Pagina 2 van 2 Eerste 12

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TitaTovenaartje Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als ze de stroom komen keuren en afkeuren.
    Hoeveel kost dan een herkeuring?

En iemand een voorbeeld van een klassiek schema? (dus zonder domotica en teleruptors ed)
    Voor een 1-draadsschema is er geen verschil tussen domotica of niet. Dat gaat over de verbinding tussen uw zekeringen en hun verbruikers.

Dit is bvb een vrij typisch schema:

Hier zie je 21 kringen en op basis van dit lijstje kan je dat wel analyseren:

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Voor een 1-draadsschema is er geen verschil tussen domotica of niet. Dat gaat over de verbinding tussen uw zekeringen en hun verbruikers.
    Voor een leek is dat wel wat een verschil. 24V zaken moeten niet gekeurd worden en moeten dus ook niet op eendraadschema en situatieschema staan. Als je dan afkomt met een voorbeeld van domotica, zijn er veel zaken niet duidelijk voor die persoon. Kan me dan wel voorstellen dat een "klassiek" eendraadschema hem meer hulp gaat bieden als voorbeeld.

Heel mijn stuurkring (en wrs ook bij u) is 24v, dus je zult geen drukknoppen zien op u eendraadschema en situatieschema bij iemand met domotica. Ik heb nog wel 24V situatieschema getekend, alsook mijn blad van de 24V klemmenstrook (heb zowel 24V als 230V klemmenstrook op papier). Maar dat is dan voor mij eigen.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 27 januari 2020 om 10:00

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Voor een leek is dat wel wat een verschil. 24V zaken moeten niet gekeurd worden en moeten dus ook niet op eendraadschema en situatieschema staan. Als je dan afkomt met een voorbeeld van domotica, zijn er veel zaken niet duidelijk voor die persoon. Kan me dan wel voorstellen dat een "klassiek" eendraadschema hem meer hulp gaat bieden als voorbeeld.

Heel mijn stuurkring (en wrs ook bij u) is 24v, dus je zult geen drukknoppen zien op u eendraadschema en situatieschema bij iemand met domotica. Ik heb nog wel een 24V eendraadschema en situatieschema getekend, maar dat is dan voor mij eigen.
    Ja klopt, het verschil is inderdaad dat bij een domoticasysteem uw lichtpunten rechtstreeks op uw zekering uitkomen zonder drukknop. En er zal hier en daar wel ergens een bewegingssensor ofzo tussen zitten.
    Maar principieel blijft het wel hetzelfde natuurlijk. Als pure leek (lees: iemand die het verschil tussen Volt en Ampere niet snapt) zou ik er niet aan beginnen, maar anders is het eigenlijk wel te doen om het zelf te tekenen. Wij hebben het ook gewoon in autocad gedaan.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Ja klopt, het verschil is inderdaad dat bij een domoticasysteem uw lichtpunten rechtstreeks op uw zekering uitkomen zonder drukknop. En er zal hier en daar wel ergens een bewegingssensor ofzo tussen zitten.
    Maar principieel blijft het wel hetzelfde natuurlijk. Als pure leek (lees: iemand die het verschil tussen Volt en Ampere niet snapt) zou ik er niet aan beginnen, maar anders is het eigenlijk wel te doen om het zelf te tekenen. Wij hebben het ook gewoon in autocad gedaan.
    Is zeker te doen om het zelf te tekenen. Veel stelt dat eigenlijk niet voor, je moet gewoon laten zien welke zaken op welke kring zit. Uiteindelijk kun je daar u eigen visie van maken. (soit moet ik niet aan u uitleggen, want dat zul jij ook wel weten. )
    Zijn 2 voorbeelden van domotica allebei loxone (allebei ook al reeds gekeurd), maar toch anders getekend. (is niet van mijn installatie). Met deze voorbeelden zal tita niets zijn.

Laatst gewijzigd door Bimmer; 27 januari 2020 om 10:18

TitaTovenaartje's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Mja, ik heb geen autocad of weet ik veel welke speciale programmas
    Mag dat gewoon op een A4 tje?
    Work like a Captain, play like a Pirate

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja, het mag zelfs op meerdere, gewoon even dan de pagina's aanduiden.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Je mag dat ook met een stift tekenen ja.

Of je maakt het u makkelijk en download een gratis programma en importeert die symbolen er gewoon in. Ik heb dat met Inkscape getekend en heb een bestandje van internet gehaald met die symbolen. dan is het maar gewoon te importeren en met elkaar verbinden.

Secj heeft al een link gestuurd in deze topic waar je dat bestand kunt downloaden, zelfs met een filmpje hoe je het moet doen.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Is zeker te doen om het zelf te tekenen. Veel stelt dat eigenlijk niet voor, je moet gewoon laten zien welke zaken op welke kring zit. Uiteindelijk kun je daar u eigen visie van maken. (soit moet ik niet aan u uitleggen, want dat zul jij ook wel weten. )
    Zijn 2 voorbeelden van domotica allebei loxone (allebei ook al reeds gekeurd), maar toch anders getekend. (is niet van mijn installatie). Met deze voorbeelden zal tita niets zijn.
    Wel raar dat je uw drukkers ook met 3g1,5 legt en al uw modules met 230 voed en afzekerd met 6A
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Wel raar dat je uw drukkers ook met 3g1,5 legt en al uw modules met 230 voed en afzekerd met 6A
    Zoals ik al zei is dat niet mijn installatie hé.

