Pagina 3 van 5 Eerste 12345 Laatste
    desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brecht Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Anders moeten jullie het allemaal zelf plaatsen hé. Ofwel zullen loodgieters moeten beginnen 80-90 per uur te vragen om uit de kosten te raken.
    Ofwel pakken we gewoon allemaal oostblokkers die daar geen spel van maken en dat gerief installeren aan normale uurprijzen. Dan kunt ge binnen een paar jaar in een hoekje wenen dat "ze ons werk pikken met schandalige prijzen"

De gemiddelde uurprijs van een vakman in de bouw zit rond de 50 EUR per uur, als ge daar niet fatsoenlijk mee uit de voeten kunt dan scheelt er toch iets fameus hoor. Want dat is dan nog is het uurloon. Koppeling persen op alpex? Ah das marge op de koppeling + een supplement om ze te zetten. Koper braseren? Ah das een supplement moeilijke werken.

Ik merk ook dat dit soort gangsterpraktijken (ja ik noem dat gangsterpraktijken, mensen verplichten om bij specifieke leveranciers te kopen als voorwaarde om de werken uit te voeren zijn napotilaatsen maffiapraktijken) voornamelijk bestaan bij sanitair & verwarming. Mijn schoonzus laat allemaal nieuwe verwarmingsleidingen leggen in haar verbouwing. Chauffagist komt een paar modellen radiatoren voorstellen, geen enkele vinden ze mooi. Ze laten zelf een JAGA zien dien ze wél mooi vinden. "Ah neen, wij plaatsen enkel VASCO dus dat kunnen wij niet bestellen".
    Ja ok, dan zullen we ze zelf bestellen als gij er niet aan kunt geraken. "Neen, ge moet kiezen uit deze drie modellen VASCO en anders komen wij niet afwerken".
    Allez goed, ze kijken op de site van VASCO en vinden een model dat ze ook wel mooi vinden. "Neen dat model stockeren wij niet, ge hebt de drie opties gekregen".
    Die weten gewoon goed genoeg dat hun klant in het hoekje gedreven zit en het interesseert hun geen bal of die content zijn achteraf of niet. Die 3 modellen kopen ze gewoon en masse en hebben ze extra materiaalkorting op, dus kassa kassa.
    Ze moesten allemaal nieuwe leidingen in de kelder leggen (was nog staal). De firma die de put had gestoken had ook al pomp + filters voor regenwater geplaatst. Wouden ze niet mee aansluiten op het koud water (bijvulcircuit) omdat zij de pomp en filters niet hadden gezet. Na veel discussieren hebben ze het toch gedaan, 150 EUR geteld voor 1 alpex + 2 koppelingen.

Vloerder: eigen tegels is het 45 EUR per uur, als hij de tegels levert is het een vaste prijs per vierkante meter.
    Electricien: als hij het materiaal levert is het 35 per uur, als gij het materiaal aankoopt is het 50 per uur.

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Ofwel pakken we gewoon allemaal oostblokkers die daar geen spel van maken en dat gerief installeren aan normale uurprijzen. Dan kunt ge binnen een paar jaar in een hoekje wenen dat "ze ons werk pikken met schandalige prijzen"

De gemiddelde uurprijs van een vakman in de bouw zit rond de 50 EUR per uur, als ge daar niet fatsoenlijk mee uit de voeten kunt dan scheelt er toch iets fameus hoor. Want dat is dan nog is het uurloon. Koppeling persen op alpex? Ah das marge op de koppeling + een supplement om ze te zetten. Koper braseren? Ah das een supplement moeilijke werken.

