Pagina 1 van 9 12345 ... Laatste
    Obi Wan Kenobi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Question Koelen zonder airco (Radiator? )

Hallo,

Ik ben op zoek naar mogelijkheden om een huis te koelen zonder airco.

Wij hebben een nieuwbouwwoning (die eigenlijk te goed zijn geïsoleerd)
    waar het vanaf maart tot september/oktober altijd makkelijk boven de gewenste temperatuur gaat en in de winter maken we in de leefruimte maar gebruik van 1 radiator van de 3 voor de ruimte op te warmen. Meestal zetten we enkele ramen open voor de ruimte te koelen en is dat meer dan voldoende, maar bij die echte hele warme dagen (zoals we er al een paar gehad hebben is dit jammer genoeg niet haalbaar)

Nu hebben wij wat gelezen over koelen via radiators ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Een airco is misschien wel de beste oplossing maar niet het meest ideale voor onze situatie (koelgroep buiten maakt toch altijd wat lawaai in een kleiner tuintje waar het anders wel heel heel rustig is + uitstraling van het huis is toch een pak minder) en een bak met een slang aan is ook niet echt ons ding.

Of andere ideeën om een ruimte te koelen op een andere manier is ook welkom.
    Anakin, how many times have I told you to stay away from the power couplings.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    16 Post(s)
    Ik kan u niet verder helpen, maar een degelijke moderne buitenunit van een airco maakt echt wel amper lawaai. Da's fluisterstil. Ivm het uitzicht kan je hem ook altijd met een goot tot op de grond laten gaan zodat je er wat struiken voor kan zetten.

Dat even terzijde

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Koelen via radiators lijkt mij een recept voor enorm veel condens in jullie leefruimtes. Geen goed idee denk ik.

"te goed" geisoleerd kan trouwens in feite niet. Het probleem is eerder dat er te veel warmte binnen komt via zonnewinsten.
    Heel goede isolatie van een huis kan de warmte ook gedurende langere tijden buiten houden.

Manieren om hier mee om te gaan:

- Screens voor de ramen waar de zon het meeste op staat.
    - Zonnewerende laag op de ramen aanbrengen
    - Groene loofbomen die de zon blokkeren voor de ramen. Deze zulen in de winter hun bladeren verliezen en zo in de winter nog mooie zonnewinsten geven.
    - Alles pottoe houden tijdens de dag om de warmte buiten te houden, om dan de ventilatie 's nachts zo hoog mogelijk te zetten (of ramen open) om het huis terug enkele graden af te koelen. (Ventilatie D is hier serieus superieur vs ventilatie C, de warmte van de lucht die binnengetrokken wordt kan worden afgegeven aan de uitgeblazen lucht als het buiten te warm is)

Airco is natuurlijk wel een goeie brute-force oplossing
    Luck > Skill

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    25 Post(s)
    De beste manier gaat inderdaad zijn om de zon buiten te houden.

Een simpele manier om een kamer te verkoelen, is een ventilator door een natte, koude handdoek te laten blazen.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Onze Daikin hoort ge niet draaien, zelfs niet als die zijn volle 6.8kW aant geven is.
    Leidingen zijn in de grond gestoken in kabelgoten, tegen de muur gezet in kabelgoten met dezelfde kleur als de crepi en de buitenunit staat op een betonsokkel met daar rond antraciete boordstenen. Ik heb hem ingekast met thermo ayous latjes. Eigenlijk kunt ge nog amper zien dat hier een airco staat

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de tips,

Helaas zijn sommige tips niet mogelijk (zoals hoge bomen) de standaard veel te kleine nieuwbouwwoning .

Ik bedoelde met te goed geïsoleerd dat ondanks gaten en kieren het er wel koel kan blijven bij oudere huizen (in de winter hoor je me natuurlijk niet klagen over een te goed geïsoleerd huis )

De fermette van de schoonouders is het altijd enorm koel in huis, ook al heeft het huis 360° (kleinere ramen) Dus altijd zon in huis, geen gordijnen of screens , geen renovaties gehad , geen airco en toch is het daar in de zomer altijd koeler dan de buitentemperatuur in de winter moeten ze natuurlijk dan wel weer meer stoken dan ons.
    Gewoon wat vreemd dat het daar binnen wel koeler kan (ondanks dat ze een pak meer zon binnen hebben) en bij ons dan niet.

Ons huis heeft enkel zon rechtstreeks in het huis van zonsopgang tot +/- 9-10 uur vermoed ik. , hebben we geen buiten screens maar wel goed aansluitende rolgordijnen.
    Zetten we iedere avond de ramen open voor te tochten maar blijft de temperatuur minstens +4°C boven de buiten temperatuur.

voor de airco zijn er niet veel mogelijkheden om deze nog te plaatsen zonder grote werken.
    Met het minste werk is dit net aan een slaapkamerraam dicht bij de buren hun terras. (we willen natuurlijk geen burenruzie veroorzaken met een licht zoemend lawaai).

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Ik herhaal het nog eens, onze Daikin hoort ge niet. zeker niet als ge de modus "buitenunit geluidsarm" activeert.
    Als ge echt schrik ervoor hebt, er bestaan ook speciale omkastingen voor aircos en warmtepompen waardoor het geluidsniveau nog eens 18 tot 30db wordt gedempt. Kost wel een pak geld.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Er zouden systemen zijn waarbij je kouder water door vloerverwarming kan laten lopen om de ruimte af te koelen.
    Dan zou ik denken dat ze zoiets ook wel kunnen toepassen via radiatoren.

