Bramstep's schermafbeelding
    iTrader
    50 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)

Draadloze thermostaat: mogelijkheden?

Hallo,

De situatie in onze woning is dat we geen bedraade aansluiting hebben voor onze thermostaat maar via een draadloos systeem moeten werken. We hebben de HoneyWell CM927 maar deze is helaas aan het einde van zijn latijn. Het scherm is nauwelijks nog leesbaar en hij is niet meer mee met de moderne wereld vrees ik. Ook is de kostprijs van een nieuwe €200, dus kijken we liever uit naar iets nieuwers en moderners.

Aan alle mensen die dus een draadloze thermostaat gebruiken: welke gebruiken jullie, waarom de keuze en wat zijn de ervaringen?

Budget liefst lagen dan €200. Dit omdat ik nog nooit een 'slimme' thermostaat gehad heb en het nuttige van een duurdere thermostaat (nog) niet inzie. Probeer me zeker te overtuigen als jij de meerprijs die je betaalde het zeker waard vindt en met welke reden

Op dit moment heb ik een HoneyWell T6R op het oog (tweedehands) voor een mooie prijs. Onze cv-ketel is een Vaillant Ecotec VCW 296 dus ik denk niet dat deze OpenTherm heeft maar het gewone aan/uit protocol.

2 minpuntjes van de T6R dat ik al tegenkwam is dat de thermostaat zelf soms connectie verliest met zijn receiver, en dat de thermostaat uiteindelijk toch nog vaste voeding nodig heeft. Dit maakt hem terug niet meer zo 'draadloos'. Onze huidige (en dus kapotte) HoneyWell CM927 werkt op batterijen en is dus volledig draadloos. Zijn er nog van deze volledig draadloze systemen of slorpen de nieuwe thermostaten met mooie beeldschermen te veel energie daarvoor?

Dank voor alle tips!

Cerv.Be's schermafbeelding
    iTrader
    266 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Vaillant maakt gebruik van hun eigen ebus protocol ipv OpenTherm. Je kan imo beter kiezen voor een thermostaat die hiermee overweg kan. Al weet ik niet of veel 3th party thermostaten dit kunnen. Weet alleen dat tado dit wel kan.
    Laatst gewijzigd door Cerv.Be; 8 september 2020 om 17:15
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Manjaro @ Crucial BX500 240GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - openSUSE @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 266(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: CervDotBe | ~ Hattrick: Schumi-47

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    17 Post(s)
    Wij hebben hier als ketel een Vaillant Ecotec plus VC306 en als draadloze thermostaat de VRT350.

Niks speciaals, doet wat het moet doen, weekprogramma enzo.. iets van een €200 denk ik.

iTrader
    50 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cerv.Be Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vaillant maakt gebruik van hun eigen ebus protocol ipv OpenTherm. Je kan imo beter kiezen voor een thermostaat die hiermee overweg kan. Al weet ik niet of veel 3th party thermostaten dit kunnen. Weet alleen dat tado dit wel kan.
    Maar zit dit al op deze ketel, aangezien hij al wat ouder is. Ken er ook geen hol van. Het enige wat ik weet is dat OpenTherm de temperatuur van het water aanpast naargelang jij warmte vraagt. Moet je dit dan ook laten 'leren' of is dit gewoon aansluiten en gebruiken zoals je altijd al deed, de temperatuur instellen die je wenst?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramstep Bekijk bericht
    We hebben de HoneyWell CM927 maar deze is helaas aan het einde van zijn latijn. Het scherm is nauwelijks nog leesbaar (..)
    Al eens geprobeerd de batterijtjes te vervangen? Dat hielp bij ons

iTrader
    50 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xena Bekijk bericht
    Al eens geprobeerd de batterijtjes te vervangen? Dat hielp bij ons
    Ja, helaas zonder succes. Scherm is trouwens niet meer te lezen nu

Fervet opus's schermafbeelding
    iTrader
    39 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik had een ander model van honeywell die erg lijkt op die van jou. Die schermen zijn idd verschrikkelijk en gaan bij alle modellen kapot. Ik had een bulex ketel met ebus aansluiting en heb de mijne uiteindelijk vervangen voor een draadloze van vaillant (vsmart). Dat werkt perfect (modulerend). Uw ketel heeft ook een ebus aansluiting dus elke bulex/vaillant thermostaat met e-bus aansluiting kan je gebruiken.

