Discussie: Kopen of verbouwen?

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)

Kopen of verbouwen?

Hallo,

wij zijn aan het overwegen om een van beide te doen. We hebben een huis op het oog en als het dat niet wordt, gaan we thuis verbouwen. We vinden de keuze echter zeer moeilijk.

Een lijstje voor en nadelen hebben we al gemaakt maar we komen er niet uit. Hebben jullie tips om het nog beter te kunnen inschatten wat de juiste keuze is. We weten dat enkel wij kunnen beslissen.

Thuis nu zouden we verbouwen dan.

+ mooi uitzicht en geen achterburen
    + volledige kamers en een praktische indeling
    + emotioneel gehecht vanwege ons eerste huis samen, huwelijk en de geboorte van ons dochter
    + we kunnen er ons project van maken en alles doen naar onze smaak
    + volledig onderkelderd
    - wat brengt de renovatie? (zonnepanelen, airco, ramen en deuren, terrassen, heraanleg tuin, parkeerplaats bijmaken, vloer, badkamer, keuken)
    - drukkere straat
    - garage ligt aan de achterkant met een steile afrit
    - meer gevaar door trappen buiten van terras naar gras (splitlevelwoning)

Huis op het oog

+ jonger huis (1991 versus 1976)
    + bijna volledig vernieuwd op de badkamer na
    + praktische tuin zonder trappen
    + zonnepanelen met certificaten tot 2031 (1500 €/jaar)
    + airco op gelijkvloers en boven
    + praktische inpandige garage
    + doodlopende straat en praktisch geen verkeer enkel van de buur
    + speeltuintje aan de overkant
    + beter geisoleerd
    + korter bij de schoonouders die veel op ons dochter letten
    + aanpassingen doen is makkelijker (bvb. een veranda bijzetten)
    + lagere energiekosten zonder extra investering
    - kamers onder het dak
    - verouderde gasketel
    - treinspoor op 100 m van de woning
    - achterburen
    - geen kelder

De totale oppervlakte in ons huis nu is door de volledige kelder groter. We gebruiken die echter niet 100% maar op termijn zou eventueel een speelkamer of bureau naar daar verhuisd kunnen worden.

Qua budget denk ik dat we thuis meer moeten investeren op de lange termijn dan het nieuwe huis. Op korte termijn zal de inbreng ongeveer even groot zijn als de investering voor verbouwingen.

Het huis wordt verkocht door iemand zonder makelaar en die pas volgend jaar maart kan verhuizen naar appartement. Dit geeft ons tijd om ons huis te verkopen en om alles mooi te regelen.

Hij staat ook open zodat we niet met overbruggingskrediet moeten werken.

Het is een moeilijke keuze.

Dankjewel voor jullie mening.

Mulan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    24 Post(s)
    Persoonlijk spreekt het nieuwere huis me meer aan, geluiden van de trein wen je wel aan en hangt er ook van af hoe dichtbij dat is. De trein passeert hier ook 100mvan ons deur maar wij horen de trein zelf niets, de rij huizen aan de overkant blokkeert dat geluid, met de ramen open horen we de bel van de overweg wel (niet storend) en er rijden ook maar 2 treinen per uur.

Ga zeker ook eens langs met een aannemer want een huis van 30j kan nog een pak meer kosten met zich meebrengen dan je eerst denkt (schrijnwerk vervangen, dak vernieuwen,...)
    Laatst gewijzigd door Mulan; 19 juli 2020 om 16:54

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Dak is al gedaan, alsook nieuwe gasketel en radiatoren.

De gevel moet op termijn ook gedaan ja.

Edit verkeerd gelezen.

Bij ons is dat dan.

Daar ziet het dak er nog goed uit. Buitenschrijnwerk is goed onderhouden. Ramen zijn van hout maar van een zeer goede soort.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Qua budget denk ik dat we thuis meer moeten investeren op de lange termijn dan het nieuwe huis. Op korte termijn zal de inbreng ongeveer even groot zijn als de investering voor verbouwingen.
    Dat is niet gezegd. In een nieuw huis heeft men de neiging om de investeringen te onderschatten. In een huis waar men in woont is dat meestal minder.
    Het gras groeit niet sneller door er aan te trekken

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou kiezen voor het huis met de beste locatie (op lange termijn is dat altijd de belangrijkste factor)
    Op basis van de info die je geeft is dat jouw huidige woning.

Daarnaast heb je bij de aankoop van een nieuwe woning een aantal kosten (voornamelijk registratierechten, notariskosten etc). Die kan je integraal investeren in de huidige woning als je de andere woning niet koopt.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geen Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik zou kiezen voor het huis met de beste locatie (op lange termijn is dat altijd de belangrijkste factor)
    Op basis van de info die je geeft is dat jouw huidige woning.

Daarnaast heb je bij de aankoop van een nieuwe woning een aantal kosten (voornamelijk registratierechten, notariskosten etc). Die kan je integraal investeren in de huidige woning als je de andere woning niet koopt.
    agreed + bouwrevolutie (toegepaste technieken) sterk veranderd laatste 15j (EPB wetgeving bv gestart in 2006) dus voor mij is 1991 ook aan renovatie toe.. en dan liever ouder om meer 'afgeschreven' te zijn om het zo te zeggen.

Mr.Anderson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ik zou ook kiezen voor uw huidige woning. Puur door de locatie. Rust. Geen buren. Geen trein.
    Don't think you are, know you are...

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ja, dat huis van 91 was al onder handen genomen door de vorige eigenaars op de badkamer na. Asbest in onderdak had ik er wel bijgenomen maar ondertussen hebben ze een bod ontvangen.

Wij twijfelen keihard. Gisteren badkamermeubel en kast gekozen, vandaag twijfelen we alweer. We zijn een ramp als het op beslissingen nemen komt.

Mr.Anderson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaTi Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ja, dat huis van 91 was al onder handen genomen door de vorige eigenaars op de badkamer na. Asbest in onderdak had ik er wel bijgenomen maar ondertussen hebben ze een bod ontvangen.

Wij twijfelen keihard. Gisteren badkamermeubel en kast gekozen, vandaag twijfelen we alweer. We zijn een ramp als het op beslissingen nemen komt.
    Begrijpelijk. Op gebied van woning zijn wij ook zo. Net ons huis gerenoveerd. Ook een woning van 1976. Vloer eruit, isolatie tegels en parket erin. Nieuwe condensatieketel, muren ingegooid. Nieuwe waterleidingen. Nieuwe elektriciteit. Nieuwe keuken. Gashaard. Nieuwe ramen en deuren. Nieuwe toiletten... eigenlijk zo goed als alles in vernieuwd en geïsoleerd.

En toch zijn we zo een beetje aan het rondkijken of we ergens een alleenstaande woning kunnen kopen. (is nu HOB)

Reden: wij wonen in een heel rustige wijk in doodlopende straat, maar achter onze tuin ligt een drukkere straat waar veel passage is. Ook is daar een automatenshop waar dag en nacht auto's staan te draaien met luide muziek.

Als ik puur uw negatieve punten vergelijk zou ik kiezen voor uw huidige woning. Want je weet op voorhand niet hoeveel overlast je van uw achterburen of dat treinspoor zal hebben.
    Zeker als uw woning leefbaar is.. je hebt tijd om alles naar wens te krijgen.
    Don't think you are, know you are...

Regels voor berichten