iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Gazon heraanleggen, zelf doen of laten doen?

Mijn ouders zijn van plan hun gazon te laten heraanleggen wegens teveel onkruid tussen het gras dat ze niet weg krijgen. Hiervoor zouden ze iemand laten komen die 1500 euro vraagt voor 400m2 gazon. Op zich heb ik er niks op tegen, maar de tuinaanlegger gaat eerst het huidige gazon kapot sproeien, en dan alles omploegen. Ik stel mij toch vragen bij die herbiciden en de schadelijkheid er van, of de noodzakelijkheid om dit te doen.
    Ik heb al wat online gekeken en op zich zou ik het zelf wel kunnen, maar het zou denk ik duurder uitdraaien omdat ik geen herbiciden wil gebruiken of kan gebruiken zelfs. Volgens mij is het grootste probleem de bodem en het feit dat er hier en daar stenen in zit. Volgens mij komt dat onkruid sowieso terug zolang de bodem niet aangepakt wordt. Zijn hier mensen met ervaring in tuinaanleg? En wat zouden jullie adviseren in plaats van kapot sproeien?

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Mijn vader en broer zijn zelfstandige tuiniers...

Kapot sproeien is gewoon de snelste manier, ik wou dit ook niet dus hebben ze hier langer moeten werken. Eigenlijk is het totaal niet duurder als je het zelf doet, gewoon heel arbeidsintensief.

Gewoon zo iets huren voor een dag of 2.
    https://www.boels.be/nl/huren/tuin-g...smachine-16-pk

En dan gewoon alles kapot frezen.
    Al u oud gras er uit halen en direct in een remorque leggen samen met u stenen.

Dan als alles ongeveer goed is zou ik er nieuwe mest onder mengen en nog is frezen zodat alles goed gemengd is.
    En dan inzaaien en rechttrekken met een hark. Dan goed besproeien indien het niet regent (daarom best september/oktober)

onkruid ga je altijd hebben tenzij je freest, recht trekt & gazonmatten legt.

Teknohol1c's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik wil die tuiniers hun gegevens wel eens in mijn pmbox zien verschijnen als dat kan. Als dat maar 1500€ kost voor zo'n oppervlakte ga ik daar zelf mijn rug niet zitten op breken ze
    Ben er ook al eventjes over aan het nadenken om mijn gazon te herdoen. Veeel te veel mos en onkruid/pisseblommen. Begint ook redelijk hobbelig te liggen.
    Ik zie er tegenop om daar zelf aan te beginnen. Ook geen kennis om te zien of mijn grond goed is of dat er meststoffen gaan moeten bijkomen.
    Critical killing is an art unto itself... And I am Rembrandt, sucker!
    PSN: teknohol1c

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Efkes serieus maar als dat een situatie is zoals bij mij dan is het echt niet "efkes frezen".
    Hier zit veel ijzerzandsteen in de grond en ik heb onlangs een stukske van 30-40m² gedaan: een hele namiddag op bezig geweest en daar kwamen nog stenen uit.
    Als die gasten een vaste prijs maken van 1500 EUR en die maken daarvoor heel de ondergrond proper (laat dat op papier zetten dat ze de stenen eruit halen bij het frezen), gewoon laten doen. Hier ist ook 400m² en daar zijt ge zeker een week aan bezig juist frezen en opkuisen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Alles hangt af van de wensen en eisen natuurlijk...

Is de afwatering/doorlaatbaarheid van het terrein goed.
    Wat soort van gras.
    Voedingsgehalte goed.
    Hoe precies moet het liggen? Echt siertuin of ruw speelgazon..

Wat ik gedaan heb voor 20a vol steen/struiken:
    -Laten diepspitten met kraan maar ploegen kan ook. (Afvoer beton/groenafval)
    -Half dagje stenen/beton/struik rapen wat nog was blijven liggen.
    -stuk 2 weken laten rusten
    -Laten frezen/gelijktrekken met tractor. (Loonwerker)
    -Wachten op regen en weer halve dag gaan kleinere stenen + takken/wortels rapen.
    -Wachten op regen
    -Dagje gaan harken voor de laatste stenen.
    -Laten inzaaien met de tractor wanneer er verder die week redelijk wat regen op de agenda stond en de grond hard genoeg was om geen spoorvorming te krijgen.
    -zelf nog is met de rol overgeweest. (Was niet echt nodig)
    -wachten op veel regen die Frank beloofd had...

Uit het hoofd: +-€300 loonwerker met tractor voor frezen.
    +-€150 graszaad + inzaaien.
    Diepspitten was wel wat meer omdat ik met veel beton/struiken zat maar bij ploegen op proper terrein, nogmaals €150-300?

Nu een mooi aangelegde siertuin via een tuinier zal wel meer kosten en ook properder zijn. Maar ons stuk ligt proper vlak en vol gazon.

Zoals al aangegeven best in september doen.

Natuurlijk moet je wel een doorgang naar de tuin hebben van min. 2,60m.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Teknohol1c Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ook geen kennis om te zien of mijn grond goed is of dat er meststoffen gaan moeten bijkomen.
    Een tuinier kan dit natuurlijk of gewoon wat stalen nemen en binnenspringen in een tuinzaak (Horta, Aveve, lokaal,...)

Bijvoorbeeld: https://www.horta.org/nl/artikels/doe-een-bodemanalyse

Alternatief wil ik altijd wel aanraden om een (wilde) bloemenstrookje voor bijen of vlinders aan te leggen. Daarvoor moet je wel voornamelijk voedingsarme grond hebben. Ben je beu rijd je er met het grasmachien over

Cerulean's schermafbeelding
    iTrader
    38 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    2 jaar geleden heb ik 40 m² omgefreesd, in brandende zon, was er echt stikkapot van. Dat wil ik nooit meer doen. Laat staan 400 m²... We hebben wel kutgrond, vol met dikke stenen. Ik kreeg toen bij het inzaaien mijn grond niet vlak genoeg. Gevolg: putten en bulten. Die worden met de tijd precies alleen maar dieper Tot overmaat van ramp hebben we ook nog eens 2 honden die al eens graag een diepe put graven. Zijn er nu een 15-tal op die klein 40 m². Op de helft van de grond groeit al geen gras meer ondertussen, het is echt absoluut geen zicht en het gras afdoen is met de putten en bulten ook echt niet plezant.

Volgende keer laat ik een tuinier komen om alles opnieuw te doen, en dan zal ik eerder grasmatten overwegen ipv inzaaien.

I guess I should know the limits of the world... There are moments I find myself not breathing at all

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    hier is het exact dezelfde situatie (inclusief honden), maar dan 400m²

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    18 Post(s)
    Dat droog gras heb ik ook.
    Ga in najaar poging doen op herstel en vanaf nu sproei ik ze. Moeten ze maar eerst zwembaden verbieden aangezien ik merendeel sproei met opgevangen regenwater

Regels voor berichten