Pagina 1 van 2 12 Laatste
    rubenvb's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Kleine thuisbatterij zonder terugdraaiende teller rendabel of niet?

Beste 9livers,

Ik ben in het voorbereidingsproces van een nieuwbouw te zetten. We hebben een toch wel mooi plan bij onze architect, en nu gaan we bij een mogelijke aannemer eens luisteren en ruwe schatting van de werken vragen. Daarna is het de bedoeling om de EPC persoon al eens te laten kijken zodat we weten waar we aan toe zijn.

In eerste instantie zou ik liefst zoveel mogelijk investeren in structurele verbeteringen (i.e. isolatie) in plaats van technieken (i.e. toestellen) die lopende kosten hebben. Nu, er is een verplichte component hernieuwbare energie die je moet opwekken om door je EPC examen te geraken. De eenvoudigste/goedkoopste manier om dat te doen is (fotovoltaische) zonnepannelen leggen. Nu, aangezien enerzijds ik te laat ga zijn voor de mogelijks tegen dan toch al afgeschafte 15 jaar terugdraaiende teller met bijhorende prosumentenvergoeding, ben ik alternatieven aan het bedenken. Thuisbatterijen komen dan op, maar deze blijken telkens niet rendabel. Als je een grote capaciteit aankoopt zoals steeds wordt aangenomen in de "simulaties".

Nu vraag ik me af of er geen laag capaciteits optimum is om kosten/baten beter te laten uitkomen. Wat als ik een beperkt aantal zonnepanelen aan een beperkt gedimensioneerde thuisbatterij hang? Dit zou theoretisch mijn "zelfverbruik" moeten doen toenemen, zonder prosumentenvergoeding. Het doel hiervan is niet off grid te gaan (dat is toch een illusie anyways) maar enkel optimalisatie van de zonnepanelenproductie/consumptie. Ik denk bvb aan een batterijtje van een 3kWh, die dus vnl zou dienen om de productiepieken van de zonnepanelen op te vangen.

Heeft iemand dit al eens nagerekend? In theorie koppel je dus de zonnepanelen rechtstreeks aan de batterij (met iets van overload protection of watdanook), en is er een omvormer om je huis van de normale wisselstroom te voorzien. In het ideale geval is er ook een mogelijkheid om bvb nachttarief te gebruiken om je batterij op te laden en dan overdag minder de moeten betalen. Al deze dingen zijn vaak te weinig om de aankoop te verantwoorden (zie bvb https://www.tijd.be/netto/energie/zi.../10130413.html), maar opgeteld lijkt het mij mogelijk om hier toch iets van te maken.

I lack the knowledge om dit deftig te berekenen (percentage zelfgebruik, kostprijs onderdelen, installatie, etc.) maar ik hoop dat er hier pientere mensen zijn die hier een beter zicht op hebben. Voor het gemak (en een waarschijnlijk scenario) kan je verwarming op gas aannemen. Dit idee lijkt me doodgeboren indien je een warmtepomp of iets dergelijks gaat toepassen.

Bedankt om dit epistel te hebben uitgelezen, ik ben benieuwd naar jullie (onderbouwde) gedachten hierover.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Je snapt dat het zeer moeilijk is om uitspraken te doen over iets waar nog niks over bekend is. En dat is hoe ziet het energieklimaat er binnen 5 jaar uit, en wat gaat de manier van tarifering worden.

Ik kan enkel maar spreken voor hetgeen we nu hebben. En dan is het vrij simpel, het is niet rendabel. Ken je uw verbruik dat je hebt buiten de productietijd van uw zonnepanelen? Want dat is zeer belangrijk om weten. Idealiter zou dit volledig moeten gedekt worden door uw batterij.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ook zonder de terugdraaiende teller zijn zonnepanelen nog rendabel. Je zal immers een vergoeding krijgen voor je stroom, geen geen prosumententarief moeten betalen.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ook zonder de terugdraaiende teller zijn zonnepanelen nog rendabel. Je zal immers een vergoeding krijgen voor je stroom, geen geen prosumententarief moeten betalen.
    Het gaat hier over een thuisbatterij en niet zonnepanelen!

Alles hangt af van je zelfconsumptie. Zowel voor zonnepanelen als thuisbatterij.
    Al zal een thuisbatterij waarschijnlijk nog niet rendabel worden puur financieel gezien, zeker niet aan de huidige kostprijs. Maar dat is bekeken aan de prijzen van vandaag (zowel aankoop thuisbatterij, plaatsing PV installatie als huidige energieprijzen) en dat zijn dingen die evolueren. En dat is (zoals MrKend54l ook al zegt) puur koffiedikkijken omdat er momenteel nog geen details zijn over tarieven voor injectie enzo.

iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Op zich zijn de aannames vrij simpel en negatief ingesteld laten we zeggen:
    • geen terugdraaiende teller, geen prosumentenvergoeding
    • geen vergoeding voor stroom op het net (gaat waarschijnlijk toch een peulenschil zijn als het er ooit van komt). Momenteel is er denk ik geen leverancier die je effectief vergoed voor de stroom die je op het net zet.
    • Gemiddeld verbruik van een gezin van 2 à 4 personen.

