Pagina 1 van 4 1234 Laatste

Discussie: einde van aardgas?

S.conceiçao7's schermafbeelding
    iTrader
    261 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)

einde van aardgas?

Hoi hoi,

ik zit met een vrij recente nieuwbouw waar ik mijn huis mee verwarm op aardgas met vloerverwarming.

ook heb ik vorige maand zonnepanelen gelegd.

mijn buurman, met dezelfde zaken als ik hierboven,
    heeft nu een airco split unit in de slaapkamer en woonruimte geplaatst.

zijn redenering: nu nog 15 jaar terugdraaiende teller + zonne energie: waarom zouden we dan ons huis niet verwarmen (en koelen) met die split, die op zonne energie draait.

op deze manier bespaar je 2 zaken:
    1) aardgas (hij heeft nu quasi een nul verbruik)
    2) overproductie van electriciteit heb je dan amper of niet, want je verbruikt het door die airco unit te laten draaien (ok de slaapkamer unit word nooit of amper gebruikt, gezien het huis erg goed is geisoleerd, en slechts bij extreme hitte je de airco gebruikt). Maar die in de woonkamer gebruikt hij in de winter dagelijks dus, met termostaat.

dus hij heeft een zeer gunstige energie factuur!

dus in feite niet slecht gezien, ook zegt hij dat er binnen x aantal jaar misschien geen aardgas meer zal zijn, dus waarom dan nu al niet die airco plaatsen (wij kunnen nu toevallig aan goedkope toestellen van BEKO geraken, 500 euro voor binnen & buiten unit, wel zelf te plaatsen, wat hij ook zelf deed, en werkt perfect).

wat denken jullie?
    make america great again
    #build the wall, crime will fall #promises made, promises kept #2020:make democrats cry again #no more bullshit

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Je gaat banaal besparen op aardgas als je in nieuwbouw zit & je alle investeringen al hebt gedaan. Tot 2029 gaat de uitrol naar hoogcalorisch gas al duren dus dat is al 10 jaar dat er zeker gas zal zijn en zal dus wel nog pak langer zijn (nog minimaal levensduur van uw ketel).

Als je echt wil koelen kan je airco zetten maar, voor verwarmen kan je beter elektisch vuur zetten als je uw elektriciteit wil opgebruiken

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Einde van aardgas is nog lang niet in zicht. Het enige wat ze hebben vastgelegd in het regeerakkoord, is een eerste stap naar een uitdoofscenario voor stookolie. De overheid stuurt zelfs aan op het vervangen van stookolieketels door aardgas indien er al een leiding in de straat ligt:
    Als er een aardgasnet in de straat ligt, mag vanaf 2021 een bestaande stookolieketel niet meer vervangen worden.
    Bron: https://www.vlaanderen.be/bouwen-won...oor-verwarming

Het uitdooftraject voor beide loopt dus totaal niet parallel. Men sprak van een verbod op aardgas in nieuwbouw vanaf 2030, maar zelfs dan gaan ze uit van een levensduur van 25 jaar. Duurt nog tot 2055 dus eer de kraan dicht gaat. En dat ligt allemaal nog lang niet vast. Wat voor stookolie wel het geval is; daar is het vanaf 2021 gedaan in nieuwbouw, en deels ook bij vervanging indien gas beschikbaar is.

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zijn redenering zal opgaan in de zomer maar niet in de winter

Het is vrij simpel hoor, de momenten dat je moet verwarmen zijn net de momenten dat je zonnepanelen het minste opbrengen. Dus eens de terugraaiende teller gedaan is (wat binnen 15j is of mogelijks zelfs sneller als VREG gelijk krijgt) zal je nooit* genoeg stroom opwekken met je zonnepanelen om daar de verwarming (en ander verbruik mee te dekken).

*: alles hangt natuurlijk af van bepaalde onbekenden die je hier niet zet: grootte van je PV-installatie, hoe warm je je huis wilt hebben, hoeveel je thuis bent, hoeveel stroom je verbruikt zonder de elektrische verwarming erbij, ...

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S.conceiçao7 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    dus in feite niet slecht gezien, ook zegt hij dat er binnen x aantal jaar misschien geen aardgas meer zal zijn, dus waarom dan nu al niet die airco plaatsen (wij kunnen nu toevallig aan goedkope toestellen van BEKO geraken, 500 euro voor binnen & buiten unit, wel zelf te plaatsen, wat hij ook zelf deed, en werkt perfect).

wat denken jullie?
    Wat is het rendement van zo'n BEKO?
    Je kunt eens kijken hoeveel kwh je nu verbruikt met u aardgas per jaar. (uiteraard zit daar warm water ook bij, die moet je dan aftrekken). Zo weet je ongeveer hoeveel kwh u woning vraagt.
    Reken het dan eens om, hoeveel kwh je verbruikt aan elektriciteit aan de hand van rendement van zo'n BEKO.
    Dan moet je nog rekening houden dat je in de zomer ook nog af en toe eens gaat koelen.