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Er zouden systemen zijn waarbij je kouder water door vloerverwarming kan laten lopen om de ruimte af te koelen.
    Bij warmtepompen heb je inderdaad die passieve koelingsoptie. Is wel beperkt tot een 2 à 3°, anders krijg je het risico op condensatie op je vloer. Dus dat maakt het bij hete dagen wat draaglijker (als het normaal binnen pakweg 28° is kan je dat naar een draaglijkere 25° brengen) maar je zal nooit het "fris gevoel" hebben zoals bij een airco.

Geen idee of dat met radiatoren kan, ik ben het in elk geval nog niet tegengekomen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    IK had er ook nog nooit echt van gehoord eigenlijk of gezien daarom dat ik het eens rond vroeg

Blijkbaar is Jaga een van de bekendere merken met nog wel verschillende radiators die kunnen koelen en verwarmen.
    https://www.jaga.com/benl/

Deze die Condenserende koelen zouden net zo goed werken als een airco en zou blijkbaar een pak zuiniger zijn dan een airco qua verbruik.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Ik herhaal het nog eens, onze Daikin hoort ge niet. zeker niet als ge de modus "buitenunit geluidsarm" activeert.
    Als ge echt schrik ervoor hebt, er bestaan ook speciale omkastingen voor aircos en warmtepompen waardoor het geluidsniveau nog eens 18 tot 30db wordt gedempt. Kost wel een pak geld.
    ok, we zullen er in ieder geval nog eens aan denken of vloeken dat we nog niets deftig hebben deze week

RB26DETT's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Bij warmtepompen heb je inderdaad die passieve koelingsoptie. Is wel beperkt tot een 2 à 3°, anders krijg je het risico op condensatie op je vloer. Dus dat maakt het bij hete dagen wat draaglijker (als het normaal binnen pakweg 28° is kan je dat naar een draaglijkere 25° brengen) maar je zal nooit het "fris gevoel" hebben zoals bij een airco.

Geen idee of dat met radiatoren kan, ik ben het in elk geval nog niet tegengekomen.
    Dat is vooral effectief omdat je met een grotere massa zit die je bij vloerverwarming koelt. Om hetzelfde effect met radiatoren te hebben zou je (bij wijze van voorbeeld) water van 5° door uw radiatoren laten vloeien wat dus heel veel condens gaat geven.
    Ik heb over alles en iedereen een mening. Vraag er naar!

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Obi Wan Kenobi Bekijk bericht
    IK had er ook nog nooit echt van gehoord eigenlijk of gezien daarom dat ik het eens rond vroeg

Blijkbaar is Jaga een van de bekendere merken met nog wel verschillende radiators die kunnen koelen en verwarmen.
    https://www.jaga.com/benl/

Deze die Condenserende koelen zouden net zo goed werken als een airco en zou blijkbaar een pak zuiniger zijn dan een airco qua verbruik.
    Dit zijn (ventilo-)convectoren, geen radiatoren. Opwarming via lucht (convectie..) ipv straling (radiatie..)

Radiator = watertemp 60-65gr
    Convector = watertemp 45-50gr
    Vloervww = watertemp 32-37gr

Convectors zijn letterlijk een tussenoplossing, de ventilo optie is een soort booster zeg maar van kleine ventilatortjes die de luchtstroom extra swung geven. Simpeler krijg ik t niet uitgelegd :-)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    hoi

ik zit met een heel vergelijkbaar probleem, maar dan een appartement.
    bovenste 4de verdieping passief bouw. gebouw is helemaal wit, drie dubbel glas met krypton gas, plat dak is groendak met zonnepanelen.. en toch...

ik vind de warmte binnen overdag neit erg, zeker niet in de living, ik zit gewon bijna heel de dag op de balkons, maar mijn slaapkamer, die thans enkel 's morgens beetje zon heeft ( met de gordijnen nog toe, en speciaal aan de buitenkant een tweede wit gordijn er tegen gehangen).krijg ik de boel niet afgekoeld om te slapen.

ik heb eerst een kleine 40 watt ventilator geprobeerd die ik vanaf dat de temperatuur ' savonds wat zakte non stop frisse lucht naar binnen liet blazen met de grote ( 2 meter op 1 ) ruit open. ook al geexperimenteerd met warme lucht eruit blazen...
    daarna aircooler gekocht (met zo waterbak), dat deed echt niks
    nu een nieuwe ventilator, 110 watt.. joekel van een ding.

En zolang dat blaast koel dat de kamer effectief af van 23 a 24 naar 19 a 20, of zelfs lager als het buiten echt fris genoeg wordt 's nachts. Ik laat die makkelijk draaien van 8 pm tot ik ga slapen, vaak pas tussen 1 en 2 nu ik thuiswerk.
    Maar het gekke is, zo rap als k mijn vensters en gordijnen toe doe om echt te slapen, stijgt die temperatuur echt peilsnel terug naar 22/23, op minder dan een uur. Ik vind dat zo raar. zit al die warmte dan toch in de buitenmuren of het dak en straalt die af?

Ik overweeg dus ook een airco, maar heb hier enorm lage luchtvochtigheid en heb schrik die nog te verlagen met een airco. plus. ik wil eigenlijk niet de buitenschil van het gebouw kapot maken voor een AC, daarme krijg je toch ook een koudebrug in de winter.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    free water!
    Vloerverwarming pomp je max 17°19°C door. Contacttemperatuur vloer ligt dan op 22-23°C Ver boven dauwpunt.
    Een radiator gaat gewoon al het vocht aantrekken uit de omgeving. (Ooit al eens een koude fles cola uit de koelkast genomen in de zomer dat zo helemaal nat wordt.. Wel... .dat gaat er gebeuren met uw radiatoren)

Regels voor berichten