Puur als voorbeeld en richtprijzen:
    https://www.va-shop.be/c-2840895/thermostaten/

Wat meer specificaties van dezelfde modellen op website van Vaillant
    https://www.vaillant.be/consumenten/...en-regelingen/

Alle thermostaten met een F vanachter zijn volgens mij draadloos, de V-smart ook. Bulex werkt zoals ik al zei op hetzelfde systeem dus dat is ook compatibel, de vaillant thermostaten zijn wel mooier vind ik persoonlijk. Bij bulex zijn de RC varianten draadloos als het mij goed voorstaat.

Ik ben van mijn V-smart wel tevreden, 1x programma's instellen op de app, je kan schema's opslaan en vanop afstand ook de verwarming in- en uitschakelen indien gewenst. Je kan wel de thermostaat niet gebruiken om de verwarming volledig uit te schakelen voor een langere periode, dat moet je dan ook via de app doen .
    "Tact is the art of making a point without making an enemy.” - Newton, Howard W

iTrader
    50 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fervet opus Bekijk bericht
    Ik had een ander model van honeywell die erg lijkt op die van jou. Die schermen zijn idd verschrikkelijk en gaan bij alle modellen kapot. Ik had een bulex ketel met ebus aansluiting en heb de mijne uiteindelijk vervangen voor een draadloze van vaillant (vsmart). Dat werkt perfect (modulerend). Uw ketel heeft ook een ebus aansluiting dus elke bulex/vaillant thermostaat met e-bus aansluiting kan je gebruiken.

Puur als voorbeeld en richtprijzen:
    https://www.va-shop.be/c-2840895/thermostaten/

Wat meer specificaties van dezelfde modellen op website van Vaillant
    https://www.vaillant.be/consumenten/...en-regelingen/

Alle thermostaten met een F vanachter zijn volgens mij draadloos, de V-smart ook. Bulex werkt zoals ik al zei op hetzelfde systeem dus dat is ook compatibel, de vaillant thermostaten zijn wel mooier vind ik persoonlijk. Bij bulex zijn de RC varianten draadloos als het mij goed voorstaat.

Ik ben van mijn V-smart wel tevreden, 1x programma's instellen op de app, je kan schema's opslaan en vanop afstand ook de verwarming in- en uitschakelen indien gewenst. Je kan wel de thermostaat niet gebruiken om de verwarming volledig uit te schakelen voor een langere periode, dat moet je dan ook via de app doen .
    Bedankt voor de reactie. Ik zat op dit moment te kijken naar 'Tado' omdat deze ook overweg kan met het ebus protocol. Is even duur (soms goedkoper als je wat uitkijkt) dan eentje van Vaillant zelf.
    Nog wat meer onderzoek doen over de functies en dan maar eentje kiezen. Vind de Tado er wel mooier uitzien.

zaj's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    nest thermostaat hier. zeer tevreden van doet alles wat die moet doen qua modeleren etc. de gps tracking is ook cool.
    Like retro longplays? check out my youtube channel :
    https://www.youtube.com/channel/UCZM...0jxHXvu3pbRBQ/

iTrader
    50 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zaj Bekijk bericht
    nest thermostaat hier. zeer tevreden van doet alles wat die moet doen qua modeleren etc. de gps tracking is ook cool.
    Kan je alles doen zonder abonnementfuncties?

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    T6r is goedkoper dan t4r (vervanger van cm927) en moet inderdaad in de pries zitten. Voor tado draadloos te maken moet ge nog een extra module bij kopen en zit je direct duurder dan bv T6r.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij hebben hier zelf een T6 en zijn daar best tevreden van. De vorige was ook de fameuze cm927 waarvan het scherm de geest heeft gegeven, complete brol.
    Die T6 had in het begin heel vaak connectieverlies maar sinds een update ervaar ik geen problemen meer.

zaj's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramstep Bekijk bericht
    Kan je alles doen zonder abonnementfuncties?
    ja , alles werkt zonder abbo.
    Like retro longplays? check out my youtube channel :
    https://www.youtube.com/channel/UCZM...0jxHXvu3pbRBQ/

iTrader
    50 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zaj Bekijk bericht
    ja , alles werkt zonder abbo.
    Eens kijken of dat een mogelijkheid is voor mij (gezien de draadloosheid). Bedankt

Regels voor berichten