iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Haalbaarheid aankoop huis/appartement na relatiebreuk

SITUATIE

Momenteel woon ik met mijn huidige vriendin in een huis dat we een kleine 3 jaar geleden hebben gekocht.
    Zeer onverwacht, loopt deze relatie nu ten einde. Graag wil ik via dit topic te weten komen hoe haalbaar het is om in mijn huidige situatie binnen enkele maanden zelf iets te kopen.

Het huis dat we nu hebben, heeft een lening van €225.000 en een aankoopwaarde van €249.000.
    Vader van mijn vriendin heeft ons €55.000 geschonken om dit huis te kopen, en wil dit bij verkoop uiteraard terug. Dit werd ook notarieel vastgelegd.

We hebben ook een terras (€5.000) en traprenovatie (€9.000) doorgevoerd sinds aankoop.
    Wat de waarde van het huis ongetwijfeld omhoog trapt.

Van die €225.000, dienen we nog €199.000~ terug te betalen.

We zullen ook nog minstens 5-6 maanden in dit huis wonen en gedomiciliërd staan, omdat men anders een boete kan geven vanwege vroegtijdige verkoop (binnen de drie jaar na eerste domicilie) - dit willen we ten zeerste vermijden.

Tijdens deze periode neemt zij 75% van de kosten op zich omdat de breuk door haar beslissing is tot stand gekomen en ik op die manier wat meer runway heb voor de toekomst.

ANDERE EIGENDOM

Ikzelf beschik over de naakte eigendom van een volledig afbetaald appartement, waar mijn moeder nu in woont. De waarde van dit appartement ligt ergens tussen de €200.000 en €235.000.

SPAARGELD

Op dit moment heb ik weinig spaargeld (<€5.000) en woon ik (tijdelijk) op mijn appartement, bij mijn moeder... uiteraard tijdelijk en hoogst uitzonderlijk.

Graag wil ik jullie raad, inzichten, etc... verzamelen om zo te kunnen besluiten wat in mijn situatie de beste manier van verdergaan in de toekomst is. Huren wil ik alleen doen indien het té interessant is om te laten liggen óf wanneer mijn situatie mij niet toelaat om te kopen.

INKOMEN

Ik heb per maand zo'n €2.000 netto; inclusief €160-180 maaltijdcheques.
    Daarnaast heb ik ook een firmawagen.
    Wat betreft eten, kleding, etc.. ben ik een zeer zuinig, minimalistisch persoon.
    Ik kan mijn financiën top beheren; ik hou aparte bufferrekeningen om kosten die 2x per jaar komen, elke maand 1/6e opzij te zetten, enz...

VRAGEN

1. Is er een situatie waarin ik, na verkoop van het huis en het teruggeven van de €55.000, extra spaargeld uit dat huis haal?
    2. Kan ik mijn naakte eigendom (of eventueel het vruchtgebruik van mijn moeder) gebruiken om makkelijker een hypotheeklening te krijgen?
    3. Denken jullie dat het realistisch is om in mijn geval als single een appartement en/of huis te kopen. Bij voorkeur pas gerenoveerd en/of nieuwbouw. Niets fancy, maar vooral duurzaam.
    4. Is het Vlaams Woningfonds iets voor mij?

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    1) onmogelijk te antwoorden zonder pand te kennen, laat het schatten en je weet direct meer.
    2) juridische kwestie, ik weet niet of jij als naakte eigenaar met vruchtgebruik van iemand anders dit als onderpand kan aanbieden en indien het niet kan lijkt het me weinig meerwaarde te bieden naar bank toe indien je na 3 maand bvb niet meer zou kunnen afbetalen..
    3) why not, zoveel doen het.. zolang je realistisch inkoopt, desnoods met enkele maanden extra sparen door nog op het app te blijven.
    4) ken ik geen details van, laat ik aan anderen;.

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Neem eender welke calculator online om je te ontlenen bedrag te berekenen en voer je nettoloon in, voordelen tellen niet mee, levensstijl ook niet want uitkeringen houden daar geen rekening mee. Kijk welk bedrag die calculators aangeven.

Ga bij je eigen bank langs, vmsw biedt een vaste voet van 2%, jouw bank kan normaal beter. Zij kunnen je zeggen of je eigendom voor iets mee kan tellen of niet.

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je kan samen met je moeder de woning als waarborg geven voor een nieuw krediet als zij dat ziet zitten.

