Pagina 1 van 6 12345 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Nieuwbouw EPC advies

Hey allemaal,

Ik en mijn vriendin hebben een (half-open) nieuwbouwproject op het oog en staan op het punt de knoop door te hakken. Alleen de EPC-waarde is geschat op 100, wat mij erg hoog voor een nieuwbouwwoning leek. Online zie ik dat er nieuwbouwwoningen zelfs verplicht onder de 40 moeten blijven. Na 2 uur surfen en informeren over EPC ben ik eigenlijk nog geen jota wijzer geworden.

Ik snap wel de technische informatie achter die EPC-waarde, maar hoe matig/rampzalig 100 is voor nieuwbouw, en hoe dit de waarde in de toekomst zal bepalen kan ik totaal niet inschatten.

Mensen die wat meer inzicht hierover kunnen bieden.

Cheers,
    Phixias

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phixias Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hey allemaal,

Ik en mijn vriendin hebben een (half-open) nieuwbouwproject op het oog en staan op het punt de knoop door te hakken. Alleen de EPC-waarde is geschat op 100, wat mij erg hoog voor een nieuwbouwwoning leek. Online zie ik dat er nieuwbouwwoningen zelfs verplicht onder de 40 moeten blijven. Na 2 uur surfen en informeren over EPC ben ik eigenlijk nog geen jota wijzer geworden.

Ik snap wel de technische informatie achter die EPC-waarde, maar hoe matig/rampzalig 100 is voor nieuwbouw, en hoe dit de waarde in de toekomst zal bepalen kan ik totaal niet inschatten.

Cheers,
    Phixias
    Je e-peil moet 40 zijn. EPC is iets anders. E-peil is zonder eenheid, EPC is kWh/m2

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phixias Bekijk bericht
    Hey allemaal,

Cheers,
    Phixias
    De 40 dat jij aangeeft is het E-peil en is niet u EPC waarde. Is een vergissing dat vaak wordt gemaakt.
    E-peil is een maat dat weergeeft hoe de energieprestatie is van u woning is, heeft ook geen eenheid. Hoe lager het getal hoe energiezuiniger u woning.
    De EPC waarde geeft aan hoeveel u primaire energieverbruik is per m². Dit getal heeft wordt dan weergegeven in kwh/m². (eigenlijk staat EPC = energieprestatiecertificaat en is de kwh/m² u energiescore op u EPC)

Of dat 100kwh/m² veel is ligt er ook aan hoe de woning is opgebouwd, zijn wel wat factoren afhankelijk. Kun je best even eens overlopen met de persoon die instaat voor het project.

Om een voorbeeld te geven, dit is een EPB startverklaring van een halfopen woning in 2015. Bovenste getal is u E-peil, onder is de energiescore (kwh/m²)
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 7 januari 2020 om 20:40

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoe kun je eigenlijk het best een EPC interpreteren en vergelijken? een EPC van 100 Kwh/m², wil dat zeggen dat het per m², per jaar, 100Kwh energie kost om te verwarmen tot een bepaalde temperatuur X?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    Hoe kun je eigenlijk het best een EPC interpreteren en vergelijken? een EPC van 100 Kwh/m², wil dat zeggen dat het per m², per jaar, 100Kwh energie kost om te verwarmen tot een bepaalde temperatuur X?
    Jep, dat is het exact

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    neenee, je bent nog de toevoeging vergeten: 'in theorie'.

EPC is voor bestaand vastgoed >10j, EPB is voor nieuwbouw en renovatie. Als ik het goed herinner zijn de 2 EPC waarden wel gelijkaardig maar niet op dezelfde manier berekend dus ook niet exact hetzelfde.
    De eis is nu deze week zelf naar E35 gegaan en dan volgend jaar E30. Dit gaat wel over datum bouwvergunning aanvraag.

Is 100 goed? Voor 2020 gebouwd te worden kan het makkelijk beter, (maar ook duurder vermoedelijk), ivm 25% woningpark België is het goed en tov nog eens een goeie 70% is het heel goed.
    Woningen 10-20j oud hebben waarden 200-400 (veel hangt af of er al dan niet al muur en dakisolatie aanwezig is), woningen van de jaren 50-60-10 kunnen gemakkelijk boven de 800-1000 zitten.. Alles is relatief.
    Kort gezegd: indien het project voor jou op andere criteria een droomwoning is, is dit niet het argument om op af te haken imo.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Thanks voor de reacties, ik was inderdaad mis met het verschil tussen E-peil en EPC (had ook op 1 van die 9 sites mogen staan imo )

Dan lijkt dit voorlopig geen afknapper, want verder voldeed het echt aan alle criteria.

Andere input over EPC of een nieuwbouwwoning, altijd welkom

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Voor nieuwbouw anno 2020 is dat toch gene vette hoor.
    Wij hebben geen zotte toeren gedaan (goede isolatie, lucht-water wp en zonnepanelen) en zitten op E13 en een EPC van 25.80

Vergeet ook niet dat als ge uw S-peil en E-peil niet haalt daar dikke boetes aan vast hangen, vooral die twee zijn belangrijk
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Voor nieuwbouw anno 2020 is dat toch gene vette hoor.
    Wij hebben geen zotte toeren gedaan (goede isolatie, lucht-water wp en zonnepanelen) en zitten op E13 en een EPC van 25.80

Vergeet ook niet dat als ge uw S-peil en E-peil niet haalt daar dikke boetes aan vast hangen, vooral die twee zijn belangrijk
    Het is wel tekenend dat ze bij SOD net genoeg doen om het peil te halen. Reden is simpel, alles wat je meer doet moet je ook betalen. En aangezien het verplicht is stijgen hun posterprijzen. Veel mensen leggen liever 3k extra voor een badkamer upgrade dan voor een verbeterd E-peil.
    Maar een EPC van 100 is inderdaad echt wel op de limiet. Maar de bouwvergunning kan gerust van 2015 nog zijn. Dan bouw je dus naar de norm van 2015 in 2020.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Het is wel tekenend dat ze bij SOD net genoeg doen om het peil te halen. Reden is simpel, alles wat je meer doet moet je ook betalen. En aangezien het verplicht is stijgen hun posterprijzen. Veel mensen leggen liever 3k extra voor een badkamer upgrade dan voor een verbeterd E-peil.
    Maar een EPC van 100 is inderdaad echt wel op de limiet. Maar de bouwvergunning kan gerust van 2015 nog zijn. Dan bouw je dus naar de norm van 2015 in 2020.
    Ik begrijp je eerste stelling niet echt hoor. "Alles wat je meer doet moet je betalen bij SOD"? Dat is toch ook zo bij het bouwen met losse aannemers? Of gaat uw installateur gratis en voor niks een warmtepomp plaatsen ipv een aardgasketel, of 20 PV-panelen ipv 12, of een extra zonneboiler erbij ipv een doorstromer voor je warm water? Neen toch? Dat het bij SOD mss iets duurder kan zijn is mogelijk, maar dat hangt echt sterk af van firma tot firma. Maar wat je zegt over die badkamer is echt niet meteen voor iedereen zo. Sommige mensen hechten idd meer belang aan afwerking of volume, anderen meer aan energiezuinige maatregelen. Die balans is uit mijn ervaring vandaag de dag zowat 50/50 eerlijk gezegd.

Je laatste zin heb je wel een punt, het betreft een nieuwbouwproject, vergunning kan idd al van een aantal jaren geleden zijn, mss is het project zelfs al gebouwd en betreft het één van de laatste woningen die te koop zijn, die info hebben we natuurlijk niet.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Sommige SOD doen idd enkel wat nodig is om het net te halen waardoor hun prijs lager is dan bv concurrent die meer doet (bv radiatoren en gas VS warmtepomp, VV en meer zonnepanelen, maar ook naar isolatie toe)
    Je hebt gewoon SOD die in verschillende prijsklassen beginnen.

Al heb ik ook al radiatoren gezien bij een kwadraat-woning

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zoals de meesten al eerder aangegeven hebben is een EPC van 100 anno 2020 erg veel voor een nieuwbouw. Hoewel je nu op het punt staat dit te kopen zou ik toch ook al eens denken richting verkopen. Ik hoop voor OP dat hij lang en gelukkig met z'n vriendin in het huis kan wonen maar weet dat een huis met een hoog EPC in de toekomst nog minder gegeerd zal zijn dan dat het nu al is. Voor veel mensen is een eigen huis ook een soort spaarboekje dus zeker niet onbelangrijk.

Bramstep's schermafbeelding
    iTrader
    47 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Kan je door extra isolatie te plaatsen en toekomstige nieuwe technieken je EPC waarde laten herkeuren? Of kan dit pas om de x-aantal jaar?

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Ik begrijp je eerste stelling niet echt hoor. "Alles wat je meer doet moet je betalen bij SOD"? Dat is toch ook zo bij het bouwen met losse aannemers? Of gaat uw installateur gratis en voor niks een warmtepomp plaatsen ipv een aardgasketel, of 20 PV-panelen ipv 12, of een extra zonneboiler erbij ipv een doorstromer voor je warm water? Neen toch? Dat het bij SOD mss iets duurder kan zijn is mogelijk, maar dat hangt echt sterk af van firma tot firma. Maar wat je zegt over die badkamer is echt niet meteen voor iedereen zo. Sommige mensen hechten idd meer belang aan afwerking of volume, anderen meer aan energiezuinige maatregelen. Die balans is uit mijn ervaring vandaag de dag zowat 50/50 eerlijk gezegd.

Je laatste zin heb je wel een punt, het betreft een nieuwbouwproject, vergunning kan idd al van een aantal jaren geleden zijn, mss is het project zelfs al gebouwd en betreft het één van de laatste woningen die te koop zijn, die info hebben we natuurlijk niet.
    Mijn punt was dat je als SOD firma die beter wilt doen dan de norm een beetje in uw eigen voet schiet. Door beter te doen moet je ook uw startprijs verhogen. Dus als SOD firma is alles wat je meer doet een extra kost, en dit moet betaald worden. Daarom dat je ziet dat de firma's huizen aanbieden die net aan de norm voldoen, maar ook niet meer.

Zo houd je uw posterprijzen laag.

En voor veel mensen is dat ideaal, want zij nemen voldoende met net voldoende. Waar niks mis mee is uiteraard. Maar dan krijg je natuurlijk wel dat je anno 2020 bouwt met de net voldoende van 2016 ofzo. En dat je anno 2020 moet zeggen dat het ruimschoots te kort schiet
    Allez de norm van 2016 was ook al streng hoor, in de praktijk gaat het verschil ook niet zo immens zijn natuurlijk.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramstep Bekijk bericht
    Kan je door extra isolatie te plaatsen en toekomstige nieuwe technieken je EPC waarde laten herkeuren? Of kan dit pas om de x-aantal jaar?
    Lijkt me dat je dat elke dag kan doen, waarom zou je tenzij je verkoopt? Want kost geld

Regels voor berichten