Pagina 2 van 2 Eerste 12

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je kan alles opzoeken dus eigenlijk ben je gewoon te lui.
    Quasi elke woning die je moet renoveren in Vlaanderen moet je binnen de 2 jaar gedeeltelijk doen want uw electriciteit is 99.999% kans afgekeurd. Dus ja je wilt een instapklare woning of je vlucht naar Wallonië dat kan daar blijkbaar wel aan uw insteek te lezen maar heb ik geen idee van.
    Hoi, koning van nutteloze berichten. Je hebt hier ondertussen het meest gepost met het minste inhoud.

"Je kan alles opzoeken dus eigenlijk bent gewoon te lui" ? Ik open de eerste de beste thread van jou en ik zie hoe je een vraag over een laptop of tablet voor je vriendin en schoonopa(?) stelt zonder eens een keer te op te zoeken op Google?? Ik ga hier niets op antwoorden, voor mensen zoals jij heeft dit geen enkele zin.

In het algemeen weet ik dat je een aantal renovaties (zoals dakisolatie of elektriciteit) moet doen tegen bepaalde deadlines. Ik heb voorlopig geen tijd en energie om nu direct iets te renoveren waar ik geen behoefte aan heb. Lees onder de lijnen: als je iets ouds hebt maar wat nog werkt en geen problemen geeft, dan wil ik dat even uitstellen. Je kan hier gemakkelijk vanaf leiden dat ik niet direct een instapklare woning wil en wat dringende renovaties wil doen. Maar bon, sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo slim om dat te begrijpen maar daarom moet je hier niet spammen.

In Wallonië is alles niet zo streng gereglementeerd voor zo ver ik weet (de normen zijn veel zachter of die zijn er überhaupt niet). Dat is een voordeel voor mij zoals ik het al heb aangehaald in mijn eerste post.

Het is duidelijk dat er voor en nadelen zijn aan alles. Mijn vraag is of er grote(opvallende) nadelen zijn om van Vlaanderen naar Wallonië te verhuizen. En begin aub niet dat luie walen binnenkort geen geld van Vlaanderen zullen krijgen en daardoor ten onder zullen gaan. Je lijkt me geen geschikte persoon te zijn om over zo een complexe zaak zoals economie te oordelen

Sent from my YAL-L21 using Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IngvarPorg Bekijk bericht
    De vraag is of er financiële voordelen of nadelen zijn aan het verhuizen naar Wallonië. Dus stel, je bent van Vlaanderen verhuisd naar Wallonië en je betaalt duidelijk minder of meer belastingen of andere kosten (kadaster, auto etc.). Dingen dus die je moeilijk op voorhand kan weten zonder daar gewoond te hebben of iemand te kennen die daar woont.
    Ik denk wel dat er hier mensen zijn die juist over de grens wonen en Nederlands spreken (bvb in Edingen) of diegene die die mensen kennen.
    Als je je ervaring wilt delen (zoals de eerste posts) is het ook interessant. Ik heb nog geen huis gebouwd of gekocht, dus zulke ervaringen zijn welkom!

Zoals eerder gezegd zijn de registratiekosten VEEL duurder, via de rekenmodule op notaris.be kan je zowel Vlaanderen als Wallonië aanklikken om dat uit te rekenen. Dit is voor ons de beslissende factor om geen ander huis te kopen. Maar in jouw geval kan je 20k meer registratiekosten wel betekenen dat je eenzelfde huis aan 50k minder kan kopen, wat wel voordeliger zou zijn.
    Ook inschrijvingstaks en jaarlijkse wegentaks kan je online zelf uitrekenen. Voor sommige wagens is het veel duurder, voor andere veel goedkoper.

Openbaar vervoer (werkte vroeger in Gent) speelde ook mee voor mij.

Wat voor mij wel mee speelde om in Vlaanderen te kopen, was iets waar de meesten niet bij stil staan maar voor mij wel een factor was: ik heb jarenlang in de zorg gewerkt en financiële tegemoetkomingen zoals rolstoelen, aangepaste bedden,.... Zijn anders in Wallonië dan in Vlaanderen. Ook het 2talig opvoeden van een kind met een beperking is liever iets dat je wil vermijden. Verhuizen naar Wallonië is daarom iets dat we pas zijn gaan overwegen eens onze dochter zonder beperking ter wereld was gekomen. Maar dat mag je gerust plaatsen onder beroepsmisvorming ;p

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Zoals eerder gezegd zijn de registratiekosten VEEL duurder, via de rekenmodule op notaris.be kan je zowel Vlaanderen als Wallonië aanklikken om dat uit te rekenen. Dit is voor ons de beslissende factor om geen ander huis te kopen. Maar in jouw geval kan je 20k meer registratiekosten wel betekenen dat je eenzelfde huis aan 50k minder kan kopen, wat wel voordeliger zou zijn.
    Ook inschrijvingstaks en jaarlijkse wegentaks kan je online zelf uitrekenen. Voor sommige wagens is het veel duurder, voor andere veel goedkoper.