Lijkt me wel dat je misschien beter even spaart vooraleer je iets nieuw aankoopt. Na verrekening lening en schenking blijft er niet zo gek veel over. Dat is natuurlijk wel een persoonlijk gevoel, je moet zelf uitmaken of je nog voldoende buffer hebt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het tekort aan spaargeld zal je nekken voor de aankoop van een ander pand. Veel zal afhangen van de opbrengst van het het pand. Probleem is natuurlijk dat je ex schoonvader zijn 55K terug moet hebben en de bank 199K +kosten. Overigens zullen er nog wat kosten zijn bij de verkoop en moet je ook nog denken aan meerwaardebelasting. Je Vriendin kan zij jou niet uitkopen?

Vlaams woningfonds zal niks zijn, je bent geen sociaal geval en hebt al een eigendom, bovendien is je loon te hoog....

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Meerwaardebelasting is gelukkig niet van toepassing als het je woonplaats was

TitaTovenaartje's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Die 55000 schenking aan jullie... Moet jij die volledig of is dat 50/50? Hoe staat dat op papier? Misschien ook eens nakijken
    Work like a Captain, play like a Pirate

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TitaTovenaartje Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Die 55000 schenking aan jullie... Moet jij die volledig of is dat 50/50? Hoe staat dat op papier? Misschien ook eens nakijken
    Het meest logische is dat het gewoon van de verkoopprijs afgaat. Lijkt me dat er nagenoeg niets gaat overschieten na verkoop huis.
    199k + 55k plus kosten gaat wss ongeveer de verkoopprijs worden. Volgens mij moet je bij een scheiding ook niets van een eventuele boete aantrekken.

Mijn ex en ik hebben 2 weken in ons nieuwbouwhuis gewoond en dan heb ik het overgenomen binnen het jaar.
    Bij de scheiding had ik nog 211k openstaande hypotheek met een maandbedrag van 985 euro, een nettoloon van 2200 euro (zonder MC, wagen etc) en dat was toegestaan door de bank (de hypotheek as is overgenomen). Ik heb overigens ook nog een zoontje in co-ouderschap.

Tegenwoordig (3 jaar later) is het nog 185k openstaande schuld, 940 euro hypotheek op een nettoloon van 2600 euro. (150MC, wagen, gsm, gratis TV+internet ed niet meegeteld).
    Dat is goed te doen, maar ik heb nog een serieuze bonus ook natuurlijk.

Pompi's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoe het bij ons berekend was, en dat was dan omdat mijn vriendin me uitkocht zou het bij jullie als volgt zijn:
    250k * 2.5% waardeverhoging in onze buurt per jaar = 270k + investeringen gedaan = 284k pandwaarde ~
    Je moet er nog 200k terugbetalen momenteel.
    Heb je een koopje begaan? dan haal je die 284k er uit, heb je zelf te hoog geboden.. dan haal je er minder uit.
    er van uit gaande dat je prijs marktcoform was:

284-200 = 84 - 55 aan papa = 29. Daarvan gaat elks 14.5 krijgen.
    Dus je valt rond de 20k spaargeld, das geen berg natuurlijk!

Je zal wel een deel van de registratierechten kunnen herbruiken als je binnen de 2jaar iets koopt. (dat zal de notaris je wel vertellen.)
    Life on the fastlane

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je moet maar de helft van de schenking terugbetalen normaal gezien. De andere helft had ze sowieso moeten investeren in haar 50% van de eigendomsrechten

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pompi Bekijk bericht
    Hoe het bij ons berekend was, en dat was dan omdat mijn vriendin me uitkocht zou het bij jullie als volgt zijn:
    250k * 2.5% waardeverhoging in onze buurt per jaar = 270k + investeringen gedaan = 284k pandwaarde ~
    Je moet er nog 200k terugbetalen momenteel.
    Heb je een koopje begaan? dan haal je die 284k er uit, heb je zelf te hoog geboden.. dan haal je er minder uit.
    er van uit gaande dat je prijs marktcoform was:

284-200 = 84 - 55 aan papa = 29. Daarvan gaat elks 14.5 krijgen.
    Dus je valt rond de 20k spaargeld, das geen berg natuurlijk!

Je zal wel een deel van de registratierechten kunnen herbruiken als je binnen de 2jaar iets koopt. (dat zal de notaris je wel vertellen.)
    Gewoon huis laten schatten - hypotheek is de overschot. Daar gaat dan nog 55k af voor de papa. (Want overschot is gemeenschappelijk). De helft van wat er dan nog overschiet krijgt de TS (of indien te kort moet er bijbetaald worfen).

Pompi's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Gewoon huis laten schatten - hypotheek is de overschot. Daar gaat dan nog 55k af voor de papa. (Want overschot is gemeenschappelijk). De helft van wat er dan nog overschiet krijgt de TS (of indien te kort moet er bijbetaald worfen).
    das in basis hetzelfde; de 2.5% waardeverhoging is gewoon realistisch voor de vlaamse markt; wat hem nu een idee geeft van wat zou kunnen komen.
    Life on the fastlane

Regels voor berichten