Affinity's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Moeilijke keuze: verhuizen of renoveren

Dag allen,

Wij hebben enkele jaren geleden een woning gekocht in een gemeente waar we zeer graag wonen.
    Het is wat op de ‘boerenbuiten’, maar toch dicht bij het centrum / supermarkten / scholen...

Ons gezamenlijk inkomen lag een heel pak lager dan nu, waardoor we eigenlijk in een ‘goedkope’ categorie iets gekocht hadden.

Qua ligging en uitzicht zijn we hier eigenlijk wel zot van deze woning.
    Maar nu komt het, er is zoveel dat mij niet bevalt aan de woning op zich... ze is 40j oud en de hele structuur bevalt me niet (geen zicht op tuin, etc). We zouden eigenlijk een zware renovatie moeten laten uitvoeren om het mooi te maken. Maar volgens een eerste schatting was het alvast 120.000 euro voor enkel de beneden (inclusief ramen boven wel). Tenzij deze prijzen zwaar overdreven waren...

Alles ziet er oud uit, en het zal nooit tot in de puntjes gerenoveerd kunnen worden want het zal onbetaalbaar zijn.

Daarom hadden we wat rondgekeken naar andere huizen op de markt, we vinden dan wel vaak ons goesting qua woning, maar vaak is de ligging dan helemaal niet ons ding, of toch zeker een pak minder dan waar we nu wonen.

Deze woningen tegenwoordig zijn dan vaak 350.000 voor een jong modern huis, maar ook vaak een pak kleiner dan hier en ook druk bebouwd met inkijk van alle kanten... hier zitten we redelijk prive en rustig.

Ik heb er al zeer lang mijn hoofd over gebroken waardoor ik nu eens kom luisteren naar eventuele ervaringen of inzichten hier.

Nadelen van te verhuizen zou dan weer het verlies van de woonbonus zijn... alsook overbruggingsperiode (tot ons huis verkocht is) zal allesbehalve aangenaam zijn...

Grts

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Vorig jaar nog met een vriend over gehad die dezelfde keuze had als jij. Uiteindelijk gaat het toch je eigen keuze moeten zijn.

Maar indien je er graag woon kan je toch beter de gehele renovatie betalen ipv ergens anders minder graag te gaan wonen. Bij een renovatie ga je de woning mss niet volledig nieuw maken maar wel kunnen afstellen op jou wensen/noden. Dit zal je niet hebben in de panden die je eventueel zou kopen.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    19 Post(s)
    Als je budget hebt zou ik voor de renovatie gaan

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ligging is iets dat je niet kunt upgraden, de woonst die op een bepaalde locatie staat wel.

Li1quid's schermafbeelding
    iTrader
    99 (98%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Zolang je huidige woning niet te klein is zou ik renoveren (indien budget dit toelaat). Dan is het ook ineens naar je zin.
    PSN: Li1quid

Plutus's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ik zou toch voor de renovatie gaan. Ligging en ruimte zijn tegenwoordig onbetaalbaar!

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plutus Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik zou toch voor de renovatie gaan. Ligging en ruimte zijn tegenwoordig onbetaalbaar!
    Awel dat is iets wat veel mensen mij al zeiden, en ook wel klopt als je tegenwoordig de nieuwbouw woningen ziet... Wij hebben een half open bebouwing met grote lange oprit naast ons huis + een ruimte voortuin (dus weg van het straat), dat kom je ook al zo vaak niet meer tegen merk ik op.

Iemand die eens een inschatting komen maken is schrok mij dan weer af, 120.000 voor enkel de beneden... Dat is eigenlijk toch al op ons maximum, en dan staan we daar met een mooie gelijkvloers...

Wat dan met de boven, de zolder, het dak, de buitengevel, om nog maar te zwijgen van isolatie .... Dat schrikt mij net af, we gaan hier zoveel geld tegenaan moeten gooien om het echt volledig fris en modern te zetten, terwijl er nu net een huis te koop gekomen is van een vriend dat eigenlijk zo goed als perfect onze smaak is, alleen is het in een dorp waar zelfs geen supermarkt is.

Het is een moeilijke beslissing, de meeste raden precies toch aan om te renoveren, misschien dat we nog eens een inschatting moeten laten maken door een aannemer die totaalrenovaties doet en proberen de kosten te drukken door bepaalde afwerking uit te stellen...

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij hebben exact dezelfde keuze moeten maken en wij hebben gekozen voor renovatie/bijbouw. Hebben een prachtig uitzicht over de velden. School, crèche, bakker, apotheek & winkel allemaal op wandelafstand via het veld zonder dat je ook maar 1 straat moet oversteken. Rustige, doodlopende wijk.

Wij zijn ook naar veel andere huizen gaan kijken die veel groter waren maar telkens stoorde ik mij aan de ligging of het gebrek aan uitzicht in den tuin. Op den duur ben je dat zo gewend dat je geen stap achteruit wilt zetten. Aan een huis kan je alles veranderen, behalve de ligging. Je moet ook niet alles in één keer doen hé. Een paar maanden voor de geboorte van onze dochter hebben we haar slaapkamer volledig in orde gebracht, en we zijn hetzelfde van plan voor onze zoon. Zo wordt ons huis stap voor stap "modern". Je zal het nooit zo proper krijgen als bij nieuwbouw, maar je moet voor jezelf de vraag stellen: waar heb ik over 5 jaar nog het meeste plezier aan: dat uw kinderen te voet veilig naar school kunnen & dat ge een geweldig uitzicht hebt, of dat uw muren strak bezet zijn...