Ik merk ook dat dit soort gangsterpraktijken (ja ik noem dat gangsterpraktijken, mensen verplichten om bij specifieke leveranciers te kopen als voorwaarde om de werken uit te voeren zijn napotilaatsen maffiapraktijken) voornamelijk bestaan bij sanitair & verwarming. Mijn schoonzus laat allemaal nieuwe verwarmingsleidingen leggen in haar verbouwing. Chauffagist komt een paar modellen radiatoren voorstellen, geen enkele vinden ze mooi. Ze laten zelf een JAGA zien dien ze wél mooi vinden. "Ah neen, wij plaatsen enkel VASCO dus dat kunnen wij niet bestellen".
    Ja ok, dan zullen we ze zelf bestellen als gij er niet aan kunt geraken. "Neen, ge moet kiezen uit deze drie modellen VASCO en anders komen wij niet afwerken".
    Allez goed, ze kijken op de site van VASCO en vinden een model dat ze ook wel mooi vinden. "Neen dat model stockeren wij niet, ge hebt de drie opties gekregen".
    Die weten gewoon goed genoeg dat hun klant in het hoekje gedreven zit en het interesseert hun geen bal of die content zijn achteraf of niet. Die 3 modellen kopen ze gewoon en masse en hebben ze extra materiaalkorting op, dus kassa kassa.
    Ze moesten allemaal nieuwe leidingen in de kelder leggen (was nog staal). De firma die de put had gestoken had ook al pomp + filters voor regenwater geplaatst. Wouden ze niet mee aansluiten op het koud water (bijvulcircuit) omdat zij de pomp en filters niet hadden gezet. Na veel discussieren hebben ze het toch gedaan, 150 EUR geteld voor 1 alpex + 2 koppelingen.

Vloerder: eigen tegels is het 45 EUR per uur, als hij de tegels levert is het een vaste prijs per vierkante meter.
    Electricien: als hij het materiaal levert is het 35 per uur, als gij het materiaal aankoopt is het 50 per uur.
    Als gij met volk werkt dat 16-17 per uur verdient gade nieveel over hebben van 50 per uur Zenne.. Daar al eens bij stilgestaan? Spreek nu Nie van nen zelfstandigen die alleen werkt hé.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Als gij met volk werkt dat 16-17 per uur verdient gade nieveel over hebben van 50 per uur Zenne.. Daar al eens bij stilgestaan? Spreek nu Nie van nen zelfstandigen die alleen werkt hé.
    Ik zie niet in dat als dat kan voor vloerders of elektriciens of... waarom dat niet zou kunnen voor sanitairisten.
    Al moet ik eerlijk zijn dat een marktconformere prijs eerder tussen de 50 - 60€ / uur ligt zonder BTW voor een technieker/arbeider. Al is dat in de wereld van de elektricien waar de marge op het materiaal toch wel iets minder is dan bij een sanitairist.

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Ik zie niet in dat als dat kan voor vloerders of elektriciens of... waarom dat niet zou kunnen voor sanitairisten.
    Al moet ik eerlijk zijn dat een marktconformere prijs eerder tussen de 50 - 60€ / uur ligt zonder BTW voor een technieker/arbeider. Al is dat in de wereld van de elektricien waar de marge op het materiaal toch wel iets minder is dan bij een sanitairist.
    Ik kost als servicetechnieker 47 per uur, aan de klant dan hé.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Ik kost als servicetechnieker 47 per uur, aan de klant dan hé.
    Hoe kom je aan 47€ aan de klant? Aan de klant kost je dus 50 + BTW tot 60+ BTW. BTW te bereken op basis of het 6% of 21% is.

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Meende gij dees nu echt?
    Een arbeider die 17 EUR per uur verdient kost u net geen 30 EUR netto als werkgever (simpele berekening komt neer op 52.000 EUR loonkost per jaar, simulatietool besox)
    Dat wil zeggen dat ge op elk uur dat hij werkt, ge 20 EUR in uw zak steekt, oftewel een marge van net geen 1.7.

En nee, ik neem hier geen kosten van het voertuig enzo in verrekening in, want laat ons eerlijk zijn: daar dienen de voorrijkosten a 100-150 EUR minimum voor.

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Meende gij dees nu echt?
    Een arbeider die 17 EUR per uur verdient kost u net geen 30 EUR netto als werkgever (simpele berekening komt neer op 52.000 EUR loonkost per jaar)
    Dat wil zeggen dat ge op elk uur dat hij werkt, ge 20 EUR in uw zak steekt, oftewel een marge van net geen 1.7.
    Want dat is natuurlijk de enige kost, materiaal slijt niet natuurlijk.

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Want dat is natuurlijk de enige kost, materiaal slijt niet natuurlijk.
    Opnieuw, elke technieker worden voorrijkosten en km vergoeding voor geteld, dus uw voertuig moet ge al niet tellen.

En neen, goed materiaal slijt amper. Handgereedschap is quasi for life als ge kwaliteit koopt. Elektrisch of hyraulisch gereedschap is een andere zaak, maar als sanitair technieker hebt ge dat niet zo intensief nodig als bv een schrijnwerker.

Hier zegt ook niemand dat ge geen geld moogt verdienen, maar 3 keer langs de kassa passeren zoals nu de norm is dat gaat er toch lichtjes over.
    Van mij moogt ge zonder problemen verwachten dat ik alles via u bij FACQ aankoop aan de brutoprijzen, maar dan verwacht ik ook dat ik maar 16 EUR per uur betaal voor uw technieker.

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Opnieuw, elke technieker worden voorrijkosten en km vergoeding voor geteld, dus uw voertuig moet ge al niet tellen.

En neen, goed materiaal slijt amper. Handgereedschap is quasi for life als ge kwaliteit koopt. Elektrisch of hyraulisch gereedschap is een andere zaak, maar als sanitair technieker hebt ge dat niet zo intensief nodig als bv een schrijnwerker.

Hier zegt ook niemand dat ge geen geld moogt verdienen, maar 3 keer langs de kassa passeren zoals nu de norm is dat gaat er toch lichtjes over.
    Van mij moogt ge zonder problemen verwachten dat ik alles via u bij FACQ aankoop aan de brutoprijzen, maar dan verwacht ik ook dat ik maar 16 EUR per uur betaal voor uw technieker.
    Diamantboren, alleen al dat is nen kostenpost die niet te onderschatten is. Als ge dan enen hebt die bij iedere werf waar em moet boren zo een boor naar de zak helpt loopt dat rap op. En kijk maar eens naar bv bulex, als ge die mannen moet laten komen, das ondertussen peisk al 19 euro per kwartier, plus nen forfait voor verplaatsing van 55 euro ofzo.

En ook, als gevolk nodig hebt en tis via interim, die mannen vragen ook zakken geld. Tis ondertussen al 120 werkdagen dat ge daar aan vast hangt..

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Neem dan mensen aan ipv met wegwerpcontracten te werken?

Diamantboren kosten eigenlijk relatief weinig voor iemand die sanitair doet. Ge komt al toe met een 3-tal boren (120/128 en 2 kleinere). Ge moet tegenover iemand die spotjes boort bv amper gaten maken.
    Als iemand elke werf een boor kapot krijgt, dan moet ge ofwel uw personeel opleiden ofwel een "potje breken, potje betalen" regel invoeren. Ik heb met een nieuwe 82mm boor ongeveer 80-90 gaten geboord in mijn huis en daar was met moeite 1,5mm van de boor af. Het aantal gaten dat ge als sanitair/cv technieker moet boren is echt heel beperkt, wat ze steken
    De 128 boor die ik toen geleend heb van een ventilatie/electriciteits man was ondertussen al 4j oud en die kon gerust nog 4j meer mee. Gewoon op tijd en stond eens door ne slijpsteen halen.
    Broodje aap argument maw.

De reden dat CV fabrikanten zoveel tellen voor interventie is omdat het een verdienmodel is voor hen. Kijk naar Vailliant, ondertussen starten er al heel wat CV mannen zelfs gene ketels meer op omdat vaillant het wel komt doen. En passant verkopend ze dan nog eens aan de eigenaar een onderhoudscontractje.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ik vermoed dat hij bedoelt dat interimkantoren voor de werving & selectie van nieuw personeel zorgen, en dat ze dan 120 dagen "duur" via het interimkantoor moeten werken. Het interimkantoor moet immers ook betaald worden voor de rekrutering.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Dat snap ik, maar zet dan gewoon vacatures open ipv via interimkantoren te werven. Zelf er niks voor willen doen en het uit handen geven mara dan klagen dat het geld kost staat gelijk een tang op een varken.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    jongens ge weet ondertussen toch al dat als Deso op gang is hij moeilijk te stoppen is enkel met zijn isomobolletjes moest hij het onderspit delven tegen de immer fameuze SiiiiiOOOOOOO

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    jongens ge weet ondertussen toch al dat als Deso op gang is hij moeilijk te stoppen is enkel met zijn isomobolletjes moest hij het onderspit delven tegen de immer fameuze SiiiiiOOOOOOO
    Deze keer heeft hij wel een punt imho. Enkel het garantie aspect zou ik nog volgen zoals eerder aangegeven.

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Onderspit delven, ik weet niet of ik hier mee moet lachen of dat ge echt serieus zijt :')
    Ik ben gewoon niet akkoord met Brecht zijn stelling dat die woekerwinsten op het materiaal gerechtvaardigd zijn. Fijn dat ge nog leeft in een verdienmodel van de jaren 80, maar dat gaat den dag van vandaag gewoon niet meer op. Prijsinformatie van producten is publiek beschikbaar en wat blijkt: ge wordt als particulier dus al jaren int zak gezet bij Facq en consoorten. Van die zever als "als ge via mij koopt krijgt ge daar een schone korting van 15%!" wilt in de realiteit zeggen dat er nog eens 30% wordt gepakt zonder er iets voor te doen. En dat is waar het nu exact over gaat, goed geld scheppen op dingen waar ge exact niks voor doet. Want de klant moet naar Facq gaan, de klant moet maar uitzoeken wat hij wilt en de klant moet het allemaal gaan bestellen. Awel dan is het de klant die daar met de marge mag gaan lopen.
    Als de beste repliek die ge dan kunt geven is "awelja dan hangt ge het maar zelf want anders moeten wij 90 EUR per uur tellen" en de daaraan gekoppelde uitleg de prijs van interim en en diamantboor is, dan hebt ge gewoon geen verhaal in mijn ogen.
    Dat toont ook dat ge maar wat uit de losse pols telt ipv correcte en gedetailleerde offertes op te stellen, dus ge telt lekker met dubbel krijt zodat ge "uw broek niet kunt scheuren".

Dat staat voor mij helemaal anders bij firma's die full service geven he. Iemand die een uitgebreide showroom met opstellingen heeft, 3D renders maakt en plannen tekent, meermaals met u afspreekt om ontwerpen te overlopen en te finetunen, de producten bestelt en laat leveren, de werkmannen aanstuurt en de werfopvolging doet, etc... ja die mag logischerwijs ook marge nemen om de producten die hij u verkoopt.
    Maar joske chauffage die op de werf aankomt, de dozen van Facq uitpakt en gewoon op zijn klantenrekening het factuur moet ontvangen aan -45 en niet meer moet doen als het doorfactureren aan -30, dat mag inderdaad eens meer dan gedaan zijn.

Als een diamantboor zijn slijtage een elementair deel van uw kostenberekening is, awel dan zet ge op uw offertes op

4x slijtage diamantboring 120mm : 100 EUR
    8x slijtage diamantboring 80mm: 100 EUR

En klaar is kees. Kosten zijn verrekend en uurlonen worden apart geteld.
    Nen elektricien die 30 spots moet boren doet dat even goed (of die telt een vaste prijs per gat en geen uurloon, dat kan ook).
    Als het probleem is dat uw personeel elke werf een boor naar de kloten doet dan zijn er 3 opties
    1) geef opleiding
    2) als na opleiding het nog gebeurt, reken de boor aan
    3) als ze 2 niet willen doen, smijt ze buiten
    Alternatief: als er boringen moeten gebeuren, gebruik een onderaannemer die enkel boringen doet. Tzal 9/10 nog sneller en goedkoper zijn ook.

Als de ge prijs van recrutering via Interim te duur vind, awel doe dan gewoon zelf uw rekrutering? Dan kost het u niks buiten een beetje tijd en moeite.

Het is gewoon opnieuw heerlijk duidelijk dat als mensen zich verzetten tegen het verdienmodel in de bouwsector waar alle transparantie zoek is en er drie keer aan de kassa kan worden gepasseerd (werkuren + marge op goederen + extra kosten) het direct verhalen zijn alsof er broodroof wordt gepleegd. Bullshit eerste klas.
    6 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten