misschien tot sommigen geloof ik minder in starterswoningen vandaag de dag omdat de meerwaardecreatie binnen 10j niet meer zal zijn zoals wat er de laatste 20j gebeurd is. Indien je op je bouwwensen te veel moet schrappen wegens momenteel ontbrekend startkapitaal én je weet dat er effectief nog grote inkomststijgingen komen kan je het overwegen al ben ik nog niet overtuigd. De inflatie op bouwmaterialen(/uren) is ook echt zwaar. Wij kregen destijds de kans voor oude woning (voor totaalrenovatie dus) te kopen op 20are, mijn collega zei: nu of nooit want in de toekomst vind je dat niet meer, of zeker niet voor dat budget en effectief nooit spijt gehad van even door de zure appel te moeten bijten.
    Eén belangrijke nota nog om volledig correct beeld te geven: we wisten dat als we financieel in de problemen zouden gekomen zijn de ouders gingen steunen/bijspringen. Dat is eigenlijk ook niet te onderschatten..

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    Het is ok om op je 25e niet direct je droomhuis te kopen waar je wil leven tot je 65e en daarvoor de zwaarst mogelijke lening te nemen die je krijgt.
    En het omgekeerde is ook ok als dat volgens de omstandigheden/prioriteiten zo gewenst wordt

Ik heb van beide scenario's al goede keuzes gezien en slechte..

Pagina 219 van 223 Eerste ... 119169209215216217218219220221222223 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten