Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste

Discussie: Hoogste bod huis

MaximumOfBass's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kvind het altijd raar als ik hoor dat mensen een huis gaan kopen en dan pas aan hun bankenronde moeten gaan beginnen. Wij deden dat eerst om te weten wat nu echt ons budget was, dan kom je achteraf toch niet voor verassingen te staan..
    Wij hebben hetzelfde gedaan. Eerste een bankenronde over hoe veel we konden lenen, zo ons budget bepaald en dan pas naar een huis gaan zoeken. Eens huis gevonden zijn we pas aan een tweede bankenronde begonnen om te onderhandelen.
    Mountainbikes: Commencal Meta AM V4 2015 & YT Tues CF 2017
    PSN: UnderAVoidSky // PSNProfiles // TrueTrophies // 100%: 12 // Platinum: 61

Gentei's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remake Bekijk bericht
    Ik hoor dat vaak, maar nog nooit gezien. Zelf ook nog nooit toegelaten in elk geval, ze moeten maar zorgen dat ze op voorhand zeker zijn geld te hebben, anders is de verkoper de pineut.
    In een standaardcompromis staat dat volgens mij nooit, dat is echt wel een clausule die de koper er in kan laten zetten, indien de koper er mee akkoord is.
    Stond nog in mijn compromis van 9 jaar geleden toen ik mijn appartement kocht...

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Kvind het altijd raar als ik hoor dat mensen een huis gaan kopen en dan pas aan hun bankenronde moeten gaan beginnen. Wij deden dat eerst om te weten wat nu echt ons budget was, dan kom je achteraf toch niet voor verassingen te staan..
    Inderdaad, toch ook eerst naar de eigen bank geweest om een idee te hebben. Maar zelfs dat is zo'n opschortende voorwaarde bij mijn weten toch standaard, omdat je inderdaad ook als verkoper dat toch liever hebt lijkt me. Ik heb het alleszins altijd zo gezien. Ook eigen notaris genomen.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Bramstep's schermafbeelding
    iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Wij zijn al eens naar onze vaste bank geweest, ze kunnen ons nog geen rente geven voor een bepaald bedrag, omdat het nog niet over een echte koop gaat. Ik heb tegen hun gewoon gezegd "stel dat we nu vandaag willen kopen, welke lening krijgen we voor dit bedrag". Dan terug een uitleg over dat dit niet gaat. Versta er zelf geen hol van waarom ze ons dit niet kunnen zeggen (hangt af van huis tot huis I guess?).

Als we vragen wat we maximaal kunnen lenen dan krijgen we als antwoord ook dat ze dit niet met een vast bedrag kunnen zeggen. Pas als we het effectieve huis dat we willen kopen tonen kunnen ze zeggen of ze er de lening voor krijgen.

Nog geen tijd gehad om met andere banken te gaan praten maar deze wordt het alleszins niet.

Ontopic: Hoeveel je boven biedt hangt af van de vraagprijs natuurlijk. Als deze eigenlijk veel te weinig is voor de woning, dan moet je eventueel via een schatter eem realistischere waarde laten schatten en daar dan nog iets boven bieden?

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zoveel bieden als je er maximaal voor wil geven zeker, als je het echt wil.

moehaa!'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb een bod gedaan van €5000 onder de vraagprijs zonder opschortende voorwaarde van lening en er was ook een bod van de vraagprijs met opschortende voorwaarde van lening.
    Mijn bod is aanvaard geweest. De verkoper verkoos de zekerheid omdat het rap verkocht moest zijn (prijs was ook juist sterk gezakt). Iedereen spreekt hier vn die clausule als een extra zekerheid voor de verkoper, dat is waar, maar het maakt je bod ook onaantrekkelijker.

Zie dat je je budget goed kent op voorhand incl. leencapaciteit en dan kan je veel zelfzekerder bieden.
    En zoals bij mij kan het zelfs de doorslag geven dat jouw bod aanvaard wordt of niet.
    "Verbrennt die Hexe,-
    Auf den Scheiterhaufen mit ihr!!!"

moehaa!'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramstep Bekijk bericht
    Wij zijn al eens naar onze vaste bank geweest, ze kunnen ons nog geen rente geven voor een bepaald bedrag, omdat het nog niet over een echte koop gaat. Ik heb tegen hun gewoon gezegd "stel dat we nu vandaag willen kopen, welke lening krijgen we voor dit bedrag". Dan terug een uitleg over dat dit niet gaat. Versta er zelf geen hol van waarom ze ons dit niet kunnen zeggen (hangt af van huis tot huis I guess?).

