Pagina 5 van 5 Eerste 12345
    desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Niet aan hun aankoopprijs. Dat noemt schaalvergroting.
    In se kan Facq of Desco dat ook, maar die buiten liever de particulier uit

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brecht Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Gaan jullie dan ook in retail winkels gaan eisen dat jullie gelijk wa praktisch aan inkoopprijs krijgen? Want dat is wat x2o en consoorten doen.
    TBH dat is wel de wereld waarin we naartoe gaan.

Ofwel heb je de kleine winkel op de hoek, waar je als zelfstandige grote kortingen kan krijgen (gewoon omdat je daar quasi dagelijks koopt). En dat is jarenlang het verdienmodel geweest. Een doosje vijzen kan zomaar het dubbele kosten bij lecot als je als particulier koopt vs zelfstandige. Krak dezelfde vijzen.

Of je kan online/groothandel gaan en daar veel lagere prijzen krijgen voor hetzelfde gerief.

Wat blijft er over? Het echte maatwerk, daar kan je nog geld op verdienen.

Verder moet ik wel zeggen dat je als loodgieter niet met overtuigende argumenten komt waarom de praktijken geoorloofd blijven. Buiten "ga je het zelf installeren ofwa" of "ga je verwachten dat we je dezelfde prijs geven als wij inkopen ofwa" komt het niet.

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KieKsKe Bekijk bericht
    Hier een zware discussie met mijn loodgieter.

Hij geeft mij een offerte van 12k voor leveren en plaatsen vloerverwarming (en nog zonder korting) en de aansluiting aan een bestaande ketel in daguren/dagprijzen. Uiteraard kan hij niet weten hoeveel buisjes en bochtjes dat hij nodig zal hebben. In juli 2019 eindigen de werken, behalve nog een kleine aanpassing aan een pompje die tot op de dag van vandaag nog steeds niet gebeurd is.

We zijn nu september 2020 en ik krijg eindelijk mijn factuur... 20k inc btw MET korting van 15% op de materialen.

Dus die ketelaansluiting waar dat alles op max 100cm van elkaar ligt, kost 10k euro?

Dat loopt wel snel als hij 174 euro vraagt voor 2 bochten van 90° en 150cm PP zwarte buis van diameter 50. Allerlei zaken op factuur die ik nooit gezien of ontvangen heb zoals een toevoegingsmiddel voor de chape... dit zat al verwerkt in mijn type chape die ik laten leggen heb.

Heb hem duidelijk gezegd dat dit er van komt als je godverdomme een jarenhalf wacht met uw factuurke te maken. Hij is hier 60uren bezig geweest met 2 man.. dat lijkt mij dan ook sterk aangezien ik in een gewoon standaard huis woon.

Ik ben ook zelfstandig in de bouw maar hoe de meeste van die gasten werken is gewoon schrijnend. Volgens mij hebben die bij elke klant een discussie op die manier.

Een meerprijs van 5k zou ik nog begrijpen... maar we gaan hier van 12k zonder korting naar 20k met korting. Klein inschattingsfoutje
    Snap ik toch niet goed hoor? Als ik een offerte heb van 12k betaal ik 12k, het (laten we eerlijk zijn, lage) risico dat die mens de kost te laag ingeschat heeft, is voor hem zelf. Meerwerk kan natuurlijk maar enkel na goedkeuring en indien het veel is een bijkomende offerte.

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Het was 12k zonder het aansluiten van de ketel op de installatie. Maar 8000 EUR voor ne ketel aan te sluiten is wel echt van de pot gerukt. Zelfs al zit er een nieuwe ketel en SWW vat bij dan is het nog absurd hoog.

@Rofco: het is zo in de meeste sectoren hoor. Veel te lang vast houden aan een uitdovend zakenmodel en dan boos zijn als ge langs alle kanten wordt voorbijgestoken.

Toevallig gisteren nog is mijn vloerder gezien en eens gevraagd waarom hij daar geen spel van maakt: zijn leven is er veel gemakkelijker door geworden en zijn cashflow is stukken beter.
    De klanten kopen hun eigen tegels waar ze willen en laten ze leveren op de werf. Meestal vraagt hij ook om die al voor te sorteren. Hij bespaart dus enorm veel tijd aan "schijtwerk" én hij moet de kostprijs van de tegels niet meer voorschieten.
    Lijm pakken ze meestal nog bij hem af. Lijm kost bij bv Celis iets van een 24 EUR per zak particulier. Hij levert lijm door aan 20 EUR en koopt in aan 12 EUR (officieel kost die lijm 34 EUR per zak). Maar even goed geen probleem als ze hun eigen lijm voorzien, ze moeten er juist voor zorgen dat die klaar staat waar hij moet werken. Opnieuw niet massaal voorschieten en veel minder sleuren.
    Omdat mensen hun tegels nu goedkoper kunnen inkopen kan zijn uurprijs omhoog (eigen materiaal is altijd per uur)

Resultaat is dat hij door de band genomen minder zwaar randwerk moet doen, sneller kan doorwerken, betere uurtarieven kan vragen en gemiddeld rapper zijn geld heeft. Ook nooit geen discussies over de eindfactuur, klant krijgt een overzicht met begin/eind uren van elke dag en daarmee is de kous af.
    Laatst gewijzigd door desolation; 15 september 2020 om 09:18

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Waarom zou je een vloeder per uur betalen ?
    Als leek heb je er geen idee van hoe snel/traag die werken vooruit gaan en als je enkel op het eind van de dag kan gaan kijken zegt hij toch wat hij wilt.

Gewoon prijzen per m², als hij dan eens een tegel moet oppakken en opnieuw leggen is dat op zijn kosten, niet de mijne

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Omdat er qua plaatsingsnelheid veel verschil zit in de rechtheid/bolheid van de tegels. Keramisch parket dat vrij krom staat zit ge veel langer per m² aan dan een 60/60 die biljarvlak is.
    Dus als mensen dan ergens een restlot bij Van Calster kopen bv, ja dan is dat een assortiment van klotetegels die wel goedkoop zijn maar langer duren om te leggen.
    Een badkamer met muren en en uitgewerkte ramen gaat ook veel trager per m² dan een halleke van 200m² recht op recht.

Nu naar mijn ervaring is per uur quasi altijd goedkoper dan per m². 45 EUR per uur + lijmverbruik + clips voor grootformaat tov een gemiddelde marktprijs van 35-40 EUR per vierkante meter, ik weet wat kiezen hoor. Als hij meer dan 2m² per uur legt ist al goedkoper
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Omdat er qua plaatsingsnelheid veel verschil zit in de rechtheid/bolheid van de tegels. Keramisch parket dat vrij krom staat zit ge veel langer per m² aan dan een 60/60 die biljarvlak is.
    Dus als mensen dan ergens een restlot bij Van Calster kopen bv, ja dan is dat een assortiment van klotetegels die wel goedkoop zijn maar langer duren om te leggen.
    Een badkamer met muren en en uitgewerkte ramen gaat ook veel trager per m² dan een halleke van 200m² recht op recht.

Nu naar mijn ervaring is per uur quasi altijd goedkoper dan per m². 45 EUR per uur + lijmverbruik + clips voor grootformaat tov een gemiddelde marktprijs van 35-40 EUR per vierkante meter, ik weet wat kiezen hoor. Als hij meer dan 2m² per uur legt ist al goedkoper
    Klopt. Mijn tegelaar wou er zelfs niet aan beginnen voor hij de tegels gezien had. Hij heeft zich zo eens laten vangen aan een b-partij.

KieKsKe's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Snap ik toch niet goed hoor? Als ik een offerte heb van 12k betaal ik 12k, het (laten we eerlijk zijn, lage) risico dat die mens de kost te laag ingeschat heeft, is voor hem zelf. Meerwerk kan natuurlijk maar enkel na goedkeuring en indien het veel is een bijkomende offerte.
    Yep, hiermee confronteer ik hem nu. Ik ben geen moeilijk mens en wist dat er een meerkost ging zijn voor die aansluiting aan bestaande ketel... maar 8k mag je wel op voorhand of minstens tijdens de werken laten weten.

zaj's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    kent iemand hier een goede prijskwaliteit loodgieter/plaatser voor het vervangen van een douche regio oost vlaanderen?

situatie schets : 20jaar oude badkamer met een lek achter de douche wand.
    er zit vocht in de muur tussen onze slaapkamer en de achterkant van de douche, we vermoeden dat dat het komt omdat de siliconen tussen de faiences het overal aan het begeven zijn en het spatwater van de sproeier ergens tussen kruipt. We hebben de siliconen aan de rand van de douchebak en de muur al eens opnieuw gedaan maar geen oplossing... Het moet ergens echt een miniem lek zijn want onze water meter schuift snacht's niets op.

Onze vaste loodgieter is meer iemand die ketels zet en onderhoud en zich niet graag bezig houd met zulke zaken... dus geen idee waar te zoeken. aanraders in winkelketens die ook plaatsen?
    Like retro longplays? check out my youtube channel :
    https://www.youtube.com/channel/UCZM...0jxHXvu3pbRBQ/

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KieKsKe Bekijk bericht
    Yep, hiermee confronteer ik hem nu. Ik ben geen moeilijk mens en wist dat er een meerkost ging zijn voor die aansluiting aan bestaande ketel... maar 8k mag je wel op voorhand of minstens tijdens de werken laten weten.
    Met 8k hangt ge ne nieuwe ketel en is der nog paar k overschot :')

Noctilucus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Met 8k hangt ge ne nieuwe ketel en is der nog paar k overschot :')
    Of zelfs 2 ketels...
    "... who gnaws hungrily in inconceivable, unlighted chambers beyond time and space amidst the muffled, maddening beating of vile drums and the thin monotonous whine of accursed flutes"

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Gaan jullie dan ook in retail winkels gaan eisen dat jullie gelijk wa praktisch aan inkoopprijs krijgen? Want dat is wat x2o en consoorten doen.
    Ja.

Wij zijn offertes gaan vragen bij Facq, en een concurrent daarvan. Die hebben we tegen elkaar uitgespeeld, en we zijn met een fameuze korting geëindigd. Het zal nog net niet op X20 niveau gezeten hebben, maar de service is dan ook beter dan bij X20. Ook een mooie illustratie van hun standaardmarges als ge bij het eerste contact zonder enige onderhandeling 20 of 25% korting krijgt als zelfplaatser.

Wasbakjes en meubilair voor de WC's hebben we overigens wel bij X20 gehaald, dan moeten ze dat maar deftig prijzen bij de andere zaken.

Regels voor berichten