iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Keramische parket ontkoppelingsmat

Goedenavond

Wij zouden een keramische parket leggen in onze living/keuken van 84x21,8 en geschrankt. Hierbij zouden we dus nipt een ontkoppelingsmat nodig hebben. Nu lezen we natuurlijk ook veel over bepaalde lijmen die deze mat zouden vervangen en natuurlijk veel voordeliger zijn van prijs?

Hier mensen ervaringen met beiden en advies?

Alvast bedankt!

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Waarom nipt? Moet toch in principe altijd vanaf groter dan 60*60 of bij niet rechte voegen wat jij dus hebt.

Er zijn idd recentelijk fabrikanten die lijmen hebben waarvoor ze garantie geven dat je kan gebruiken ipv ontkoppelingsmat.
    Maar ik zou het persoonlijk niet riskeren, wij hebben ontkoppelingsmat gebruikt (badkamer dus niet groot).

Al hebben we dat buiten niet gedaan, weet niet of dat ook moest of dat de plaatser daar speciale lijm heeft gebruikt want dat kan in zomer met de zon ook opwarmen maar ze hebben toch al een zomer overleefd

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Veel hangt van uw ondergrond af. Zwevende of niet-zwevende chape? Klassieke chape of dunne vezelversterkte die amper krimpt?

Hier ligt alles op vezelversterkte chape van 5cm, geen ontkoppelingsmat. Zowel 60x120 tegels in geschrakt patroon op 33% als keramisch parket 28x120 in wildverband. Wel gebruikt gemaakt van S1 lijm. Als ge echt zeker wilt zijn S2 lijm nemen.
    Belangrijkste is uw randvoegen en uitzetvoegen respecteren.

In de badkamer is het wat dubbel, wij hebben daar overal kerdi mat geplaatst naar waterdichting toe maar de meerprijs om daar onkoppeling te leggen is dan niet super groot. Maar om het in gans uw huis te leggen... geldklopperij in mijn ogen.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vermoed dat TS vloerverwarming heeft?

Dat is die zogenaamde "flexlijm". Het schijnt volgens onze vloerder te werken voor tegels van afmetingen nét groter dan 60x60 waarbij er voldoende aandacht besteed wordt aan uitzetvoegen. Bij grote tegels wordt toch nog gebruik gemaakt van een ontkoppelingsmat. Bij ons liggen er tegels van 120 x 120 cm en dan weigerde zowel de fabrikant als vloerder enige aansprakelijkheid als er geen ontkoppelingsmat werd gebruikt, maar wel zo'n flexlijm. En zo'n mat is duur ja...
    Laatst gewijzigd door DarK-OnE; 12 maart 2020 om 07:51

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Flexlijm heeft verschillende klasses.
    C2TE is al flexlijm maar niet super flexibel
    C2TE S1 is al veel flexibelere
    C2TE S2 is zeer flexibel

Een grote factor is hoe goed ge verlijmt. Voor een grote tegel moet ge toch met een kam van 15 werken op de vloer en nog eens met zeker een kam van 5 dubbel verlijmen op de tegel.
    Sikaceram 295-S2 bv is een vezelversterkte S2 lijm, die geven zelf aan dat zelfs met grootformaat tegels er geen ontkoppelingsmat meer nodig is mits de chape is uitgedroogd en er dubbel verlijmd wordt.

Nu S2 lijm is véél duurder dan S1 lijm he. Wij hebben hier gewerkt met zowel Bostik Ardaflex als Rywalit FK X, beide S1 lijmen, zaten rond de 15 a 18 EUR ex BTW per zak. De S2 variant gaat in beide gevallen rap naar 30 EUR ex BTW per zak.

De enige reden dat ik nog zou een onkoppelingsmat leggen is om geen uitzetvoegen te hebben. Maar dan kunt ge volgens mij al even goed een Staenis rooster in uw chape steken, dat kost per m² minder in zowel materiaal als plaatsing.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de antwoorden!

We hebben inderdaad vloerverwarming.
    Een uitzettingsvoeg komt er sowieso tussen de keuken en de living.
    @SomeDude ik dacht dat de ontkoppelingsmat vooral moest bij tegels groter dan 80 cm, maar dat heb ik dan misschien verkeerd begrepen want ik lees nu inderdaad vooral 60x60. Maar anderzijds lijkt het ontreken van een ontkoppelingsmat minder erg bij een tegel van 84 cm lang dan bij een van 120 cm? @desolation: de ondergrond weet ik eigenlijk niet precies, ik zou dit eens moeten navragen bij onze aannemer.

De reden van onze twijfel is enerzijds dat de ontkoppelingsmat 2.000 euro duurder is en anderzijds dat de aannemer afziet van zijn aansprakelijkheid bij het gebruik van de flexibele lijm, omdat deze nog niet zo lang bestaat en hij dus niet weet of dit binnen pakweg 10 jaar problemen kan opleveren.

Chickenlal's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Hier hebben wij keramisch parket 115x20 zonder ontkoppelingsmat

Wel vezelversterkte chape ivm vloerverwarming en best een grote ruimte van ongeveer 70m², weet niet als dat er toe doet.

Hebben op bepalade strategische plaatsen een uitzettingsvoeg gemaakt, dat is alles.
    Used to be: q-ball_NBK

Unieke kleur voor uw wagen? Car-wrapping is dé trend! Auto laten wrappen bij wrapz.be!
    Facebook: wrapzbe

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Mijne vloerder legt quasi nooit ontkoppelingsmat, tenzij het bij mensen is die geen uitzetvoegen willen. Sinds de komst van S1 lijm en zeker S2 lijm is dat echt niet meer nodig.
    De enige uitzondering die hij gaf is bij gebruik van mega-tegels. En dan bedoel ik niet die voor buiten, maar wel die knoerften van 1.2m op 2.4m of groter.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    @ Chickenlal:
    Ik heb net eens opgezocht in ons lastenboek welke chape wij hebben. Er staat 'zand-cement chape met graniet knopp', dus dit lijkt mij ook vezelversterkt.

Welke lijm hebben jullie dan gebruikt?

Chickenlal's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik weet da niemeer welke lijm da was. Das van de vloerder he.

Flex lijm ofzo?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Used to be: q-ball_NBK

Unieke kleur voor uw wagen? Car-wrapping is dé trend! Auto laten wrappen bij wrapz.be!
    Facebook: wrapzbe

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    C2TE S1 is wat ge nodig hebt. S2 als ge heel zeker wilt zijn maar in feite moet dat niet.

Regels voor berichten