Als we vragen wat we maximaal kunnen lenen dan krijgen we als antwoord ook dat ze dit niet met een vast bedrag kunnen zeggen. Pas als we het effectieve huis dat we willen kopen tonen kunnen ze zeggen of ze er de lening voor krijgen.

Nog geen tijd gehad om met andere banken te gaan praten maar deze wordt het alleszins niet.

Ontopic: Hoeveel je boven biedt hangt af van de vraagprijs natuurlijk. Als deze eigenlijk veel te weinig is voor de woning, dan moet je eventueel via een schatter eem realistischere waarde laten schatten en daar dan nog iets boven bieden?
    Keytrade.be
    Hellobank.be

En als de traditionele banken perse een woning nodig hebben om je een voorstel te kunnen geven, dan geef je ze een woning he. Pak iets van immoweb van rond de prijsklasse en type woning die je op het oog hebt en geef hun dat.
    Ze zeggen dat omdat zij vaak koppelverkopen met brandverzekering etc en dan hebben ze info nodig als bewoonbare opp etc.
    "Verbrennt die Hexe,-
    Auf den Scheiterhaufen mit ihr!!!"

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Copain van ons heeft zijn huis ‘gewonnen’ via zelfde principe. Via Henry Houser was dat. Hij had €309.000 geboden. De geschatte prijs van het huis was €257.000... Hij heeft dus zijn huis maar of ik nu zo blij zou zijn met €52.000 ‘extra’ te betalen...

drolf's schermafbeelding
    iTrader
    47 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als er 15 man een bod wil doen, dan staat je huis toch ondergeprijsd mijns insziens. Het zal uiteraard ook wel regio afhankelijk zijn.

Dat systeem van biddit lijkt me in grootsteden (of schaarse regio's) beter om tot de maximale verkoopprijs te komen. Je zet ze dan allemaal tegen elkaar op en de kopers zien wat het hoogste bod is.

Gally's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Onlangs heeft een vriend ook aan zoiets meegedaan. 1 kijkdag en alle geïnteresseerden moesten diezelfde dag meteen een bod doen. Het zou dan voor de hoogste zijn.

Mooi principe, maar in de praktijk ging het er anders aan toe. Hij was niet de hoogste bieder, maar kreeg wel een seintje van de verkoper met de vraag: “het hoogste bod was 20.000 euro meer, wil je verhogen?”

Daar zit een geurtje aan. Ze laten iedereen nog tegen elkaar uitspelen na je initiële bod. Rare praktijken die wellicht zelden koosjer verlopen!

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Opschortende voorwaarde voor het bekomen van een financiering is niet standaard opgenomen in elke compromis, maar is toch echt de meeste courante en gekende opschortende voorwaarde die er is. Dat nu afdoen als iets speciaal of onoverkomelijk? Zelfs al heb je een bankenronde gedaan op voorhand, wat uiteraard logisch is, een financiering en rentevoet vastzetten kan enkel als je effectief een compromis hebt. Dus alles wat je voordien hoort bij de bank over wat mogelijk is, zijn beloftes die ze niet noodzakelijk hoeven na te komen. En dan is die opschortende voorwaarde voor de koper, maar ook voor de verkoper een extra zekerheid.

En dat je huis dan, indien het niet doorgaat, verbrand zou zijn op de markt? Wanneer je een compromis opmaakt met opschortende voorwaarde, zet je daar een termijn in van pakweg 2 of 3 weken waarbinnen de koper het moet laten weten per aangetekend schrijven indien hij zijn lening niet krijgt, met bewijs van minstens 3 gekende financiële instellingen. Die 3 weken gaan je woning echt niet verbranden, en dan nog, als je slim bent haal je je woning pas van het internet en van de markt na die 3 weken, dus maakt het eigenlijk zelfs helemaal niet uit.