Plus financieel gezien heb je ook een hoop extra kosten bij de aankoop van een nieuwe woning. Alleen al met de registratierechten kan je waarschijnlijk al een groot deel renoveren.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Affinity Bekijk bericht
    Awel dat is iets wat veel mensen mij al zeiden, en ook wel klopt als je tegenwoordig de nieuwbouw woningen ziet... Wij hebben een half open bebouwing met grote lange oprit naast ons huis + een ruimte voortuin (dus weg van het straat), dat kom je ook al zo vaak niet meer tegen merk ik op.

Iemand die eens een inschatting komen maken is schrok mij dan weer af, 120.000 voor enkel de beneden... Dat is eigenlijk toch al op ons maximum, en dan staan we daar met een mooie gelijkvloers...

Wat dan met de boven, de zolder, het dak, de buitengevel, om nog maar te zwijgen van isolatie .... Dat schrikt mij net af, we gaan hier zoveel geld tegenaan moeten gooien om het echt volledig fris en modern te zetten, terwijl er nu net een huis te koop gekomen is van een vriend dat eigenlijk zo goed als perfect onze smaak is, alleen is het in een dorp waar zelfs geen supermarkt is.

Het is een moeilijke beslissing, de meeste raden precies toch aan om te renoveren, misschien dat we nog eens een inschatting moeten laten maken door een aannemer die totaalrenovaties doet en proberen de kosten te drukken door bepaalde afwerking uit te stellen...
    120.0000 voor de gelijkvloers... moet er dan een stuk bijgebouwd worden ofzo. Ik ben hier een huis van een kleine 300m² van boven tot onder aan het renoveren (was min of meer nog zoals in 1950) en ik kom niet aan de 100.000 euro. Doe veel zelf dat scheelt natuurlijk, maar dan nog.

Onderschat wel niet hoe lastig het is om een huis te renoveren waar je woont zeker als je kinderen hebt. Beste is dat je een tijd ergens anders kan gaan wonen als dat mogelijk is..

wartaal's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een huis renoveren is ook geen weg gesmeten geld he. Je huis is dan ook meer waard als je het achteraf dan toch ooit verkoopt.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    19 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BartG Bekijk bericht
    120.0000 voor de gelijkvloers... moet er dan een stuk bijgebouwd worden ofzo. Ik ben hier een huis van een kleine 300m² van boven tot onder aan het renoveren (was min of meer nog zoals in 1950) en ik kom niet aan de 100.000 euro. Doe veel zelf dat scheelt natuurlijk, maar dan nog.

Onderschat wel niet hoe lastig het is om een huis te renoveren waar je woont zeker als je kinderen hebt. Beste is dat je een tijd ergens anders kan gaan wonen als dat mogelijk is..
    Ook energetische ingrepen aan het doen of gewoon opsmukken?

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Affinity Bekijk bericht
    Iemand die eens een inschatting komen maken is schrok mij dan weer af, 120.000 voor enkel de beneden... Dat is eigenlijk toch al op ons maximum, en dan staan we daar met een mooie gelijkvloers....
    Sowieso eens rondhoren hé. En zo'n renovatie kun je ook stapsgewijs doen. Ok, je woont dan een iets langere periode in een halve werf, maar dan kun je de kosten wel spreiden. Vrienden van ons hebben dat ook zo gedaan.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Moeilijke keuze: verhuizen of renoveren

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BartG Bekijk bericht

Nee maar beneden willen we alles herstructureren. Er moet een muur weg tussen living/keuken.

Dus de schatting was gebaseerd op deze werken:

- Uitbraak
    - Vloer (en alles wat daarbij hoort: tegels, isolatie, chape)
    - Elektriciteit opnieuw leggen
    - Deuren (ook buitendeuren)
    - Ramen (11 grote ramen in totaal)
    - In de keuken van 1 klein raam een schuifraam maken tot beneden op de grond (om het zicht op de tuin te hebben)
    - Nieuwe keuken met eiland
    - Plafond

De bedragen die ingeschat werden waren niet onrealistisch denk ik (bvb keuken 20k, vloer beneden 10k, ramen en deuren toch een 30k).

Ik heb zelf 2 linkerhanden, dus ik laat het liever doen.

KieKsKe's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Afhankelijk van hoe groot uw beneden is, zijn die bedragen ruim en realistisch. Als je daar over zou gaan, dan klopt er al iets niet. Ook zit je al met een vrij luxueuze afwerking in die bedragen.

Blijf wonen waar je graag woont. Bij die renovatie zal je ook weten waar alles ligt en hoe het ook zit.

Als je hier financieel begint te rekenen of je er profijt bij doet of niet, stop er gewoon mee. Dit is het huis waar je lang zal wonen en genot van hebben. Bekijk dit niet te zakelijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Ook energetische ingrepen aan het doen of gewoon opsmukken?
    Tor ruwbouw gebracht en dan terug opbouw naar hedendaagse normen voor zover dat dat mogelijk/realistisch is. Vloerverwarming, domotica, alle ramen en deuren vervangen, nieuw dak, waar mogelijk isoleren, warmtepompboiler, ventilatiesysteem... Keuken zit er niet bij (ik doe het voorlopig met een basic Ikea keukentje) en zolder is niet afgewerkt, dat zou nog wel een extra 20-25k zijn.
    Moet zeggen dat ik dus wel veel zelf doe en dat ik ook via via aan aantal mensen ken in de bouw. Grootste kost waren ramen en dak, samen iets meer dan 50k.
    Laatst gewijzigd door BartG; 24 juli 2020 om 20:33

Regels voor berichten