Pagina 4 van 4 Eerste 1234

Discussie: Hoogste bod huis

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vega Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bij een vastgoedmakelaar is het normaal gezien zo dat indien de vraagprijs wordt geboden, de bieder ook het huis mag kopen, ze mogen inderdaad geen opbod beginnen gezien dat is voorbehouden aan notarissen.

Een particulier die zonder vastgoedmakelaar zijn huis verkoopt mag doen wat hij wilt. Als hij iedereen wilt laten bieden en hij start bij 200.000 EUR wetende dat het huis minstens 250.000 EUR waard is, mag dat. Hij mag dan ook telkens de bieders informeren wat het hoogste bod is, zodat ze al dan niet nog hoger willen bieden.
    Is dat zo? Ik dacht dat wanneer de vraagprijs geboden werd de makelaar zijn comissie kreeg, ongeacht of de verkoper overgaat tot verkoop (al zal de verkoper in dat geval vaak niet weigeren om te verkopen)

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Kvind het altijd raar als ik hoor dat mensen een huis gaan kopen en dan pas aan hun bankenronde moeten gaan beginnen. Wij deden dat eerst om te weten wat nu echt ons budget was, dan kom je achteraf toch niet voor verassingen te staan..
    Ge kunt toch maar geld lenen als ge pas iets ga kopen? Lijkt mij logisch dat ge dan paar banken afgaat om de beste rente te krijgen.

zaj's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    vraagprijs voor ons huis was 299.was via zelfde systeem met 3 anderen die ook vraagprijs wouden bieden, hebben wij 311 002 euro geboden zodat we meer zouden bieden dan degene die 310 of 311 zouden geboden hebben. uiteraard gewonnen. te veel betaald? misschien. maar ons was het die 10k wel waard

Manu's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soeplepel Bekijk bericht
    Ge kunt toch maar geld lenen als ge pas iets ga kopen? Lijkt mij logisch dat ge dan paar banken afgaat om de beste rente te krijgen.
    Combinatie van beiden lijkt mij optimaal. Hoe ik het doe: initieel spreek je eens met je thuisbank en eventueel 1 extra bank om een concreet idee te hebben wat wel/niet kan.
    Dat zou genoeg info moeten zijn om uw zoektocht te starten en te bieden. Eens je richting compromis gaat voor een concreet project, ga je de banken aflopen.
    What you do today can improve all your tomorrows.

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij een vastgoedmakelaar is het normaal gezien zo dat indien de vraagprijs wordt geboden, de bieder ook het huis mag kopen, ze mogen inderdaad geen opbod beginnen gezien dat is voorbehouden aan notarissen.

Een particulier die zonder vastgoedmakelaar zijn huis verkoopt mag doen wat hij wilt. Als hij iedereen wilt laten bieden en hij start bij 200.000 EUR wetende dat het huis minstens 250.000 EUR waard is, mag dat. Hij mag dan ook telkens de bieders informeren wat het hoogste bod is, zodat ze al dan niet nog hoger willen bieden.
    Monopolie lijkt mij te betekenen dat een particulier dit ook niet mag. Wat je er in de praktijk tegen kan doen is een heel andere vraag.

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xeo Pablo Bekijk bericht
    Monopolie lijkt mij te betekenen dat een particulier dit ook niet mag. Wat je er in de praktijk tegen kan doen is een heel andere vraag.
    Heb het in het voorjaar van 2019 allemaal wat zitten opzoeken doordat we zelf met zo'n geval zaten waarbij we de vraagprijs van een woning hadden geboden en we de melding kregen dat we al de derde waren maar dat ze wel iedereen nog gingen laten bieden en dan telkens de hoogste bieders van andere boden gingen informeren. Vond het schandalig en was er 100% van overtuigd dat een particulier dit niet mag doen, is echter perfect toegestaan.
    \0/

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heb het in het voorjaar van 2019 allemaal wat zitten opzoeken doordat we zelf met zo'n geval zaten waarbij we de vraagprijs van een woning hadden geboden en we de melding kregen dat we al de derde waren maar dat ze wel iedereen nog gingen laten bieden en dan telkens de hoogste bieders van andere boden gingen informeren. Vond het schandalig en was er 100% van overtuigd dat een particulier dit niet mag doen, is echter perfect toegestaan.
    Uit nieuwsgierigheid, heb je die bron nog?

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xeo Pablo Bekijk bericht
    Uit nieuwsgierigheid, heb je die bron nog?
    De exacte bron van destijds vind ik niet meteen terug, hier staat een beetje info hieromtrent:

https://www.oximo.be/nl/nieuws/de-ge...huis-ver-koopt

Laatste alinea is belangrijk:

Ook particulieren die onderhands verkopen, zijn trouwens gebonden aan die regels. Wanneer er verscheidene gegadigden zijn en een van hen de vraagprijs biedt, mag u als verkoper de andere - lagere - bieders daarvan op de hoogte brengen. Maar bieders tegen elkaar uitspelen kan niet tot in het oneindige. ‘Als een verkoper lang met een geïnteresseerde koper onderhandelt en hem laat geloven dat de verkoop in orde komt om dan uiteindelijk toch naar een derde te stappen, kan die kandidaat-koper ‘precontractuele aansprakelijkheid’ inroepen. Een verkoper moet zich dus zorgvuldig gedragen’, zegt Vincent Sagaert. Die ietwat vage norm zal door de rechter strenger worden ingevuld bij een makelaar dan bij een particulier. Maar zelfs dan is een schadevergoeding mogelijk. De koper die zich bedot voelt, kan aanhalen dat hij de kans om een ander pand te kopen aan zijn neus heeft zien voorbijgaan of dat hij intussen een appartement heeft moeten huren. Zulke procedures kunnen twee tot drie jaar aanslepen. Wie de zaak wint, kan sinds 2007 de advocatenkosten terugvorderen. Maar het probleem is dat het huis in kwestie al die tijd leegstaat en dus aan waarde inboet.
    Makelaars en particulieren zijn dus inderdaad aan dezelfde regels verbonden, echter zal er tegen een immo makelaar strenger gehandeld worden, al begrijp ik niet goed wat dat betekent concreet...
    \0/

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gally Bekijk bericht
    Mooi principe, maar in de praktijk ging het er anders aan toe. Hij was niet de hoogste bieder, maar kreeg wel een seintje van de verkoper met de vraag: “het hoogste bod was 20.000 euro meer, wil je verhogen?”

Daar zit een geurtje aan. Ze laten iedereen nog tegen elkaar uitspelen na je initiële bod. Rare praktijken die wellicht zelden koosjer verlopen!
    Waarom heb ik de indruk dat hij mogelijks wél de hoogste bieder was maar dat de verkoper blufpoker speelde en gewoon loog dat er nog meer was geboden?

Ik zeg niet dat dit het geval was, maar volgens mij wordt er soms wel eens gelogen hierover. Want hoe weet je nu of het hoogste bod daadwerkelijk 20k meer was? Ik vermoed dat de verkoper dit niet gestaafd heeft met bewijzen?

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Waarom heb ik de indruk dat hij mogelijks wél de hoogste bieder was maar dat de verkoper blufpoker speelde en gewoon loog dat er nog meer was geboden?

Ik zeg niet dat dit het geval was, maar volgens mij wordt er soms wel eens gelogen hierover. Want hoe weet je nu of het hoogste bod daadwerkelijk 20k meer was? Ik vermoed dat de verkoper dit niet gestaafd heeft met bewijzen?
    Hoe kan deze dat bewijzen zonder de wet op de privacy te schenden?
    \0/

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Hoe kan deze dat bewijzen zonder de wet op de privacy te schenden?
    Ja inderdaad ... ook dat nog ..

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Lijkt mij dat je als verkoper in principe een openbare verkoop aan het organiseren bent en dus een fout begaat als je 1) mensen laat bieden ongeacht of het mondeling, online of via enveloppe is 2) hen op de hoogte stelt van elkaars bod om een nieuw bod uit te lokken 3) er aan het beste bod zal verkocht worden.

Ook een gelogen hoger bod is geen zorgvuldig gedrag als verkoper.

Als koper lijkt het mij echter zeer moeilijk om dat te kunnen bewijzen, en niet evident tot volledig onrealistisch om tijd en geld in zo een onzekere procedure te steken.

Pagina 4 van 4 Eerste 1234

Regels voor berichten