Openbaar vervoer (werkte vroeger in Gent) speelde ook mee voor mij.

Wat voor mij wel mee speelde om in Vlaanderen te kopen, was iets waar de meesten niet bij stil staan maar voor mij wel een factor was: ik heb jarenlang in de zorg gewerkt en financiële tegemoetkomingen zoals rolstoelen, aangepaste bedden,.... Zijn anders in Wallonië dan in Vlaanderen. Ook het 2talig opvoeden van een kind met een beperking is liever iets dat je wil vermijden. Verhuizen naar Wallonië is daarom iets dat we pas zijn gaan overwegen eens onze dochter zonder beperking ter wereld was gekomen. Maar dat mag je gerust plaatsen onder beroepsmisvorming ;p
    Bedankt voor de interessante info!

Ja, de registratiekosten zijn inderdaad verschillend. 12% in Wallonië, maar er is nog klein beschrijf voor bescheiden woningen en dan is het 6%. Dus als je een oud huis koopt van rond 165k, kan je de rest in renovaties steken wat voor ons heel interessant is. Hier is het voordeel weer aan Vlaanderen, waar je veel renovatiepremies hebt. Maar stilaan verdwijnen ze ook.

Oké, ik wist niet dat er een groot verschil kon zijn voor wegentaksen, ik ga het eens nakijken.

Ook bedankt voor de tip in verband met de tegemoetkomingen. Dat is zeker ook het bekijken waard.

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Laten we het een beetje beschaafd houden. De TS stelt een valabele vraag, die ook in mijn regio door veel mensen wel eens overwogen wordt. Veel zal evenwel afhangen van uw particuliere situatie en van een eventueel huis dat je effectief op het oog hebt.
    Verder zijn er natuurlijk (taal)politieke consequenties aan het wonen aan de andere kant van de taalgrens. Zeker eens de moeite om over de lange termijn na te denken op dat vlak. Wat als Vlaanderen en Wallonië nog verder politiek uit elkaar groeien?

iTrader
    12 (93%)
    Mentioned
    6 Post(s)

Woonbonus afgeschaft

Tubeke is idd nog zeer dichtbij. Maar ik zou nog dieper gaan. Je hebt daar een villa voor 300k misschien toch een leuk idee voor een rustige oude dag. Wel best combineren met een zuinige wagen, vandaag een reportage gezien over een hybride mercedes met gemiddeld 1,4l/100km verbruik

Hier staat een topic ergens over een gek die 260k heeft betaald voor 60 vierkante meter. Voor wie het gekke hiervan niet snapt, dat is bijna 30 jaar €1000 per maand. Voor 6m x 10m.

Onze slaapkamer alleen is al 5m x 5m.
    Laatst gewijzigd door Fransz; 4 april 2020 om 22:11

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Tubeke is idd nog zeer dichtbij. Maar ik zou nog dieper gaan. Je hebt daar een villa voor 300k misschien toch een leuk idee voor een rustige oude dag. Wel best combineren met een zuinige wagen, vandaag een reportage gezien over een hybride mercedes met gemiddeld 1,4l/100km verbruik

Hier staat een topic ergens over een gek die 260k heeft betaald voor 60 vierkante meter. Voor wie het gekke hiervan niet snapt, dat is bijna 30 jaar €1000 per maand. Voor 6m x 10m.

Onze slaapkamer alleen is al 5m x 5m.
    Ik ben dus die gek. Een villa van 300000 in Wallonië is natuurlijk veel goedkoper maar ik werk zelf in Antwerpen dus zou elke week met een beetje pech 10u onderwegen zijn. En hoeveel werk heb je natuurlijk aan die villa van je. Ik heb betaald puur voor de locatie. Ik kan met de fiets naar de zoo, Sportpaleis, cafeetjes, theater, evenementen etc en dat is in Wallonië minder natuurlijk.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten