Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Woonbonus afgeschaft

Hi iedereen,

De woonbonus is nu afgeschaft en de verlaging van registratiekosten is niet hetzelfde tenzij je een huis koopt voor een millioen euro.

De woonbonus bestaat nog altijd in Wallonië en de vastgoedprijzen zijn daar ook lager. Mijn partner en ik zijn nu dus aan het overwegen om een huis te kopen in Wallonië ergens aan de grens met Vlaanderen en min of meer goed bereikbaar naar Brussel (bijvoorbeeld Tubeke, Edingen , regio rond Landen)

Denken jullie dat dit financieel interessanter is dan een huis kopen In Vlaanderen ergens rond Aarschot of Mechelen?

Het budget is rond 250k.
    Voordelen van Wallonië:
    Woonbonus
    Klein beschrijf
    Geen verplichte renovaties (je kan het op je gemak doen)

Mvg,
    Ingvar

Sent from my YAL-L21 using Tapatalk

coldplayke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IngvarPorg Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hi iedereen,

De woonbonus is nu afgeschaft en de verlaging van registratiekosten is niet hetzelfde tenzij je een huis koopt voor een millioen euro.

De woonbonus bestaat nog altijd in Wallonië en de vastgoedprijzen zijn daar ook lager. Mijn partner en ik zijn nu dus aan het overwegen om een huis te kopen in Wallonië ergens aan de grens met Vlaanderen en min of meer goed bereikbaar naar Brussel (bijvoorbeeld Tubeke, Edingen , regio rond Landen)

Denken jullie dat dit financieel interessanter is dan een huis kopen In Vlaanderen ergens rond Aarschot of Mechelen?

Het budget is rond 250k.
    Voordelen van Wallonië:
    Woonbonus
    Klein beschrijf
    Geen verplichte renovaties (je kan het op je gemak doen)

Mvg,
    Ingvar

Wij hebben onlangs een huis gekocht net buiten Mechelen. De prijzen zijn hier ook al redelijk duur: een klein, maar opgeknapt rijtjeshuis in het centrum dat we hadden bezocht stond voor bijna 400.000 euro te koop. Een klein centraal-gelegen rijtjeshuis dat een half krot met schimmel was, stond te koop voor 275.000 euro. Voor 250k zal je wel iets kunnen vinden hier (centrum zal moeilijk zijn, maar als je een beetje uitwijkt kan je wel goede vondsten doen), maar je moet er dan rekening mee houden dat het ofwel een bescheiden appartement zal zijn ofwel een rijtjeshuis waar nog vele werken aan zullen zijn (en ook verplichte kosten op langere termijn: die oudere huizen hebben vaak een heel slechte EPC score, dus om tegen 2050 niet over de bovengrens te zitten zullen er nog veel milieuvriendelijke opknappingen nodig zijn).
    Laatst gewijzigd door coldplayke; 14 maart 2020 om 07:57
    We are each our own devil and we make this world our hell - Oscar Wilde <3

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    We zijn ook een tijdje geleden in Mechelen gaan kijken maar voor ons budget was er daar inderdaad heel weinig te vinden. Het stadje en het vrijbroekpark zijn mooi, maar we houden van rust en zijn niet echt voor een uitgangsleven. Dan hebben we gekeken naar Zemst omwille van rustige omgeving en het station maar het aanbod was te beperkt en het was ook nogal duur.

iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Ik heb de overweging gemaakt om mijn huis in Vlaanderen te verkopen (heb wel de woonbonus) en er 1 in Wallonië te kopen, maar komt voor mij veel te duur uit.
    Aan 200.000 euro zou ik 30.000 euro registratierechten moeten betalen (versus 10k in Vlaanderen) en ruil ik mijn eigen woonbonus in voor een kleinere "bonus" die je ook maar 10j kan krijgen aan volle pot en dan nog eens 10j aan 50%. Verhuizen zou me dus ongeveer 40k kosten, exclusief het huis zelf.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    250k instapklaar en Brussel goed bereikbaar
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    ...
    Laatst gewijzigd door IngvarPorg; 14 maart 2020 om 09:54 Reden: Na

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Instapklaar?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Ik heb de overweging gemaakt om mijn huis in Vlaanderen te verkopen (heb wel de woonbonus) en er 1 in Wallonië te kopen, maar komt voor mij veel te duur uit.
    Aan 200.000 euro zou ik 30.000 euro registratierechten moeten betalen (versus 10k in Vlaanderen) en ruil ik mijn eigen woonbonus in voor een kleinere "bonus" die je ook maar 10j kan krijgen aan volle pot en dan nog eens 10j aan 50%. Verhuizen zou me dus ongeveer 40k kosten, exclusief het huis zelf.
    Het is idd beter om dat niet te doen.
    Waarom wou je überhaupt naar Wallonië verhuizen?

Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    er zijn genoeg reden om naar Wallonie te verhuizen, maar wie het voor het geld doet, heeft een korte horizon.

iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IngvarPorg Bekijk bericht
    Het is idd beter om dat niet te doen.
    Waarom wou je überhaupt naar Wallonië verhuizen?

Ik werk 6km van de Waalse grens dus voor ons is het geen "verre" of onlogische verhuis.
    We willen vooral meer rust/groen maar wel nog betaalbaar (budget van 200k) en dan kom je in onze streek al snel uit op Wallonië

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gray Bekijk bericht
    er zijn genoeg reden om naar Wallonie te verhuizen, maar wie het voor het geld doet, heeft een korte horizon.
    Goh met dezelfde euro komt ge in Wallonië op veel plaatsen verder dan in vlaanderen.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Goh met dezelfde euro komt ge in Wallonië op veel plaatsen verder dan in vlaanderen.
    Als je overal naartoe moet met de wagen niet
    Of als ze geen geld van Vlaanderen meer krijgen

EvilSwordfish's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Ghoh, in de regios dat TS door geeft heb je zelfs voor minder iets.. Of je dat huizen kunt noemen is een andere vraag natuurlijk

That being said, het lijkt er hier op dat de TS graag van anderen wil weten of verhuizen naar Wallonië een goed idee is. En daarbovenop nog eens voorbeelden wil krijgen van huizen binnen haar budget.

TS ik stel voor dat je eens gaat kijken op Immoweb of bij een makelaar. We zijn hier niet om zoekopdrachten voor jouw te doen.

Als je dicht bij Brussel wil voor dat budget ga je sowieso extra kosten hebben, of dat nu in Vlaanderen of Wallonië is.
    --Because I can--

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvilSwordfish Bekijk bericht
    Ghoh, in de regios dat TS door geeft heb je zelfs voor minder iets.. Of je dat huizen kunt noemen is een andere vraag natuurlijk

That being said, het lijkt er hier op dat de TS graag van anderen wil weten of verhuizen naar Wallonië een goed idee is. En daarbovenop nog eens voorbeelden wil krijgen van huizen binnen haar budget.

TS ik stel voor dat je eens gaat kijken op Immoweb of bij een makelaar. We zijn hier niet om zoekopdrachten voor jouw te doen.

Als je dicht bij Brussel wil voor dat budget ga je sowieso extra kosten hebben, of dat nu in Vlaanderen of Wallonië is.
    Het is geen goed idee om op de berichten van @SomeDude in te gaan. Hij spamt hier de hele tijd zonder mijn starting post gelezen te hebben. Het is spijtig dat zulke berichten niet gemodereerd kunnen worden.

Ten eerste is het nergens vermeld dat het om een instapklare woning gaat. Renovaties zijn zeker oké, het belangrijkste is dat de muren niet afgebroken moeten worden.

Ten tweede, @EvilSwordfish, bedankt om de assumptie te nemen dat ik ervan uit ga dat iemand hier iets voor mij moet opzoeken. Ik begrijp echter niet van waar dat gehaald is maar het is niet zo. Ik heb mijn onderzoek gedaan op immoweb en ik heb een goed idee van wat ik kan krijgen voor mijn budget. @EvilSwordfish, bedankt voor de info Capitain Obvious Ik weet het wél dat rond Brussel de meeste gemeenten duurder zijn. Herlees de vraag eens en als jij niets nuttigs kan zeggen, dan moet je hier niet spammen. Iedereen gaat dit appreciëren. (behalve somedude weliswaar)

Misschien gaat dit nuttig zijn voor mensen die snel foute assumpties nemen:

De vraag is of er financiële voordelen of nadelen zijn aan het verhuizen naar Wallonië. Dus stel, je bent van Vlaanderen verhuisd naar Wallonië en je betaalt duidelijk minder of meer belastingen of andere kosten (kadaster, auto etc.). Dingen dus die je moeilijk op voorhand kan weten zonder daar gewoond te hebben of iemand te kennen die daar woont.
    Ik denk wel dat er hier mensen zijn die juist over de grens wonen en Nederlands spreken (bvb in Edingen) of diegene die die mensen kennen.
    Als je je ervaring wilt delen (zoals de eerste posts) is het ook interessant. Ik heb nog geen huis gebouwd of gekocht, dus zulke ervaringen zijn welkom!

iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Je kan alles opzoeken dus eigenlijk ben je gewoon te lui.
    Quasi elke woning die je moet renoveren in Vlaanderen moet je binnen de 2 jaar gedeeltelijk doen want uw electriciteit is 99.999% kans afgekeurd. Dus ja je wilt een instapklare woning of je vlucht naar Wallonië dat kan daar blijkbaar wel aan uw insteek te lezen maar heb ik geen idee van.

Regels voor berichten