Je gaat dan toch al een serieus overschot moeten hebben aan zonnepanelen om dat allemaal te dekken. Wilt dan ook zeggen dat hij daarvoor teveel aan prosumententarief betaalde, dan is het geen slimme keuze geweest van hem om zo'n grootte installatie te plaatsen. De buurman heeft al veel geld uit gegeven, me dunkt.

Momenteel is de aardgas prijs globaal aan het dalen, omdat er teveel aardgas is (dan spreek ik nog voor de corona). Amerika en Rusland zijn mekaar aan het vechten om hier in Europa hun aardgas te kunnen kwijt spelen. Dat er geen aardgas meer is, dat zal ik niet meer meemaken in mijn leven. Wij zullen eerder nog afstappen van aardgas (overstappen naar biogas of aardgas verdunnen met waterstof of...), dan dat er geen aardgas gaat zijn. De nieuwste ketel zijn normaal al in staat om aardgas met waterstof te kunnen verbranden.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 20 mei 2020 om 15:07

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Zijn redenering zal opgaan in de zomer maar niet in de winter

Het is vrij simpel hoor, de momenten dat je moet verwarmen zijn net de momenten dat je zonnepanelen het minste opbrengen. Dus eens de terugraaiende teller gedaan is (wat binnen 15j is of mogelijks zelfs sneller als VREG gelijk krijgt) zal je nooit* genoeg stroom opwekken met je zonnepanelen om daar de verwarming (en ander verbruik mee te dekken).

*: alles hangt natuurlijk af van bepaalde onbekenden die je hier niet zet: grootte van je PV-installatie, hoe warm je je huis wilt hebben, hoeveel je thuis bent, hoeveel stroom je verbruikt zonder de elektrische verwarming erbij, ...
    VREG krijgt sowieso 100% gelijk. De beslissing om 15 jaar te geven aan mensen met bestaande installaties is puur politiek en heeft geen enkele rechtsbasis.
    Je kan enkel hopen dat het gerecht er lang over doet om tot die conclusie te komen. Maar die 15 jaar gaan we sowieso nooit zien.

Wordt die buurman z'n verwarming in de winter geen duur grapje? Akkoord het is nieuwbouw en de nieuwe units zijn zeker zeer goed. Maar het blijft lucht langs een elektrische weerstand blazen in mijn hoofd.

iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    VREG krijgt sowieso 100% gelijk. De beslissing om 15 jaar te geven aan mensen met bestaande installaties is puur politiek en heeft geen enkele rechtsbasis.
    Je kan enkel hopen dat het gerecht er lang over doet om tot die conclusie te komen. Maar die 15 jaar gaan we sowieso nooit zien.

Wordt die buurman z'n verwarming in de winter geen duur grapje? Akkoord het is nieuwbouw en de nieuwe units zijn zeker zeer goed. Maar het blijft lucht langs een elektrische weerstand blazen in mijn hoofd.
    Mag ik dan ook mijn panelen laten herleggen op kosten van de VREG zodat ze beter liggen voor zelfconsumptie ipv de nu wettelijke hoogst mogelijke opbrengst manier?

En schaf dan ook sociaal tarief af van alle nutsvoorzieningen want dat is ook oneerlijk

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Mag ik dan ook mijn panelen laten herleggen op kosten van de VREG zodat ze beter liggen voor zelfconsumptie ipv de nu wettelijke hoogst mogelijke opbrengst manier?

En schaf dan ook sociaal tarief af van alle nutsvoorzieningen want dat is ook oneerlijk
    Sja, is dat oneerlijk?

Ik kan de argumenten van het VREG wel begrijpen. Mensen draaien momenteel naar hartelust hun teller terug tijdens de zomermaanden en zuigen dan in de winter elektriciteit binnen aan dezelfde kostprijs maar aan een veel hogere kostprijs voor de leverancier. Dat is ook niet eerlijk. En sommigen krijgen dan nog certificaten die betaald worden door iedereen, dus ze winnen twee keer.

De rode draad in heel dat verhaal is het totale falen van de overheid om (weeral eens) een doordacht beleid te voeren. Gecombineerd met het gegeven dat liegen politiek geen repercussies meer heeft in het post-Trump tijdsperk. Men kan dus gewoon lustig beloven aan de bevolking dat wie voor 2021 zijn installatie in gebruik neemt (tegen het advies van de VREG in) daar 15 jaar een terugdraaiende teller voor krijgt. Je maakt mij niet wijs dat er geen enkele jurist op het kabinet van Tomellein destijds heeft gezegd; "Jamaar Bart, de VREG stapt zowieso naar het Grondwettelijk Hof". Tuurlijk wel, maar Bartje wist toen ook dat dat voor na verkiezingen was en waarschijnlijk pas op het bord van zijn opvolger (of godbetert de opvolger van zijn opvolger) zal verschijnen.

Sorry voor de rant.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Sja, is dat oneerlijk?

Ik kan de argumenten van het VREG wel begrijpen. Mensen draaien momenteel naar hartelust hun teller terug tijdens de zomermaanden en zuigen dan in de winter elektriciteit binnen aan dezelfde kostprijs maar aan een veel hogere kostprijs voor de leverancier. Dat is ook niet eerlijk. En sommigen krijgen dan nog certificaten die betaald worden door iedereen, dus ze winnen twee keer.

De rode draad in heel dat verhaal is het totale falen van de overheid om (weeral eens) een doordacht beleid te voeren. Gecombineerd met het gegeven dat liegen politiek geen repercussies meer heeft in het post-Trump tijdsperk. Men kan dus gewoon lustig beloven aan de bevolking dat wie voor 2021 zijn installatie in gebruik neemt (tegen het advies van de VREG in) daar 15 jaar een terugdraaiende teller voor krijgt. Je maakt mij niet wijs dat er geen enkele jurist op het kabinet van Tomellein destijds heeft gezegd; "Jamaar Bart, de VREG stapt zowieso naar het Grondwettelijk Hof". Tuurlijk wel, maar Bartje wist toen ook dat dat voor na verkiezingen was en waarschijnlijk pas op het bord van zijn opvolger (of godbetert de opvolger van zijn opvolger) zal verschijnen.

Sorry voor de rant.
    Je mag de certificaten wel in zijn eigen tijdsgeest plaatsen he. In een tijd waarin de discussie er was of het wel haalbaar was (met die certificaten) financieel op zo een installatie te leggen. Nu kost het je geld (prosucententarief) e. Is het nog een nobrainer op ze te leggen.

Dat er misbruiken waren met die certificaten (binnen dewettelijke grenzen wel, denk aan Katoennatie) kan ik alleen maar beamen. Maar daar kunnen we nu kier veel meer aan doen helaas

iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Schaf dan die certificaten af he. Wij worden verplicht er te leggen en moeten nog betalen ook terwijl we meer injecteren dan verbruiken. Maar eenmaal na 18u hebben wij quasi geen opbrengst meer (panelen liggen zuid-zuid-oost). We kunnen ze 45° draaien EN nagaan of die bomen die er dan na 17u schaduw op leggen wel wettelijk staan (staan tegen straat maar die stonden er al voor straat) maarja als de VREG ons daartoe dwingt...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij worden verplicht er te leggen en moeten nog betalen ook terwijl we meer injecteren dan verbruiken.
    Verplicht om zonnepanelen te leggen? Waarom?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Schaf dan die certificaten af he. Wij worden verplicht er te leggen en moeten nog betalen ook terwijl we meer injecteren dan verbruiken. Maar eenmaal na 18u hebben wij quasi geen opbrengst meer (panelen liggen zuid-zuid-oost). We kunnen ze 45° draaien EN nagaan of die bomen die er dan na 17u schaduw op leggen wel wettelijk staan (staan tegen straat maar die stonden er al voor straat) maarja als de VREG ons daartoe dwingt...
    Voor iemand die zo veel commentaar op alles en iedreeen heeft, denk je toch echt simplistisch hoor.

We zullen dan ook meteen al jouw extralegale voordelen van je huis direct afnemen, want mensen die nu hun huis kopen krijgen ook geen woonbonus meer...

Wees blij dat die mensen toen de investering gemaakt hebben, zij zijn de enige reden waarom we nu al zo goedkope panelen hebben en dat het jaar na jaar nog goedkoper wordt.

iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jackerath Bekijk bericht
    Verplicht om zonnepanelen te leggen? Waarom?
    Nieuwbouw moet je hernieuwbare energie hebben dus in quasi 100% van de gevallen is dat minimaal leggen van zonnepanelen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Nieuwbouw moet je hernieuwbare energie hebben dus in quasi 100% van de gevallen is dat minimaal leggen van zonnepanelen
    Klopt helemaal niet. Lees de voorwaarden maar eens na want er zijn genoeg mogelijkheden.

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jackerath Bekijk bericht
    Klopt helemaal niet. Lees de voorwaarden maar eens na want er zijn genoeg mogelijkheden.
    Klopt "helemaal" niet is ook niet echt correct natuurlijk hé.

Je bent verplicht een aandeel hernieuwbare energie te hebben (tenzij je 10% beter doet dan het max E-peil zonder hernieuwbare energie, maar dat is vandaag al zeer moeilijk), dit kan inderdaad evengoed een warmtepomp of zonneboiler zijn bijvoorbeeld. Dus dat je verplicht PV-panelen moet plaatsen klopt idd niet. Ik krijg soms vreemde reacties van klanten wanneer ik dat uitleg, want bij 9/10 andere bouwfirma's zeggen ze altijd dat PV panelen sowieso verplicht zijn.

Maar PV panelen zijn wel qua hernieuwbare energie doorgaans de meest interessante oplossing op gebied van installatiekost, rendement, onderhoud, invloed op E-peil,...

Regels voor berichten