Bv202's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hou er ook rekening mee dat je parkeerplaatsen wilt voor als er bezoek komt.
    Tenzij ze nooit met de auto komen.
    De P+R Bosuil is ongeveer 15 minuten wandelen, in het slechtste geval. Alleen als 't voetbal is mag er niet geparkeerd worden zag ik (en max 24 uur, dus zeker niet geschikt voor bewoners).

Dus dat lijkt me op zich nog te doen...
    ...

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bv202 Bekijk bericht
    Ik ben er gisteren eens gaan rondwandelen en heb inderdaad gemerkt dat er een markt en speelpleintje is vlak naast dat appartement. Die markt kan wel lichte overlast veroorzaken, maar ik denk dat dit nog wel acceptabel is (veel zal ook afhangen van waar de slaapkamer zich precies bevindt).

Hoe problematisch is parkeren eigenlijk echt? Toen ik er gisteren rondwandelde, zag ik hier en daar wel wat vrije plaatsen, zelfs voor de deur. Ik vind het geen probleem om eens iets verder te moeten staan als 't niet anders kan, zolang ik maar op wandelafstand aan de auto geraak.
    Ik denk dat parkeren in veel gemeentes rond Antwerpen wel een probleem is. Ik weet niet hoe het nu is rond die straten maar denk dat de parkeerproblemen ook vaak 's avonds zijn als iedereen van zijn werk terug is. Het is ook betalend parkeren voor niet bewoners maar dat kost bijna niets en is alleen in de dag betalend.

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    "Die streek" is al serieus breed geworden. Bij mijn ouders in Kortenberg gaat het gemiddeld rijhuis met kosten aan rond de 300.000 EUR.
    Er is relatief weinig vastgoed te koop, zeker vrijstaand en er is verbazend veel vraag. Gezien het daar vol zit met expats en EURO-loonlijsters worden er echt onnozele prijzen gegeven.
    Dat huis van @Thaiko ligt wel echt goed. Ik doe niet af aan Kortenberg maar je kan huizen daar moeilijk vergelijken met panden die aan de rannd van het park van Tervuren liggen. Zoals ik al eerder zei verwacht ik dat iemand dat koopt om plat te gooien.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Ik volg u hoor, het is maar om aan te tonen dat alles in de Brusselse rand gewoon zeer duur is geworden. Dit pand heeft dan nog een heel heel mooie ligging. Het huis op zich moet ge het niet voor doen.

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Combinatie van factoren inderdaad. Maar naar mijn mening zou men heel veel positieve effecten kunnen bereiken met devolgende fiscaliteitswijziging :

- Registratierechten : Minimaliseren, zeker voor eigen woning, zeker voor beperktere woningen. Meer richting het Brussels systeem. Hier is het 12.5%, maar de eerste 175000 euro zijn vrijgesteld.
    - Nieuwbouwwoningen : Woning is een basisgoed, dat hier 21% btw op betaald moet worden is waanzin. Naar 6%.
    - Onroerende voorheffing : Volledig herzien, factor oppervlakte en EPC bepalen de hoogte van deze heffing. (Gemiddeld hoger dan voorheen.)

Veel mensen, huidige eigenaars, zullen niet content zijn met zo'n regeling (mezelf inclusief overigens). Maar er zijn hier enorm veel voordelen mee bekomen.

- Voor een eigen woning aan te schaffen zijn de kosten drastig lager. Vooral voor degenen die zo al moeilijk een woning kunnen aanschaffen. De stap tot kopen is kleiner, alsook is de stap tot verhuizen kleiner.
    - Een verlaging van de btw op nieuwbouw zorgt voor 2 belangrijke effecten :
    1. Men zal sneller kiezen voor een nieuwbouw, aangezien het prijsverschil met het kopen van een bestaande woning direct veel kleiner is.
    2. Het drukt verder de prijzen van bestaande woningen.
    - De wijzigingen in onroerende voorheffing zorgen ervoor dat kleine en goed geisoleerde woningen fiscaal veel interessanter zijn. Één van de belangrijkste positieve effecten hieraan is dat niet alleen eigenaars die zelf het financiële voordeel van een goed geisoleerd huis hebben hier stappen in ondernemen, maar dat ook verhuurders, die deze directe besparingen niet verzilverd zien, toch meer geneigd zullen zijn om dit aan te pakken.

Huidige huiseigenaars zullen hier inderdaad niet content mee zijn, zeker degenen met meerdere panden. Door het prijsdrukkend effect en hogere onroerende voorheffing. Maar maatschappelijk gezien, zijn de voordelen wel heel groot. Milieuvriendelijker, makkelijker te verhuizen richting job/kleinere/grotere woning, minder "miserietaks" bij scheiding, ...

Edit : Oeps, past niet echt in deze topic.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Combinatie van factoren inderdaad. Maar naar mijn mening zou men heel veel positieve effecten kunnen bereiken met devolgende fiscaliteitswijziging :

- Registratierechten : Minimaliseren, zeker voor eigen woning, zeker voor beperktere woningen. Meer richting het Brussels systeem. Hier is het 12.5%, maar de eerste 175000 euro zijn vrijgesteld.
    - Nieuwbouwwoningen : Woning is een basisgoed, dat hier 21% btw op betaald moet worden is waanzin. Naar 6%.
    - Onroerende voorheffing : Volledig herzien, factor oppervlakte en EPC bepalen de hoogte van deze heffing. (Gemiddeld hoger dan voorheen.)

Veel mensen, huidige eigenaars, zullen niet content zijn met zo'n regeling (mezelf inclusief overigens). Maar er zijn hier enorm veel voordelen mee bekomen.

- Voor een eigen woning aan te schaffen zijn de kosten drastig lager. Vooral voor degenen die zo al moeilijk een woning kunnen aanschaffen. De stap tot kopen is kleiner, alsook is de stap tot verhuizen kleiner.
    1. Men zal sneller kiezen voor een nieuwbouw, aangezien het prijsverschil met het kopen van een bestaande woning direct veel kleiner is.
    - De wijzigingen in onroerende voorheffing zorgen ervoor dat kleine en goed geisoleerde woningen fiscaal veel interessanter zijn. Één van de belangrijkste positieve effecten hieraan is dat niet alleen eigenaars die zelf het financiële voordeel van een goed geisoleerd huis hebben hier stappen in ondernemen, maar dat ook verhuurders, die deze directe besparingen niet verzilverd zien, toch meer geneigd zullen zijn om dit aan te pakken.

Huidige huiseigenaars zullen hier inderdaad niet content mee zijn, zeker degenen met meerdere panden. Door het prijsdrukkend effect en hogere onroerende voorheffing. Maar maatschappelijk gezien, zijn de voordelen wel heel groot. Milieuvriendelijker, makkelijker te verhuizen richting job/kleinere/grotere woning, minder "miserietaks" bij scheiding, ...

Meer nieuwbouw lijkt mij niet noodzakelijk positief, tenzij dit op bestaande percelen gebeurt (sloopkosten). Ik snap wel dat nieuwbouw een beter e-peil heeft en whatnot, maar de gevolgen op de open ruimte zijn er ook, en beton heeft trouwens een gigantische CO2 uitstoot om te produceren.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Voor nieuwbouw zit je wel met het probleem dat er niet veel degelijke bouwgronden meer over zijn en veel ouderen sterk verouderde woningen tot regelrechte krotten willen verkopen aan prijzen waarvoor je op z'n minst een degelijk huis zou verwachten. Hier in de buurt staat ook zo'n huis te koop: een mooi stuk grond, maar het huis zelf? Verouderde elektriciteit, dak dat verrot is (houtworm), nauwelijks isolatie en een oude mazoutketel... daar "mag" je dan alsnog €350k tot 400k voor neertellen en dan hebben de meeste jongeren niets meer over om zo'n woning up-to-date te brengen qua duurzaamheid. Maar ja, de woning ligt op een mooi stukje grond...

Ik zou een verbod durven instellen op het verkopen van woningen die niet aan bepaalde milieunormen voldoen, nieuwe isolatie e.d. ten koste van de verkopers, en als die het dan aan een meerprijs trachten te verkopen die niemand kan betalen, zullen ze de prijs wel moeten laten zakken. & sowieso een volledige afschaffing van het notariaat wanneer het op de verkoop van woningen aankomt, parasieten eerste klas.

Met het aanpakken van de onroerende voorheffing ben ik het eens, maar ook dat gaat de politiek niet durven, men durft het zelfs niet aan om het kadastraal inkomen te actualiseren.