-Die installateur heeft gekozen om zijn drukknopen ook mee te tekenen, doet die altijd (zowel eendraad als op situatie schema), zodat je kunt zien welk drukknop op welk extension zit en welke ingang. In de praktijk zijn dat Svv kabels en is dat 24v, dus eigenlijk moet dat er niet bij (ik heb dat op een apart blad gedaan, om het luchtiger te houden.)
    -Uiteraard zit dat op 230V, want de verlichting werkt daar op 230V, alsook de rolluiken.
    -De installateur is vergeten om de automaat Amperage aan te passen, meestal is 6A de standaard als je automaat selecteert in een tekenprogramma. Bij de keuring zou hij dat wel hebben aangepast.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 28 januari 2020 om 17:59

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Zoals ik al zei is dat niet mijn installatie hé.

-Die installateur heeft gekozen om zijn drukknopen ook mee te tekenen (zowel eendraad als op situatie schema), zodat je kunt zien welk drukknop op welk extension zit en welke ingang. In de praktijk zijn dat Svv kabels. (ik heb dat op een apart blad gedaan, om het luchtiger te houden.)
    -Uiteraard zit dat op 230V, want de verlichting werkt daar op 230V, alsook de rolluiken. U modules zijn op 24V, dus voeding is niet getekend op eendraadschema.
    -De installateur is vergeten om de automaat Amperage aan te passen, meestal is 6A de standaard als je automaat selecteert in een tekenprogramma.
    De manier van tekenen is wel raar.
    Wat ik doe is ik teken een relais (want dat is ook hetgeen er in de extension zit) en zet bij het relais de nummer van de module en het uitgangsnummer. Want het is ook niet zo dat ik alle uitgangen op één extension gevoed worden door dezelfde automaat. Om een voorbeeld te geven zijn uitgang 1 tot 5 gevoed door automaat B, voor de keuken, en 6 tot 8 gevoed door C voor mijn living.

Naar situatie toe teken ik alle drukknoppen en dan teken ik een rechthoek waar alle individuele SVV's op toekomen.

Daarnaast heb ik een lijst welke knop gerangeerd zit op welke input en module. En ook welke lamp/ screen/ etc. op welke module en uitgang zit. Ook teken ik alle voedingen en wat ze dan juist voeden, modules, drukkers, dimmers, ...

Dat is gewoon zeer duidelijk. En daar heb je nooit discussie mee.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    De manier van tekenen is wel raar.
    Wat ik doe is ik teken een relais (want dat is ook hetgeen er in de extension zit) en zet bij het relais de nummer van de module en het uitgangsnummer. Want het is ook niet zo dat ik alle uitgangen op één extension gevoed worden door dezelfde automaat. Om een voorbeeld te geven zijn uitgang 1 tot 5 gevoed door automaat B, voor de keuken, en 6 tot 8 gevoed door C voor mijn living.

Naar situatie toe teken ik alle drukknoppen en dan teken ik een rechthoek waar alle individuele SVV's op toekomen.

Daarnaast heb ik een lijst welke knop gerangeerd zit op welke input en module. En ook welke lamp/ screen/ etc. op welke module en uitgang zit. Ook teken ik alle voedingen en wat ze dan juist voeden, modules, drukkers, dimmers, ...

Dat is gewoon zeer duidelijk. En daar heb je nooit discussie mee.
    Daarom dat ik ook zei dat iedereen daar zijn eigen visie in heeft en dat kan perfect. Hoe ik het heb getekend mag ook perfect en is ook zo gekeurd, geen enkele opmerking. Kan goed zijn, dat iemand u of mijn idee net onduidelijk vind. Die 2 schema's zijn van 2 verschillende installatuers die bij 2 mensen een zelfbouw pakket hebben geleverd. Beide personen waren leken en zeiden dat het een makkie was om het zelf te bekabelen aan de hand van die schema's. Beide installaties zijn in dienst en zijn gekeurd.
    De 2de installateur heeft het zowat als u getekend, heeft het ook als een relais getekend en bijgeschreven welke module en uitgang

Uiteindelijk valt er weinig te discussiëren , want meer als de helft wat jij schrijft, moet toch niet gekeurd worden en gaat die keurder zelf nog niet naar kijken. Maar ik breng dat zelf ook op papier voor mijn eigen. Ik heb een eendraadschema en situaiteschema, waar enkel de zaken opstaan dat gekeurd dient te worden op een manier dat ik het duidelijkst vind. De andere schema's zitten mee in dat mapje, die zijn helemaal op mijn manier getekend, die ik het duidelijkst vindt en brengt alles in beeld wat er ook maar is.
    Bij mijn keuring legde die, die hoop toch opzij en pakt enkel de eendraadschame en situatieschema vast wat gekeurd moest worden.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 28 januari 2020 om 18:26

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een schema netjes met de hand tekenen is ook gewoon prima. Gaat vaak nog het snelste als je geen ervaring hebt met tekenprogramma's, of als je moet liggen zoeken naar de juiste software en symbolen.

Ik kan wel het programma 'Trikker' aanraden, voor de elektricien die regelmatig schema's moet maken.

Pagina 2 van 2 Eerste 12

Regels voor berichten