iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)

Onderhoud Boiler: te riskant?

Hallo,

Toen ik in mijn huidige appartement kwam wonen was de boiler verkalkt -- het warm water was heel snel op; de afwas doen EN een korte, warme douche op 1 dag zat er niet meer in toen ik er in kwam wonen. Verhuurder heeft de boiler dan maar vervangen en mij verteld dat ik ervoor verantwoordelijk ben die elke 2 jaar te laten controleren/ontkalken.

Nu bel ik naar loodgieters en krijg ik te horen "doen we niet, te riskant... als je zo een goedkopen elektrische boiler open doet is de kans groot dat hij niet meer in elkaar te krijgen is..." "geen enkele normale loodgieter aanvaardt die opdracht, zelfde geld mag je de klant een nieuwe boiler betalen".

Klopt dat wel? Ik verschiet daar eerlijk gezegd wel van, ik heb geen zin om een boiler te moeten betalen bij uittreden. Lang de andere kant 1 loodgieter gaf me een offerte van 150 EUR. Tja, als ik er 6 jaar inblijf geef ik dan toch de nieuwprijs van de boiler uit aan onderhoud.

Het is een Bulex 4723 voor mocht dat een verschil maken.

MaximumOfBass's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    150 euro voor het onderhoud van een boiler lijkt me niet overdreven veel eigenlijk.
    Als je er 6 jaar woont is het 3 x 150€, dus 450€ lijkt me zeer sterk dat je daar een nieuwe boiler voor vindt.
    Mountainbikes: Commencal Meta AM V4 2015 & YT Tues CF 2017
    PSN: UnderAVoidSky // PSNProfiles // TrueTrophies // 100%: 12 // Platinum: 63

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Die controle moet je sowieso elke 2j betalen en ik denk dat het gemiddeld zo'n 100 euro is.
    Maar ik ben wel benieuwd wat je rechten zijn als het merendeel zegt dat het goedkope brol is en niet wilt controleren.
    Je bent dan als huurder eigenlijk dubbel gepest, je hebt een boiler die wellicht minder efficiënt is dan gemiddeld en dan nog eens veel duurder is in onderhoud.

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diatonico Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hallo,

Toen ik in mijn huidige appartement kwam wonen was de boiler verkalkt -- het warm water was heel snel op; de afwas doen EN een korte, warme douche op 1 dag zat er niet meer in toen ik er in kwam wonen. Verhuurder heeft de boiler dan maar vervangen en mij verteld dat ik ervoor verantwoordelijk ben die elke 2 jaar te laten controleren/ontkalken.

Nu bel ik naar loodgieters en krijg ik te horen "doen we niet, te riskant... als je zo een goedkopen elektrische boiler open doet is de kans groot dat hij niet meer in elkaar te krijgen is..." "geen enkele normale loodgieter aanvaardt die opdracht, zelfde geld mag je de klant een nieuwe boiler betalen".

Klopt dat wel? Ik verschiet daar eerlijk gezegd wel van, ik heb geen zin om een boiler te moeten betalen bij uittreden. Lang de andere kant 1 loodgieter gaf me een offerte van 150 EUR. Tja, als ik er 6 jaar inblijf geef ik dan toch de nieuwprijs van de boiler uit aan onderhoud.

Het is een Bulex 4723 voor mocht dat een verschil maken.
    Als huurder ben je enkel verantwoordelijk voor het onderhoud van de boiler. Als die boiler KO is, is dat niet jouw probleem maar van de verhuurder. 150euro lijkt me vrij schappelijk. De prijs hangt af van de inhoud, doorgaans is dat om en bij de 1euro per liter. Dus 150euro is zeker niet te veel. Als je absoluut geen loodgieter vindt kan je het evt bespreken met je verhuurder om te zien wat er mogelijk is.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Die controle moet je sowieso elke 2j betalen en ik denk dat het gemiddeld zo'n 100 euro is.
    Maar ik ben wel benieuwd wat je rechten zijn als het merendeel zegt dat het goedkope brol is en niet wilt controleren.
    Je bent dan als huurder eigenlijk dubbel gepest, je hebt een boiler die wellicht minder efficiënt is dan gemiddeld en dan nog eens veel duurder is in onderhoud.
    Er zijn er wel die een offerte geven, maar anderen die zeggen "tis goedkopen brol, we beginnen er niet aan". WTF, wat moet ik daar als huurder nu mee? Vandaar wou ik eens checken of dat gebruikelijk is.

'k Heb die boiler trouwens opgezocht, kost nieuw ca. 1000-1100 zonder kortingen of promoties.

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Nen reeks 4000 van bulex is nochtans niet echt goedkopen brol. "onderhoud" op zo een toestel is wel een klote werk, kan een eind duren eer em uitgelopen is, en dan moet de dichting en de anode vervangen worden als het een met passieve anode is.

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Als huurder ben je enkel verantwoordelijk voor het onderhoud van de boiler. Als die boiler KO is, is dat niet jouw probleem maar van de verhuurder. 150euro lijkt me vrij schappelijk. De prijs hangt af van de inhoud, doorgaans is dat om en bij de 1euro per liter. Dus 150euro is zeker niet te veel. Als je absoluut geen loodgieter vindt kan je het evt bespreken met je verhuurder om te zien wat er mogelijk is.
    Wtf, prijs onderhoud boiler per liter? Wat is dan het verschil tussen een 100 liter en een 300 liter boiler qua onderhoud volgens jou? Buiten dat het ietske langer duurt om leeg te laten, maar toch niet dat het 3x duurder zou zijn

mazzi's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bulex biedt toch zelf ook onderhoud aan?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bulex geeft zelf aan dat een onderhoud niet nodig is op een electrische boiler. En ontkalken doen ze niet. 2 jaarlijks onderhoud is bij gas toestellen.

Electrische boilers zijn ook niet superduur.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 7 met Tapatalk

Cerulean's schermafbeelding
    iTrader
    38 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik heb ook al ondervonden dat loodgieters hier niet voor staan te springen. Die van ons zegt "boilers hebben tegenwoordig geen onderhoud meer nodig", dat lijkt mij nu toch wel heel straf.

I guess I should know the limits of the world... There are moments I find myself not breathing at all

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marzman Bekijk bericht
    Bulex geeft zelf aan dat een onderhoud niet nodig is op een electrische boiler. En ontkalken doen ze niet. 2 jaarlijks onderhoud is bij gas toestellen.

Electrische boilers zijn ook niet superduur.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 7 met Tapatalk
    Nu weet ik het dus al helemaal niet meer. Is het nu nuttig/nodig of niet...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brecht Bekijk bericht
    Nen reeks 4000 van bulex is nochtans niet echt goedkopen brol. "onderhoud" op zo een toestel is wel een klote werk, kan een eind duren eer em uitgelopen is, en dan moet de dichting en de anode vervangen worden als het een met passieve anode is.
    Ik herhaal alleen wat ze mij vertellen; ik ben geen sanitair expert, ik weet alleen da water van boven naar onder vloeit.

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diatonico Bekijk bericht
    Nu weet ik het dus al helemaal niet meer. Is het nu nuttig/nodig of niet...

Ik herhaal alleen wat ze mij vertellen; ik ben geen sanitair expert, ik weet alleen da water van boven naar onder vloeit.
    Het probleem is dat het wettelijk en voor het toestel totaal niet nodig is, maar in veel huurcontracten staat dat voor de een of andere reden wel vermeld dat dat zou moeten, gewoon om hun in te dekken waarschijnlijk.

Regels voor berichten