iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

onderhoud gasketel brengt fout aan het licht

In een nieuwbouwappartement met gasketel (type Vaillant VCW ecoTEC pro 286) werd voor de eerste keer een onderhoud uitgevoerd.

De technieker stelde het volgende vast (staat op letterlijk zo factuur):
    rookkanaal systeem info aan eindverbruiker schouwdruk stijgt tot 800Pa: verstopping in de schouw (syfon) installateur op de hoogte gebracht
    De projectontwikkelaar werd dus gecontacteerd, die op zijn beurt hun onderaannemer (loodgieter) contact liet opnemen met de eigenaar van het appartement.

Die loodgieter was heel bot in de communicatie: "werkt uw chauffage? ja? laat mij dan gerust, want er is niks aan de hand!".

In hoeverre kan dit probleem (veilig) genegeerd worden? Wie moet dit oplossen en de kosten daarvan dragen? De technieker van het onderhoud weigert om dit op te lossen of een offerte hiervoor te maken, omdat volgens hem de fout bij de installateur ligt. Zoals ik het begrijp uit de uitleg (via via), zit er een verzakking in de bocht van het rookkanaal, waardoor er condens kan blijven staan (juist?). Oplevering appartement is ondertussen al meer dan 2 jaar geleden.
    Laatst gewijzigd door Jackerath; 24 juni 2020 om 23:26 Reden: onderhoud ipv keuring

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    800pa is maar 8mbar, is het geen 800 hPa?

Edit: ik was dingen door elkaar aant slaan, 800pa zal idd kloppen. Ik wijt het aan een slapeloze nacht door de warmte

Moet niet persee komen door water in schouw, kan al van int begin zo zijn als de schouw in 60/100 is tot boven en te lang is. Gevolg is dat je wat minder vermogen hebt dan zou moeten maar zolang je genoeg warm water hebt is dat nu geen echte ramp.
    Laatst gewijzigd door Brecht; 25 juni 2020 om 09:08

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb het letterlijk overgetikt zoals het op verslag/factuur staat van Vaillant. Vandaar ook het gebrek aan nieuwe regels.

Het is niet mijn appartement, dus ik heb het verhaal ook zo overgenomen van de eigenares (dame van in de 70). Maar wij willen wel kunnen inschatten hoe "gevaarlijk" dit is als je er niet naar omkijkt.

Ik zie net dat een deel van het verhaal ontbreekt. Het gaat hier dus om het tweejaarlijks onderhoud dat uitgevoerd werd, en niet over een keuring. Dus eerst is er iemand geweest om het onderhoud te doen. Die heeft het probleem met een meettoestel vastgesteld, en de vrouw doorverwezen naar Vaillant. Die hebben een technieker gestuurd, heeft dezelfde vaststelling gedaan, en mevrouw doorverwezen naar de installateur, omdat die de fout heeft gemaakt. Het is ook dat verslag van Vaillant, duidelijk op hun briefpapier en adressering, waarvan ik de info heb overgetikt.

Die installateur ontkent dat er een probleem is. Projectontwikkelaar (SOD) heeft aan telefoon sussende taal gesproken in de zin van "u mag dit gewoon negeren".

Dus twee partijen zeggen A. En twee partijen zeggen B. Laat mij nu net deze laatste 2 ongeloofwaardig overkomen omdat ze geen extra kosten willen maken.

Maar misschien is die 800Pa fout uitgedrukt en is er daardoor een misverstand, waardoor de tegenpartijen dit probleem verkeerd inschatten?

wiseguy444's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik zou uw schouwdruk terug laten meten door een nieuwe chauffagist.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Zeg gewoon dat je naar een andere chauffagist gaat en de rekening zult opsturen naar de sod.

Ludanto's schermafbeelding
    iTrader
    35 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kan je het niet aankaarten bij de syndicus? Als het in één appartement voorkomt, is het mogelijk ook in andere appartementen.
    History is made by those who break the rules!

Regels voor berichten