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gally Bekijk bericht
    Onlangs heeft een vriend ook aan zoiets meegedaan. 1 kijkdag en alle geïnteresseerden moesten diezelfde dag meteen een bod doen. Het zou dan voor de hoogste zijn.

Mooi principe, maar in de praktijk ging het er anders aan toe. Hij was niet de hoogste bieder, maar kreeg wel een seintje van de verkoper met de vraag: “het hoogste bod was 20.000 euro meer, wil je verhogen?”

Daar zit een geurtje aan. Ze laten iedereen nog tegen elkaar uitspelen na je initiële bod. Rare praktijken die wellicht zelden koosjer verlopen!
    Meer en meer makelaars werken zo. Ze zetten een lage prijs op Immoweb, daar komt dan heel wat volk op af op die ene bezoekdag, om dan de week nadien (meestel toch niet dezelfde dag) inderdaad iedereen een éénmalig bod te laten doen. Wanneer dan het hoogste bod niet is wat het moet zijn, beginnen ze degenen die daar net onder heeft geboden op te bellen om inderdaad bij te bieden.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze hiermee bepaalde regels overtreden.

Wel maken sommige domme makelaars de fout om de woning te hoog in te stellen. Onlangs zo een woning bezocht, de makelaar zei zelf "dit is de startprijs (649.000€), we hopen uit te komen op 750.000€ na de verschillende biedingen". 2 weken later had hij nog geen enkel bod en hebben wij 570.000€ geboden Uiteindelijk hebben we ons bod ingetrokken omdat we een andere woning hebben gekocht ondertussen (hadden daar een bod gedaan dat niet werd aanvaard, om dan plots toch een mail te krijgen dat ze het wel hadden aanvaard)
    Laatst gewijzigd door stungunner; 19 januari 2020 om 10:38

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Meer en meer makelaars werken zo. Ze zetten een lage prijs op Immoweb, daar komt dan heel wat volk op af op die ene bezoekdag, om dan de week nadien (meestel toch niet dezelfde dag) inderdaad iedereen een éénmalig bod te laten doen. Wanneer dan het hoogste bod niet is wat het moet zijn, beginnen ze degenen die daar net onder heeft geboden op te bellen om inderdaad bij te bieden.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze hiermee bepaalde regels overtreden.
    Ik denk het niet. Je kan immers niet verplicht worden je huis te verkopen na een bod. Echter op biddit werken ze wel vaak met een target, en wanneer dat gehaald wordt moet de verkoper dat bod aanvaarden.

Makelaars moeten voor zien dat ze hiermee niet tegen hun eigen schenen en die van de verkoper stampen. Mensen die mogelijk geïnteresseerd waren en hun bod niet voldeed zijn wss hun interesse kwijt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vanop Biv.be :
    Het is op zich niet verboden om de bezoekers op één gemeenschappelijk moment te ontvangen, noch om ze onder gesloten omslag een bod te laten uitbrengen. Wél is het zo dat vastgoedmakelaars geen openbare verkoop mogen organiseren. Dat is immers het monopolie van de notarissen... Zolang men de geïnteresseerden dus niet mondeling tegen elkaar laat opbieden en vervolgens het pand ook niet openbaar toewijst, zoals bij een openbare verkoop, betreft het geen openbare verkoop en is er juridisch gezien geen probleem.

Typische Belgische zeker. Het mag zolang het maar stiekem gebeurd.
    270219 - 155453

Vega's schermafbeelding
    iTrader
    93 (99%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Bij een vastgoedmakelaar is het normaal gezien zo dat indien de vraagprijs wordt geboden, de bieder ook het huis mag kopen, ze mogen inderdaad geen opbod beginnen gezien dat is voorbehouden aan notarissen.

Een particulier die zonder vastgoedmakelaar zijn huis verkoopt mag doen wat hij wilt. Als hij iedereen wilt laten bieden en hij start bij 200.000 EUR wetende dat het huis minstens 250.000 EUR waard is, mag dat. Hij mag dan ook telkens de bieders informeren wat het hoogste bod is, zodat ze al dan niet nog hoger willen bieden.
    \0/

Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste

Regels voor berichten