Pagina 1 van 3 123 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)

Rookgasafvoer plaatsen: luchtverdunningsfactor

Tijdens onze renovatie wordt straks ook een nieuwe gasketel geplaatst, met rookgasafvoer naar de achtergevel. Nu, om aan de regels te voldoen qua ventilatie (systeem C+ in ons geval) moet de rookgasafvoer altijd op voldoende verre afstand zitten van:
    - het dichtstbijzijnde opengaande raam
    - de dichtstbijzijnde luchtroosters boven een raam

De regels zijn zodanig streng dat je bij een rijhuis quasi nooit uw rookgasafvoer zomaar door de achtergevel mag laten komen. In theorie moet je er dan helemaal mee naar boven lopen (uw boeltje binnen openbreken of buiten volledig langs de achtergevel) om daar een meter boven uw dak uit te torenen. Lelijk en duur. Vandaar mijn vraagjes:
    - Zijn er alternatieven mogelijk?
    - En zoneen, wordt dat eigenlijk door iets of iemand gecontroleerd? Als ik even rond mij kijk zie ik dit quasi nergens op die manier uitgevoerd. De meesten maken er zich vanaf met een gat in de muur en klaar.

Zitten hier loodgieters met praktijkervaring? Alvast bedankt!

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    20 Post(s)
    Is er geen bestaande schouw waar de rookgasafvoer dooruit kan getrokken worden?

iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    ik zou toch opteren om deze regels te volgen. Het gaat over jouw binnenklimaat. Tenzij je het geen probleem vind om Nox CO² en fijnstof integraal binnen te trekken.

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Is er geen bestaande schouw waar de rookgasafvoer dooruit kan getrokken worden?
    Neen, die hebben we afgebroken omdat we toch ook een compleet nieuw dak erop gezet hebben...

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zwarten Bekijk bericht
    ik zou toch opteren om deze regels te volgen. Het gaat over jouw binnenklimaat. Tenzij je het geen probleem vind om Nox CO² en fijnstof integraal binnen te trekken.
    Ja, ik zou natuurlijk maximaal de vuistregel willen toepassen om zo ver mogelijk van opengaande ramen en luchtroosters te blijven. Maar om nu 5 meter omhoog te gaan langs uw gevel...

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Neen, die hebben we afgebroken omdat we toch ook een compleet nieuw dak erop gezet hebben...
    Maar dan heb je toch een opening tussen uw verdiepingen waar je die buis door kunt steken naar boven toe ? Als je dan een sierschouw voorziet op uw dak valt de lelijkheid ervan minder op. Want dan is het gewoon een schouw bovenop zoals er 100 in een dozijn zijn waar een buis uitkomt

iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Uw ketel op een hoger verdiep plaatsen? CV buizen zijn gemakkelijker plaatstbaar in een renovatie dan een schouw. Moet je voldoen aan EPB ?(ergo uw circulatieleidingen warm water zoveel mogelijk beperken.)

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Maar dan heb je toch een opening tussen uw verdiepingen waar je die buis door kunt steken naar boven toe ? Als je dan een sierschouw voorziet op uw dak valt de lelijkheid ervan minder op. Want dan is het gewoon een schouw bovenop zoals er 100 in een dozijn zijn waar een buis uitkomt
    Die openingen zijn al dichtgemaakt en het nieuwe dak staat er al op. Alles terug openbreken is dus geen optie...

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    20 Post(s)
    Uw architect eens onder z'n kont stampen dus

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Die openingen zijn al dichtgemaakt en het nieuwe dak staat er al op. Alles terug openbreken is dus geen optie...
    Moet niet alles openbreken, diamantboring is voldoende. En het dak ga je dan iets moeten voorzien ja.
    Feit dat daar geen rekening mee gehouden is, is spijtig. Maar dat lijkt mij de beste manier om het op te lossen als je het niet lelijk wilt hebben. Om schoon te zijn moet je soms lijden hé .

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zwarten Bekijk bericht
    Uw ketel op een hoger verdiep plaatsen? CV buizen zijn gemakkelijker plaatstbaar in een renovatie dan een schouw. Moet je voldoen aan EPB ?(ergo uw circulatieleidingen warm water zoveel mogelijk beperken.)
    We moeten inderdaad voldoen aan EPB dus de leidingen moeten zo kort mogelijk gehouden worden. Ook liggen er al enkele leidingen klaar dus de ketel moet echt op zijn plaats blijven.

Zal precies niet evident worden...

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik zit met een gelijkaardig probleem. Rookgasafvoer onder mechanische ventilatie invoer in hetzelfde vlak. Zit wel 7 meter tussen maar niet genoeg volgens de formule. Niet simpel om op te lossen, ben er al even op aan het tobben.

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Ik zit met een gelijkaardig probleem. Rookgasafvoer onder mechanische ventilatie invoer in hetzelfde vlak. Zit wel 7 meter tussen maar niet genoeg volgens de formule. Niet simpel om op te lossen, ben er al even op aan het tobben.
    Architecten en loodgieters vallen precies ook compleet uit de lucht als ik hierover begin. Jij weet ook toevallig niet of dat effectief gekeurd wordt bij oplevering? Indien niet zou ik nog gewoon het principe van gezond verstand toepassen: zijnde enkel mijn luchtroosters aftoetsen maar opengaande ramen niet.

Brecht en/of desolation hier op het forum werken ook in de CV-branche dacht ik?

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Wij zijn precies ook de enige ter wereld die daar überhaupt wakker van liggen heb ik de indruk:
    - Architect weet van niets (of doet alsof zijn neus bloedt)
    - Loodgieter weet van niets (of doet alsof zijn neus bloedt)
    - Loop even op straat of werp een blik op een binnenkoer en je ziet de rookgasafvoeren (ook nieuwe) om het even waar uitmonden. Bij ons in straat hangt er eentje op 2,5 meter hoogte boven het voetpad vlak bij een raam en de voordeur van de buren. Als hij een warme douche neemt zie je daar geen hand meer voor ogen. De condens druipt op uw hoofd. No biggie.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Architecten en loodgieters vallen precies ook compleet uit de lucht als ik hierover begin. Jij weet ook toevallig niet of dat effectief gekeurd wordt bij oplevering? Indien niet zou ik nog gewoon het principe van gezond verstand toepassen: zijnde enkel mijn luchtroosters aftoetsen maar opengaande ramen niet.

Brecht en/of desolation hier op het forum werken ook in de CV-branche dacht ik?
    Mijn renovatie is niet EPB plichtig dus geen idee. Ventilatie is een van de weinige dingen die ik heb uitbesteed en ik heb er spijt van. Lang geleden, toen ik aan mijn renovatie begon, was ik zo naïef om te denken dat ik me van de zaken die ik uitbesteedde niets hoefde aan te trekken, want "de aannemer zal wel weten hoe dat technisch best wordt aangepakt".
    Als ik nu nog iets laat doen, dan is dat precies op de manier die ik wil, volgens mijn plannen, met de materialen die ik kies...

Anyway, in mijn geval gaat het me dus om de effectieve gevolgen voor de luchtkwaliteit in huis, niet om (af)keuring. Wil mezelf niet vergassen.

Regels voor berichten