Dit past inderdaad minder in de bedrijfswagentopic.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Meer nieuwbouw lijkt mij niet noodzakelijk positief, tenzij dit op bestaande percelen gebeurt (sloopkosten). Ik snap wel dat nieuwbouw een beter e-peil heeft en whatnot, maar de gevolgen op de open ruimte zijn er ook, en beton heeft trouwens een gigantische CO2 uitstoot om te produceren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Voor nieuwbouw zit je wel met het probleem dat er niet veel degelijke bouwgronden meer over zijn en veel ouderen sterk verouderde woningen tot regelrechte krotten willen verkopen aan prijzen waarvoor je op z'n minst een degelijk huis zou verwachten. Hier in de buurt staat ook zo'n huis te koop: een mooi stuk grond, maar het huis zelf? Verouderde elektriciteit, dak dat verrot is (houtworm), nauwelijks isolatie en een oude mazoutketel... daar "mag" je dan alsnog €350k tot 400k voor neertellen en dan hebben de meeste jongeren niets meer over om zo'n woning up-to-date te brengen qua duurzaamheid. Maar ja, de woning ligt op een mooi stukje grond...

Ik zou een verbod durven instellen op het verkopen van woningen die niet aan bepaalde milieunormen voldoen, nieuwe isolatie e.d. ten koste van de verkopers, en als die het dan aan een meerprijs trachten te verkopen die niemand kan betalen, zullen ze de prijs wel moeten laten zakken. & sowieso een volledige afschaffing van het notariaat wanneer het op de verkoop van woningen aankomt, parasieten eerste klas.

Met het aanpakken van de onroerende voorheffing ben ik het eens, maar ook dat gaat de politiek niet durven, men durft het zelfs niet aan om het kadastraal inkomen te actualiseren.

Ik vermoed dat het hier beter past, dus er hier maar ff verder op ingaan.

Daarmee ook het geheel aan maatregelen. Op oudere woning komt dan een dubbel prijsdrukkend effect :
    - Prijsdrukkend effect doordat nieuwbouw relatief goedkoper word.
    - Prijsdrukkend effect doordat de onroerende voorheffing van een oude, slecht geisoleerde woning veel hoger komt te liggen.

Hierdoor zal het ook sneller interessant zijn om een woning te slopen en er een nieuwe woning te zetten. Mogelijks kan men dit ook nog op andere manieren extra gaan stimuleren. Maar bovenstaande maatregelen zijn reeds een stimulans.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik zou een verbod durven instellen op het verkopen van woningen die niet aan bepaalde milieunormen voldoen, nieuwe isolatie e.d. ten koste van de verkopers, en als die het dan aan een meerprijs trachten te verkopen die niemand kan betalen, zullen ze de prijs wel moeten laten zakken.
    Dat zou al kunnen het probleem oplossen dat huizen die klaar zijn voor de sloop nog betaald moet worden. Want wat ik soms zie is dat gronden met sloopklare huizen nog de volle pot betaald worden en dat mensen daar dus oneindig in blijven renoveren.
    En als je dan enkel nog voor de grond moet betalen, zal er veel meer nieuwbouw zijn op reeds bebouwde gronden ipv telkens nieuwe bouwgrond te moeten gebruiken.

PS: hoe werkt dat om deze discussie te laten afsplitsen? Moeten we daarvoor een mod verwittigen?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Dat zou al kunnen het probleem oplossen dat huizen die klaar zijn voor de sloop nog betaald moet worden. Want wat ik soms zie is dat gronden met sloopklare huizen nog de volle pot betaald worden en dat mensen daar dus oneindig in blijven renoveren.
    En als je dan enkel nog voor de grond moet betalen, zal er veel meer nieuwbouw zijn op reeds bebouwde gronden ipv telkens nieuwe bouwgrond te moeten gebruiken.

PS: hoe werkt dat om deze discussie te laten afsplitsen? Moeten we daarvoor een mod verwittigen?
    Khad zelf al ff mijn post en de twee reacties erop hiernaartoe gequote : https://www.9lives.be/forum/bouwen-w...l#post22519083

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik zou een verbod durven instellen op het verkopen van woningen die niet aan bepaalde milieunormen voldoen, nieuwe isolatie e.d. ten koste van de verkopers, en als die het dan aan een meerprijs trachten te verkopen die niemand kan betalen, zullen ze de prijs wel moeten laten zakken.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    68 Post(s)
    Posts verplaatst!
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)

Controversiële mening.
    Enerzijds positief want mensen betalen enkel de grond en zetten er een nieuwe energiezuinige woning op.
    Anderzijds heel negatief want als men geen regels opstelt dan houdt niemand tegen om dit alsnog te renoveren. Goedkope renovatieprojecten dus.

