Pagina 56 van 56 Eerste ... 6465253545556
    Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03...rond-te-kopen/

Leuven wil woningtekort aanpakken: huis bouwen zonder grond te kopen

De stad Leuven laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de oprichting van een "Community Land Trust". Het idee is dat zo'n organisatie gronden ter beschikking stelt om er woningen op te bouwen. Vaak zullen die gronden al eigendom zijn van de stad Leuven. Zo kan je een huis op één van de gronden van de organisatie bouwen zonder dat je die grond zelf moet kopen. "Het is echt wel de bedoeling dat je zelf in dat huis gaat wonen. Het is niet de bedoeling om zo'n huis te kopen en het dan te verhuren. Het huis kan wel worden geërfd of je kan het verkopen zodat andere mensen in de woning terecht kunnen", zegt schepen van Wonen Lies Corneillie (Groen, tweede van links op de foto). Een deel van de eventuele winst die je maakt bij de verkoop, gaat dan terug naar de stad.
    Eeuwig gebruiksrecht

Je krijgt via het systeem eeuwig gebruiksrecht op je huis. Je hebt ook dezelfde rechten als een gewone eigenaar als je je huis wilt verbouwen of verkopen. Maar omdat je dus de kostprijs van de grond niet moet betalen, wordt een huis kopen op die manier een stuk goedkoper en realistischer. "Op deze manier hopen we voor meer betaalbare woningen te zorgen en de prijzen op de markt positief te beïnvloeden. Dit concept focust op de middengroep die graag een eigen woning wil, maar niet in aanmerking komt voor een sociale woning. Ook die groep kan een duwtje in de rug gebruiken", aldus Corneillie.

De resultaten van de studie worden tegen februari 2020 verwacht. Daarna zou het project echt van start gaan. Het systeem bestaat al in Brussel. Ook Gent en Antwerpen denken eraan het project op te richten.
    Stad Leuven breekt hier een langs voor een nieuw model van grondeigendom. De stad blijft eigendom van de grond en de burger kan dan een huis bouwen zonder budget te moeten uittrekken voor de grond. Zoals je het artikel leest lijkt er geen enkel nadeel aan deze opstelling te zijn. Te goed om waar te zijn? Wat denken jullie.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    In NL gebeurt dit al. Op tweakers is er een heel topic met de voor en tegens: https://gathering.tweakers.net/forum...ssages/1874759

Ik denk dat de projectontwikkelaars de enige winnaars zijn

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dus degene die zo'n grond kunnen bemachtigen om op te bouwen hebben eigenlijk de jackpot gewonnen dan?
    Beetje unfair naar anderen toe.
    Waarom moet iedereen per se nieuwbouw kunnen betalen? Dat snap ik echt niet. Zorg gewoon dat huur altijd betaalbaar blijft.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03...rond-te-kopen/

Stad Leuven breekt hier een langs voor een nieuw model van grondeigendom. De stad blijft eigendom van de grond en de burger kan dan een huis bouwen zonder budget te moeten uittrekken voor de grond. Zoals je het artikel leest lijkt er geen enkel nadeel aan deze opstelling te zijn. Te goed om waar te zijn? Wat denken jullie.
    Als je bouwt op iemands grond is dat huis dacht ik van hem (wettelijk).
    Dus uw huis is dan van het stad

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Als je bouwt op iemands grond is dat huis dacht ik van hem (wettelijk).
    Dus uw huis is dan van het stad
    "Recht van opstal" heet dat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Recht_van_opstal
    Maar je kan hiervan als grondeigenaar afstand van nemen, wat in zo'n geval ook gebeurt. Mijn vriendin en ik hebben gebouwd op een bouwgrond die door mij alleen gekocht was. Door bij de notaris afstand te nemen van "het recht van opstal" is mijn vriendin haar centen die zij in het huis gestoken heeft niet kwijt als er ooit iets gebeurt tussen ons.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Dus degene die zo'n grond kunnen bemachtigen om op te bouwen hebben eigenlijk de jackpot gewonnen dan?
    Beetje unfair naar anderen toe.
    Waarom moet iedereen per se nieuwbouw kunnen betalen? Dat snap ik echt niet. Zorg gewoon dat huur altijd betaalbaar blijft.
    Daarom heb ik het hier eens gepost. Er moeten toch ergens bijkomende voorwaarden zijn anders werkt dit absurd marktverstorend. Een gratis grond van de overheid en gelijke rechten. Dat klopt toch niet? Iemand die hier meer over weet?

Master S's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Daarom heb ik het hier eens gepost. Er moeten toch ergens bijkomende voorwaarden zijn anders werkt dit absurd marktverstorend. Een gratis grond van de overheid en gelijke rechten. Dat klopt toch niet? Iemand die hier meer over weet?
    Het woordje overheid doet mij al argwanen, die veranderen vanalles om de haverklap. Ik zou niet gerust zijn met een huis gezet op grond van de overheid.
    Game PC: Intel i7-8700K @5GHz - Corsair Hydro H115i - Asus ROG Maximus X Formula - Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 3200MHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G - Samsung 860 EVO M.2 500GB SSD - Samsung 850 EVO 1TB SSD - Corsair HX750i - be quiet! Dark Base Pro 900 Black - Asus ROG Swift PG348Q G-SYNC monitor - Logitech Z623 2.1 - Corsair Strafe RGB MX Silent - Logitech G502 / Xbox One X 1TB / PS4 Pro 1TB / A/V: LG OLED55E6V - Yamaha YSP-2200 - Panasonic DP-UB820EFK 4K DV Blu-ray player

ToasT's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Voor de mensen die iets speciaals zoeken: https://www.era.be/nl/te-koop/diksmu...ieuwe-eigenaar

Ooit te zien geweest op Salvage Hunters, start vanaf minuut 30
    "Even the best of plans will not survive the encounter with the enemy" - Helmuth von Moltke

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Gisteren bij de notaris gezeten, ze verwachten een terugval eind dit jaar eenmaal de economische gevolgen van corona zullen doordringen. Hopelijk binnenkort weer meer een buyers market

Sent from my iPhone using Tapatalk

Regels voor berichten