Bovenstaande is exact hoe het nu is als je geen terugdraaiende teller vraagt/hebt en vandaag zonnepanelen installeert.
    Ik vraag je niet om voorspellingen over tariffering te doen, enkel te rekenen met wat we vandaag hebben. Of en hoe dat morgen verandert, kunnen we zoals je zegt toch niets mee.

De gedetailleerde verbruikscijfers heb ik niet.
    Als ik ze wel had, kan ik de berekening zelf maken en was dit topic jullie zeer gewaardeerde input niet nodig.
    Hiervoor had ik gehoopt dat iemand die deze gegevens wel heeft (al is het voor zijn specifieke thuissituatie), mij kon bijstaan.
    Om te beginnen zou wat de VREG aangeeft als standaard (20-30% zelfverbruik zonder batterij, tot 80% met grote batterij) al een beginpunt kunnen zijn. Ik kan er alleen moeilijk prijzen van elektriciteit aan hangen.

Ondertussen heb ik ook wat interessante papers gevonden over de zelfconsumptie als je een batterij hebt:
    https://orbi.uliege.be/bitstream/226...11643-main.pdf
    en eentje over het prijs/kostenoptimum:
    https://www.sciencedirect.com/scienc...76610214001763
    Laatst gewijzigd door rubenvb; 2 februari 2020 om 14:47

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vermoed dat @Caracalla daar (in heel grote lijnen) wel een antwoord op kan geven. Al zijn er een aantal factoren belangrijk natuurlijk:
    • Samenstelling gezin + situatie. Je zegt 2à4 personen maar er is een groot verschil tussen 2 volwassenen die voltijds werken en 1 voltijds werkende + 1 halftijdse + 2 (al dan niet) schoolgaande kinderen Idem met mogelijkheid thuiswerken (en hoeveel dagen) of niet.
    • Je hebt het over nieuwbouw, dus ik vermoed dat dit met warmtepomp zal zijn? Dit zal al een enorme impact hebben op de nodige grootte van de thuisbatterij.

En zo zullen er nog wel dingen zijn die zeer zeker van belang zijn, maar dat zijn de voornaamste waar ik direct aan denk.

iTrader
    19 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Wij moeten momenteel dezelfde oefening maken.

Zonnepanelen helpen voor een goed e-peil en gaan minimum al het dagverbruik goedkoper maken. Een terugdraaiende teller (of de variant met de slimme teller) durf ik al niet meer goed op rekenen. Waardoor we nu geneigd zijn om de warmtepomp toch maar even te laten voor wat het is. Compensatie met een thuisbatterij is voor ons ook geen oplossing want dat duwt het budget nog eens flink omhoog en er is toch nog veel twijfel of dat uiteindelijk goedkoper uitkomt.

De kans is dus groot dat wij nog voor een gas condensatieketel gaan en het uitgespaarde budget elders spenderen aan dingen die we achteraf moeilijker kunnen opwaarderen (bv gevelsteen en isolatie). De vloerverwarming zouden we wel al op een manier leggen zodat die ooit kan aangedreven worden door een warmtepomp.
    PSN: Shaddix-be

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kleine (goedkope) thuisbatterijen van ong 3kw kunnen rendabel zijn voor mensen die nog prosumententarief betalen. Wel enkel mits ze op dat moment net ook aan vervanging toe waren voor hun omvormer, en dan een nieuwe omvormer kopen met lager vermogen.

besparing goedkopere omvormer + prosumententarief

Verder verwacht ik dat op middellagentermijn distributienettarieven wel zullen stijgen met als doel mensen te motiveren om een batterij aan te kopen om tot een stabieler net te komen. Naarmate er meer en meer verplichtingen komen om groene energie op te wekken zullen de energieleveranciers minder energie moeten leveren maar wel quasi dezelfde kost van hun net hebben, waardoor die kost wordt verdeeld over minder "kwh", en de prijs voor de distributie dus stijgt per Kwh. En doordat dit stijgt wordt het weer opnieuw interessanter om zonnepanelen te kopen en zo blijft de cirkel zich versterken.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    De vloerverwarming zouden we wel al op een manier leggen zodat die ooit kan aangedreven worden door een warmtepomp.
    En hoe ga je dat doen?
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    En hoe ga je dat doen?
    Lijkt me vrij eenvoudig: je zorgt dat de vloerverwarming op lage temperatuur werkt/kan werken. Voor de rest heeft dat ding toch maar een aansluiting warm en een aansluiting koud, of zie ik dit te simpel? Een warmtepomp is toch maar een soort elektrische verwarmingsketel die efficiënter wil zijn dan een simpele gloeidraad door zich te vermommen als airco? Of is dat andersom, ik vergeet het altijd.

iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    • Samenstelling gezin + situatie. Je zegt 2à4 personen maar er is een groot verschil tussen 2 volwassenen die voltijds werken en 1 voltijds werkende + 1 halftijdse + 2 (al dan niet) schoolgaande kinderen Idem met mogelijkheid thuiswerken (en hoeveel dagen) of niet.
    Allemaal juist, maar hopelijk is de conclusie hier redelijk onafhankelijk van. Indien iemand iets meer gegevens kan geven voor eender welke situatie is dat al waardevol voor mij. We gaan niet eeuwig met 2 voltijdse werkers zijn, kinderen gebeuren ook eens en part-time werken lijkt me ook niet helemaal onmogelijk te zijn in de middellange toekomst.
    • Je hebt het over nieuwbouw, dus ik vermoed dat dit met warmtepomp zal zijn? Dit zal al een enorme impact hebben op de nodige grootte van de thuisbatterij.
    Ik zou liefst de klus klaren met een condenserende gasketel. De eerste tien jaar zal dit veruit voldoen en voor de extreem kleine verbruiken die een gereglementeerde nieuwbouw nodig heeft lijkt mij de investering in een relatief duur toestel het sop van de kolen niet waard. De uitgespaarde centjes zouden dan in iets structureel en later moeilijk te vervangen iets gaan (bvb isolatie, betere ramen, mooiere gevelsteen, etc.). Later (10+ jaar) een geothermische boring doen en aan de voorziene koppelingen aansluiten, lijkt me economisch slimmer dan die investering nu te doen om het E getalletjes enkele punten te doen dalen. Want meer geeft dat niet tov een condenserende gasketel, wat het daarvoor een enorm dure investering maakt.
    Laatst gewijzigd door rubenvb; 3 februari 2020 om 07:44 Reden: formattering

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik kan hier inderdaad wel een concreet antwoord op geven. Natuurlijk enkel op een concrete situatie.
    Adviseer voor je zonnepanelen eenmaal de ramen erin zitten. Dan heb je tenminste zicht op EPB eisen, en dan informeer je ook naar de producten die op dat moment interessant zijn voor jouw project.
    Tegen dan zijn de producten en bijhorende prijzen weer gewijzigd, dus wat van nut om hier nu al mee bezig te zijn.

Met thuisbatterij gaat de zelfconsumptie naar een 80-85% op jaarbasis voor het gewone huishoudelijke verbruik (3000 - 5000 kWh).
    Zelfs een kleine batterij zal al immens gaan helpen hierin.

Wat Taylor zegt kan ik helemaal niet volgen. Het batterijsysteem staat net los van de omvormer. Waarom zou je dan de omvormer lichter gaan nemen of hier ook in investeren? Je betaalt immers geen prosumententarief.

Momenteel is er nog een premie van 250 euro per kW storage. Geen idee als dit volgend jaar verlengd wordt.
    5 à 7 kWh lijkt ons ideaal te zijn qua storage voor een gewone gezinssituatie. Met 3kWh heb ik geen ervaring tot nu toe.

Een warmtepomp en zonnepanelen vallen niet te rijmen trouwens.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    En hoe ga je dat doen?
    Ik zal de vraag eens omdraaien, hoe ga jij vloerverwarming leggen die niet zou kunnen aangesloten worden op een warmtepomp?

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    Een warmtepomp en zonnepanelen vallen niet te rijmen trouwens.
    Wat? Klein beetje uitleg wat je hiermee bedoelt?

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brecht Bekijk bericht
    Wat? Klein beetje uitleg wat je hiermee bedoelt?
    generatiecapaciteit van zonnepanelen komt zwaar te kort in de winter om het verbruik van uw warmtepomp per dag te kunnen bufferen. En ja, je kunt met batterijen nu niet even de energie die je te veel hebt in de zomer bufferen voor de winter.

Zonder een speciale businesscase na 2021 (na afschaffing salderingsregel) is de commerciële toepassing van de warmtepomp voor verwarmingsdoeleinden dood. Of men moet eindelijk eens werk maken van de belastingsshift van elektriciteit naar gas.

Tags for this Thread

Regels voor berichten