iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)

Blower Door Liquid bij renovaties

Zoals de titel het al zegt, vraag ik mij af of het gebruik van Blower Door Liquid nut heeft bij een renovatie.

We zitten met een ingrijpende energetische renovatie met vrij strenge EPB-eisen en overweeg om bij oplevering een Blower Door Test te doen. Nu, een renovatie is sowieso al minder luchtdicht dan een nieuwbouw. De vraag is dus of het wel nut heeft om van die Blower Door Liquid bij een renovatie toe te passen, of zal dit effect verwaarloosbaar klein zijn t.o.v. bepaalde stopcontacten en schakelaars die niet luchtdicht werden gemonteerd?

Iemand ervaring mee? Wordt dat vaak gedaan bij renovaties of praktisch nooit omdat het een verwaarloosbaar effect heeft?

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    voor een IER zit je met een E-peil en dus is een blowerdoortest zeker aangewezen, je gaat makkelijk 6-8 punten winnen zonder zelf je best te doen. Iemand die effectief luchtdicht bouwt wint 10-11 punten. Best eens nakijken in je voorcalulcatie wat er met LDT waarde gebeurd is, staat ze nog standaard of reeds simulatiewaarde gebruikt. Zo kan je inschatten wat effect nog is op eindrestulaat.

BDLiquid.. Vroeger mee gewerkt maar dit is iets voor de extreme gevallen/DHZ'ers, kostgewijs haal je het gewin er niet uit. Heb nu wel geen idee meer hoeveel het koste dus als de kost verwaarloosbaar is, doen.. Spreken we over 1000euro of meer zou ik snel zeggen: bekijk dan eerder om bv toch nog driedubbel glas te nemen of beter isolerend profiel of 2-4cm extra dakisolatie ofzo ipv geld daarin te steken..

Of nog anders gezegd: er is een reden waarom we de laatste jaren véél minder over passiefwoningen spreken als voordien, economisch moet je de gulden middenweg zoeken.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Mijn ervaring: als ge het zelf zet valt de kostprijs wel mee, zeker als ge het met een spuitpistool plaatst. Het is een heel makkelijk middel om "mottige plekjes" aan te pakken die anders moeilijk luchdicht te krijgen zijn. Maar ge moet ook niet beginnen zoals vrienden van ons die elke naad en hoek met 2 lagen soudal Soudatight hebben gecoat.

Als ge van plan zijt om crepi te gebruiken dan is buitenschil al quasi luchtdicht van zichzelf. Raamfolies en daar nog eens soudatight/blowerproof over werkt zeer goed, maar is eigenlijk erg duur. Goed aansluitend pleisterwerk + een streep silicone over het plakprofiel doet met een tube silicone van 7 EUR ook al behoorlijk wat.
    Met gevelsteen zou ik er wel meer aandacht aan besteden, kabels/waterleidingen naar buiten bv zou ik al durven te coaten. Hetzelfde voor een oud huis dat nog niet op een betonplaat staat maar waar ge nu een vloerplaat in giet, die aanzet zou ik gerust eens insmeren.

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    voor een IER zit je met een E-peil en dus is een blowerdoortest zeker aangewezen, je gaat makkelijk 6-8 punten winnen zonder zelf je best te doen. Iemand die effectief luchtdicht bouwt wint 10-11 punten. Best eens nakijken in je voorcalulcatie wat er met LDT waarde gebeurd is, staat ze nog standaard of reeds simulatiewaarde gebruikt. Zo kan je inschatten wat effect nog is op eindrestulaat.
    Ik heb zelf meegewerkt aan de voorcalculatie van onze EPB-aangifte en we hebben daar gewoon de standaard-waarde gebruikt. Er valt daar wellicht wel nog wat te rapen. Wat kost zo'n BD test tegenwoordig?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    BDLiquid.. Vroeger mee gewerkt maar dit is iets voor de extreme gevallen/DHZ'ers, kostgewijs haal je het gewin er niet uit. Heb nu wel geen idee meer hoeveel het koste dus als de kost verwaarloosbaar is, doen.. Spreken we over 1000euro of meer zou ik snel zeggen: bekijk dan eerder om bv toch nog driedubbel glas te nemen of beter isolerend profiel of 2-4cm extra dakisolatie ofzo ipv geld daarin te steken..

Of nog anders gezegd: er is een reden waarom we de laatste jaren véél minder over passiefwoningen spreken als voordien, economisch moet je de gulden middenweg zoeken.
    De kostprijs van het product alleen is al snel 12 euro/liter en dus ook 12 euro/m². Dus al snel 300 euro, alleen om de overgang betonplaat -> Ytong luchtdicht te maken. Daarnaast moet je nog eens hetzelfde doen aan de ramen ook zeker? Zal al snel 500 euro zijn aan materiaal.

De ramen zijn al besteld, dus dat is te laat. Daar heb ik bijvoorbeeld gewoon dubbel glas gebruikt (geen driedubbel glas) om die gulden middenweg te zoeken.

nokeyboard's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik heb vorige week een gewone blower door test gedaan. (IER)
    Ik heb daar 12 punten mee gewonnen voor mijn epb.
    Ik zou daar nu nie teveel van wakker liggen als ge alle isolatievoorschriften gevolgd hebt.

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nokeyboard Bekijk bericht
    Ik heb vorige week een gewone blower door test gedaan. (IER)
    Ik heb daar 12 punten mee gewonnen voor mijn epb.
    Dat is al eens de moeite.

Hoeveel heb je betaald?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nokeyboard Bekijk bericht
    Ik zou daar nu nie teveel van wakker liggen als ge alle isolatievoorschriften gevolgd hebt.
    Isolatie steken is toch niet hetzelfde als luchtdicht bouwen?

nokeyboard's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht

Hoeveel heb je betaald?

250 euro.
    Ge hebt gelijk. Een blowerdoortest meet de luchtdichtheid van een woning, Ik dacht dat ze daarmee warmteverlies meten:dumb:
    How much can you know about yourself if you've never been in a fight?

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht

Hoeveel heb je betaald?

Zal rond de 350€ gelegen hebben waarschijnlijk.

Goed isoleren wilt tevens ook zeggen dat je degelijk lucht en dampdicht maakt. Goed isoleren en dan grote kieren zijn twee zaken die niet echt samengaan.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Misschien een domme vraag maar ik vraag het mij toch af: wij hebben een rijhuis. Moet je dan de overgang van uw betonplaat naar de gemeenschappelijke muren ook insmeren met Blower Door Liquid of heeft dat enkel nut bij de overgang van de betonplaat naar de buitenmuren?

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Alle lekverliezen dus ook via gemeenschappelijke muren ja al zal de kans en hoeveelheid verlies van luchtstroming bij gemeenschappelijke muur veel kleiner zijn (uitgaande van effectief bestaande buren)

Regels voor berichten