En niet te vergeten de eigenaren van dit type woningen gaan allesbehalve blij zijn. Die zien hun vastgoed ineens heel hard reduceren in prijs. Hun spaarboekje is in 1 klap volledig weg.

Vergeet niet dat de renovatiemarkt ook heel groot is. Veel mensen hun core business is renoveren. En renoveren heeft het grote voordeel dat de investeringen gespreid kunnen worden. Bij nieuwbouw is het ineens alles wat je moet doen, de instap is daar veel groter.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Controversieel, ja, maar wél een pak efficiënter. Ook niet vergeten dat een groot deel van de waarde van die oude huizen uiteindelijk in de (vaak grote en goed gelegen) bouwgrond zit. Ik spreek hier ook niet over huizen van de jaren '80 ofzo hé, ik spreek over nog oudere huizen, waarbij men al 2, 3 renovaties gedaan heeft... en elke keer is dat gewoon oplapwerk. Investeringen spreiden of gewoon bepaalde zaken blijven uitstellen tot ze nooit gebeuren? Bijvoorbeeld bij veel renovaties ontsnapt men alsnog aan bepaalde verplichtingen die men bij nieuwbouw vaak wel oplegt: regenwaterput, zinkput, warmtepomp, ...

Ik kan er ook mee leven als men renovatie als alternatief toelaat, maar dan ook voor verkoop én met dezelfde verplichtingen als nieuwbouw op de meeste gebieden: minimum E-peil, regenwaterput, warmtepomp of zonnepannelen, etc.

Laten we wel wezen, veel van die eigenaren van oude woningen hebben goedkoop grond kunnen kopen, goedkoop kunnen bouwen... als ze dan naast hun woning die intussen afbetaald is geen spaarboek meer hebben... een woning is tegenwoordig voor jongeren quasi onbetaalbaar aan het worden, mede door die maatregelen van de overheid. Tijd om die lasten te herverdelen naar de verkopers zou ik dan zeggen. Men heeft de woonbonus afgeschaft ten nadele van de jongeren? Wel tijd om dat ook maar eens aan de aanbod/verkoopzijde een deel van de koek op te eisen...

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Controversieel, ja, maar wél een pak efficiënter. Ook niet vergeten dat een groot deel van de waarde van die oude huizen uiteindelijk in de (vaak grote en goed gelegen) bouwgrond zit. Ik spreek hier ook niet over huizen van de jaren '80 ofzo hé, ik spreek over nog oudere huizen, waarbij men al 2, 3 renovaties gedaan heeft... en elke keer is dat gewoon oplapwerk. Investeringen spreiden of gewoon bepaalde zaken blijven uitstellen tot ze nooit gebeuren? Bijvoorbeeld bij veel renovaties ontsnapt men alsnog aan bepaalde verplichtingen die men bij nieuwbouw vaak wel oplegt: regenwaterput, zinkput, warmtepomp, ...

Ik kan er ook mee leven als men renovatie als alternatief toelaat, maar dan ook voor verkoop én met dezelfde verplichtingen als nieuwbouw op de meeste gebieden: minimum E-peil, regenwaterput, warmtepomp of zonnepannelen, etc.

Laten we wel wezen, veel van die eigenaren van oude woningen hebben goedkoop grond kunnen kopen, goedkoop kunnen bouwen... als ze dan naast hun woning die intussen afbetaald is geen spaarboek meer hebben... een woning is tegenwoordig voor jongeren quasi onbetaalbaar aan het worden, mede door die maatregelen van de overheid. Tijd om die lasten te herverdelen naar de verkopers zou ik dan zeggen. Men heeft de woonbonus afgeschaft ten nadele van de jongeren? Wel tijd om dat ook maar eens aan de aanbod/verkoopzijde een deel van de koek op te eisen...
    Ik denk dat je vergeet dat veel oude woningen gekocht worden door jonge mensen, en die dan niet altijd het budget hebben om ingrijpende renovaties te doen.

Regels voor berichten